Προϋπολογισμός: Δημιούργησαν "τρύπα" 1,86 δισ. ευρώ στα έσοδα μέσα σε 5 μήνες

Δευτέρα, 02-Οκτ-2017 15:32

Προϋπολογισμός: Δημιούργησαν "τρύπα" 1,86 δισ. ευρώ στα έσοδα μέσα σε 5 μήνες

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 17:51

Της Δήμητρας Καδδά

Η παραδοχή της απόκλισης κατά 1,86 δισ. ευρώ στον φετινό στόχο των φορολογικών εσόδων και κατά 580 εκατ. ευρώ το 2018 (κυρίως λόγω των άμεσων φόρων για το επόμενο έτος) καταγράφεται στο προσχέδιο του προϋπολογισμού που κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή. Ο λόγος για απόκλιση σε σχέση με τον Μεσοπρόθεσμο Προϋπολογισμό που ψήφισε η Βουλή τον προηγούμενο Μάιο.

Παρ'ολ'αυτά, εκτιμάται πρωτογενές πλεόνασμα στο 2,21% του ΑΕΠ για το 2017 (έναντι 1,75% του ΑΕΠ μνημονιακής υποχρέωσης και 1,9% στόχου του Μεσοπροθέσμου) και στο 3,57% για το 2018 (έναντι 3,5% του ΑΕΠ μνημονικής υποχρέωσης). Δηλαδή καταγράφεται υπέρβαση στόχου κατά 823 εκατ. ευρώ φέτος και κατά 54 εκατ. ευρώ το 2018.

Νέο μέρισμα 800 εκατ. για το 2017, 320 εκατ. για το 2018

Το ΥΠΟΙΚ επίσης στην ανακοίνωση που συνοδεύει το Προσχέδιο, προαναγγέλλει  νέο μέρισμα για φέτος. "Η υπέρβαση αυτή επιτρέπει εφάπαξ δαπάνη με τη μορφή κοινωνικού μερίσματος και επιδίωξη τη στοχευμένη στήριξη οικονομικά ευάλωτων νοικοκυριών. Το ακριβές ύψος του ποσού και τα μέτρα στήριξης θα εξειδικευθούν με βάση τα στοιχεία της εκτέλεσης του προϋπολογισμού το Νοέμβριο του τρέχοντος έτους", επισημαίνει.

Σε πίνακα του προσχεδίου αναφέρεται δαπάνη για δράσεις στήριξης της ανάπτυξης και της κοινωνικής συνοχής αξίας 800 εκατ. ευρώ φέτος και 320 εκατ. ευρώ το 2018.

Επίσης, στα ειδικά κεφάλαια του Προσχεδίου γίνεται λόγος για πιθανά νέα  έξοδο στις αγορές φέτος, αλλά αναφέρεται και ο σχεδιασμός για το 2018.  

Η σημερινή κατάθεση έγινε λόγω συνταγματικής υποχρέωσης. Θα αλλάξει εκ νέου – αφού μεσολαβήσει η κάθοδος των δανειστών και η διαπραγμάτευση για πιθανά νέα μέτρα το 2018 - και στην τελική του μορφή θα πρέπει να διαμορφωθεί στις 21 Νοεμβρίου.

Πάντως, ήδη περιλαμβάνει νέα μέτρα. Ο λόγος για τις παρεμβάσεις του προηγούμενου Μαΐου, που θεσπίστηκαν με ισχύ για το 2018, αλλά και τα μέτρα που συμφωνήθηκαν με την αρχική συμφωνία του 2015 και την πρώτη αξιολόγηση του 2016. Υπενθυμίζεται ότι οι παρεμβάσεις που θα τεθούν σε ισχύ το 2018 φτάνουν στο 1,8 δισ. ευρώ περίπου και περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, από αυξήσεις στις εισφορές των επαγγελματιών, παρεμβάσεις στα επιδόματα, στην υγεία και στις συντάξεις, την φορολόγηση δραστηριοτήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης ακινήτων τύπου Airbnb, την κατάργηση της μείωσης του φόρου εισοδήματος για ιατρικές δαπάνες, την κατάργηση της έκπτωσης κατά 1,5% στην φορολογία εισοδήματος, την κατάργηση της έκπτωσης από το φορολογητέο ποσό της βουλευτικής αποζημίωσης, αλλά και της θέσπισης ανώτατου ορίου δαπάνης για το επίδομα πετρελαίου θέρμανσης.

"Η σημαντική υπέρβαση των στόχων που επιτεύχθηκε κατά τα δύο προηγούμενα έτη, αλλά και εκείνη που αναμένεται για το τρέχον έτος (πλεόνασμα 2,21% έναντι στόχου 1,75% του ΑΕΠ), έχουν συμβάλλει στην αποκατάσταση της διεθνούς αξιοπιστίας στα ελληνικά δημόσια οικονομικά και δημιουργούν στέρεες βάσεις για την επιστροφή της χώρας στις διεθνείς αγορές κεφαλαίων με τρόπο διατηρήσιμο", αναφέρουν οι κ.κ. Ευκλείδης Τσακαλώτος και Γιώργος Χουλιαράκης κατά την κατάθεση του Προϋπολογισμού.

Τι θα κρίνει την ανάπτυξη

Το προσχέδιο προβλέπει (όπως αναμενόταν) ΑΕΠ στο 1,8% το 2017 επισημαίνοντας ότι η επίδοση αυτή θα κριθεί από  την πρόοδο υλοποίησης του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, τη συμμετοχή της Ελλάδας στο επενδυτικό σχέδιο για την Ευρώπη, την εμπροσθοβαρή αξιοποίηση των πόρων του ΕΣΠΑ 2014-2020, την δημοσιονομική υπερ-απόδοση, που συνέβαλε στην αναβάθμιση των προοπτικών της οικονομίας από τους διεθνείς οίκους αξιολόγησης τον Ιούλιο του 2017, και έκανε εφικτή την κατάργηση της απόφασης 2009/415/ΕΚ σχετικά με την ύπαρξη υπερβολικού ελλείμματος στην Ελλάδα, αλλά  και τη δέσμευση των θεσμών ότι θα υποστηρίξουν την Ελλάδα στην ομαλή επιστροφή της στις διεθνείς χρηματοπιστωτικές αγορές, μέσω της δημιουργίας ταμειακών αποθεμάτων κατά τις επόμενες εκταμιεύσεις του προγράμματος στήριξης.

Η επίτευξη ρυθμού αύξησης του ΑΕΠ κατά 2,4% το 2018 σύμφωνα με το  ΥΠΟΙΚ συνδέεται με "την πραγματοποίηση των παρακάτω οροσήμων:

•    της ομαλής προόδου του προγράμματος στήριξης μέσω του ΕΜΣ, έως την ολοκλήρωση του τον Αύγουστο του 2018,

•      της ομαλής επιστροφής της χώρας στη χρηματοδότηση από τις διεθνείς αγορές, με την υποστήριξη των θεσμών στο πλαίσιο του τρέχοντος προγράμματος στήριξης,

•    της εφαρμογής των μεσοπρόθεσμων μέτρων για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του δημόσιου χρέους (συμπεριλαμβανομένης της πλήρους εξειδίκευσης του μηχανισμού προσαρμογής των μέτρων ελάφρυνσης στην πραγματική εξέλιξη του ΑΕΠ), και

•       της επικράτησης ομαλών συνθηκών στο διεθνές γεωπολιτικό και οικονομικό περιβάλλον, έναντι των διεθνών αναταράξεων που επενέργησαν από το 2015 (προσφυγική κρίση, εσωστρέφεια σε επίπεδο κρατών-μελών της ΕΕ, πολιτική αποκλίσεων από το γενικότερο πνεύμα της παγκόσμιας συνεργασίας)".

Η τρύπα του 2017

Όπως αναφέρεται στο προσχέδιο, σε ταμειακή βάση τα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού, μετά τη μείωση των επιστροφών φόρων, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 49.804 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας απόκλιση κατά 1.860 εκατ. ευρώ ή 3,6% έναντι του στόχου του ΜΠΔΣ 2018-2021. Η απόκλιση αυτή οφείλεται κυρίως σύμφωνα με το ΥΠΟΙΚ:

·  στις αυξημένες επιστροφές φόρων, οι οποίες αναμένεται να διαμορφωθούν σε 4.686 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 1.362 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου. Ωστόσο σε δημοσιονομική βάση η επίπτωσή τους περιορίζεται σε 406 εκατ. ευρώ,

·   στη μείωση κατά 945 εκατ. ευρώ στο Φόρο Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων (ΦΕΦΠ),

·  στη μετακύλιση της τελευταίας δόσης του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ), του έτους 2017, εκτιμώμενου ποσού 325 εκατ. ευρώ, στον Ιανουάριο του 2018.

