Ευ. Τσακαλώτος: Δεν μπορούμε να νομοθετήσουμε προληπτικά
Παρασκευή, 22-Απρ-2016 14:33
ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 19:35
Η ελληνική κυβέρνηση με βάση την ελληνική νομοθεσία δεν μπορεί να νομοθετήσει προληπτικά, διευκρίνισε ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος, ερωτηθείς για το πακέτο προληπτικών μέτρων που ζητούν οι πιστωτές της χώρας και το θέτουν ως προϋπόθεση για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος.
Ειδικότερα, κατά τη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε μετά την ολοκλήρωση της συνάντηση των υπουργών Οικονομικών της ευρωζώνης στο Άμστερνταμ, ο Ευκλείδης Τσακαλώτος εξήγηση ότι δεν υπάρχει η νομική δυνατότητα το ελληνικό κοινοβούλιο να ψηφίσει έναν νόμο σήμερα ο οποίος θα τεθεί σε εφαρμογή βάσει πιθανών μελλοντικών εξελίξεων. Όπως είπε, αυτόν το περιορισμό δεν τον έχει μόνο η Ελλάδα αλλά και η Γαλλία για παράδειγμα.
Ερωτηθείς για το τι μπορεί να γίνει ώστε να ικανοποιηθεί η απαίτηση των πιστωτών για εκ των προτέρων νομοθέτηση προληπτικών μέτρων ύψους 2% του ΑΕΠ ήτοι 3,6 δισ. ευρώ, ο Έλληνας ΥΠΟΙΚ δήλωσε πως η Αθήνα βρίσκεται σε στενή συνεργασία με τους Ευρωπαίους εταίρους της για την εξεύρεση ενός μηχανισμού δέσμευσης, ενώ εμμέσως εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι θα βρεθεί μία λύση που να διασφαλίζει την αξιοπιστία. Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά, "έχουμε πολλές ιδέες (...) η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ είναι γεμάτη ιδέες για κάθε είδους ζήτημα".
Αναλυτικά ο κ. Τσακαλώτος κατά την ενημέρωση των δημοσιογράφων δήλωσε:
Ήταν ένα καλό Eurogroup για την Ελλάδα σήμερα, επί της ουσίας συμφωνήσαμε στο πακέτο που συζητήθηκε το προηγούμενο καλοκαίρι, υπάρχουν λίγες τεχνικές λεπτομέρειες που έχουν απομείνει να συζητηθούν τις προσεχείς ημέρες, αλλά δεν υπήρχε κανείς που να αμφισβητήσει την ιδέα ότι αυτό το πακέτο δεν έχει γίνει. Επομένως το πρώτο σημείο είναι ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει τηρήσει πλήρως τις δεσμεύσεις της (...)"
Δεύτερον, παραμένει η διάσταση των απόψεων για τον αντίκτυπο και την απόδοση αυτών των μέτρων μεταξύ των Θεσμών. Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί και εμείς θεωρούμε πως ο αντίκτυπος αυτών των μέτρων θα είναι αρκετός για την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ το 2018. Από την άλλη το ΔΝΤ θεωρεί ότι το ίδιο πακέτο μέτρων θα οδηγήσει σε πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ έως το 2018, έτσι το ΔΝΤ πιέζει για περισσότερα μέτρα, πιέζει εμάς για ένα πιο αξιόπιστο πακέτο μεταρρυθμίσεων και τους πιστωτές μας να είναι πιο γενναιόδωροι στην ελάφρυνση χρέους. Θα δούμε τις προσεχείς ημέρες εάν αυτή η πίεση είναι πραγματικά συμμετρική (...).
Επομένως πώς θα γεφυρωθεί αυτή η διαφορά; Έχουν υπάρξει πολλές ιδέες που έχουν τεθεί στο τραπέζι συμπεριλαμβανομένων των προληπτικών μέτρων αλλά όχι μόνη αυτό, υπάρχουν και άλλες ιδέες όχι μόνο από εμάς αλλά και από άλλα μέλη του Eurogroup και οποιαδήποτε λύση θα πρέπει να πληροί δύο κριτήρια: το πρώτο είναι ότι στο πλαίσιο της ελληνικής νομοθεσίας δεν μπορείς να νομοθετήσεις προληπτικά, αυτό σημαίνει ότι δεν μπορείς να πεις ότι θα κάνεις το "Χ" εάν συμβεί το "Υ" το 2018 ή το 2019 και το δεύτερο κριτήριο είναι ότι η οποιαδήποτε λύση στην οποία θα καταλήξουμε τις προσεχείς ημέρες πρέπει να είναι αξιόπιστη για τους πιστωτές ώστε να ξέρουν ότι θα τηρήσουμε το 3,5%, πρέπει να είναι αξιόπιστη για τους επενδυτές ώστε να έχουν τη σιγουριά ότι το πρόγραμμα είναι σε τροχιά, αλλά θα πρέπει επίσης να είναι αξιόπιστη για τον ελληνικό λαό οτι οι πολιτικές και οικονομικές πτυχές του προγράμματος είναι αυτό που συμφωνήσαμε το καλοκαίρι και τέλος οποιαδήποτε λύση στην οποία καταλήξουμε θα συζητηθεί μαζί με το χρέος.
