Συμβούλιο Βιομηχανίας: Γαλλικό μοντέλο για την ανάπτυξη
Δευτέρα, 09-Νοε-2015 13:25
Του Γιώργου Κράλογλου
Η υπόσχεση της υφυπουργού Βιομηχανίας κ. Θ. Τζάκρη είναι συγκεκριμένη. Θα διαμορφώσει (είπε στο συνέδριο Capital + Vision) σχέδιο βιομηχανικής ανάπτυξης με ορίζοντα το 2020 μέσα από ένα Εθνικό Συμβούλιο Βιομηχανικής Πολιτικής με την συμμετοχή των παραγωγικών φορέων που (σύμφωνα με πληροφορίες μας) προωθείται ήδη υπό τον συντονισμό του ΣΕΒ.
Από έρευνα του Capital.gr για την σημασία και την πορεία του όλου θέματος, προκύπτει ότι τόσο στο υφυπουργείο Βιομηχανίας του υπουργείου Οικονομίας όσο και στον ΣΕΒ έχουν πάρει πράγματι στα σοβαρά την σύσταση του Εθνικού Συμβουλίου Βιομηχανίας (με την συμμετοχή όλων των εκπροσώπων του τομέα μεταποίησης) και ήδη μεθοδεύουν το πρώτο βήμα.
Όπως μαθαίνουμε, το Συμβούλιο Βιομηχανίας θα ακολουθήσει παρόμοιο πρότυπο της Γαλλίας, αντίγραφο του οποίου έχει επεξεργαστεί ήδη η Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας του υπουργείου Οικονομίας.
Η σκέψη που έχει πρωταγωνιστήσει (σε συνεργασία με τον ΣΕΒ) είναι όπως στο Συμβούλιο μετέχουν δια των προέδρων τους και ενός αναπληρωματικού μέλους: Ο ΣΕΒ, ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Αττικής – Πειραιώς, ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος, ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Θεσσαλίας και Κεντρικής Ελλάδας, ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας, η Ένωση Κεντρικών Επιμελητηρίων και η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών και Βιοτεχνών Ελλάδος (ΓΣΕΒΕ).
Βεβαίως παρά το γεγονός ότι η κ. Τζάκρη έχει ήδη στα χέρια της ένα πρώτο σχέδιο μοντέλου λειτουργίας του Συμβουλίου Βιομηχανίας, υπάρχει ακόμη κάποια απόσταση από την τελική του συγκρότηση.
Για παράδειγμα, ουσιαστικό θέμα που δεν έχει κλείσει είναι ποιος θα προεδρεύει του Συμβουλίου ώστε να αποκτήσει εκτός από την υπηρεσιακή και πολιτική βαρύτητα.
Πρόταση που εξετάζεται είναι το ενδεχόμενο να τεθεί το Συμβούλιο υπό την προεδρία του πρωθυπουργού ή του (τελικού) υπουργού υπεύθυνου για το σύνολο των επενδύσεων.
Ανοικτό είναι ακόμη το θέμα που αφορά τον χάρτη στρατηγικής και θεμάτων αλλά οι επί της ουσίας συζητήσεις δείχνουν πως η ατζέντα θα συσχετισθεί και με τις προτάσεις σχεδιασμού βιομηχανικής πολιτικής που συμφώνησαν, τον περασμένο Μάρτιο, οι πρόεδροι των Βιομηχανικών Οργανώσεων της χώρας σε συνάντησή τους στον Βόλο.
Πρόκειται για 18 προτάσεις που παραδόθηκαν (από τότε) στον υπουργό Οικονομίας κ. Γ. Σταθάκη και έχουν ως εξής:
1. Εστίαση σε οικονομικές δραστηριότητες με ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και εξαγωγικές επιδόσεις: ανάδειξη τομέων, κλάδων και γεωγραφικών περιοχών της χώρας, με σαφείς εξωστρεφείς προοπτικές προς αγορές – στόχους υψηλής εισοδηματικής στάθμης.
2. Συμφωνία κράτους – επιχειρήσεων σε συγκεκριμένη ατζέντα για την αναδιάρθρωση της βιομηχανίας, το σχεδιασμό συγκεκριμένης βιομηχανικής πολιτικής, τη διεύρυνση της παραγωγικής βάσης και τη μέγιστη δυνατή συμβολή της στην περιφερειακή ανάπτυξη.
3. Θέσπιση αποκεντρωμένων συστημάτων διοίκησης και διαχείρισης των πόρων.
4. Ενίσχυση με κεφάλαια που θα δεσμεύονται για επενδύσεις στη μεταποίηση για την αύξηση των διεθνώς εμπορεύσιμων προϊόντων.
5. Ανάπτυξη αποτελεσματικών πρωτοβουλιών ενσωμάτωσης της καινοτομίας στο πλήρες φάσμα της παραγωγικής οικονομίας της χώρας (εδραιωμένες επιχειρήσεις, ΜμΕ, νεοφυείς επιχειρήσεις) με έμφαση στην παραγωγή διεθνώς ανταγωνιστικών προϊόντων.
6. Να ισχύσει νέο σύστημα αποκεντρωμένης και ευέλικτης χρηματοδότησης της καινοτομίας στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ.
7. Ανάπτυξη αποτελεσματικών πρωτοβουλιών ενσωμάτωσης της καινοτομίας στο πλήρες φάσμα της παραγωγικής οικονομίας της χώρας (εδραιωμένες επιχειρήσεις, ΜμΕ, νεοφυείς επιχειρήσεις) με έμφαση στην παραγωγή διεθνώς ανταγωνιστικών προϊόντων.
8. Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται να ισχύσει νέο σύστημα αποκεντρωμένης και ευέλικτης χρηματοδότησης της καινοτομίας στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ.
9. Ενίσχυση της ρευστότητας με την πληρωμή των οφειλών του κράτους προς τις επιχειρήσεις και με τη θεσμοθέτηση του συμψηφισμού οφειλών κράτους – επιχειρήσεων.
10. Η λειτουργία ενός απλού, σταθερού και αποτελεσματικού φορολογικού συστήματος αποτελεί τη βάση για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και την προσέλκυση επενδύσεων. Η φορολογική μεταρρύθμιση που ξεκίνησε το 2013 πρέπει να ολοκληρωθεί και να είναι ευνοϊκή προς τις επιχειρήσεις που επενδύουν.
11. Άμεση εφαρμογή και έλεγχος αυστηρών προδιαγραφών κατασκευής και υλικών στα δημόσια κτίρια – σχολεία, που σήμερα κατασκευάζονται με υλικά χαμηλού κόστους χωρίς προδιαγραφές εισαγόμενα από τρίτες χώρες.
12. Άμεση ενεργοποίηση του Ν.4262/14 (νόμος-πλαίσιο για την αδειοδότηση) ιδιαίτερα ως προς τα προβλεπόμενα για τις μεταποιητικές δραστηριότητες γενικά. Επιβάλλεται επανεξέταση των διατάξεων που αφορούν περιβαλλοντικούς όρους και προϋποθέσεις λειτουργίας ανάλογα με την τοποθεσία εγκατάστασης όπως και των αντίστοιχων που προβλέπουν εξοντωτικά πρόστιμα και κυρώσεις.
13. Συμπλήρωση της νομοθεσίας περί ανάπτυξης των Επιχειρηματικών Πάρκων (Ν. 3982/2011) στα σημεία όπου παρουσιάζονται προβλήματα (χρόνοι αδειοδότησης των ΕΠ, συνεργασία με άλλα Υπουργεία, θέματα διαχείρισης των ΕΠ, θέματα ανάπτυξης και εξυγίανσης των Άτυπων μεταποιητικών συγκεντρώσεων).
14. Διαμόρφωση εθνικής στρατηγικής εξωστρέφειας που θα τεκμηριώνει το τρίπτυχο (α) κρίσιμες αγορές, (β) προϊόντα με ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ανά αγορά, (γ) μηχανισμοί διείσδυσης ανά αγορά και προϊόν, με συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στο σχεδιασμό, υλοποίηση και διακυβέρνηση.
15. Αναμόρφωση των μηχανισμών στήριξης και προώθησης της διεθνοποίησης των ελληνικών επιχειρήσεων με εστίαση στη δημιουργία Business Hubs στις κρίσιμες αγορές - στόχους που θα παρέχουν ολοκληρωμένες υπηρεσίες στρατηγικής πληροφόρησης, δικτύωσης και επιτόπιας υποστήριξης.
16. Αναμόρφωση των διαδικασιών διασυνοριακού εμπορίου προς την κατεύθυνση των φθηνότερων, ταχύτερων και απλούστερων τελωνειακών και προ-τελωνειακών υπηρεσιών. Δημιουργία "Κέντρων Εξυπηρέτησης Εξαγωγέων" στα μεγάλα τελωνεία της χώρας για την κατά προτεραιότητα εξυπηρέτηση επιχειρήσεων με σημαντικές εξαγωγικές ροές.
17. Υποστήριξη των επιχειρήσεων και των εργαζομένων για την αναγκαία προσαρμογή στις απαιτήσεις διεθνοποίησης και ανάπτυξης καινοτόμων προϊόντων και διεργασιών με σύγχρονα συστήματα οργάνωσης και σχέδια ανάπτυξης δεξιοτήτων εργαζομένων.
18. Δημιουργία ενιαίου tax portfolio σε κάθε εξαγωγική επιχείρηση για τον άμεσο συμψηφισμό κάθε είδους πιστωτικών/ χρεωστικών φόρων, τελών, δασμών, κτλ (συμπεριλαμβανομένου και του ΦΠΑ).
Παρά τις επιμέρους επιφυλάξεις πολλών παραγόντων των παραγωγικών τάξεων για την τελική έκβαση του όλου εγχειρήματος το Capital gr ερεύνησε την συγκεκριμένη πρωτοβουλία και θα παρακολουθήσει την εξέλιξή της:
-Πρώτον γιατί η υφυπουργός Βιομηχανίας επανήλθε (σε προχθεσινή ομιλία της) στο θέμα που εξήγγειλε για πρώτη φορά στις προγραμματικές δηλώσεις της , ως υφυπουργός Βιομηχανίας, στην Βουλή.
-Δεύτερον γιατί η κ. Τζάκρη, η οποία δεν έχει αρνηθεί καμία συνάντηση με εκπροσώπους των παραγωγικών τάξεων, έθιξε και συζήτησε το θέμα του Συμβουλίου Βιομηχανίας και σε συναντήσεις που είχε στο υπουργείο της με τους προέδρους των βιομηχανικών Οργανώσεων κ.κ. Φέσσα του ΣΕΒ , Μαθιό του ΣΒΑΠ, Σαββάκη του ΣΒΒΕ και Κούρταλη των Κλωστουφαντουργών.
-Τρίτον γιατί στην Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας του υπουργείου Οικονομίας υπάρχει έτοιμο υλικό (προτάσεις, θέσεις, αναλύσεις όλων των βιομηχανικών Οργανώσεων ) για άμεση αξιοποίηση από ένα Συμβούλιο της μορφής αυτής.