Ωστόσο, λόγω της εκτιμώμενης υπέρβασης άλλων κατηγοριών εσόδων έναντι του στόχου, ύψους 772 εκατ. ευρώ (σε ταμειακή βάση), η παραπάνω απόκλιση περιορίζεται στα 1.860 εκατ. ευρώ, επισημαίνεται.

Οι συνολικές δαπάνες του Τακτικού Προϋπολογισμού για το έτος 2017 εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν (σε ταμειακή βάση) στα 49.251 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 593 εκατ. ευρώ σε σχέση με το στόχο του ΜΠΔΣ 2018-2021 και κατά 1.432 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2016, εάν δεν ληφθούν υπόψη οι δαπάνες για την υλοποίηση του προγράμματος εξόφλησης ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του 2016, ύψους 2.824 εκατ. ευρώ. Οι πρωτογενείς δαπάνες του Τακτικού Προϋπολογισμού εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 43.601 εκατ. ευρώ, μειωμένες επίσης κατά 593 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου του ΜΠΔΣ 2018-2021.

Οι στόχοι του 2018

Για το έτος 2018, το ΥΠΟΙΚ εκτιμά ότι το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης σε όρους ΣΧΔ προβλέπεται να διαμορφωθεί σε 6.671 εκατ. ευρώ ή 3,6% του ΑΕΠ, αυξημένο έναντι του στόχου της ΣΧΔ κατά 135 εκατ. ευρώ και κατά 46 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου του ΜΠΔΣ.

Αναφέρει όμως ότι τα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού, σε ταμειακή βάση, προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 50.693 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 580 εκατ. ευρώ ή 1,1%, έναντι των εκτιμήσεων του ΜΠΔΣ 2018-2021.

Η μείωση αυτή, οφείλεται κυρίως στην επίπτωση που θα έχει στο 2018, η εκτιμώμενη μείωση των άμεσων φόρων  του έτους 2017, αναφέρει το ΥΠΟΙΚ. Εξηγεί ότι:

·  Οι άμεσοι φόροι προβλέπεται να ανέλθουν στο ποσό των 20.775 εκατ. ευρώ, μειωμένοι κατά 678 εκατ. ευρώ, έναντι του στόχου. Στα έσοδα αυτά περιλαμβάνεται και ποσό ύψους 325 εκατ. ευρώ λόγω της είσπραξης τον Ιανουάριο 2018 της τελευταίας δόσης του ΕΝΦΙΑ του έτους 2017. Ωστόσο, το ποσό αυτό, σε δημοσιονομική βάση, θα υπολογισθεί στο έτος 2017.

· Οι έμμεσοι φόροι, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στο ποσό των 27.652 εκατ. ευρώ, αυξημένοι κατά 150 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.

·  Τα μη φορολογικά έσοδα αναμένεται να διαμορφωθούν σε 3.747 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 85 εκατ. ευρώ.

· Οι επιστροφές φόρων προβλέπεται να ανέλθουν στο ποσό των 3.566 εκατ. ευρώ, αυξημένες  κατά 183 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.

Οι συνολικές δαπάνες του Τακτικού Προϋπολογισμού (σε ταμειακή βάση) για το έτος 2018 προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 48.857 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 394 εκατ. ευρώ έναντι της εκτίμησης για το έτος 2017 και κατά 496 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου του ΜΠΔΣ 2018-2021, κυρίως λόγω της μείωσης  του ελλείμματος του ΕΛΕΓΕΠ, της επανεκτίμησης των αποδιδόμενων πόρων στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, της μείωσης των δαπανών για καταπτώσεις εγγυήσεων σε φορείς εκτός Γενικής Κυβέρνησης, καθώς και της μείωσης της δαπάνης τόκων.  Οι πρωτογενείς δαπάνες του Τακτικού Προϋπολογισμού προβλέπεται ότι θα διαμορφωθούν στα 43.157 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 297 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου του ΜΠΔΣ 2018-2021.
 

