Τι προβλέπει το νέο πολυνομοσχέδιο για φόρους, ακίνητα, συντάξεις
Σάββατο, 10-Οκτ-2015 21:02
ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 11/10 - 13:13
Των Σπ. Δημητρέλη, Δημ. Καδδά, Δημ. Κατσαγάνη, Β. Κουρλιμπίνη, Χ. Φλουδόπουλου, Δ. Δελεβέγκου
Σε δημόσια διαβούλευση αναρτήθηκε αργά το βράδυ του Σαββάτου το νέο πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα του Οκτωβρίου. Στόχος είναι να κατατεθεί την Δευτέρα στην Βουλή. Παράλληλα προωθούνται και οι "εκκρεμότητες" που απαιτούν υπουργικές αποφάσεις ή άλλες εφαρμοστικές διατάξεις. Σημειώνεται οτι χθες σε ΦΕΚ αναρτήθηκαν οι μειώσεις στις αμοιβές των συμβολαιογράφων.
Το πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνει σημαντικές παρεμβάσεις στο πεδίο της φορολογίας, του ασφαλιστικού και των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και αποτελείται από μέτρα για να ξεκλειδώσει η υποδόση από τους δανειστές που εκκρεμεί από το καλοκαίρι.
Ο λόγος για ένα πολυνομοσχέδιο "κουρελού" που περιλαμβάνει αλλαγές στο φορολογικό, στο ασφαλιστικό, στο δημόσιο, στην υγεία, στην ενέργεια, στο ΤΑΙΠΕΔ, στην ποτοποιία και σε πολλά άλλα πεδία.
Αναρτήθηκε προς διαβούλευση… βράδυ Σαββάτου με περιθώριο ανάρτησης σχολίων το πρωί της Δευτέρας τη στιγμή που κάθε άρθρο του βρίθει παραπομπών σε παλαιότερους νόμους ακόμη και σε πίνακες που δεν περιλαμβάνονται, σε πλήρη αντίθεση με το "πνεύμα" της διαφάνειας και της απλότητας των νόμων που – θεωρητικά - προωθεί η κυβέρνηση.
Στόχος είναι να κατατεθεί την Δευτέρα στην Βουλή. Δεν καλύπτει όμως παρά ένα μέρος από τα 48 προαπαιτούμενα. Τα υπόλοιπα αναμένονται μέσω υπουργικών αποφάσεων, άλλων εφαρμοστικών διατάξεων (χθες σε ΦΕΚ αναρτήθηκαν οι μειώσεις στις αμοιβές των συμβολαιογράφων), ή "προσθηκών" στο νομοσχέδιο στην τελική του μορφή, μετά την διαβούλευση.
Επισήμως το ορόσημο είναι η 15η Οκτωβρίου, ωστόσο το πολυνομοσχέδιο οδεύει με την μορφή του επείγοντος οπότε θεωρείται πιθανή ολιγοήμερη "παράταση" έως το αργότερο το επόμενο Σάββατο.
Από Δευτέρα 19 Οκτωβρίου όλα πρέπει να είναι έτοιμα όχι μόνο για να έρθουν τα 2 δις ευρώ της υποδόσης αλλά και για την πρώτη "επαφή" που αναμένεται μέσα στην μεθεπόμενη εβδομάδα με τους επικεφαλής των θεσμών στην Αθήνα. Θεωρείται προάγγελος της καθόδου για την 1η αξιολόγηση και επί τάπητος θα τεθούν τα – δυσκολότερα – 2α προαπαιτούμενα που έχουν νομοσχέδια για το νέο φορολογικό, τα κόκκινα δάνεια, το ασφαλιστικό, το δημόσιο και πολλά πολλά άλλα πεδία.
Φορολογία
Στο πεδίο της φορολογίας, σύμφωνα με το πολυνομοσχέδιο, αυξάνεται ο φορολογικός συντελεστής για τα ενοίκια από το 11% στο 15% για όσους έχουν εισόδημα έως 12.000 και για το τμήμα εισοδήματος πάνω από 12.000 ευρώ αυξάνεται από 33% στο 35%. Η αύξηση ισχύει αναδρομικά από 1/1/2015. Επίσης αυστηροποιείται το πλαίσιο για φοροδιαφυγή άνω των 150.000 ευρώ με άμεση κατάσχεση.
