Αλογοσκούφης: Ανοιχτό και πάλι το ενδεχόμενο στρατηγικού για ΟΤΕ

Πέμπτη, 05-Ιουλ-2007 09:09

Η κυβέρνηση θα προσπαθήσει για μια ακόμη φορά να βρει στρατηγικό εταίρο στον ΟΤΕ στο μέλλον και αν αυτό δεν καταστεί δυνατό το δημόσιο θα επιχειρήσει την αποχώρηση της συμμετοχής του από το μετοχικό κεφάλαιο του Οργανισμού με ένα μοντέλο περίπου σαν αυτό που εφαρμόστηκε στην περίπτωση της Εθνικής Τράπεζας. Αυτό δηλώνει ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Αλογοσκούφης σε συνέντευξη του στην εφημερίδα “Κέρδος” επιχειρώντας να απαντήσει σε όσους θεωρούν ότι δεν έγιναν πολλά πράγματα στην αποκρατικοποίηση του ΟΤΕ.


Παράλληλα, επιβεβαιώνει ρεπορτάζ που παρουσίασε πρώτο το Capital.gr για τη μείωση της συμμετοχής του δημοσίου σε επίπεδο κάτω από το 50% του μετοχικού κεφαλαίου του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου.


Γαι το θέμα των αποκρατικοποιήσεων στη συνέντευξή του στο "Κέρδος" ο υπουργός οικονομίας αναφέρει τα εξής:

- Στον ΟΤΕ το είδαμε. Θα προχωρήσει πριν τις εκλογές και η αποκρατικοποίηση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου;

Στον ΟΤΕ έγινε, δεν σημαίνει ότι αυτό είναι το τελευταίο βήμα για τον ΟΤΕ, αλλά έγινε. Εγινε μ΄ έναν τρόπο, ο οποίος αφήνει τις επιλογές της επόμενης κυβέρνησης σχετικά ανοιχτές. Δηλαδή αν υπάρξει πραγματικό ενδιαφέρον και εθνικά χρήσιμο ενδιαφέρον από κάποιον στρατηγικό εταίρο, έχουμε τη δυνατότητα να προχωρήσουμε αυτή την επιλογή. Εάν επικρατήσει η άποψη ότι ο ΟΤΕ πρέπει να πάει σε κάποιο υπόδειγμα τύπου Εθνικής, πλήρους αποκρατικοποίησης με καλό management αλλά με πολυμετοχική σύνθεση, θα είναι κι αυτό μια επιλογή.


Ακούω ότι αυτή η αποκρατικοποίηση του ΟΤΕ δεν ήταν τίποτα. Ηταν σημαντική, γιατί ήταν και το τι προηγήθηκε. Η μείωση του προσωπικού του ΟΤΕ, η αναδιάρθρωση των εργασιακών σχέσεων, ήταν διαρθρωτική η αλλαγή για τον Οργανισμό, έχουμε τώρα έναν πολύ πιο ισχυρό ΟΤΕ. Γι΄ αυτό και είχε τόσο μεγάλη επιτυχία η αποκρατικοποίηση. Και αντίστοιχα, και με το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, αν μειώσει το ποσοστό του το κράτος κάτω από το 50%, παύουμε πια να μιλάμε για κρατικό Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο. Θα είναι ένας ιδιωτικός πολυμετοχικός Οργανισμός εξειδικευμένος στα δάνεια για μικρούς αποταμιευτές, για καταναλωτές μεσαίων εισοδημάτων και θα παίξει έναν εξειδικευμένο ρόλο και στον ανταγωνισμό του τραπεζικού συστήματος. Αυτά είναι σημαντικές αλλαγές.


Αλλά με το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο τελειώνουμε τώρα με τις αποκρατικοποιήσεις στο τραπεζικό σύστημα. Από εδώ κι εμπρός οι εξελίξεις στο τραπεζικό σύστημα θα έχουν να κάνουν με ιδιωτικές αποφάσεις κι όχι με αποφάσεις της κυβέρνησης. Τα επόμενα μέτρα των αποκρατικοποιήσεων πρέπει να είναι σε άλλους τομείς.