Πίνακας 2.1 Ισοζύγιο Γενικής Κυβέρνησης σύμφωνα με τη μεθοδολογία European System of Accounts (ESA)

(σε εκατ. ευρώ)

 

2016

2017

2018

 

Πραγμ/σεις
(προσωρινά στοιχεία)1

Εκτίμηση ΜΠΔΣ

Εκτίμηση

Πρόβλεψη ΜΠΔΣ

Πρόβλεψη

 

 

 

 

 

 

Ι. Έσοδα (1+2)

53.135

55.281

53.231

55.008

54.428

1. Καθαρά έσοδα τακτικού προϋπολογισμού (α+β-γ-γ1+δ+ε)

48.956

51.664

49.804

51.273

50.693

α. Τακτικά έσοδα (1+2+3+4)

52.336

52.730

52.218

52.938

52.495

    1. Άμεσοι φόροι

21.839

21.525

20.373

21.453

20.775

    2.Έμμεσοι φόροι

25.680

26.718

27.099

27.502

27.652

    3. Απολήψεις από ΕΕ

415

508

508

321

321

    4. Μη φορολογικά έσοδα

4.402

3.979

4.238

3.662

3.747

β. Μη τακτικά έσοδα

430

306

357

283

299

γ. Επιστροφές φόρων

3.263

3.324

4.686

3.383

3.566

γ1. Επιστροφές φόρων από ειδική πίστωση

1.026

0

0

0

0

δ. Έσοδα αποκρατικοποιήσεων

106

1.607

1.571

1.121

1.151

ε. Μεταφορά εσόδων από ANFA

375

345

345

314

314

2. Έσοδα ΠΔΕ (α+β)

4.178

3.617

3.427

3.735

3.735

α. Εισροές από ΕΕ

3.861

3.437

3.247

3.555

3.555

β. Ίδια έσοδα

317

180

180

180

180

 

 

 

 

 

 

ΙΙ. Δαπάνες Κρατικού Προϋπολογισμού (1+2)

59.795

56.594

56.001

56.104

55.607

1. Δαπάνες Τακτικού Προϋπολογισμού (α+β)

53.507

49.844

49.251

49.354

48.857

α. Πρωτογενείς δαπάνες (1+2+3+4+5+6+7+8+9+10+11)

47.919

44.194

43.601

43.454

43.157

    1.    Μισθοί και συντάξεις

18.065

12.366

12.393

12.540

12.626

    2.    Ασφάλιση, περίθαλψη και κοινωνική προστασία

15.630

20.268

20.008

19.649

19.490

    3.    Λειτουργικές και άλλες δαπάνες

5.309

5.704

6.071

5.295

5.241

    4.    Αποδόσεις προς τρίτους

3.248

3.119

3.108

3.395

3.256

    5.    Αποθεματικό

0

1.000

388

1.000

1.000

    6.    Δαπάνες ανάληψης δανείων από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης (ΕΜΣ) και παράλληλες δαπάνες δημοσίου χρέους

54

75

75

20

65

    7.    Δαπάνες ανάληψης χρεών φορέων Γενικής Κυβέρνησης

553

193

193

0

0

    8.    Εγγυήσεις για φορείς εντός Γενικής Κυβέρνησης (σε ακαθάριστη βάση)

1.614

855

855

927

927

    9.    Εγγυήσεις για φορείς εκτός Γενικής Κυβέρνησης

37

140

35

118

43

  10.   Δαπάνες εξοπλιστικών προγραμμάτων

584

475

475

510

510

  11.   Χρηματοδοτήσεις για πληρωμές υποχρεώσεων προηγούμενων οικονομικών ετών (ΠΟΕ)

2.824

0

0

0

0

β. Τόκοι

5.588

5.650

5.650

5.900

5.700

 

 

 

 

 

 

2. ΠΔΕ  (α+β)

6.288

6.750

6.750

6.750

6.750

α. Συγχρηματοδοτούμενο σκέλος

5.454

5.750

5.750

5.750

5.750

β. Εθνικό σκέλος

833

1.000

1.000

1.000

1.000

 

 

 

 

 

 

ΙΙΙ. Ταμειακό ισοζύγιο Κρατικού Προϋπολογισμού (I-II)

-6.660

-1.313

-2.770

-1.096

-1.179

% ΑΕΠ

-3,8%

-0,7%

-1,5%

-0,6%

-0,6%

ΙΙΙ.α. Ταμειακό πρωτογενές αποτέλεσμα Κρατικού Προϋπολογισμού (ΙΙΙ+II.1β)

