Τσακαλώτος στη Bild: Η Ελλάδα έχει κάνει ένα μεγάλο βήμα προς τα εμπρός (upd)
Τετάρτη, 15-Φεβ-2017 10:39
ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 11:18
Η Ελλάδα έχει κάνει ένα μεγάλο βήμα προς τα εμπρός, σχολιάζει σε άρθρο του στη γερμανική Bild ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος, με τίτλο "είμαστε σε τροχιά για να γυρίσει σελίδα η Ελλάδα".
Στο άρθρο του αναφέρει ότι η χώρα έχει κάνει ένα μεγάλο βήμα προς τα εμπρός, και ότι τόσο η Ελλάδα όσο και η ευρωζώνη βρίσκονται σε κρίσιμη σημείο. Η Ελλάδα είναι πολύ κοντά στην έξοδο από έναν φαύλο κύκλο, τόνισε χαρακτηριστικά.
Σημείωσε δε πως "είμαστε πολύ κοντά σε μια συμβιβαστική λύση".
Το άρθρο του Ε. Τσακαλώτου στη Bild:
Είναι το ελληνικό πρόγραμμα σε σωστό δρόμο; Ασφαλώς αυτό είναι το κεντρικό ζήτημα για το οποίο ενδιαφέρονται τόσο οι Έλληνες όσο και οι πιστωτές: και ωστόσο, παρόλες τις συζητήσεις και τις διαφωνίες, δεν είναι πάντα εύκολο να εστιάσουμε σε αυτό το ερώτημα.
Ξεκινώ με το ζήτημα των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Ενώ τόσο το ΔΝΤ όσο και ο Wolfgang Schaeuble ζητούν περισσότερες μεταρρυθμίσεις, αυτό δεν φαίνεται να βασίζεται σε μια σαφή αντίληψη του τι έχει ήδη επιτευχθεί.
Μόλις λίγες πριν, η συμβουλευτική ομάδα του ΔΝΤ για την κινητοποίηση των φορολογικών εσόδων βρέθηκε στην Αθήνα και επαίνεσε την ελληνική πλευρά για τη δημιουργία μιας ανεξάρτητης φορολογικής αρχής. Ήταν αυτή η απόφαση, η οποία νομοθετήθηκε το περασμένο καλοκαίρι και εφαρμόστηκε τον Ιανουάριο, που έχει αποδεσμεύσει ένα αδιέξοδο το οποίο είχε γίνει σαφές το 2013/2014. Τώρα, συνέχισαν οι σύμβουλοι του ΔΝΤ, το ερώτημα τι πώς μπορεί να εδραιωθεί η πρόοδος που επιτεύχθηκε.
Όσον αφορά τις μεταρρυθμίσεις στην αγορά προϊόντων και την απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων, οι εργαλειοθήκες 1& 2 των προγραμμάτων υπό την ευθύνη των προηγουμένων κυβερνήσεων έχουν ήδη ολοκληρωθεί και έχουμε ήδη διεκπεραιώσει περίπου 160 από τις 300 δράσεις της δικής μας εργαλειοθήκης 3, την οποία συμφωνήσαμε μαζί με τον ΟΟΣΑ.
Για αυτόν τον λόγο ο ΟΟΣΑ μας έχει βάλει στην κατηγορία με τις καλύτερες επιδόσεις, σε ό,τι αφορά τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις;
Για να δώσω ένα τελευταίο παράδειγμα, το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων έχει προχωρήσει περισσότερο από ό,τι ανέμενε κανείς, και σε δύο χρόνια ξεπέρασε ό,τι είχαν πετύχει οι προηγούμενες κυβερνήσεις στα τέσσερα χρόνια της θητείας των.
Την ίδια στιγμή, ο νόμος για τη νέα κρατική εταιρεία holding η οποία θα διαχειρίζεται τα κρατικά assets, έχει διορίσει το εκτελεστικό της συμβούλιο, με CEO και πρόεδρο, είναι έτοιμος να αυξήσει την αξία των κρατικών επιχειρήσεων και των δημοσίων ακινήτων προς όφελος των πιστωτών μας και των επενδύσεων στην ελληνική οικονομία.
Επομένως, η άποψη του ΔΝΤ ότι η μεταρρυθμιστική διαδικασία έχει επιβραδυνθεί, είναι πολύ μακριά από την αλήθεια και πιστεύω ακράδαντα ότι δεν θα υποστηριχθεί από οποιονδήποτε εξωτερικό παρατηρητή.
Ούτε έχει δίκιο το ΔΝΤ που ζητά περισσότερες περικοπές στις συντάξεις και μείωση των φοροαπαλλαγών. Υπάρχει ένα επιχείρημα αναφορικά με την αναδιάρθρωση των ελληνικών κοινωνικών δαπανών, και αυτό επίσης είναι σε σωστό δρόμο με μια εντυπωσιακή αξιολόγηση κοινωνικής πρόνοιας, που υποστηρίζεται και από την Παγκόσμια Τράπεζα.
Η Παγκόσμια Τράπεζα έχει υποστηρίξει ότι έχουμε κάνει αρκετά για την ώρα, ότι η μεταρρύθμιση για το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα το 2017 είναι πολύ κρίσιμη, και ότι περαιτέρω αναδιάρθρωση στο πλαίσιο του κοινωνικού κονδυλίου θα πρέπει να περιμένει τα αποτελέσματα των σημαντικών μεταρρυθμίσεων που έχουν ήδη δρομολογηθεί.