- Οπως;


Στην ενέργεια, στις υποδομές, μέσω Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, εκεί θα δοθεί μεγαλύτερη έμφαση.


- Τη ΔΕΗ, την ΕΥΔΑΠ, τα λιμάνια, αυτά εννοείτε;


Δεν εννοώ κατ΄ ανάγκη συγκεκριμένες εταιρείες, γιατί αυτά είναι θέματα πολιτικών αποφάσεων που πρέπει να ληφθούν. Αλλά είναι σαφής η κατεύθυνση σε όλο τον κόσμο. Η απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας είναι μονόδρομος, η εμπλοκή ιδιωτών επενδυτών στις υποδομές - στα λιμάνια, στα αεροδρόμια - είναι κι αυτό μονόδρομος, θα βοηθήσει στην ανάπτυξη της χώρας, στις καλύτερες υποδομές. Αυτά θα προχωρήσουν, όπως προχώρησαν μέχρι τώρα οι αποκρατικοποιήσεις. Με καλό σχεδιασμό, με καλή προετοιμασία της κοινής γνώμης, με διάλογο, δεν πρόκειται να αιφνιδιάσουμε κανέναν.


- Φέρατε ως παράδειγμα την Εθνική. Πού βλέπετε το ποσοστό του κράτους στον ΟΤΕ;


Κοιτάξτε, το να μιλήσει κανείς για συγκεκριμένα ποσοστά είναι πρόωρο. Αυτό που έχει σημασία είναι ο ΟΤΕ ν΄ αποκτήσει νοοτροπία ιδιωτικής επιχείρησης που λειτουργεί μέσα σ΄ ένα πολύ ανταγωνιστικό πια περιβάλλον, που έχει τη δυνατότητα να χρηματοδοτείται για να κάνει τις επενδύσεις που χρειάζεται, να συντηρεί το δίκτυό του και να εξυπηρετεί τον Ελληνα πολίτη, αυτό είναι το ζητούμενο. Και βέβαια να παίξει και τον όποιο ρόλο παίζει στην ευρύτερη περιοχή, δηλαδή στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.


Σε άλλα σημεία της συνέντευξης ο υπουργός Οικονομίας σημειώνει τα εξής:


- Σας είδαμε κ. Υπουργέ στην πρόσφατη επίσκεψη του κ. Αλ Γκορ εδώ στην Αθήνα. Φανήκατε αρκετά εντυπωσιασμένος από τη διάλεξή του για την υπερθέρμανση του πλανήτη. Δεν αποτελεί πολιτικό πρόβλημα για την κυβέρνηση η μεγάλη καταστροφή στην Πάρνηθα;


Αυτή η καταστροφή της Πάρνηθας είναι εξαιρετικά δυσάρεστη, όπως και κάθε καταστροφή, και οπωσδήποτε συνδέεται με τα ακραία καιρικά φαινόμενα. Αλλά, γενικά, το πρόβλημα του περιβάλλοντος νομίζω ότι πρέπει να το δούμε στη σωστή του διάσταση.


Κατά πρώτο λόγο είναι παγκόσμιο. Είναι ένα πρόβλημα παγκόσμιου συντονισμού των προσπαθειών όλων των χωρών για να περιορίσουμε κυρίως τις εκπομπές των αερίων αλλά και άλλες δραστηριότητες που συντελούν στην άνοδο της θερμοκρασίας, στο φαινόμενο της υπερθέρμανσης του πλανήτη.


Ο,τι να κάνει η κάθε χώρα, ό,τι και να κάνει η Ευρώπη, που είναι μια πολύ μεγάλη Περιφέρεια του πλανήτη, εάν δεν υπάρχει παγκόσμιος συντονισμός που να εμπλέκει όλους - και τις Ηνωμένες Πολιτείες και τις αναδυόμενες οικονομίες της Ασίας, όπως είναι η Κίνα και η Ινδία - πολύ λίγα πράγματα μπορούμε να πετύχουμε.