Είναι απόλυτης ζωτικής σημασίας για εμάς το συνολικό πακέτο για το χρέος και τις μεταρρυθμίσεις να εκπέμπει ένα σαφές σήμα στους Έλληνες πολίτες, τους Ευρωπαίους πολίτες και τους διεθνείς επενδυτές ότι η Ελλάδα έχει κάνει στροφή, οτι υπάρχει μία καθαρή πορεία εξόδου από την κρίση ώστε όλοι να γνωρίζουν ότι μπορούν να επενδύσουν, να καταναλώσουν, να επιστρέψουν τα χρήματά τους στις ελληνικές τράπεζες και έτσι ο φαύλος κύκλος να μετατραπεί σε ενάρετο κύκλο. Και είμαι αρκετά σίγουρος ότι αν όλα αυτά ληφθούν υπόψιν δεν απέχουμε πολύ από την μετατροπή του φαύλο κύκλου σε ενάρετο".
Ερώτηση: Από πού προκύπτει το 2% των μέτρων έκτακτης ανάγκης;
Είναι απλό, πως βγαίνει το επιπλέον 2%. Αφαιρώντας από το 3,5% το 1,5%. Το ΔΝΤ υπολογίζει ότι το ίδιο πακέτο θα οδηγήσει σε μικρότερο πλεόνασμα είτε γιατί έχει χαμηλότερη βάση υπολογισμού ωστόσο τα αποτελέσματα της Eurostat δεν φαίνεται να επιβεβαιώνουν τις οικονομικές προβλέψεις του ΔΝΤ είτε γιατί πιστεύουν ότι κάποια συγκεκριμένα μέτρα θα έχουν μικρότερη επίπτωση στο πλεόνασμα από ό,τι υπολογίζουμε εμείς και οι Ευρωπαίοι.
Ερώτηση: Ποιος είναι ο ελάχιστος στόχος για την αναδιάρθρωση του χρέους;
Δεν μπορώ σε μια συνέντευξη Τύπου να μπω σε λεπτομερή συζήτηση για το πώς μπορεί να γίνει ελάφρυνση του χρέους. Σίγουρα μπορούν να γίνουν πολλά πράγματα -πολλά από αυτά δεν έχουν καμία επίπτωση στον Γερμανό ή στον Ολλανδό φορολογούμενο- ώστε να αλλάξουν οι όροι του ελληνικού χρέους. Αυτό είναι ότι το κριτήριο για να έχουμε ανοικτό δρόμο, για να γνωρίζουν οι επενδυτές ότι έχει φύγει το Grexit από το τραπέζι, ότι η ελληνική οικονομία βγαίνει από την κρίση, και οι Ευρωπαίοι ηγέτες έχουν δώσει το μήνυμα ότι εμπιστεύονται την ελληνική κυβέρνηση να πάει τη χώρα σε μια νέα φάση. Πραγματικά δεν έχει σημασία ποια τεχνική λύση θα βρεθεί για να φτάσουμε σε αυτό το αποτέλεσμα. Το αποτέλεσμα του προγράμματος και της ελάφρυνσης του χρέους θα πρέπει να είναι μια ψήφος εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία.
Ερώτηση: Mπορείτε να αναλύσετε αυτό που είπατε ότι δεν μπορούν να νομοθετηθούν μέτρα έκτακτης ανάγκης;
Δεν συμβαίνει αυτό μόνο στην ελληνική νομοθεσία. Μίλησα και με τον κ. Σαπέν νωρίτερα και είπε ότι ισχύει και στη Γαλλία. Δεν μπορείς να νομοθετήσεις για κάτι το οποίο μπορεί να συμβεί, υποθετικά, στο μέλλον. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι είμαστε σε συζητήσεις με τους Ευρωπαίους εταίρους για να βρεθεί ο μηχανισμός δέσμευσης ώστε να βελτιωθεί η αξιοπιστία για τους Ευρωπαίους πιστωτές και τους διεθνείς επενδυτές και τους Έλληνες πολίτες. Βεβαίως υπάρχουν πολλές ιδέες για το πώς μπορεί να γίνει αυτό.