Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 09-Απρ-2016 12:30

    Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο Υπουργός και η χαμένη τιμή της ιδιωτικοποίησης

    Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο Υπουργός και η χαμένη τιμή της ιδιωτικοποίησης
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου

    Η κυβερνητική ανημποριά για την εφαρμογή της νομιμότητας σε σχέση με τα αυθαίρετα hot spots σε συνδυασμό με το δόγμα της αδράνειας του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη για τις ζημιές που καθημερινά υφίσταται η ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο μπλόκο της Ειδομένης δημιουργούν την "τέλεια καταιγίδα” για την προς πώληση κρατική εταιρεία. Ωστόσο, το ελληνικό παράδοξο θέλει το Δημόσιο να ψάχνει αγοραστή για την εταιρεία διαχείρισης του σιδηροδρομικού δικτύου μήκους 2.500 χιλιομέτρων, η οποία έχει ζημιωθεί κατά τέσσερα εκατ. ευρώ. Το μπλόκο, από τις 18 Νοεμβρίου έως τις 9 Δεκεμβρίου 2015, στοίχισε στην εταιρεία περίπου 2 εκατ. και άλλα τόσα υπολογίζεται ότι έχει κοστίσει η τεσσάρων εβδομάδων κατάληψη της σιδηροδρομικής γραμμής στην Ειδομένη από πρόσφυγες που ζητούν να ανοίξουν τα σύνορα.

    Η χαμένη...τιμή

    Τον Ιούνιο του 2015 το προσχέδιο της ελληνικής πρότασης με τους δανειστές τοποθετούσε τα έσοδα από τη συνδυαστική πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ στα 50 εκατ. ευρώ. Από τότε οι συνθήκες στην πραγματική οικονομία έχουν επιδεινωθεί, ενώ ο αποκλεισμός της Ειδομένης έχει ανοίξει "μαύρη τρύπα” στα μεγέθη της εταιρείας. Τι τίμημα, λοιπόν, θα μπορούσε να "πιάσει” η ΤΡΑΙΝΟΣΕ της οποίας το εμπορευματικό έργο πλήττεται ανεπανόρθωτα; Το ερώτημα αυτό διατυπώνουν παράγοντες της αγοράς και μέλλει να φανεί εάν θα απαντηθεί μέχρι τις 31 Μαΐου οπότε εκπνέει η προθεσμία υποβολής δεσμευτικών προσφορών.

    Νωρίτερα την ερχόμενη Πέμπτη (14 Απριλίου) λήγει η υποβολή αρχικού ενδιαφέροντος το οποίο θα μπορούσε να προέλθει από τη ρωσική RZD, την Cosco και την Trenitalia. Οι τρεις αυτές εταιρείες φέρεται να ενδιαφέρονται για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, αλλά αποτελεί γρίφο σε ποια βάση θα κατατεθεί ολοκληρωμένη χρηματοοικονομική πρόσφορά για μία εταιρεία με διαρκώς μεταβαλλόμενα επί τα χείρω μεγέθη λόγω του χάους στην Ειδομένη.

    Το δόγμα της αδράνειας

    Ωστόσο, ποια είναι η θέση του Χρήστου Σπίρτζη ο οποίος έχει την ευθύνη για την εξασφάλιση της "εύρυθμης, ασφαλούς, αποδοτικής, αποτελεσματικής, βιώσιμης και ποιοτικής λειτουργίας των σιδηροδρομικών μεταφορών” (π.δ.109-ΦΕΚ 176/08/2014). Τον χειμώνα στον αποκλεισμό της Ειδομένης, κύκλοι του υπουργείου Υποδομών έδειχναν προς το ΤΑΙΠΕΔ για την αναζήτηση ευθυνών, με πρόσχημα την μεταβίβαση σε αυτό των μετοχών της εταιρείας.

    Η θέση αυτή δεν έχει αλλάξει το τελευταίο τετράμηνο. Και γι΄αυτό δεν προκαλεί απορία γιατί ο κ. Σπίρτζης δεν έχει λάβει καμία πρωτοβουλία σε συνεργασία με τους συναρμόδιους υπουργούς για την επίλυση του προβλήματος στην Ειδομένη. Αντίθετα, "με εντολή του υπουργού ΥΠΟΜΕΔΙ” διατέθηκαν κλινάμαξες του ΟΣΕ για την κάλυψη των αναγκών στέγασης των μεταναστών στην Ειδομένη.

    Ενδεχομένως, όπως αναφέρουν στην αγορά, ο κ. Σπίρτζης να θεωρεί ότι στήνεται το καλύτερο σκηνικό για την ακύρωση της ιδιωτικοποίησης. Ωστόσο, η πώληση της εταιρείας είναι μονόδρομος για να μην χρεοκοπήσει, δεδομένου ότι εάν μέχρι το τέλος της χρονιάς, δεν έχει περάσει σε ιδιωτικό έλεγχο, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα πρέπει να επιστρέψει στο Δημόσιο 750 εκατ. ευρώ ποσό που αντιστοιχεί σε κρατικές ενισχύσεις. Με άλλα λόγια, θα πρέπει να βάλει "λουκέτο”.

    Όλα αυτά όταν το χρονοδιάγραμμα για το οποίο έχει δεσμευτεί η ελληνική κυβέρνηση προέβλεπε την υποβολή προσφορών μέχρι τον Δεκέμβριο του 2015. Πλέον, όλοι θα μιλούν για επιτυχία, εάν υπάρξει ανάδοχος έως τον Δεκέμβριο του 2016...

    Πλήγμα και για τους διαμεταφορείς

    Το μπλόκο της Ειδομένης έχει φέρει πιο κοντά στο αδιέξοδο και τις εταιρείες διαμεταφοράς.

    "Είναι πραγματικά λυπηρό από την μία πλευρά να προσπαθούμε να βοηθήσουμε τη χώρα με τον σχεδιασμό της εθνικής στρατηγικής, την επεξεργασία των χρηματοδοτικών εργαλείων και μια σειρά άλλων πραγμάτων και από την άλλη να μην μπορούμε να πάρουμε δραστικά μέτρα για την Ειδομένη. Δεν είναι θέμα μεταναστευτικής πολιτικής αλλά πολιτικής ταυτότητας που ακόμα είναι θολή. Προσωπικά είμαι βαθιά απογοητευμένος διότι δεν μπορώ να καταλάβω γιατί δεν παίρνονται αποφάσεις άμεσα και αποτελεσματικά” σημειώνει στο Capital.gr o Νίκος Ροδόπουλος πρόεδρος δ.σ. της Ελληνικής Εταιρείας Logistics, και Πρόεδρος & Δ/νων Σύμβουλος της OnLine Data.

    dimitris.delevegos@capital.gr

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