Βέτο μικρομεσαίων στη σταδιακή εφαρμογή του 20%
Τρίτη, 19-Ιαν-2016 13:00
ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 15:49
Του Δημήτρη Κατσαγάνη
Κάθετα αρνητική είναι η ΕΣΕΕ στην πρόταση του υπουργείου Εργασίας για σταδιακή εφαρμογή του μέτρου της επιβολής εισφοράς 20% στο εισόδημα των ελεύθερων επαγγελματιών για τον κλάδο κύριας σύνταξης. Πρόκειται για την πρόταση που έκαναν -σύμφωνα με πληροφορίες- χθες στελέχη του υπουργείου Εργασίας σε εκπροσώπους των ελεύθερων επαγγελματιών, κατά την συνάντησή τους.
Συγκεκριμένα το υπουργείο Εργασίας πρότεινε την επιβολή του 20% σε βάθος τριετίας (2017-2019), χωρίς να διευκρινίζει όμως πως θα "μοιραστεί" ανά έτος η επιβάρυνση στο εισόδημα των μικρομεσαίων, για να φτάσει τελικά το 2019 στο 20%.
Μιλώντας στο Capital.gr ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ Β. Κορκίδης δήλωσε ότι τάσσεται ενάντια "στην κλιμάκωση της εισφοράς στο εισόδημα των επαγγελματιών για τον κλάδο κύριας σύνταξης". Αντίθετα, η ΕΣΕΕ προτείνει την αποκλιμάκωση της εν λόγω εισφοράς ανάλογα με το ύψος του εισοδήματος κάθε επαγγελματία.
Τι προτείνει η ΕΣΕΕ
Σύμφωνα με προβολές της ΕΣΕΕ με το νέο σύστημα ασφάλισης των ελευθέρων επαγγελματιών προκύπτει αύξηση της επιβάρυνσης από 4,7% έως 198,3% για τα εισοδήματα από 12.000 ευρώ και πάνω. Αντίθετα προκύπτει ελάφρυνση από 5,7% έως 40,9% για τα εισοδήματα από 6.000 έως 10.800 ευρώ.
Κατά τ΄ άλλα η ΕΣΕΕ δημοσιεύσε σήμερα την κριτική του ειδικού συμβούλου της, κ. Μπούρλου, σε σχέση με το νέο Ασφαλιστικό συνολικά. Σύμφωνα με αυτή:
* Η διατύπωση της διάταξης περί "εθνικής σύνταξης", της προσδίδει προνοιακά χαρακτηριστικά και είναι επίφοβο να συνδεθεί με εισοδηματικά κριτήρια. Όσον αφορά το θέμα της ανταποδοτικής σύνταξης, θα πρέπει να τεθεί στην διάταξη "αποσκοπεί συναθροιζόμενη με την εθνική σύνταξη στην εξασφάλιση αξιοπρεπούς επιπέδου διαβίωσης ……". Από μόνη της η ανταποδοτική σύνταξη είναι ιδιαίτερα χαμηλή και δεν μπορεί να εξασφαλίσει αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης.
* Όσον αφορά τη σύνταξη αναπηρίας, η εθνική σύνταξη θα πρέπει να καταβάλλεται πλήρης, εφ΄ όσον το ποσοστό αναπηρίας είναι 67% τουλάχιστον.
Για τη σύνταξη λόγω θανάτου θεωρούμε ότι πρέπει να τεθούν ενιαία ποσοστά σύνταξης των συνδικαιούχων, για όλους τους ασφαλιστικούς φορείς. Δεν είναι σκόπιμο, να διατηρούνται ιδιαίτερα καθεστώτα υπολογισμού σύνταξης λόγω θανάτου.
* Στο σύνολο των μηνιαίων αποδοχών, που λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό των συντάξιμων αποδοχών, θα πρέπει να συνυπολογίζονται και τα δώρα εορτών κ.λ.π., για τα οποία καταβλήθηκαν ασφαλιστικές εισφορές. Είναι επίσης απαραίτητο να βελτιωθούν (να αυξηθούν) οι συντελεστές αναπλήρωσης σε χρόνο ασφάλισης που υπερβαίνει τα 30 έτη, προκειμένου να δημιουργηθεί σημαντικό κίνητρο συνέχισης της ασφάλισης. Με τους υπάρχοντες συντελεστές, οι διαφορές στα ποσά συντάξεων μετά τα 30 έτη ασφάλισης είναι αναντίστοιχες των ασφαλιστικών εισφορών που καταβάλλονται.