-1.072

4.337

2.880

4.804

4.521

% ΑΕΠ

-0,6%

2,4%

1,6%

2,6%

2,4%

 

 

 

 

 

 

IV. Εθνικολογιστικές προσαρμογές κεντρικής διοίκησης (1+2)

134

-2.657

-1.960

-780

-1.481

 

 

 

 

 

 

1. Εθνικολογιστικές προσαρμογές - Έσοδα

-1.123

-1.996

-670

-348

-443

Επιστροφές φορολογικών εσόδων

13

0

956

0

-100

Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ)

-341

-382

-35

0

-299

Φορολογικά έσοδα

62

-19

-15

30

39

Διαφορά ταμειακών - δεδουλευμένων από σχήμα στήριξης Τραπεζών

104

0

0

0

0

Διαφορά απαιτήσεων εισπράξεων από ΕΕ

156

-98

152

44

16

Προκαταβολές από ΕΕ

-1.121

-20

-79

-15

13

Άλλες προσαρμογές

-96

-117

-125

0

2

Έσοδα  αποκρατικοποιήσεων

100

-1.361

-1.361

-407

-407

Μεταβολή υπολοίπου λογαριασμών Θησαυροφυλακίου σε σχέση με την 31/12 του προηγούμενου έτους 5

0

0

-164

0

294

2. Εθνικολογιστικές προσαρμογές - Δαπάνες

1.257

-661

-1.290

-433

-1.038

Εξοπλιστικά προγράμματα του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (διαφορά φυσικών παραλαβών - πληρωμών)

403

-404

-357

207

204

Διαφορά απλήρωτων οφειλών Κράτους σε σχέση με την 31/12 του προηγούμενου έτους

497

20

20

20

20

Εξοικονόμηση από αναδιάρθρωση προσωπικού λόγω αναγκαστικών αποχωρήσεων

0

8

8

24

24

Ατακτοποίητες προκαταβολές

34

0

0

0

0

Υπόλοιπο λογαριασμών εκτός προϋπολογισμού

35

0

0

0

0

Δεδουλευμένοι τόκοι (διαφορά δεδουλευμένων - ταμειακών τόκων)

-731

-900

-850

-1.100

-1.300

Μεταβολή υπολοίπου λογαριασμών Θησαυροφυλακίου σε σχέση με την 31/12 του προηγούμενου έτους 5

942

-170

0

300

0

ΕΛΕΓΕΠ4

-55

94

0

115

0

Συμμετοχή σε αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου (κεφαλαιακές μεταβιβάσεις)

-21

-20

-10

-10

-10

Προσαρμογή στο έλλειμμα εγγυημένων δανείων (ΟΔΙΕ)

53

0

0

0

0

Αναδρομικά δικαστικών 2003-2007

0

13

7

0

6

Αναδρομικά δικαστικών και ενστόλων 2012-2014

148

149

149

5

5

Λοιπές προσαρμογές

24

0

0

0

0

Δαπάνες για δράσεις στήριξης της ανάπτυξης και της κοινωνικής συνοχής

0

0

-800

0

-320

Παραχωρήσεις αυτοκινητοδρόμων

0

470

464

0

6

Συνεισφορά προς την ΕΕ για τη διαχείριση προσφυγικών ροών

0

11

11

6

6

Συνεισφορά προς την ΕΕ λόγω αναθεώρησης βάσεων

-72

68

68

0

0

Εξοικονόμηση από επισκόπηση δαπανών φορέων Γενικής Κυβέρνησης

0

0

0

0

320

Έσοδα Κρατικού Προϋπολογισμού κατά ESA (I+IV.1)

52.012

53.285

52.561

54.661

53.986

Δαπάνες Κρατικού Προϋπολογισμού κατά ESA (II-IV.2)

58.538

57.255

57.291

56.537

56.646

 

 

 

 

 

 

V. Πρωτογενές αποτέλεσμα Κρατικού Προϋπολογισμού κατά ESA

-207

2.580

1.770

5.124

4.340

% ΑΕΠ

-0,1%

1,4%

1,0%

2,7%

2,3%

V.α. Ισοζύγιο  Κρατικού Προϋπολογισμού κατά ESA (III+IV)