Γι΄ αυτό, στη συζήτηση που ακολούθησε στην πρώτη παρουσίαση που έκανε ο κ. Αλ Γκορ στο Ινστιτούτο Δημοκρατίας "Κωνσταντίνος Καραμανλής", του έθεσα το ερώτημα, αν θα πρέπει τον συντονισμό να τον ενισχύσουμε με έναν παγκόσμιο οργανισμό για το περιβάλλον.


Βεβαίως, αυτό προϋποθέτει ότι θα υπάρξει κατ΄ αρχήν η πολιτική απόφαση. Δηλαδή, ότι οι μεγάλες χώρες, όπως αποφάσισαν να δημιουργήσουν τα Ηνωμένα Εθνη ή άλλους Οργανισμούς για τη διατήρηση της ειρήνης ή για την ανάπτυξη - όπως είναι η Διεθνής Τράπεζα, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο - να έχουν την πολιτική βούληση να δημιουργήσουν έναν Παγκόσμιο Οργανισμό για το Περιβάλλον, που όχι απλώς να συντονίζει τις προσπάθειες αλλά και να ελέγχει το κατά πόσο οι χώρες τηρούν τις δεσμεύσεις που αναλαμβάνουν. Διότι εκεί είναι το πρόβλημα.


Δύο από τα μεγάλα μειονεκτήματα της Συμφωνίας του Κιότο είναι ότι αποτελεί μια μερική συμφωνία - δηλαδή, δεν εμπλέκει τους πάντες - και ότι βασίζεται πάρα πολύ στη φιλοτιμία των συμμετεχόντων, δηλαδή δεν υπάρχει ένας μηχανισμός δεσμεύσεων, ελέγχου και κυρώσεων.


- Δεν έχουμε περιθώριο να χάσουμε ούτε ένα δέντρο. Είχαμε το περιθώριο να χάσουμε μια Πάρνηθα;

Οχι, δεν έχουμε το περιθώριο να χάσουμε μια Πάρνηθα. Δεν έχουμε περιθώριο να χάσουμε ούτε ένα δέντρο. Δεν είναι μόνο το πρόβλημα της πυρκαγιάς, είναι και τα αίτια που την προκαλούν, δηλαδή αν είναι θέμα εμπρησμού. Και είναι και το πρόβλημα του τι κάνεις μετά για να διασφαλίσεις ότι η φύση εκεί θα αναγεννηθεί, έστω και αργά, όπως αναγεννιέται η φύση. Διότι, πυρκαγιές στα δάση υπάρχουν από αιώνες.

Το πρόβλημα είναι ότι με την οικιστική εξάπλωση που γίνεται και με την οικονομική ανάπτυξη, όλο και πιο πολύ περιορίζεται ο ζωτικός χώρος για τη φύση.


- Πάντως πρέπει να δίδαξε η συγκεκριμένη περιπέτεια την κυβέρνηση


Κάθε εμπειρία διδάσκει. Αυτό που προέχει είναι να φροντίσουμε να υπάρξει πλήρης αναδάσωση και πλήρης αποκατάσταση του περιβάλλοντος, έστω κι αν αυτό ξέρουμε ότι θα πάρει χρόνια.


Για το θέμα των εκλογών ο κ. Αλογοσκούφης στη συνέντευξή του στο "Κέρδος" δήλωσε:

- Είστε από τους θιασώτες της άποψης ότι δεν ωφελεί η παρατεταμένη προεκλογική περίοδος που βιώνουμε και που έγινε εμφανής από την πρόσφατη αντιπαράθεση στη Βουλή. Μπορεί να έπονται οι εκλογές του προϋπολογισμού;


Ναι μπορεί. Πολλές φορές έπονται οι εκλογές του προϋπολογισμού, δεν υπάρχει τίποτε που να συνδέει μηχανιστικά τον προϋπολογισμό με τις εκλογές.


