ΤΧΣ: Τι πρέπει να γίνει για να λειτουργήσει η διαχείριση των "κόκκινων" δανείων
Σάββατο, 03-Σεπ-2016 08:00
Ο νόμος 3869/2010 (Κατσέλη)
Οι πρόσφατες τροποποιήσεις στο λεγόμενο νόμο Κατσέλη με το ν. 4346/2015, θέτουν τις βάσεις για αποτελεσματικότερη εφαρμογή του νόμου για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά. Ωστόσο, παραμένουν εμπόδια που πρέπει να επανεξεταστούν προκειμένου ο νόμος να παρέχει δίχτυ προστασίας στους πραγματικά ευάλωτους δανειολήπτες, μειώνοντας τη δυνατότητα πρόσβασης σε στρατηγικούς κακοπληρωτές.
Ειδικότερα, ο νόμος προβλέπει αυτόματη αναστολή όλων των δράσεων επιβολής από την τράπεζα από τη στιγμή υποβολής της αίτησης του δανειολήπτη για την ένταξή του σε αυτόν. Η αναστολή αυτή παραμένει σε ισχύ μέχρι την ακρόαση για επιβολή προσωρινών μέτρων, η οποία μπορεί να πραγματοποιηθεί ακόμη και ένα χρόνο (και αυτό είναι το σύνηθες) μετά την αίτηση ένταξης του δανειολήπτη.
Πτωχευτικός Κώδικας
-
-
Άλλα νομικά εμπόδια
-
Όταν η συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο μιας υπερχρεωμένης επιχείρησης (στην περίπτωση μη επικυρωμένης αναδιάρθρωσης) είναι το αποτέλεσμα μετοχοποίησης χρέους (debt to equity swap), τότε η υποχρέωση του τρίτου μέρους να προβεί σε δημόσια προσφορά δεν θα πρέπει να ισχύει.
-
Η μετατροπή χρέους σε μετοχικό κεφάλαιο θα πρέπει να επιβάλλεται στις μη συνεργάσιμες διοικήσεις των επιχειρήσεων που μπλοκάρουν τις αναδιαρθρώσεις και το δικαστήριο, κατόπιν αιτήματος του διαδίκου που έχει έννομο συμφέρον, να κρίνει καταχρηστική την αρνητική ψήφο των διοικήσεων στο σχέδιο αναδιάρθρωσης. Το δικαστήριο νομιμοποιείται από το άρθρο 106γ του Πτωχευτικού Κώδικα να ορίσει ειδικό αντιπρόσωπο του μη συνεργάσιμου μετόχου ώστε να ψηφίσει αντ΄ αυτού το σχέδιο αναδιάρθρωσης. Παρά το ότι η πρόβλεψη του νόμου είναι σύμφωνη με ανάλογες προσπάθειες στην Ευρώπη για τη διευκόλυνση της μετοχοποίησης χρέους υπό αναδιάρθρωση εταιριών, εντούτοις δεν υπάρχει αντίστοιχη ρητή θεσμοθέτησή της και η εφαρμογή της αποδεικνύεται "δυσκίνητη" στην πράξη.
-
Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την προστασία των οφειλετών (3869/2010, 3758/2007, 2251/1994, 4307/2014 και ο Κώδικας Δεοντολογίας) ώστε να ευθυγραμμιστεί και να ενισχύσει το κανονιστικό πλαίσιο και τη νομική συνοχή, τη μείωση του κόστους συμμόρφωσης και τον περιορισμό των ευκαιριών για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές.