Υπεγράφη η σύμβαση για Μαλιακό - Κλειδί
Πέμπτη, 28-Ιουν-2007 14:39
Υπεγράφη σήμερα η σύμβαση παραχώρησης για την κατασκευή του τμήματος Ράχες Μαλιακού – Κλειδί Ημαθίας του ΠΑΘΕ. Το συνολικό κόστος του έργου είναι 1,15 δισ. ευρώ, ενώ η κατασκευή του θα διαρκέσει 4,5 χρόνια.
Η σύμβαση υπεγράφη μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ανώνυμης Εταιρείας με την επωνυμία "Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Ανώνυμη Εταιρεία Παραχώρησης για τον Αυτοκινητόδρομο Τμήμα ΠΑΘΕ Μαλιακός – Κλειδί" και το διακριτικό τίτλο "Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.", Οριστικού Αναδόχου του έργου.
Σημειώνεται πως στην εταιρεία "Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου" συμμετέχουν οι Hochtief (35%), Ελληνική Τεχνοδομική (20%), J&P Άβαξ (16,25%), Vinci (13,75%), AΕΓΕΚ (10%) και Αθηνά (5%.
Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς δήλωσε σχετικά: "Σήμερα, υπογράφουμε την πέμπτη κατά σειρά Σύμβαση Παραχώρησης, η οποία αφορά το μεγάλο και εξαιρετικά σημαντικό έργο κατασκευής του τμήματος Ράχες ΜΑΛΙΑΚΟΥ – ΚΛΕΙΔΙ Ημαθίας του ΠΑΘΕ. Το έργο έχει συνολικό κόστος 1,15 δις. ευρώ σε παρούσα αξία και η κατασκευή του θα διαρκέσει 4,5 χρόνια.
Η σπουδαιότητα αυτού του έργου είναι τεράστια. Το τμήμα Ράχες Μαλιακού – Κλειδί Ημαθίας είναι ένα έργο ιδιαίτερης στρατηγικής σημασίας που ολοκληρώνει τον κεντρικό οδικό άξονα της χώρας, δηλαδή τον ΠΑΘΕ, και μάλιστα στα πιο δύσκολα σημεία του, στον Πλαταμώνα και τα Τέμπη, με σήραγγες συνολικού μήκους 23 χιλιομέτρων.
Δημιουργούμε έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο υψηλών προδιαγραφών, για να γίνονται οι μετακινήσεις, πιο άνετα, πιο γρήγορα και κυρίως με πολύ μεγάλη ασφάλεια. Ειδικά τα τμήματα των Τεμπών και του Πλαταμώνα μέχρι τη Σκοτίνα, έχουν απαράδεκτες κυκλοφοριακές προδιαγραφές με αποτέλεσμα να έχουμε θρηνήσει εκατοντάδες ανθρώπινες απώλειες. Με το έργο αυτό, μπαίνει επιτέλους ένα τέλος σε αυτή την απαράδεκτη κατάσταση.
Εκτιμάμε ότι εντός του Ιουλίου η Σύμβαση αυτή θα έχει κατατεθεί στη Βουλή με προοπτική να έχει ψηφιστεί μέσα στο καλοκαίρι. Το έργο θα αρχίσει να κατασκευάζεται τον Νοέμβριο.
Γνωρίζετε όλοι ότι ο συγκεκριμένος διαγωνισμός πέρασε πραγματικά από 40 κύματα με προσφυγές στο ΣτΕ και την Ευρωπαϊκή επιτροπή. Χρειάστηκε πολύς κόπος ώστε να φτάσουμε στην σημερινή υπογραφή της σύμβασης. Σε όλη αυτή τη δύσκολη διαδρομή, το ΥΠΕΧΩΔΕ επέμεινε στις θέσεις του και δικαιώθηκε για αυτές, επιτυγχάνοντας το μέγιστο οικονομικό όφελος για το ελληνικό δημόσιο και τηρώντας όσα προέβλεπε εξαρχής ο διαγωνισμός.
Θυμάστε όλοι ότι πριν από περίπου 10 μήνες επήλθε μετά από μακροχρόνιες διαμάχες μία συμφωνία συνεργασίας ανάμεσα στα δύο σχήματα που διεκδίκησαν το έργο, συμφωνία που εμείς αποδεχθήκαμε καθώς έγινε στη βάση της καλύτερης οικονομικής προσφοράς. Στην παραχωρησιούχο κοινοπραξία που έχει σχηματιστεί συμμετέχουν μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Συγκεκριμένα, η παραχωρησιούχος κοινοπραξία αποτελείται από τους ομίλους Hochtief, Vinci, Ελληνική Τεχνοδομική – Άκτωρ, J&P Άβαξ – Αθηνά και ΑΕΓΕΚ. Το σχήμα αυτό διασφαλίζει την έγκαιρη και ποιοτικά άρτια ολοκλήρωση του σημαντικού αυτού έργου.
