ΟΛΠ, ΟΛΘ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ οι πρώτες ιδιωτικοποιήσεις
Τετάρτη, 12-Αυγ-2015 08:21
ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 09:07
Των Ηλία Γ. Μπέλλου - Ν. Χρυσικόπουλου
Ημερομηνίες για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών έως τα τέλη Οκτωβρίου θα πρέπει να ανακοινώσει άμεσα το ΤΑΙΠΕΔ με την έγκριση του υπουργικού συμβουλίου για τους διαγωνισμούς για τον ΟΛΠ, τον ΟΛΘ, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού του ΟΣΕ ενώ παράλληλα θα πρέπει είτε να τρέξει έως τότε τον διαγωνισμό για τον ΑΔΜΗΕ είτε να εισηγηθεί πλάνο που να διασφαλίζει την ανεξαρτητοποίησή του από την ΔΕΗ.
Παράλληλα το υπουργικό συμβούλιο θα πρέπει να εγκρίνει άμεσα όλο το σχέδιο αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων που είχε στην κατοχή του το ΤΑΙΠΕΔ στα τέλη του 2014 συμπεριλαμβανομένου του Ελληνικού και να προβεί σε όλες τις ενέργειες για να προχωρήσουν αυτοί και οι νέοι διαγωνισμοί. Η κυβέρνηση δεσμεύεται επίσης να κλείσει την πώληση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στον επενδυτή που έχει ανακηρυχτεί προτιμητέος αλλά και να εγκρίνει 20 ακόμα δράσεις αξιοποίησης περιουσίας που έχει αποφασίσει το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ. Αυτός ο κατάλογος των δράσεων θα ενημερώνεται τακτικά και η Κυβέρνηση θα διασφαλίσει ότι όλες οι εκκρεμείς δράσεις θα υλοποιηθούν έγκαιρα. Επίσης δεσμεύεται για έσοδα 1,4 δισ. ευρώ φέτος, 3,7 δισ. ευρώ το 2016 και 1,3 δισ. ευρώ το 2017.
Να σημειωθεί πως το εν λόγο σχέδιο (Asset Development Plan) επισυνάπτεται στο νέο μνημόνιο ως παράρτημα το οποίο όμως δεν αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του ελληνικού Κοινοβουλίου χτες το βράδυ.
Όσον αφορά το Νέο Ταμείο το λεγόμενο και ταμείο των 50 δισ. η κυβέρνηση δεσμεύεται έως τα τέλη Οκτωβρίου να συστήσει Ομάδα Δράσης με μέλη που θα έχουν την έγκριση της ΕΕ η οποία θα προβεί στις ακόλουθες ενέργειες: Πρώτον, θα επιλέξει τα περιουσιακά στοιχεία που θα ενταχτούν σε αυτό, δεύτερον θα εισηγηθεί έως τον Δεκέμβριο το σχέδιο σύστασης του Ταμείου, τρίτον , θα κάνει προτάσεις γα την μετάβαση στο νέο σχήμα και την μεταφορά των περιουσιακών στοιχείων σε αυτό. Ειδική αναφορά γίνεται σε ακίνητα όπως αυτά της ΕΤΑΔ αλλά και στην θεμελίωση του νέου Ταμείου στην εμπειρία η οποία έχει αποκτηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ. Η εφαρμογή όλων των παραπάνω προσδιορίζεται για τον Μάρτιο του 2016.
To νέο μνημόνιο προβλέπει πως η δημιουργία του Ταμείου γίνεται για να δημιουργηθεί ένα αποθεματικό ύψους 50 δισ. ευρώ σε ορίζοντα 30ετίας, όση αναμένεται να είναι και η διάρκεια των νέων δανείων. Από τα 50 δισ. ευρώ το 50% θα χρησιμοποιηθεί για την αποπληρωμή της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών ενώ το υπόλοιπο 50% θα μοιραστεί σε δύο κομμάτια: την αποπληρωμή του χρέους και την χρηματοδότηση επενδύσεων.
Πότε και πως θα "ξεπαγώσουν” οι ιδιωτικοποιήσεις
Έπειτα από οκτώ μήνες διαπραγματεύσεων που συνέβαλαν στη ραγδαία υποτίμηση της αξίας των προς παραχώρηση κρατικών περιουσιακών στοιχείων, σε θέση εκκίνησης μπαίνει ξανά το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων που θα υλοποιηθεί μέσω του νέου Ταμείου που θα συσταθεί για το σκοπό αυτό και θα ελέγχεται από την ελληνική κυβέρνηση, υπό την εποπτεία της Κομισιόν.
Στο χαρτοφυλάκιο του Ταμείου θα περιέλθουν περιουσιακά στοιχεία του δημοσίου, μετοχές των κρατικών επιχειρήσεων, υποδομές, κρατικά ακίνητα και πιθανόν να ενταχθούν όλα τα μελλοντικά έσοδα που θα προκύψουν από την εκμετάλλευση του ορυκτού/φυσικού πλούτου της χώρας (υδρογονάνθρακες κ.α), με στόχο, σε ορίζοντα 30ετίας, να δημιουργηθεί ένα αποθεματικό ύψους 50 δισ. ευρώ, ως αξία των περιουσιακών του στοιχείων.