Ασφαλιστικό
Νέα ηλικιακά όρια συνταξιοδότησης στο Δημόσιο φέρνει μεταξύ άλλων παρεμβάσεων στο ασφαλιστικό, το πολυνομοσχέδιο του ΥΠΟΙΚ.
Ειδικότερα, αυξάνονται αναδρομικά από την 19η Αυγούστου του 2015 τα όρια συνταξιοδότησης μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2022 και επιβάλλεται πρόστιμο επιπλέον 10% σε όσους επιλέξουν να συνταξιοδοτηθούν νωρίτερα από ο,τι προβλέπουν τα νέα όρια.
Παράλληλα, το πολυνομοσχέδιο, προβλέπει την κατάργηση της δυνατότητας χρηματοδότησης των ελλειμματικών ασφαλιστικών ταμείων από τον "κουμπαρά" του ασφαλιστικού (ΑΚΑΓΕ) αναδρομικά από την 1η Σεπτεμβρίου του 2015 μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2018. Επίσης, καταργείται η δυνατότητα επιλογής έως δύο κατωτέρων ασφαλιστικών κλάσεων στο ΕΤΑΑ (μηχανικοί, δικηγόροι, γιατροί), η δυνατότητα συμψηφισμού ληξιπρόθεσμων χρεών - μελλοντικής σύνταξης ασφαλισμένων του ΟΑΕΕ και η αποποινικοποίηση των οφειλών προς των ΟΑΕΕ.
Ενέργεια
Σε σχέση με τον τομέα της ενέργειας, ο νόμος για τα προαπαιτούμενα του Οκτωβρίου περιλαμβάνει ρυθμίσεις που αφορούν στην απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου. Στο συγκεκριμένο άρθρο (13) που αφορά στην υποχρέωση για μεταρρύθμιση της αγοράς φυσικού αερίου, καθορίζεται η πλήρης επιλεξιμότητα (δηλαδή η δυνατότητα επιλογής προμηθευτή) για όλους τους πελάτες εκτός των περιοχών αρμοδιότητας των ΕΠΑ. Επίσης καθορίζονται τα ζητήματα που αφορούν στον καθορισμό του τιμολογίου διανομής για το διαχειριστή του κάθε δικτύου διανομής, το οποίο θα πρέπει να εγκρίνεται από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.
Φάρμακα: Μειώνονται οι τιμές
Σύμφωνα με τα προαπαιτούμενα μέτρα που πρέπει να ληφθούν στο τομέα της Υγείας, οι τιμές των φαρμάκων, βάσει των οποίων τα ασφαλιστικά ταμεία αποζημιώνουν το συγκεκριμένο φάρμακο, μετά την λήξη της περιόδου προστασίας τους (off patent) μειώνεται στο 50% της τιμής του προϊόντος σε κατάσταση προστασίας των δεδομένων (on patent) είτε εναλλακτικά στο μέσο όρο των τριών χαμηλότερων τιμών των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ανάλογα με το ποια είναι σε κάθε περίπτωση η χαμηλότερη τιμή.
Σύμφωνα με φορείς της φαρμακευτικής αγοράς, το μέτρο αυτό, αναμένεται να συμπαρασύρει προς τα κάτω πολλά ήδη φθηνά φάρμακα, με κίνδυνο να αποσυρθούν σε περίπτωση που η παραγωγή και η εμπορία τους καταστεί ασύμφορη από τις εταιρείες.