-6.526

-3.970

-4.730

-1.876

-2.660

% ΑΕΠ

-3,7%

-2,2%

-2,6%

-1,0%

-1,4%

 

 

 

 

 

 

Ισοζύγιο Νομικών Προσώπων κατά ESA

1.528

1.634

1.788

1.284

1.290

Τροποποιημένο Ταμειακό Αποτέλεσμα

1.528

1.625

1.780

1.284

1.290

Εθνικολογιστικες προσαρμογές

9

8

0

0

Τόκοι

97

141

132

134

133

Έκτακτες Δαπάνες (εκτός Προγράμματος αξιολόγησης)

-57

0

0

0

0

Πρωτογενές αποτέλεσμα Νομικών Προσώπων κατά ESA

1.625

1.775

1.920

1.418

1.423

 

 

 

 

 

 

Ισοζύγιο επαναταξινομημένων ΔΕΚΟ κατά ESA4

2.264

368

455

855

768

Τροποποιημένο ταμειακό αποτέλεσμα

2.264

368

455

855

768

Εθνικολογιστικές προσαρμογές

0

0

Τόκοι

363

395

412

364

381

Έκτακτες δαπάνες (εκτός Προγράμματος αξιολόγησης)

 0

0

0

0

Πρωτογενές αποτέλεσμα ΔΕΚΟ κατά ESA

2.627

763

867

1.219

1.149

 

 

 

 

 

 

Ισοζύγιο Νοσοκομείων - ΠΕΔΥ κατά ESA

1.409

508

476

138

106

Τροποποιημένο Ταμειακό Αποτέλεσμα

685

161

242

37

-97

Εθνικολογιστικές προσαρμογές

724

348

234

101

203

Τόκοι

0

0

0

0

0

Έκτακτες Δαπάνες (εκτός Προγράμματος αξιολόγησης)

0

0

0

0

0

Πρωτογενές αποτέλεσμα Νοσοκομείων - ΠΕΔΥ κατά ESA

1.409

508

476

138

106

 

 

 

 

 

 

Έλλειμμα Κεντρικής Κυβέρνησης κατά ESA

-1.325

-1.459

-2.011

401

-496

 

 

 

 

 

 

Ισοζύγιο ΟΤΑ κατά ESA

572

200

129

398

169

Τροποποιημένο ταμειακό αποτέλεσμα 2

524

276

195

454

154

Εθνικολογιστικές προσαρμογές

48

-77

-66

-56

16

Τόκοι

71

71

63

71

63

Έκτακτες δαπάνες (εκτός Προγράμματος αξιολόγησης)

0

0

0

0

0

Πρωτογενές αποτέλεσμα ΟΤΑ κατά ESA

643

271

193

469

232

 

 

 

 

 

 

Ισοζύγιο ΟKΑ (εκτός Νοσοκομείων) κατά ESA3

2.042

-941

378

175

1.516

Τροποποιημένο ταμειακό αποτέλεσμα

943

-1.314

634

-72

1.290

Εθνικολογιστικές προσαρμογές

1.099

373

-256

247

226

Τόκοι

3

3

3

3

3

Έκτακτες δαπάνες (εκτός Προγράμματος αξιολόγησης)

0

0

0

Πρωτογενές αποτέλεσμα ΟΚΑ κατά ESA

2.045

-938

381

128

1.519

 

 

 

 

 

 

Ισοζύγιο Γενικής Κυβέρνησης κατά ESA

1.288

-2.201

-1.504

974

1.190

% ΑΕΠ

0,7%

-1,2%

-0,8%

0,5%

0,6%

Ενοποιημένοι τόκοι Γενικής Κυβέρνησης

5.649

6.015

5.791

6.445

6.303

% ΑΕΠ

3,2%

3,3%

3,2%

3,4%

3,4%

 

 

 

 

 

 

Πρωτογενές αποτέλεσμα Γενικής Κυβέρνησης κατά ESA

6.937

3.814

4.288

7.420

7.493

% ΑΕΠ

3,9%

2,1%

2,4%

4,0%

4,0%

 

 

 

 

 

 

ΑΕΠ

175.888

181.204

180.236

187.745

186.742

1 Προσωρινά στοιχεία σύμφωνα με τα στοιχεία της Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος (ΔΥΕ) Απριλίου 2017 της ΕΛΣΤΑΤ.