- Και η τρέχουσα συγκυρία;

Και η συντρέχουσα συγκυρία. Ο κίνδυνος για την οικονομία από την παρατεταμένη προεκλογική περίοδο δεν είναι αν έπονται ή όχι οι εκλογές του προϋπολογισμού, άλλωστε και από το Σύνταγμα δεν συνδέονται αυτά τα δύο. Κάθε προεκλογική περίοδος ενέχει κινδύνους. Πρώτα απ΄ όλα να δημιουργηθεί ένα κοινωνικό και πολιτικό κλίμα χαλαρότητας και παροχολογίας, το οποίο είναι επικίνδυνο. Να δημιουργηθεί ένα πολιτικό και κοινωνικό κλίμα που να ευνοεί ακόμη και υπερβολικά αιτήματα κοινωνικά, να υπάρχουν κοινωνικές πιέσεις που θα αναστατώσουν την οικονομία.

Εδώ είναι μεγάλη η ευθύνη της αντιπολίτευσης. Διότι η κυβέρνηση κυβερνά. Παίρνει πρωτοβουλίες. Προσφάτως προχώρησε στην αποκρατικοποίηση του ΟΤΕ. Σημαντικά νομοσχέδια έρχονται στη Βουλή. Το μεταρρυθμιστικό μας πρόγραμμα προχωρά, αλλά έχουμε μια αντιπολίτευση, η οποία είναι εντελώς αρνητική.

Ηταν και παλαιότερα αρνητική, αλλά τώρα είναι με ένα διαφορετικό τρόπο, προσπαθεί να καλλιεργήσει ένα κλίμα σκανδαλολογίας, το οποίο πολλές φορές γυρίζει και μπούμερανγκ στην αντιπολίτευση, γιατί, όταν έχει κυβερνήσει τόσα πολλά χρόνια, είναι λογικό και θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτική σε αυτά τα ζητήματα. Και αρνείται να συζητήσει για τα προβλήματα του μέλλοντος.


- Αρα όσο το δυνατό νωρίτερα τόσο καλύτερα; Αυτό λέει ο κ. Παπανδρέου.

Δεν θα το έλεγα αυτό. Αυτό το λέει ο κ. Παπανδρέου, αλλά το λέει για δικούς του λόγους, κυρίως για να κρατάει συσπειρωμένο το κόμμα του. Διότι, ο κ. Παπανδρέου είναι γνωστό ότι έχει προβλήματα εσωτερικά στο κόμμα του.


Αυτό που έχει σημασία είναι όλοι - γιατί το πολιτικό κλίμα δεν είναι ζήτημα μόνο της κυβέρνησης - να συναισθανθούν τις ευθύνες τους και να συμπεριφερθούν υπεύθυνα. Αυτό είναι το πρώτο ζητούμενο. Οι εκλογές θα έρθουν στην ώρα τους, όποτε κρίνει ο Πρωθυπουργός. Η κατεύθυνση της κυβέρνησης είναι να προχωρήσουμε και να ολοκληρώσουμε το έργο μας.


- Πολλοί λένε ότι θα είναι ένας δύσκολος προϋπολογισμός αυτός που έρχεται. Το συμμερίζεστε;


Ολοι οι προϋπολογισμοί είναι δύσκολοι, δεν υπάρχει εύκολος προϋπολογισμός. Κάναμε τεράστια βήματα τα τελευταία 3,5 χρόνια με πολύ δύσκολους προϋπολογισμούς. Δεν ήταν εύκολοι οι προϋπολογισμοί ούτε του 2005, ούτε του 2006, ούτε του 2007. Και ο επόμενος θα είναι δύσκολος προϋπολογισμός, διότι ακόμη πρέπει να κάνουμε σημαντικά βήματα για να φτάσουμε στην πλήρη δημοσιονομική εξυγίανση.


- Υπάρχει πρόβλημα στην εκτέλεση του προϋπολογισμού. Λέγεται ότι ήδη στο 1ο εξάμηνο πολλά υπουργεία είχαν πάψει να έχουν κονδύλια...