Όσον αφορά τα ηλικιωμένα άτομα, το αποτέλεσμα είναι αυτό: εάν συμπεριλάβει κανείς όλα τα οφέλη για τους άνω των 65, οι Έλληνες συνταξιούχοι είναι πολύ άσχημα σε σύγκριση με το μέσο όρο της ΕΕ, πόσο μάλλον με το τι συμβαίνει στη Γερμανία.
Ομοίως, δεν ισχύει ότι οι μισοί Έλληνες δεν πληρώνουν φόρο εισοδήματος. Εάν κάνει κανείς σωστά τους υπολογισμούς και συγκρίνει την Ελλάδα με την ΕΕ χρησιμοποιώντας την ίδια μεθοδολογία για όλες τις χώρες (το ΔΝΤ δεν το κάνει), τότε ο αριθμός των όσων δεν πληρώνουν φόρο εισοδήματος μειώνεται στο 12%, ένας αριθμός που δεν είναι μεγάλος σε μια χώρα όπου το 20% του πληθυσμού ζει κάτω από το όριο της φτώχειας, και το 35% βρίσκεται σε κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού.
Αλλά είναι δικαιολογημένες οι περαιτέρω περικοπές συντάξεων και οι αυξήσεις στο φόρο εισοδήματος, με βάση τις οικονομικές επιδόσεις στην Ελλάδα; Ασφαλώς αυτό είναι το βασικό ερώτημα.
Η Ελλάδα έχει δει δύο συνεχόμενα τρίμηνα θετικής ανάπτυξης. Η ανάπτυξη θα είναι θετική για το σύνολο του 2016 και αναμένεται να ξεπεράσει το 2,5% το 2017. Για αυτό τον λόγο, και επειδή προσφάτως αντιμετωπίζουμε με συντονισμένο τρόπο το πρόβλημα της φοροδιαφυγής (για παράδειγμα έχει αυξηθεί η είσπραξη του ΦΠΑ, ιδιαίτερα σε κάποια από τα πιο γνωστά ελληνικά νησιά, όπως η Μύκονος και η Ρόδος), τα έσοδα έχουν αυξηθεί.
Ως αποτέλεσμα, έχουμε υπερβεί τον στόχο μας για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2016 κατά 1,7%. Το 2015, το ΔΝΤ προέβλεπε πρωτογενές πλεόνασμα -0,3% (δηλαδή έλλειμμα) ενώ ο στόχος μας ήταν για πλεόνασμα 0,5%. Και ποιο είναι το πιθανό αποτέλεσμα; Περισσότερο από 2!
Είναι στα αλήθεια λογικό να ζητούν την προ-θεσμοθέτηση περισσότερων μέτρων για το 2019, μετά από μια τέτοια υπεραπόδοση; Ποιος ξέρει τι θα μπορούσαν να μας είχαν ζητήσει εάν δεν είχαμε πετύχει τον στόχο!
Αλλά διακυβεύεται ένα ακόμη πιο σημαντικό ζήτημα. Η ελληνική κυβέρνηση έχει υποστηρίξει τη συμμετοχή του ΔΝΤ στο πρόγραμμά μας. Αλλά αυτό που χρειαζόμαστε είναι αποφασιστικότητα. Εάν το ΔΝΤ θέλει να συμμετέχει, θα πρέπει να αποφασίσει πολύ γρήγορα, και να σταματήσει να έχει παράλογες απαιτήσεις από μας, ενώ την ίδια στιγμή να συμφωνεί με τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος με τους Ευρωπαίους εταίρους μας. Ομοίως, ορισμένοι από τους Ευρωπαίους εταίρους μας χρειάζονται να συμμετέχει και το ΔΝΤ, και θα πρέπει να καταλήξουν σε έναν έντιμο συμβιβασμό για το χρέος όσο το δυνατό πιο γρήγορα.
Η Ελλάδα και η ευρωζώνη βρίσκονται σε μια κρίσιμη καμπή. Η Ελλάδα έχει δείξει δέσμευση στο πρόγραμμα, που εκτιμώ ότι πολλοί θα είχαν αμφισβητήσει το καλοκαίρι του 2015. Είμαστε εκτός ύφεσης και οι αγορές και οι επενδυτές αναζητούν την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης και την ένταξή μας στο πρόγραμμα QE της ΕΚΤ ως σημαντικές ενδείξεις για επιστροφή στην ομαλότητα.
Βρισκόμαστε πολύ κοντά στο να μετατρέψουμε έναν φαύλο κύκλο, σε ενάρετο κύκλο, και μια καθοριστική συνεδρίαση του Eurogroup στις 20 Φεβρουαρίου ασφαλώς θα ανοίξει το δρόμο για μια τέτοια στροφή.
Την ίδια στιγμή, το 2017 εκτιμάται ότι θα είναι μια χρονιά δοκιμασίας για όλους μας, με κρίσιμες εκλογές, το Brexit, τη συνεχιζόμενη προσφυγική κρίση και τις αβεβαιότητες γύρω από τη νέα αμερικανική κυβέρνηση. Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος για την Ευρώπη να αποδείξει ότι είναι μπροστά, ότι μπορεί να επιλύσει προβλήματα εγκαίρως, από το να καταλήξουν όλες οι πλευρές σε έναν λειτουργικό, και κοινωνικά δίκαιο, συμβιβασμό για το ελληνικό πρόγραμμα.
Είμαστε πολύ κοντά σε έναν τέτοιο συμβιβασμό για να επιτρέψουμε στην Ευρώπη να φανεί ότι αποτυγχάνει ενώ βρίσκεται πολύ κοντά στην επιτυχία.