Κατασκευές: Έρχονται εξελίξεις σε επτά μέτωπα αξίας 10,5 δισ. ευρώ

Τρίτη, 17-Απρ-2007 08:49

Εξελίξεις σε πέντε συν δύο "καυτά" μέτωπα αξίας 10,5 δισ. ευρώ επίκεινται το προσεχές διάστημα στο χώρο των κατασκευών.

Μέσα στους επόμενους μήνες εκτιμάται ότι θα έχουν κλείσει ή θα έχουν εισέλθει σε τροχιά επιτάχυνσης–επίλυσης επτά σημαντικές "εκκρεμότητες" στο χώρο των μεγάλων έργων, από τις οποίες θα ξεκαθαρίσει σε μεγάλο βαθμό το τοπίο και οι νέες ισορροπίες στον κατασκευαστικό κλάδο.

Οι αναμενόμενες εξελίξεις αφορούν καταρχήν πέντε μεγάλες συμβάσεις παραχώρησης οδικών αξόνων, αλλά και το μέλλον του Μετρό της Αθήνας σε δύο διαφορετικά μέτωπα, το διαγωνισμό για την επέκταση από το Χαϊδάρι έως τον Πειραιά και την προώθηση της ιδέας για τη νέα γραμμή 4 ή γραμμή U.

Καταρχήν, μέχρι το τέλος του μήνα αναμένεται να κυρωθεί από τη Βουλή η τρίτη μεγάλη σύμβαση παραχώρησης που αφορά τον άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα & τον κλάδο Λεύκτρο – Σπάρτη, συνολικής αξίας 1 δισ. ευρώ, η οποία έχει ανατεθεί στο σχήμα των ομίλων Ελληνική Τεχνοδομική – Παντεχνική – Ιντρακόμ. Από σήμερα το σχετικό σχέδιο νόμου βρίσκεται προς συζήτηση στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή και θα ακολουθήσει η ψήφισή του από την ολομέλεια της Βουλής.

Αμέσως μετά επίκειται η υπογραφή τριών μεγάλων συμβάσεων. Πρόκειται για το τμήμα Μαλιακός - Κλειδί του ΠΑΘΕ (1 δισ. ευρώ για Ελληνική Τεχνοδομική – J&P Άβαξ – ΑΕΓΕΚ – Αθηνά – Hochtief – Vinci), τον άξονα Κεντρικής Ελλάδος (1,6 δισ. ευρώ για ΓΕΚ - Cintra – ACS), και τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα (2,7 δισ. ευρώ για Ελληνική Τεχνοδομική – J&P Άβαξ – Αθηνά – Hochtief – Vinci). Υπολογίζεται ότι και οι τρεις συμβάσεις θα έχουν υπογραφεί έως τον Ιούνιο και σταδιακά θα πάρουν και αυτές τον δρόμο της κύρωσης από την Βουλή.

Μέσα σε αυτό διάστημα αναμένεται να μπει σε φάση ουσιαστικής προώθησης και ο διαγωνισμός για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, με την διανομή των τευχών δημοπράτησης, ώστε να ακολουθήσει το φθινόπωρο η υποβολή των προσφορών. Ο προϋπολογισμός της τελευταίας μεγάλης σύμβασης οδικού έργου που προωθεί το ΥΠΕΧΩΔΕ ενδέχεται να ξεπεράσει το 1,5 δισ. ευρώ.

Θυμίζουμε ότι μέχρι σήμερα έχουν υπογραφεί και κυρωθεί από την Βουλή οι συμβάσεις για την υποθαλάσσια αρτηρία Θεσσαλονίκης (472 εκατ. ευρώ για Ελληνική Τεχνοδομική - Αρχιρόδον – Boscalis) και την Ιόνια Οδό (1,4 δισ. ευρώ για ΓΕΚ – Cintra – ACS), ενώ όπως προαναφέρθηκε υπογεγραμμένη είναι και η σύμβαση για τον άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα & Λεύκτρο – Σπάρτη (1 δισ. ευρώ για Ελληνική Τεχνοδομική – Παντεχνική – Ιντρακόμ).

Στο μέτωπο των έργων μετρό, σε πρώτη φάση αναμένεται η οριστικοποίηση της προεπιλογής των ομίλων – κοινοπραξιών που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την επέκταση του μετρό από το Χαϊδάρι έως τον Πειραιά (με τερματικό σταθμό στην Ευαγγελίστρια), αξίας περίπου 570 εκατ. ευρώ. Στη συνέχεια θα ακολουθήσει η υποβολή προσφορών.

Δεν αποκλείεται, τέλος, εξελίξεις να σημειωθούν και σε ό,τι αφορά την ιδέα προώθησης της κατασκευής μίας νέας γραμμής Μετρό (γραμμή 4 ή U), η οποία βρίσκεται ήδη υπό μελέτη. Η νέα αυτή Γραμμή του Μετρό θα ξεκινά από το Άλσος Βεϊκου και θα συναντά το υφιστάμενο δίκτυο αφενός στην στάση Πανεπιστήμιο και αφετέρου στο σταθμό Κατεχάκη (διατρέχοντας εξαιρετικά πυκνοκατοικημένες περιοχές του κέντρου της Αθήνας) για να καταλήξει τελικά στο Μαρούσι). Θα έχει μήκος 19,6 χλμ., 20 σταθμούς και εκτιμώμενο προϋπολογισμό κατασκευής περίπου 2,1 δισ ευρώ. Με βάση μελέτη της Αττικό Μετρό η ανάπτυξη και λειτουργία της Γραμμής 4 υπάρχει η δυνατότητα να υλοποιηθεί με την εφαρμογή ενός ειδικού χρηματοδοτικού σχήματος που θα αφορά στην τιτλοποίηση των μελλοντικών εσόδων των διοδίων της Αττικής Οδού για μια ορισμένη χρονική περίοδο μετά την απόδοσή της από την παραχωρησιούχο εταιρεία στο Δημόσιο. Με αυτόν τον τρόπο, η κατασκευή της νέας Γραμμής 4 του Μετρό δεν θα επιφέρει καμία επιβάρυνση ούτε στον Κρατικό Προϋπολογισμό ούτε στα κονδύλια του Δ΄ ΚΠΣ.