Οχι, ο προϋπολογισμός εκτελείται κανονικά. Δεν έχουμε ιδιαίτερο πρόβλημα εκτέλεσης του προϋπολογισμού. Πάντα είναι η εκτέλεση του προϋπολογισμού δύσκολη και πρέπει κανείς να την παρακολουθεί και την παρακολουθούμε.


Αλλά είναι δύσκολο πάντα, διότι υπάρχει μια νοοτροπία που όλα τα περιμένουμε από το κράτος, είναι διαδεδομένη αυτή η νοοτροπία. Υπάρχει μια νοοτροπία ότι τα Υπουργεία διαχωρίζονται στα Υπουργεία που ξοδεύουν χρήματα και στο Υπουργείο Οικονομικών. Κάτι που δεν είναι θέμα μόνο της Ελλάδας, ούτε βεβαίως της σημερινής κυβέρνησης. Είναι ένα θέμα γενικότερο, υπάρχει σε όλες τις χώρες.

Εμένα ο ρόλος μου είναι να λειτουργώ και ως συντονιστής της οικονομικής πολιτικής, που είναι ένας βασικός ρόλος του υπουργείου Οικονομίας αλλά και ως θεματοφύλακας των συμφερόντων των φορολογουμένων και αυτό θα συνεχίσω να κάνω.

- Αρα γι΄ αυτό μπορεί μερικές φορές να είστε κακός με τους Υπουργούς.

Κακός δεν είμαι, αλλά ο ρόλος μου είναι να λέω πιο πολλές φορές όχι, από ό,τι αρέσει στους άλλους Υπουργούς.


- Κάποιοι θεωρούν ότι η κυβέρνηση στην προεκλογική περίοδο θα "παίξει" με δύο βασικά χαρτιά: Την οικονομία και τα δημόσια έργα. Ισχύει κάτι τέτοιο κ. Υπουργέ;


Η κυβέρνηση έχει πολλά ατού. Το κυριότερο ίσως πλεονέκτημα είναι ότι η κυβέρνηση έχει πει την αλήθεια στον ελληνικό λαό κι έχει αυξημένη αξιοπιστία.


- Αλήθεια στην οικονομία ή γενικώς;


Γενικότερα. Στην οικονομία πιστεύω ότι επέδειξε εκτός από αξιοπιστία και αυξημένη αποτελεσματικότητα. Και αυτό φαίνεται από το πώς διαψεύστηκαν όλες οι προβλέψεις που γίνονταν, σε μια δύσκολη περίοδο, κυρίως μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες, απ΄ όλους - από την αντιπολίτευση, ακόμη και από άλλους παράγοντες.

Φαίνεται αυτό στον δείκτη του οικονομικού κλίματος, που από τα μέσα του 2005 και μετά είναι σε συνεχή ανοδική πορεία. Αυτό είναι μια απόδειξη ότι τα πράγματα λειτούργησαν. Και φαίνεται φυσικά και στα αντικειμενικά οικονομικά στοιχεία, τα οποία είναι πολύ καλύτερα και από τις δικές μου προσδοκίες.


Δεν σας κρύβω ότι και εμένα, στο τέλος του 2004, όταν άρχισα να διαπιστώνω το μέγεθος της δημοσιονομικής εκτροπής που είχε συντελεστεί τα προηγούμενα χρόνια, το οποίο δεν ήταν γνωστό, κάποια στιγμή με έπιασαν μαύρες σκέψεις.


Αλλά εγώ και οι συνεργάτες μου σταθήκαμε ψύχραιμοι, ο Πρωθυπουργός μας στήριξε σε όλη αυτή την προσπάθεια και πιστεύω ότι μετά από τρία χρόνια από τον προϋπολογισμό του 2005, δηλαδή μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες, οι εξελίξεις μας έχουν δικαιώσει.