Βάσει της προσφοράς του αναδόχου, το συνολικό κόστος του έργου, ανέρχεται σε 1,15 δισ. ευρώ σε παρούσα αξία. Η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου είναι 173 εκατομμύρια ευρώ σε παρούσα αξία, εκ των οποίων τα μισά θα προέλθουν από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Στις υποχρεώσεις του παραχωρησιούχου περιλαμβάνονται και η λειτουργία και συντήρηση των δρόμων της παραχώρησης, έναντι είσπραξης διοδίων. Και σε αυτό το έργο θα ισχύσει το σύστημα της χρέωσης ανάλογα με την διανυομένη απόσταση με το κόστος ανά χλμ. να ανέρχεται σε 0,04 ευρώ, εκτός των τμημάτων με τις μεγάλες σήραγγες που θα είναι 0,05 ευρώ το χλμ.
Η σύμβαση έχει διάρκεια 30 χρόνια και η συνολική προθεσμία για την ολοκλήρωση της κατασκευής των έργων που περιλαμβάνονται στην σύμβαση παραχώρησης είναι 4,5 χρόνια (54 μήνες).
Ωστόσο, προβλέπονται και ενδιάμεσες αποκλειστικές προθεσμίες:
α. Πρώτη Αποκλειστική προθεσμία :12 μήνες
- Ολοκλήρωση κατασκευών στην Υφιστάμενη Εθνική Οδό στο Τμήμα Ευαγγελισμός- Σκοτίνα
β. Δεύτερη Αποκλειστική προθεσμία: 15 μήνες
- Ολοκλήρωση Κατασκευών τμημάτων Ράχες-Ευαγγελισμός και Σκοτίνα-Κατερίνη
γ. Τρίτη Αποκλειστική προθεσμία : 36 μήνες
-Ολοκλήρωση εργασιών διάνοιξης σηράγγων και κατασκευών τμήματος Κατερίνη-Κλειδί
δ. Τέταρτη Αποκλειστική προθεσμία : 46 μήνες
-Ολοκλήρωση εργασιών Πολιτικού Μηχανικού για τις Σήραγγες και τις Γέφυρες του έργου
Επισημαίνω ότι υπογράφηκαν μεταξύ του παραχωρησιούχου και τραπεζών 61 δανειακές συμβάσεις. Αυτό σημαίνει ότι είναι εξασφαλισμένη από σήμερα η χρηματοδότηση του έργου. Και μάλιστα, σημειώνω ότι δεν θα υπάρχει εγγύηση του ελληνικού δημοσίου, σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε στα έργα που κατασκευάστηκαν παλαιότερα με συμβάσεις παραχώρησης.
Όπως ανέφερα, η σύμβαση που υπογράφεται σήμερα είναι η πέμπτη κατά σειρά Σύμβαση Παραχώρησης, στο πλαίσιο του προγράμματος "Δρόμοι Ανάπτυξης" του ΥΠΕΧΩΔΕ, ενός από τα μεγαλύτερα προγράμματα κατασκευής έργων οδοποιίας στην Ευρώπη, με συνολικό προϋπολογισμό που υπερβαίνει τα 9 δισ. ευρώ. Ταυτόχρονα, είναι ένα πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα επενδυτικό πρόγραμμα, που θα αξιοποιήσει ιδιωτικά κεφάλαια περίπου 6 δις ευρώ.
Έχουν ήδη υπογραφεί οι συμβάσεις για την Ιόνια Οδό, την Υποθαλάσσια Αρτηρία της Θεσσαλονίκης, τον άξονα Τρίπολη – Κόρινθος - Καλαμάτα και Λεύκτρο - Σπάρτη και τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδος (Ε – 65). Σύντομα πρόκειται να υπογραφεί και η σύμβαση για τον Οδικό Άξονα Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα. Έτσι, ολοκληρώνονται οι διαγωνισμοί του προγράμματος "Δρόμοι Ανάπτυξης" του ΥΠΕΧΩΔΕ.
Θέλω για μία ακόμη φορά να τονίσω ότι αυτό που πετύχαμε μέσα σε περίοδο μόλις τριών ετών είναι το αποτέλεσμα μίας εξαιρετικά εντατικής και δύσκολης προσπάθειας και πρέπει όλοι να αντιληφθούν το μέγεθος της επιτυχίας αυτής. Καταφέραμε μέσα σε χρόνο – ρεκόρ να ολοκληρώσουμε τις μελέτες και να δημοπρατήσουμε με απόλυτη διαφάνεια ένα πρωτόγνωρο σε μέγεθος και δυσκολίες πρόγραμμα έργων, το οποίο θα αναμορφώσει κυριολεκτικά το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων της χώρας".
