Παρέμβαση Βρυξελλών στο ασφαλιστικό
Δευτέρα, 26-Οκτ-2015 08:12
Του Δημήτρη Κατσαγάνη
Μόνο... εθιμοτυπική δεν θα είναι η σημερινή συνάντηση μεταξύ του αντιπροέδρου της Κομισιόν, Valdis Dombrovskis και του Υπ. Εργασίας. κ. Γιώργου Κατρούγκαλου. H συνάντηση είναι προγραμματισμένη για το μεσημέρι και στις 4 μμ θα γίνουν κοινές δηλώσεις των δύο ανδρών από το Υπ. Εργασίας.
Το ασφαλιστικό είναι ένα από τα τρία μεγαλύτερα "αγκάθια" (μαζί με το ΦΠΑ και τους πλειστηριασμούς της α΄κατοικίας) της τρέχουσας αλλά και της... επόμενης διαπραγμάτευσης με τους δανειστές.
Εξάλλου το Ασφαλιστικό και το Συνταξιοδοτικό όλων των χωρών - μελών της ΕΕ, βρίσκεται στο κέντρο της προσοχής των Βρυξελλών αυτή την περίοδο.
Το Υπ. Εργασίας έχει καταθέσει στους εκπροσώπους των δανειστών στις 21 και 23 Οκτωβρίου στην Αθήνα τις γενικές αρχές του νέου Συνταξιοδοτικού μαζί και μία πρώτη "ποσοσοτικοποίησης" των μέτρων αντίστοιχα που πρέπει να ληφθούν για να εξοικονομηθούν κονδύλια στο 1,9% του ΑΕΠ ή 3,5 δις, ευρώ (σ.σ. 11% των σημερινών δαπανών) από φέτος μέχρι το 2018. Μόλις τα 1,1 δισ. ευρώ από τα απαιτούμενα μέτρα έχουν προσδιοριστεί στο προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού που παρουσιάστηκε στις 6 Οκτωβρίου και αφορούν στην εισφορά 6% στις συντάξεις υπέρ του ΕΟΠΥΥ και τον περιορισμό των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων. Οι δανειστές φέρονται να αμφισβητούν την απόδοση των μέτρων που έχει προβλέψει έως τώρα το Υπουργείο Εργασίας για τη διετία 2017-18.
Ένα από τα κεντρικά ερωτήματα των νέων μέτρων είναι το αν το όριο για τις περικοπές των συντάξεων θα είναι τα 1000 ευρώ ή αν θα ξεκινήσουν ακόμα και κάτω από αυτό το όριο πχ από τα 900 ευρώ και πάνω. Ο κ. Κατρούγκαλος ολοένα και περισσότερο αποφεύγει να δεσμευτεί για το αν οι μειώσεις θα ξεκινήσουν από τα 1000 ευρώ ή χαμηλότερα.
Κύκλοι του Υπ. Εργασίας ανέφεραν στο Capital.gr πως κατά το τελευταίο δεκαπενθήμερο υπάρχει η αίσθηση πως το ΔΝΤ –το οποίο θεωρεί την αναδιάρθρωση του Ασφαλιστικού ως όρο για την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους -δείχνει μεγαλύτερη συγκατάβαση προς τις ελληνικές θέσεις για το νέο Συνταξιοδοτικό σε σχέση με την Κομισιόν.
Tην ίδια στιγμή, που παραμένει ανοιχτό το πεδίο της διαπραγμάτευσης για το νέο Ασφαλιστικό που πρέπει να θεσπιστεί στα μέσα Νοεμβρίου, η κυβέρνηση δεν έχει εφαρμόσει το σύνολο των προαπαιτούμενων για τη λήψη της επόμενης δόσης που αφορούν τις συντάξεις. Για παράδειγμα δεν έχει εκδώσει όλες τις εφαρμοστικές υπουργικές αποφάσεις και εγκυκλίους για τα δύο προηγούμενα πακέτα μέτρα στο συνταξιοδοτικό, δηλαδή της 13ης Αυγούστου και της 16ης Οκτωβρίου, που αφορούν πρωτίστως τα νέα ηλικιακά όρια συνταξιοδότησης και τις συνέπειες τους στα αναγκαία ένσημα που πρέπει να συγκεντρώσει ένας ασφαλισμένος για να βγει με μειωμένη ή πλήρη σύνταξη (πχ κατάργηση της 35ετίας μέσα από το συνδυασμό των νόμων 4093/2012 και του νόμου 4336/2015)
Σύμφωνα με κορυφαίους υπηρεσιακούς παράγοντες του Υπ. Εργασίας, βασικά στοιχεία της ελληνικής πρότασης είναι:
· μία εθνική σύνταξη-θεμέλιο για όλες τις συντάξεις στο 60% του κατώτατου μισθού (390 ευρώ έναντι 485 ευρώ που είναι σήμερα η βασική, δηλαδή στο 82% του κατώτατου μισθού), μέσω της οποίας γίνεται προσπάθεια να "διασωθεί" το Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΚΑΣ). Κάθε παραπάνω ευρώ στην εθνική σύνταξη θα προστίθεται ανάλογα με τις ασφαλιστικές εισφορές του κάθε ασφαλισμένου.
· επαναϋπολογισμός όλων των συντάξεων με βάση το εισόδημα, με χαμηλά ποσοστά αναπλήρωσης στους υψηλούς μισθούς και υψηλά ποσοστά αναπλήρωσης στους χαμηλούς μισθούς. Ο επαναϋπολογισμός θα αφορά όχι μόνο τις μελλοντικές αλλά και τις σημερινές συντάξεις. Τα χαμηλά ποσοστά αναπλήρωσης στους υψηλούς μισθούς ενδέχεται να να οδηγήσουν σε μειώσεις ακόμα έως 30%-40% (πχ σε όσους παίρνουν πάνω από 2500 ευρώ σύνταξη)
· ενσωμάτωση της επικουρικής σύνταξης στην κύριας με παράλληλη μείωση της επικουρικής μεσοσταθμικά κατά 5%
· ενοποίηση των ασφαλιστικών ταμείων με επικρατέστερο σενάριο την συγχώνευση ΟΑΕΕ – ΕΤΑΑ, την ενσωμάτωση στο ΙΚΑ των τομέων του Δημόσιου και του ΕΤΕΑ αλλά και των ταμείων πρόνοιας (ΤΠΔΥ, ΤΑΠΙΤ) και τη διατήρηση της αυτονομίας του ΝΑΤ και του ΟΓΑ.
· διπλασιασμός των ασφαλίστρων στον ΟΓΑ και συμψηφισμό χρεών –γεωργικών επιδοτήσεων και μείωση των ασφαλιστικών κλάσεων στον ΟΑΕΕ.