Απαντώντας σε ερώτρηση για το οικονομικό μίγμα της επόμενης τετραετίας ο κ. Αλογοσκούφης δήλωσε:

Το μήνυμα της επόμενης τετραετίας δεν μπορεί να αλλάξει ριζικά σε σχέση με το έως τώρα μήνυμα, αλλά θα αλλάξουν πράγματα. Κατ΄ αρχάς πρέπει να συνεχιστεί η δημοσιονομική προσαρμογή και πρέπει να πάμε σε ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς ως το 2010, όπως έχουμε δεσμευτεί όλες οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης και της ευρωζώνης.


Αυτό φαίνεται δύσκολο και είναι δύσκολο, αλλά είναι σαφώς λιγότερο δύσκολο σε σχέση με ό,τι πετύχαμε μέχρι σήμερα. Μέχρι σήμερα κάναμε μέσα σε 2,5 - 3 χρόνια μια δημοσιονομική προσαρμογή που ξεπερνούσε το 1,5% τον χρόνο σε σχέση με το ΑΕΠ, τώρα θα έχουμε να κάνουμε περίπου το μισό, αν όχι και κάτω από το μισό κάθε χρόνο.


Αυτό είναι εφικτό και πρέπει να το συνεχίσουμε, με έμφαση βεβαίως σε δύο πράγματα: Πρώτον, στον περαιτέρω περιορισμό της σπατάλης στο Δημόσιο. Δεν μπορούμε να αφήνουμε να αναπτύσσεται ο δημόσιος τομέας με τους ρυθμούς του ιδιωτικού.


Το δεύτερο είναι με την ένταση και τη μεγαλύτερη ακόμη αποτελεσματικότητα της προσπάθειας που έχουμε κάνει για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής.


- Στη Δημόσια Διοίκηση έγιναν τα βήματα που θα σας διευκόλυναν σε κάτι τέτοιο;

Εχουν γίνει σημαντικές αλλαγές και στη Δημόσια Διοίκηση, αλλά αυτό που μένει να γίνει - το οποίο δεν είναι θέμα της κυβέρνησης μόνο, είναι ευρύτερο - είναι αλλαγή νοοτροπίας στη Δημόσια Διοίκηση.


- Δεν έγιναν όμως βήματα στη μείωση των υπουργείων. Εσείς πόσα υπουργεία θεωρείτε ότι πρέπει να υπάρχουν;


Δεν είναι δική μου αρμοδιότητα αυτό το θέμα. Αυτό που ξέρω και που προετοιμάζει η κυβέρνηση είναι ο καλύτερος προγραμματισμός των δημοσίων δαπανών για να προχωρήσουμε στη λογική τριετών προϋπολογισμών στη βάση πολιτικών κι όχι στη βάση των ιστορικών δαπανών που γίνονται.


Η καλύτερη στόχευση των κοινωνικών δαπανών, όπως για παράδειγμα με το Ταμείο Ενίσχυσης της Κοινωνικής Συνοχής - το Ταμείο για τη φτώχεια όπως λέγεται - ώστε να έχουμε στοχευμένες παρεμβάσεις και η τρίτη πρωτοβουλία έχει να κάνει με την ενοποίηση των δαπανών και των εσόδων του προϋπολογισμού με την ενσωμάτωση των ειδικών λογαριασμών στον προϋπολογισμό. Γιατί, υπάρχει κι αυτό το θέμα με τους ειδικούς λογαριασμούς, στο οποίο έγιναν κάποια βήματα, αλλά πρέπει να γίνουν κι άλλα.


Ερωτηθείς για το θέμα των ομολόγων ο υπουργός οικονομίας ανέφερε τα εξής:

- Στην υπόθεση των ομολόγων, εκτός του πολιτικού και του ποινικού, αναδείχθηκε ένα ακόμη σκέλος: Των στελεχών που απαρτίζουν τον κρατικό μηχανισμό. Διδαχθήκατε κάτι σε σχέση με το ποιοι πρέπει τελικά να απαρτίζουν τέτοιες θέσεις;


Το μάθημα απ΄ αυτή την υπόθεση είναι ότι είναι καλή η αυτονομία των Ταμείων, όπως και των άλλων φορέων που διαχειρίζονται το δημόσιο χρήμα, αλλά πρέπει το πλαίσιο λειτουργίας όλων αυτών των φορέων να είναι αυστηρό.


Και στην επιλογή των προσώπων λέτε...


Και όχι μόνο στην επιλογή των προσώπων αλλά και στους βαθμούς ελευθερίας που έχουν τα πρόσωπα.


- Κάποτε κατηγορούσατε το ΠαΣοΚ, ότι δηλαδή βάζει κομματικά στελέχη σε τέτοιες θέσεις. Το είδαμε όμως και πάλι.


Το θέμα δεν είναι αν είναι κομματικό ή όχι το στέλεχος, το θέμα είναι αν έχει κομματική νοοτροπία ή όχι και το θέμα είναι αν έχει και τις ικανότητες να κάνει τη δουλειά, την οποία καλείται να κάνει. Γιατί, και οι Υπουργοί είναι κομματικά στελέχη, είναι εκλεγμένοι, αλλά ασφαλώς πρέπει να λειτουργεί και η αξιοκρατία πάνω από την κομματοκρατία.


Αλλά υπάρχουν εμπεδωμένες νοοτροπίες και υπάρχουν και θεσμικές αδυναμίες. Εδώ αποδείχθηκε ότι υπήρχε και μεγάλη θεσμική αδυναμία. Δηλαδή, ουδείς είχε την αρμοδιότητα για να ελέγχει τις επενδύσεις που γίνονταν σε ομόλογα και ουδείς ήλεγχε τις επενδύσεις που γίνονταν σε ομόλογα. Οπως, ουδείς ήλεγχε ουσιαστικά και τις επενδύσεις που γίνονταν σε μετοχές επί πολλά χρόνια με αποτέλεσμα να υπάρχουν περιπτώσεις υπέρβασης του επιτρεπόμενου ορίου, παρ΄ όλο ότι υπήρχε η αρμοδιότητα.


Οσον αφορά το θεσμικό, πήραμε τα μαθήματα. Φέραμε και ψηφίσαμε ένα καινούριο θεσμικό πλαίσιο, το οποίο και την επιλογή των Διοικήσεων την κάνει πιο αξιοκρατική και βάζει περιορισμούς στις επενδυτικές επιλογές και στους βαθμούς ελευθερίας που έχουν τα Ταμεία. Αυστηρούς περιορισμούς και συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα για να επανέλθουν και τα Ταμεία που έχουν ξεπεράσει τα επενδυτικά τους όρια όσον αφορά τις μετοχές και τις υπόλοιπες τοποθετήσεις στο 23%. Πιστεύω ότι αυτό θα λειτουργήσει καλά και θα λειτουργήσει σαφώς πιο αποτελεσματικά σε σχέση με το παρελθόν.


Επίσης ζητήσαμε από τα Ταμεία να συντάσσουν τις λογιστικές τους καταστάσεις έγκαιρα και να συμπεριφέρονται σαν καλά διοικούμενοι Οργανισμοί. Γιατί, όπου υπάρχει αδιαφάνεια, υπάρχουν πάντα τα περιθώρια για να γίνονται αυτά που είδαμε. Τώρα, για το άλλο θέμα, υπάρχει ένα θέμα προσωπικών ευθυνών όσων έχουν εμπλακεί. Αυτό το θέμα το διερευνά η Δικαιοσύνη.


