Θεσμοί: Ασαφής ημερομηνία επιστροφής, σύντομη παραμονή στην Αθήνα

Παρασκευή, 09-Δεκ-2016 18:01

Θεσμοί: Ασαφής ημερομηνία επιστροφής, σύντομη παραμονή στην Αθήνα

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 19:50

Της Δήμητρας Καδδά

Υπό προσαρμογή τελεί, σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο επιστροφής των θεσμών στην Αθήνα που σχεδιαζόταν να ξεκινήσει τη Δευτέρα από τα τεχνικά κλιμάκια και την Τρίτη από τους επικεφαλής.

Πλέον η ημερομηνία επιστροφής των επικεφαλής των θεσμών χαρακτηρίζεται από αρμόδιες πηγές ως "ασαφής", ενώ επισημαίνεται ότι η παραμονή τους στην Αθήνα θα είναι σύντομη (σ.σ. στόχος σε κάθε σενάριο ήταν να αναχωρήσουν λίγες ημέρες πριν από τα Χριστούγεννα για διακοπές). 

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι οι τελικές αποφάσεις θα εξαρτηθούν από πιθανές συζητήσεις που θα γίνουν μέσα στο Σαββατοκύριακο.

Όσο για την αιτία των αλλαγών άλλες πληροφορίες κάνουν λόγο για την ανάγκη συνεννόησης με το ΔΝΤ, τόσο για τις θέσεις που έχει για το ελληνικό πρόγραμμα και τα πρωτογενή πλεονάσματα, όσο και για την κάθοδο της κας Βελκουλέσκου στην Αθήνα. Πάντως, άλλες πηγές, σχετίζουν την "αλλαγή" με το θέμα των ανακοινώσεων για το μέρισμα.

Ο επικεφαλής του ESM Κλάους Ρέγκλινγκ δήλωσε σήμερα ότι δεν υπήρξε διαβούλευση με τους δανειστές της χώρας αναφορικά με τα σχέδια της Ελλάδας. "Περιμένω ότι η Ελλάδα θα μπορέσει να επιστρέψει στην αγορά ομολόγων αρκετά πριν από το τέλος του προγράμματος τον Αύγουστο 2018, με την προϋπόθεση ότι θα εφαρμόσει τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις", τόνισε, λέγοντας ότι"στο πλαίσιο αυτό, οι ανακοινώσεις που έγιναν χθες βράδυ από τον Έλληνα πρωθυπουργό χωρίς διαβούλευση με τους θεσμούς δημιουργούν αριθμό ερωτημάτων".

Αλλά και η εκπρόσωπος της Επιτροπής, αφού έκανε λόγο για επίγνωση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν τα νησιά του Αιγαίου μίλησε για τις δεσμεύσεις του μνημονίου περί συζήτησης με τους θεσμούς μέτρων που εφαρμόζονται σε περίπτωση υπεραπόδοσης. "Η Κομισιόν δεν είχε λάβει γνώση όλων των λεπτομερειών αυτών των ανακοινώσεων προτού αυτές λάβουν χώρα, επομένως τώρα χρειάζεται να τις εξετάσουμε προτού σχολιάσουμε ή δράσουμε περαιτέρω" ανέφερε.

Το μέρισμα

Όσο για την διανομή του κοινωνικού μερίσματος από την υπέρβαση στο πλεόνασμα του 2016 που εκτιμά η κυβέρνηση και ανακοίνωσε χθες ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, είχε προαναγγελθεί από τον Νοέμβριο από στελέχη του οικονομικού επιτελείου κατά τη διαπραγμάτευση που διεξήγαγαν για αυτό το λόγο με στελέχη των δανειστών που ήταν τότε στην Αθήνα.

Η διανομή του μερίσματος ήταν θέμα προτεραιότητας για "λογιστικούς" λόγους, είχαν εξηγήσει τότε στελέχη της ελληνικής διαπραγματευτικής ομάδας: έπρεπε να διανεμηθεί εντός του 2016 διότι διαφορετικά η υπέρβαση του στόχου του πλεονάσματος θα μετρούνταν στον προϋπολογισμό του 2016 ως υπέρβαση στόχου. Δηλαδή, δεν θα μπορούσε να μεταφερθεί "λογιστικά" σε επόμενο έτος (πχ να γίνει η διανομή την προσεχή Άνοιξη) γιατί κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται από τους κανόνες της Eurostat που ισχύουν για όλα τα κράτη μέλη.

Το ζήτημα που υπήρχε τότε ήταν ότι έπρεπε να διασφαλιστεί πως το μέρισμα θα έχει τέτοια αξία που δεν θα θέσει σε κίνδυνο τον στόχο του 2016 για πρωτογενές πλεόνασμα 0,5% του ΑΕΠ. Δηλαδή ότι θα έπρεπε να προηγηθεί σειρά διαπραγματεύσεων με τους δανειστές αλλά και πολύ προσεκτικός υπολογισμός πιθανών αποκλίσεων (κυρίως από αναθεώρηση των μεγεθών που πιθανόν να κάνει η Eurostat όπως συνέβη φέτος για τα μεγέθη του 2015 ή από έκτακτες δαπάνες στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων).

Σημειώνεται ότι το συμπληρωματικό μνημόνιο συμφωνίας του 2016 (SMoU) ορίζει την διανομή της υπεραπόδοσης, κάνοντας όμως λόγο για "μόνιμη" επίδραση. Αναφέρει ότι "αν τα ετήσια δημοσιονομικά αποτελέσματα επιβεβαιώνουν ότι τα μέτρα (μαζί με τα μη παραμετρικά) αποδίδουν αρκετά ώστε να οδηγήσουν σε μόνιμη υπεραπόδοση έναντι των στόχων του προγράμματος, οι αρχές μπορούν - σε συμφωνία με τα θεσμικά όργανα - εξετάσουν τη χρήση των διαθέσιμων δημοσιονομικών περιθωρίων για την ενίσχυση της κοινωνικής προστασίας (ιδίως το πρόγραμμα ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος) και/ή να μειώσουν το φορολογικό βάρος με την προϋπόθεση ότι η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων είναι εξασφαλισμένη". Επίσης έχει πλέον απαλειφθεί διάταξη που υπήρχε στο αρχικό μνημόνιο του 2015 που όριζε ότι μπορεί να διατεθεί μέρος της υπεραπόδοσης (το 30% να πάει για το χρέος, ενώ άλλο 30% να οδεύσει για εκκαθάριση οφειλών προς ιδιώτες).

Διαβάστε ακόμη:

* Η κυβέρνηση φοβάται χρονοκαθυστέρηση, "σπάει" στα δύο την αξιολόγηση