Πρέσινγκ Κομισιόν στην Ελλάδα για τόκο 8,05% στα κρατικά "φέσια"

Τετάρτη, 03-Αυγ-2016 16:40

Πρέσινγκ Κομισιόν στην Ελλάδα για τόκο 8,05% στα κρατικά "φέσια"

Της Δήμητρας Καδδά 
 
Ένα ακόμη μέτρο πίεσης ασκούν οι θεσμοί στην κυβέρνηση προκειμένου να αποπληρώσει τα φέσια του κράτους προς ιδιώτες που φτάνουν στα 5,7 δισ. ευρώ με βάση τα τελευταία διαθέσιμα του ΥΠΟΙΚ (για το τέλος Μαΐου).

Ο λόγος, για πίεση που πλέον δεν ασκείται μόνο μέσω του Μνημονίου αλλά και μέσω παραπομπής στο Ευρωδικαστήριο για την εφαρμογή του νόμου περί επιβολής τόκου στις κρατικές οφειλές προς ιδιώτες που ξεπερνούν σε καθυστέρηση τις 90 ημέρες.

Για την Ελλάδα, η Κομισιόν προσδιορίζει τον τόκο στο 8,05%. Ο λόγος για έναν τόκο που όπως εξηγούν παράγοντες της αγοράς, μπορεί να προκαλέσει δημοσιονομικό βάρος 241,5 εκατ. ευρώ ετησίως σε ένα.. συντηρητικό - με βάση τα σημερινά ύψη οφειλών - σενάριο. Δηλαδή αν επιβληθεί τόκος μόνο στα 3 δισ. ευρώ των οφειλών από τα 5,7 δισ. ευρώ (σ.σ. ο νόμος προβλέπει τοκισμό μόνο στις οφειλές προς εταιρείες ή επαγγελματίες όπως προμηθευτές ή αναδόχους έργων και όχι σε πολίτες).
 
Το Ευρωδικαστήριο
 
Το μέτρο είναι μνημονική υποχρέωση, αλλά πλέον "ανεβαίνει" και σε επίπεδο διαδικασίας παραπομπής της Ελλάδας στο ευρωδικαστήριο.

"Οι υποθέσεις παραβάσεων που συνδέονται με την οδηγία για τις καθυστερήσεις πληρωμών έχουν ισχυρό αντίκτυπο στα προγράμματα δημοσιονομικής προσαρμογής των κρατών μελών. Η εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών σε προμηθευτές του ιδιωτικού τομέα δυνάμει της οδηγίας καλύπτεται από το μνημόνιο συνεννόησης μεταξύ του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας και της Ελλάδας και από την εποπτεία της Πορτογαλίας μετά το πρόγραμμα. Δεδομένου ότι τα εν λόγω προγράμματα προβλέπουν ότι το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου πρέπει να εκκαθαρίζεται εντός συγκεκριμένου χρονικού πλαισίου, η υποχρέωση αυτή ενδέχεται να έχει επιπτώσεις στην τήρηση των υποχρεώσεων που απορρέουν από την οδηγία για τις καθυστερήσεις πληρωμών" επισημαίνεται στην Ετήσια έκθεση για το 2015 της Κομισιόν για την "Παρακολούθηση της εφαρμογής του δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης".

Η προδικαστική διαδικασία που είχε κινήσει η Επιτροπή για την καθυστέρηση στην εφαρμογή της οδηγίας έκλεισε το 2015 χωρίς απόφαση δικαστηρίου, αναφέρεται στην ίδια έκθεση. Ωστόσο, πλέον η κυβέρνηση καλείται να εφαρμόσει την οδηγία (που έχει ενσωματωθεί εδώ και καιρό στο ελληνικό δίκαιο αλλά παραμένει ανενεργή) βάση του μνημονίου γιατί αλλιώς το θέμα θα επανέλθει.
 
Το μνημόνιο

 
Το μνημόνιο προβλέπει ότι θα έπρέπε να διαμορφωθεί μέσα στον Ιούνιο ένας οδικός χάρτης για την εφαρμογή της οδηγίας για τις καθυστερήσεις πληρωμών, η οποία είναι εδώ και χρόνια νόμος του Ελληνικού δημοσίου, αλλά δεν έχει τεθεί σε ισχύ. Προς το παρόν δεν είναι ενεργή. Δηλαδή οι εταιρείες που δεν πληρώνονται στην ώρα τους, δεν ζητούν από το ελληνικό δημόσιο να τους καταβάλει τόκο.

Επίσης, πρέπει να εφαρμοστεί και μία άλλη ρήτρα για την αποπληρωμή στα "φέσια" του κράτους προς τους ιδιώτες. Πλέον, θα απαιτούνται σε καθαρή αξία.
Παράλληλα, θα πρέπει να ενεργοποιηθεί και ο νέος πολύ πιο αυστηρός μηχανισμός αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών του κράτους προς ιδιώτες (5,5 δισ. ευρώ σήμερα). Η ρήτρα προβλέπει ότι δεν θα υπάρχει νέα καταβολή δόσης για την αποπληρωμή οφειλών αν δεν έχει εκκαθαριστεί προηγουμένως το 80% των οφειλών για τις οποίες έχουν ήδη διατεθεί τα ποσά από τους "θεσμούς". Η τελευταία δόση του Ιουνίου, προβλέπει 1,8 δισ. ευρώ, που θα διανεμηθεί με ρυθμό 500-800 εκατ. ευρώ τον μήνα, ενώ το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους έχει ήδη εκδώσει εγκύκλιο προς τους αρμόδιους φορείς.