Βασικά στοιχεία του έργου
Ο αυτοκινητόδρομος Ράχες ΜΑΛΙΑΚΟΥ - ΚΛΕΙΔΙ Ημαθίας έχει συνολικό μήκος 230 χλμ. Στις υποχρεώσεις της σύμβασης παραχώρησης περιλαμβάνονται:
α) Η κατασκευή νέου αυτοκινητοδρόμου Τέμπη (Ευαγγελισμός) – Σκοτίνα, συνολικού μήκους 25 χιλιομέτρων, που στο μεγαλύτερο μέρος του θα αποτελείται από γέφυρες και σήραγγες. Το φονικό πέρασμα των Τεμπών μετατρέπεται επιτέλους σε σύγχρονο, ασφαλή αυτοκινητόδρομο.
Ο νέος αυτοκινητόδρομος Τέμπη (Ευαγγελισμός) - Σκοτίνα περιλαμβάνει:
- 3 σήραγγες 2 χωριστών κλάδων μήκους 11,5 χιλιομέτρων ανά κλάδο και 23 χιλιομέτρων συνολικά, οι οποίες θα κατασκευαστούν στα Τέμπη και στον Πλαταμώνα.
- 3 μεγάλες γέφυρες, μήκους 700, 500 και 200 μέτρων.
- 2 Ανισόπεδους Κόμβους (Α/Κ), ένα στη Ραψάνη και ένα στον Πλαταμώνα.
- 3 Ανισόπεδους κόμβους (Α/Κ) στο τμήμα Κατερίνη - Κλειδί
β) Η εκτέλεση επεμβάσεων βελτίωσης στα υφιστάμενα τμήματα του αυτοκινητόδρομου, μήκους 205 χιλιομέτρων, από τις Ράχες Μαλιακού μέχρι το Κλειδί, ώστε ο αυτοκινητόδρομος να προσφέρει στους οδηγούς εξυπηρέτηση υψηλού επιπέδου.
Συγκεκριμένα, προβλέπονται οι εξής εργασίες:
-Βελτίωση Οδικής Ασφάλειας, με επεμβάσεις στα γεωμετρικά χαρακτηριστικά.
-Αντιολισθηρά οδοστρώματα – Ανακατασκευή οδοστρωμάτων, ασφαλτικών στρώσεων, δομικών χαρακτηριστικών και απορροής επιφανειακών υδάτων.
-Ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης της κυκλοφορίας και κέντρα Λειτουργίας – Συντήρησης.
-Εργασίες Οδικής Ασφάλειας με ηλεκτροφωτισμό.
-Βελτίωση όλων των Ανισόπεδων Κόμβων.
-Επισκευή και Συντήρηση όλων των τεχνικών του Έργου και έργα αντιπλημμυρικής προστασίας.
γ) Στο υφιστάμενο τμήμα της Εθνικής Οδού από τα Τέμπη (Ευαγγελισμός) μέχρι Σκοτίνα, συνολικού μήκους 27 χιλιομέτρων που θα είναι σε χρήση μέχρι να ολοκληρωθεί ο νέος αυτοκινητόδρομος τίθενται σε απόλυτη προτεραιότητα και εντός 12 μηνών θα έχουν ολοκληρωθεί οι εξής εργασίες:
-Βελτίωση Οδικής Ασφάλειας.
-Αναμόρφωση και Βελτίωση όλων των Ισόπεδων Κόμβων με φωτεινή σηματοδότηση και ηλεκτροφωτισμό.
-Αντιολισθηρά οδοστρώματα – Ανακατασκευή οδοστρωμάτων, ασφαλτικών στρώσεων, δομικών χαρακτηριστικών και απορροής επιφανειακών υδάτων.
-Ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης της κυκλοφορίας.
-Ανακατασκευή με σύγχρονες προδιαγραφές της σήμανσης (οριζόντιας και κατακόρυφης).
-Επισκευή και Συντήρηση όλων των τεχνικών του Έργου και έργα αντιπλημμυρικής προστασίας.
δ) Ανάπτυξη Κέντρων Λειτουργίας και Συντήρησης Αυτοκινητοδρόμων και υποχρέωση του παραχωρησιούχου να διαθέσει κτίρια στέγασης της Πυροσβεστικής και της Τροχαίας και το σχετικό εξοπλισμό.
Προβλέπεται η κατασκευή έξι (6) Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) και πέντε (5) Κέντρων Εκμετάλλευσης και Συντήρησης.