"Πνίγονται" στα ελληνικά λιμάνια τα κινεζικά και αραβικά κεφάλαια
Τετάρτη, 16-Μαϊ-2007 09:02
Του Στέλιου Κράλογλου
Η κυβερνητική πρωτοβουλία, η αξιοποίηση των μεγάλων λιμανιών της χώρας από ιδιώτες κινδυνεύει να μείνει απλά μια φιλόδοξη ιδέα, καθώς οι “ασκήσεις επί χάρτου” της κυβέρνησης για την αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ και του ΟΛΘ αρχίζουν να προβληματίσουν όλο και περισσότερο Κινέζους και Άραβες επενδυτές για τον αν υπάρχει τελική ουσιαστική πρόθεσης για παραχώρησή τους.
Στο υπουργείο Οικονομίας, μάλιστα έχει αναπτυχθεί έντονη ανησυχία για το αν οι μεγάλοι όμιλοι, όπως η Cosco, η China Shippingη Dubai Ports κ.ά. συνεχίζουν να ενδιαφέρονται για επενδύσεις στα μεγάλα λιμάνια, θέμα το οποίο έθεσε η νομική σύμβουλος του υπουργού Γ. Αλογοσκούφη σε πρόσφατη συνάντησή της με στελέχη και υπηρεσιακούς παράγοντες του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.
Η αγωνία της κυβέρνησης να κρατήσει ζωηρό το διεθνές ενδιαφέρον φάνηκε στο πρόσφατο ταξίδι της υπουργού Εξωτερικών Ντόρας Μπακογιάννη στο Πεκίνο, όπου στο πλαίσιο συνάντησης της αποστολής με Κινέζους επιχειρηματίες ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Ναυτιλίας Γ. Βλάχος και ο πρόεδρος του ΟΛΘ έσπευσαν να πείσουν τους παρευρισκόμενους ότι ο διεθνής πλειοδοτικός διαγωνισμός για την εκχώρηση σε ιδιώτες της ανάπτυξης και εκμετάλλευσης των εμπορευματικών σταθμών στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης θα προκηρυχτεί σύντομα.
Αυτά στα λόγια βέβαια, γιατί στην πράξη η κυβέρνηση αντί να κάνει ένα βήμα εμπρός κάνει...τρία πίσω. Αντί να ενταχθούν τα λιμάνια στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων συμβαίνουν τα εξής:
* Ο πρωθυπουργός Κ. Καραμανλής, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν έδωσε στον υπουργό Ναυτιλίας Μ. Κεφαλογιάννη το "πράσινο φως" να προχωρήσει τις διαδικασίες για την προκήρυξη των σχετικών διαγωνισμών στην τελευταία τους συνάντηση στο Μέγαρο Μαξίμου. Πιθανώς ο πρωθυπουργός δεν επιθυμεί να προχωρήσει σε εκλογές με τα μεγάλα λιμάνια της χώρας να είναι κλειστά λόγω απεργιακών κινητοποιήσεων.
* Η σύμβαση του Οργανισμού Λιμένα Πειραιώς με την ιταλο-ελβετική MSC παραπέμπεται στην Επιτροπή Ανταγωνισμού. Συμπτωματικά, αν και η καταγγελία έγινε πριν από 3 χρόνια, η υπόθεση εξετάζεται τώρα και οι εξελίξεις στον ΟΛΠ παγώνουν μέχρι να εκδοθεί το πόρισμα της Επιτροπής (υπολογίζεται σε τρεις μήνες). Ο ΟΛΠ κατηγορείται για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης και η MSC για κάθετη σύμπραξη.
* Καμία πρωτοβουλία δεν έχει λάβει η κυβέρνηση για να διορθώσει τα θεσμικά κενά που εμποδίζουν επενδύσεις στους λιμενοβραχίονες, ενώ το οικονομικό επιτελείο δεν έχει ακόμα αποφασίσει αν η μακροχρόνια μίσθωσή τους θα γίνει σε έναν ή περισσότερους αναδόχους.
Από τα παραπάνω προκύπτει το συμπέρασμα ότι η κυβέρνηση ίσως και να μην προχωρήσει εφέτος, με ουσιαστικά βήματα την υπόθεση της αποκρατικοποίησης των μεγάλων λιμανιών της χώρας. Εναλλακτικό σενάριο, όπως υπάρχει πάντα στις περιπτώσεις όπου δεν ευδοκιμούν οι στρατηγικές συμμαχίες, είναι η διάθεση ενός μεγάλου πακέτου μετοχών. Πάντως, αν η κυβέρνηση δεν ξεκαθαρίσει τις προθέσεις της πολλοί φοβούνται ότι τα διεθνή κεφάλαια θα "σαλπάρουν για άλλα λιμάνια".