Το μέτρο αυτό έρχεται να αντικαταστήσει το άρθρο 17 του ν.δ. 96/1973 σύμφωνα με το οποίο οι τιμές των φαρμακευτικών προϊόντων όμοιας δραστικής ουσίας και φαρμακοτεχνικής μορφής καθορίζονται στο 80% της τιμής πώλησης του αντίστοιχου πρωτοτύπου του φαρμακευτικού προϊόντος, όπως η τιμή αυτή διαμορφώνεται κάθε φορά, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
Τι αλλάζει στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές
Το πολυνομοσχέδιο παρατείνει και το προβλεπόμενο, βάσει του Ν.3887 (οδικές εμπορευματικές μεταφορές) χρονικό διάστημα πέντε ετών για την αντικατάσταση των φορτηγών οχημάτων, σε περίπτωση μεταβίβασης αυτών, με άλλα νεότερης τεχνολο- γίας κατηγορίας εκπομπών τουλάχιστον EURO IV.
Συγκεκριμένα, ο Ν.3887 προβλέπει ότι μετά την παρέλευση πέντε ετών από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου σε περίπτωση μετα βίβασης, οι νέοι κάτοχοί τους υποχρεούνται να αντικαταστήσουν τα οχήματά τους με άλλα νεότερης τεχνολογίας κατηγορίας εκπομπών τουλάχιστον EURO IV. Η προβλεπόμενη από το συγκεκριμένο νόμο πενταετία παρήλθε τέλη του περασμένου Σεπτεμβρίο (μιας και ο νόμος ξεκίνησε να ισχύει 30 Σεπτεμβρίου 2010).
Ωστόσο, σύμφωνα με τη διάταξη του πολυνομοσχεδίου το διάστημα των πέντε ετών επεκτείνεται στα 10 χρόνια. Έτσι, σε περίπτωση μεταβίβασης άδειας Φορτηγού Δημόσιας Χρήσης, οι νέοι κάτοχοί τους υποχρεούνται να αντικαταστήσουν τα οχήματά τους με άλλα νεότερης τεχνολογίας κατηγορίας εκπομπών τουλάχιστον EURO IV μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου του 2020.
Ουσιαστικά, πρόκειται για την παράγραφο 3 του άρθρου 14 του ν. 3887/2010 που αντικαθίσταται με την εξής διάταξη του πολυνομοσχεδίου:
"Με την επιφύλαξη της παραγράφου 2,οι άδειες ΦΔΧ αυτοκίνητα που έχουν εκδοθεί μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου συνεχίζουν να ισχύουν με τους όρους έκδοσής τους. Μετά την παρέλευση δέκα ετών από τη λήξη της μεταβατικής περιόδου της παραγράφου 1, σε περίπτωση μεταβίβασης, οι νέοι κάτοχοί τους υποχρεούνται να αντικαταστήσουν τα οχήματά τους με άλλα νεότερης τεχνολογίας κατηγορίας εκπομπών καυσαερίων τουλάχιστον EURO IV. Από την ανωτέρω υποχρέωση εξαιρούνται οι μεταβιβάσεις από κληρονομικά αίτια."
Ρυθμίσεις για τους σιδηροδρόμους
Προσδιορίζονται οι προϋποθέσεις για τη διαγραφή των χρεών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ και του ΟΣΕ έναντι του Δημοσίου, το ύψος της αποζημίωσης για την παροχή υπηρεσιών υποχρεωτικών δημόσιων υπηρεσιών και προβλέπεται η υποκατάσταση του ΟΣΕ από το Δημόσιο στις υποχρεώσεις βάσει συμφωνίας που έχει υπογράψει ο ΟΣΕ με την Ευρωπαϊκή Εταιρεία για τη χρηματοδότηση σιδηροδρομικού υλικού. Οι ρυθμίσεις αυτές θεσπίζονται ενόψει της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και έχουν ως εξής.
1. "Η παροχή υπηρεσιών Υποχρεωτικών Δημοσίων Υπηρεσιών (ΥΔΥ) στις επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές για τα έτη 2015 έως και 2020 ανατίθεται στην εταιρεία ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. Το συνολικό ποσό αποζημιώσεων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από το Δημόσιο για την εκτέλεση υπηρεσιών ΥΔΥ δεν μπορεί να υπερβεί το ποσό των πενήντα εκατομμυρίων (50.000.000) ευρώ ετησίως για τα έτη 2015 έως 2020. Φόροι, εισφορές υπέρ τρίτων και κρατήσεις για οποιαδήποτε αιτία που σχετίζεται με την αποζημίωση του προηγούμενου εδαφίου, πλην του οικείου φόρου εισοδήματος, βαρύνουν το Ελληνικό Δημόσιο."