Όπως έγραψε το Capital.gr., το δ.σ. του ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει βάσει όσων προβλέπονται στο 3ο μνημόνιο να εγκρίνει το σχέδιο ανάπτυξης του ενεργητικού του νέου Ταμείου που, πέραν των παραπάνω, θα περιλαμβάνει το σύνολο των περιουσιακών στοιχείων που είχε στο χαρτοφυλάκιο του το ΤΑΙΠΕΔ στις 31/12/2014. Ακολούθως το Υπουργικό Συμβούλιο θα εγκρίνει το σχέδιο, ώστε να ξεκινήσει η υλοποίηση του νέου προγράμματος, το οποίο προβλέπει πωλητήριο – εξπρές για σειρά περιουσιακών στοιχείων, με πρώτο βήμα την ολοκλήρωση των εκκρεμοτήτων για τα περιφερειακά αεροδρόμια, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την Εγνατία, τον ΟΛΠ, τον ΟΛΘ και το Ελληνικό.
Για τα λιμάνια Πειραιά και Θεσσαλονίκης, μέχρι τέλος Οκτωβρίου θα πρέπει να έχουν ανακοινωθεί οι ημερομηνίες για δεσμευτικές προσφορές. Η επανεκκίνηση του διαγωνισμού για τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά, στον οποίο παραμένουν σταθερά ενδιαφερόμενοι η Cosco και η Maersk, προβλέπει την πώληση αρχικά του 51% του ΟΛΠ, με σταδιακή διάθεση του υπόλοιπου 16,7% σε βάθος πενταετίας. Η πώληση του δεύτερου πακέτου μετοχών θα διατεθεί στον ιδιώτη υπό την προϋπόθεση της δημιουργίας επενδύσεων ύψους 300 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, προχωρά και η διαδικασία για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στο σχήμα υπό τη γερμανική Fraport, για την οποία από την πρώτη στιγμή το Capital.gr είχε αναφέρει πως αποτελούσε κομβικής σημασίας για τους πιστωτές. Και αυτό διότι σε αντίθεση με άλλες ιδιωτικοποιήσεις, η παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων ούτε σοβαρές αντιδράσεις είχε προκαλέσει, ούτε βρισκόταν ενάντια στη γενικότερη φιλοσοφία της κυβέρνησης, ενώ το προσφερόμενο τίμημα ξεπερνά κατά πολύ τις προσδοκίες των συμβούλων της ιδιωτικοποίησης.
Ο διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή αρκετών και διαφορετικών ενδιαφερόμενων επενδυτών, δεν πωλείται κρατική περιουσία αλλά παραχωρείται, ενώ κατά γενική ομολογία τα 14 αεροδρόμια που περιλαμβάνονται στο προς αξιοποίηση πακέτο χρήζουν σοβαρών βελτιώσεων για τις οποίες το κράτος θεωρείται αμφίβολο πως διαθέτει τους απαιτούμενους πόρους. Σύμφωνα με την προσφορά, το ελληνικό δημόσιο θα εισπράξει περισσότερα από 10 δισ. ευρώ για τη συνολική 40ετή διάρκεια της παραχώρησης, ποσό κατά 2,79 δισ. μεγαλύτερο συγκριτικά με τη δεύτερη προσφορά.
Σε ότι αφορά στο Ελληνικό, οι λεγόμενες αναβλητικές αιρέσεις θα πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι το Νοέμβριο του 2016 οπότε προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί το οικονομικό σκέλος της ιδιωτικοποίησης. Σε αυτή την τελική φάση θα μεταβιβαστούν οι μετοχές της Ελληνικό Α.Ε. στην Lamda Development, η οποία θα πρέπει να πληρώσει την πρώτη δόση ύψους 300 εκατ. ευρώ και να καταβάλει εγγυητική επιστολή υπόλοιπων δόσεων.
Σε ό,τι αφορά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ – ROSCO, με το νέο χρονοδιάγραμμα η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών τοποθετείται μέσα στο Δεκέμβριο. Ενδιαφερόμενοι συνεχίζουν να είναι οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι, η αμερικανική εταιρεία Watco αλλά και άλλα ευρωπαϊκά σχήματα.
Ερωτήματα υπάρχουν για τις ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις καθώς κυβερνητική κύκλοι αναφέρουν πως ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) και η "μικρή ΔΕΗ" παραμένουν υπό δημόσιο έλεγχο. Για τον ΑΔΜΗΕ το σενάριο προβλέπει διαχωρισμό του σε μια εταιρεία παγίων στην οποία θα παραμείνουν στη ΔΕΗ τα πάγια (δίκτυο μεταφοράς, ΚΥΤ κλπ) και σε μια εταιρεία διαχείρισης στην οποία θα μπορούν να συμμετάσχουν ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια.
Τέλος, άγνωστη είναι ακόμη η τύχη του διαγωνισμού για την αξιοποίηση του Αστέρα Βουλιαγμένης, διαδικασία που θεωρείται ότι βρίσκεται σε τέλμα ύστερα από την αρνητική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας. Τυπικά η διαπραγμάτευση με τους υποψήφιους επενδυτές βρίσκεται σε εξέλιξη, όμως οι προσδοκίες για διατήρηση του αρχικού τιμήματος των 400 εκατ.ευρώ είναι μικρές.
*Διαβάστε στη δεξιά στήλη "Σχετικά Αρχεία" τι προβλέπει το Μνημόνιο για τις ιδιωτικοποιήσεις