Σε άλλο σημείο της συνέντευξης και ερωτηθείς για το αν θεωρεί ότι έχει τελειώσει η αποστολή του ο κ. Αλογοσκούφης τόνισε:

Θεωρώ ότι θα έχει τελειώσει η αποστολή μου σε πρώτη φάση όταν πετύχουμε τους ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς και όταν γίνουν και κάποιες άλλες μεταρρυθμίσεις που θεωρώ κεντρικές όσον αφορά την πρόοδο της οικονομίας. Ασφαλώς κανείς δεν θέλει να μείνει για πάντα σε συγκεκριμένο Υπουργείο, αλλά ξέρετε, εγώ δεν μπήκα στην πολιτική επιδιώκοντας αξιώματα. Μπήκα στην πολιτική επιδιώκοντας να κάνω κάποια συγκεκριμένα πράγματα. Και αυτή τη στάση ζωής αν θέλετε απέναντι στην πολιτική συνεχίζω και την έχω. Δεν είμαι ούτε υπερφίαλος ούτε υπερτιμώ τις δυνατότητές μου.


Για το ποια θεωρεί μακρινή μεταρρύθμιση, η οποία όμως αποτελεί ζητούμενο για τις σύγχρονες κοινωνίες ανέφερε:

είναι το σύνολο των μεταρρυθμίσεων που πρέπει να δει κανείς. Να κάνουμε την οικονομία ακόμα πιο ανταγωνιστική, να κάνουμε τις αγορές να λειτουργούν ακόμα πιο ελεύθερα και να δημιουργήσουν ακόμα μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους επενδυτές. Γιατί η εμπιστοσύνη των επενδυτών είναι κλειδί για την ανάπτυξη της χώρας, για τη δημιουργία θέσεων εργασίας, είναι λοιπόν πολύ σημαντικό.


Η δεύτερη μεταρρύθμιση είναι η μεταρρύθμιση του κοινωνικού κράτους. Δεν είναι μόνο η Δημόσια Διοίκηση, είναι και το κοινωνικό κράτος, το οποίο ξοδεύει αρκετά λεφτά, ξοδεύει σε σχέση με το εισόδημά μας περίπου όσα ξοδεύουν και άλλα πιο προηγμένα από μας κράτη στην Ευρωπαϊκή Ενωση, αλλά δεν έχουμε αποτελεσματικότητα στις κοινωνικές δαπάνες.


- Εννοείτε υγεία και κοινωνική ασφάλιση;


Εννοώ κυρίως τη στήριξη των φτωχών νοικοκυριών, αυτών που για διάφορους λόγους έχουν μειωμένες δυνατότητες να συμμετέχουν στην ανάπτυξη της χώρας. Γι΄ αυτό κι έχω δώσει πολύ μεγάλη σημασία στη δημιουργία αυτού του Εθνικού Ταμείου Κοινωνικής Συνοχής, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί τα επόμενα χρόνια γενναιόδωρα, με την προϋπόθεση όμως ότι θα χρηματοδοτεί δαπάνες στοχευμένες σε αυτούς που είναι κάτω από το όριο της φτώχιας. Αυτό είναι το κλειδί, όχι να κάνει απλώς δαπάνες.


Η τρίτη μεταρρύθμιση που πρέπει να κάνουμε, η οποία είναι πιο μακρόπνοη και βέβαια και πολύ πιο δύσκολη, είναι η μεταρρύθμιση του Ασφαλιστικού. Εκεί δεν πιστεύω ότι μπορεί μια κυβέρνηση μόνη της να προχωρήσει στη μεταρρύθμιση του Ασφαλιστικού. Θα πετύχουμε τη μεταρρύθμιση του Ασφαλιστικού με διαδοχικές προσεγγίσεις. Θα πρέπει να γίνουν τα πρώτα βήματα αυτών των διαδοχικών προσεγγίσεων. Και για να γίνουν αυτά τα πρώτα βήματα, θα πρέπει να τελεσφορήσει και ο κοινωνικός και ο πολιτικός διάλογος που προσπαθούμε να προωθήσουμε στη χώρα.


Δυστυχώς και η στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης - η οποία με οποιοδήποτε πρόσχημα αποχωρεί από οποιαδήποτε συναινετική διαδικασία ή διαδικασία διαλόγου - δεν έχει βοηθήσει μέχρι σήμερα.