2. "Η παροχή υπηρεσιών ΥΔΥ από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τα έτη 2016 έως και 2020, διενεργείται, σύμφωνα με τις προβλέψεις σύμβασης που υπογράφεται μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου εκπροσωπουμένου από τους Υπουργούς Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την οποία ορίζεται μεταξύ άλλων το εύρος των παρεχόμενων υπηρεσιών, τα δρομολόγια που καλύπτονται από τη σύμβαση, η μεθοδολογία υπολογισμού της αποζημίωσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο τρόπος παρακολούθησης της εκτέλεσης της σύμβασης, οι μηχανισμοί ελέγχου και κάθε άλλο σχετικό θέμα. Για την υπογραφή της σύμβασης δεν απαιτείται η έγκριση της παραγράφου 2."
3. "Mε κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, η οποία εκδίδεται μετά από την απόφαση της Ε. Επιτροπής σχετικά με τα ζητήματα κρατικών ενισχύσεων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, διαγράφονται τα χρέη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ, εξειδικεύονται η έκταση και ο χρόνος της διαγραφής των χρεών της παρούσας παραγράφου, η διαδικασία διαπίστωσης, βεβαίωσης και διαγραφής τους, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια".
4. "Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, μετά από την έκδοση της απόφασης της Ε. Επιτροπής σχετικά με τα ζητήματα κρατικών ενισχύσεων του ΟΣΕ, διαγράφονται τα χρέη του ΟΣΕ έναντι του Δημοσίου, δύναται να ορισθεί ανάληψη των χρεών του ΟΣΕ από το Δημόσιο έναντι τρίτων, η διαγραφή των χρεών της παρούσας παραγράφου από τις οικονομικές καταστάσεις του ΟΣΕ και να εξειδικεύονται οι διαδικασίες διαπίστωσης, συμψηφισμού, βεβαίωσης και ανάληψης των χρεών, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια".
5 " Με σύμβαση που υπογράφεται μεταξύ της EUROFIMA (Ευρωπαϊκής Εταιρείας για τη χρηματοδότηση σιδηροδρομικού υλικού) και του Ελληνικού Δημοσίου, εκπροσωπούμενου από τους Υπουργούς Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, και εκ τρίτου συμβαλλόμενου του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ), το Ελληνικό Δημόσιο υποκαθιστά τον ΟΣΕ στις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα που απορρέουν από τη Βασική Συμφωνία και τις συμβάσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης τροχαίου υλικού με αριθμούς 2681/30-7-2007, 2688/30-7-2007 και 2689/30-7-2007, όπως έχουν τροποποιηθεί και ισχύουν, που έχει 24 συνάψει ο ΟΣΕ με τη EUROFIMA σύμφωνα με τις προβλέψεις της Συνθήκης που έχει κυρωθεί με το ν. 2070/1992 (Α’121)".
Μετά την υποκατάσταση του ΟΣΕ έναντι της EUROFIMA από το Ελληνικό Δημόσιο, ο ΟΣΕ αποξενώνεται από κάθε υποχρέωση ή δικαίωμα που απορρέει από τις συμβάσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης της παραγράφου 1, καθιστώντας το Ελληνικό Δημόσιο πρωτοφειλέτη και μισθωτή του οικείου τροχαίου υλικού, τα δε δικαιώματα του Ελληνικού Δημοσίου έναντι της EUROFIMA που απορρέουν από τη σύμβαση είναι ιδιωτικής φύσης".
Δείτε το πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα του Οκτωβρίου στη δεξιά στήλη "Σχετικά αρχεία"
Διαβάστε ακόμη:
* Πολυνομοσχέδιο: Έγκλημα η φοροδιαφυγή
* Τριπλό σοκ για όρια συνταξιοδότησης, ύψος συντάξεων και ελλειμματικά Tαμεία