2  Το τροποποιημένο ταμειακό αποτέλεσμα των νομικών προσώπων των ΟΤΑ περιλαμβάνεται στη γραμμή Τροπ. Ταμ. Αποτέλεσμα των ΟΤΑ για όλα τα έτη.

3    Ενσωματωμένες στο ισοζύγιο των ΟΚΑ είναι οι οροφές της φαρμακευτικής δαπάνης του ΕΟΠΥΥ ύψους 2.003 εκατ. ευρώ για το 2017 και 2.001 εκατ. ευρώ για το 2018. Επίσης, ενσωματωμένες στο ισοζύγιο των ΟΚΑ είναι οι οροφές των δαπανών για παροχές ασθενείας του ΕΟΠΥΥ ύψους 1.525 εκατ. ευρώ για το 2017 και 1.462,5 εκατ. ευρώ για το 2018.

4  Το αποτέλεσμα του Ειδικού Λογαριασμού Εγγυήσεων Γεωργικών Προϊόντων (ΕΛΕΓΕΠ) ύψους +89 εκατ. ευρώ για το 2017 και -51 εκατ. ευρώ για το 2018 έχει ενσωματωθεί στο ισοζύγιο των ΔΕΚΟ, έναντι των πραγματοποιήσεων έτους 2016 και των στόχων του ΜΠΔΣ για τα έτη 2017 και 2018 που περιλαμβανόταν στις εθνικολογιστικές προσαρμογές των δαπανών του Κρατικού Προϋπολογισμού

5  Η μεταβολή του υπολοίπου λογαριασμών Θησαυροφυλακίου σε σχέση με την 31/12 του προηγούμενου έτους εμφανίζεται στις εθνικολογιστικές προσαρμογές των εσόδων της Κεντρικής Διοίκησης, έναντι των πραγματοποιήσεων έτους 2016 και των στόχων του ΜΠΔΣ για τα έτη 2017 και 2018 που περιλαμβανόταν στις εθνικολογιστικές προσαρμογές των δαπανών της Κεντρικής Διοίκησης.

 

Πίνακας 2.2 Πρωτογενές αποτέλεσμα Γενικής Κυβέρνησης

σύμφωνα με τη μεθοδολογία της Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης

(σε εκατ. ευρώ)

 

2016

2017

2018

Πραγμ/σεις
(προσωρινά στοιχεία)

Εκτίμηση ΜΠΔΣ

Εκτίμηση

Πρόβλεψη ΜΠΔΣ

Πρόβλεψη

 

 

 

 

 

 

 

1.

Πρωτογενές αποτέλεσμα Γενικής Κυβέρνησης σύμφωνα  με τη μεθοδολογία  ESA
(μεταφορά από πίνακα 2.1)

6.937

3.814

4.288

7.420

7.493

 

 

 

 

 

 

 

 

Προσαρμογές Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης

420

-369

-310

-795

-822

 

Μεταφορά εσόδων από ANFA και SMP (σε δεδουλευμένη βάση)

-375

-345

-345

-314

-314

 

Επιστροφές εσόδων

847

0

0

0

0

 

Προσαρμογή για το πρόγραμμα στήριξης των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων

-57

0

0

0

0

 

Έσοδα αποκρατικοποιήσεων

-25

-52

-16

-507

-537

 

Δαπάνες μεταναστευτικών ροών μη αντικρυζόμενες

30

28

50

26

30

 

 

 

 

 

 

 

2.

Πρωτογενές αποτέλεσμα Γενικής Κυβέρνησης σύμφωνα  με τη μεθοδολογία της Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης

7.357

3.445

3.977

6.625

6.671

 

% ΑΕΠ

4,18%

1,90%

2,21%

3,53%

3,57%

 

 

 

 

 

 

 

3.

Στόχος Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης

879

3.171

3.154

6.571

6.536

 

% ΑΕΠ

0,50%

1,75%

1,75%

3,50%

3,50%

 

 

 

 

 

 

 

4.

Δημοσιονομικό Πλεόνασμα (+) ή Κενό (-) Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης

6.478

274

823

54

135

 

% ΑΕΠ

3,68%

0,15%

0,46%

0,03%

0,07%

 

 

 

 

 

 

 

 

ΑΕΠ

175.888

181.204

180.236

187.745

186.742