* Στις συντάξεις αναπηρίας (προβλέπεται Υπουργική Απόφαση), πρέπει να είναι απόλυτα σαφές ποιος κρίνει την ανατομοφυσιολογική βλάβη και ποιος και με ποια κριτήρια κρίνει την ασφαλιστική αναπηρία. Αυτό πρέπει να ρυθμιστεί με ενιαίο τρόπο για τους ασφαλισμένους όλων των ασφαλιστικών φορέων.
* Ο ορθός όρος στο άρθρο 15 είναι ότι οι συντάξεις "επανυπολογίζονται" δεν αναπροσαρμόζονται. Απαιτείται σαφής διατύπωση σε σχέση με το τι πρόκειται να συμβεί στις καταβαλλόμενες συντάξεις μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής. Πάντως η σχετική διάταξη (παρ. 3), την αύξηση των συντάξεων την προβλέπει μόνο για τις συντάξεις "που εκδίδονται μετά τη θέση σε ισχύ του νόμου", άρα για τις νέες και όχι τις καταβαλλόμενες συντάξεις.
* Η πρόβλεψη για χορήγηση ως προσωπικής διαφοράς του ημίσεος της διαφοράς όταν αυτή είναι μεγαλύτερη του 20% είναι άδικη, δεδομένου ότι στην περίπτωση αυτή η διαφορά περιορίζεται στο 10%, ενώ αν για παράδειγμα είναι 15%, παραμένει ως έχει.
Θεωρούμε ότι ο χρόνος παράλληλης ασφάλισης θα πρέπει να συνυπολογίζεται στην ανταποδοτική σύνταξη, ακόμη και αν υπολείπεται της 10ετίας.
Θα πρέπει να διευκρινισθεί επίσης τι εισφορές θα καταβάλει ο ασφαλισμένος που μέχρι 31-12-2016 έχει κύρια ασφάλιση σε δύο ασφαλιστικούς φορείς. Θα καταβάλλει διπλή εισφορά ή μόνο μια και ποια.
Τέλος στην περίπτωση συνταξιούχου που αναλαμβάνει υπηρεσία (ασκεί ελεύθερο επάγγελμα) δεν μπορεί να καταβάλλονται πλέον προσαυξημένες εισφορές. Γενικότερα η απασχόληση συνταξιούχου πρέπει να επανεξετασθεί. Είναι θέμα αν πρέπει στην κατηγορία αυτή να καταβάλλεται εθνική σύνταξη κ.λ.π.
* Κατ΄ αρχήν θα πρέπει να διευκρινισθεί τι σημαίνει ο όρος "από την ασκούμενη δραστηριότητα". Επίσης να διευκρινισθεί ποιο θεωρείται εισόδημα όταν αυτό προέρχεται από συμμετοχή σε Ο.Ε., Ε.Ε., Ε.Π.Ε., Ανώνυμη Εταιρεία κ.λ.π.
Θα πρέπει να επανεξετασθεί επίσης το τιθέμενο όριο μέχρι του οποίου υπολογίζονται οι ασφαλιστικές εισφορές, καθώς και κάποια κλιμάκωση στον προσδιορισμό των εισφορών, ανάλογη του εισοδήματος.
Για όσους ξεκινούν επαγγελματική δραστηριότητα θα πρέπει να διευκρινισθεί πως υπολογίζονται οι ασφαλιστικές εισφορές. Επίσης τι γίνεται στην περίπτωση που έχουν καταβληθεί εισφορές με το δηλωθέν εισόδημα και μετά από έλεγχο της εφορίας διαπιστώνεται απόκρυψη εισοδημάτων. Ενδεχομένως ο υπολογισμός εισφορών θα πρέπει να γίνεται στο μετά φόρο εισόδημα.
Τέλος πρέπει να ορισθεί πως θα γίνεται η μηνιαία καταβολή εισφορών, για εισόδημα προηγούμενου έτους.
* Θα πρέπει να επανεξετασθεί ο ποσοστιαίος, επί του εισοδήματος υπολογισμός εισφορών, υπέρ υγειονομικής περίθαλψης. Θεωρούμε ορθότερο τον προσδιορισμό εφάπαξ σταθερού ποσού εισφορών, που ενδεχομένως να είναι υψηλότερο σε εισοδήματα από κάποιο ύψος και πάνω.
* Πρέπει να επανεξετασθεί η θέσπιση υποχρέωσης καταβολής εισφοράς στον απασχολούμενο συνταξιούχο τόσο επί της συντάξεως όσο και επί των αποδοχών. Η ασφαλιστική του κάλυψη γίνεται μια φορά και θα πρέπει να καταβάλει είτε επί της συντάξεως είτε επί των αποδοχών του.
Δείτε στον φάκελο "σχετικά αρχεία" την αποτύπωση των επικείμενων αλλαγών στον ΟΑΕΕ