Ποια μεγάλα έργα "πάγωσαν" οι... εκλογές

Δευτέρα, 26-Ιαν-2015 02:49

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Πλησίασαν την τελική γραμμή αλλά δεν κατάφεραν να την περάσουν. Ο λόγος για μεγάλες αποκρατικοποιήσεις και έργα που παρότι βρέθηκαν σε προχωρημένο στάδιο, δηλαδή είτε αναδείχθηκε πλειοδότης είτε υπερπήδησαν τα περισσότερα γραφειοκρατικά εμπόδια, λόγω της κυβερνητικής αλλαγής η «τύχη» τους, πλέον, αγνοείται.

Ποια είναι αυτά;

Αεροδρόμια

Στο μέτωπο των ιδιωτικοποιήσεων, η ολοκλήρωση της παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην κοινοπραξία Fraport-Κοπελούζος έναντι εφάπαξ τιμήματος 1,2 δισ. ευρώ, θα πρέπει -αφότου εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο- να επικυρωθεί από τη Βουλή. Με δεδηλωμένη την πρόθεση του ΣΥΡΙΖΑ να ακυρώσει τη διαδικασία -μέσω της οποίας το Δημόσιο θα εισπράττει ετησίως 22,9 εκατ. ευρώ ως ελάχιστο εγγυημένο μίσθωμα- ερώτημα παραμένει πώς θα διαχειριστεί το νέο κυβερνητικό σχήμα τη συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση. Εάν και εφόσον δηλαδή, η σύμβαση παραχώρησης οδηγηθεί στη Βουλή, ερώτημα παραμένει εάν οι βουλευτές της κυβερνητικής πλειοψηφίας θα την καταψηφίσουν. Σε κάθε περίπτωση η αναβάθμιση των περιφερειακών αερολιμένων αποτελεί προαπαιτούμενο, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, για την βελτίωση του εγχώριου τουριστικού προϊόντος.

Ελληνικό

Για το έργο της αξιοποίησης της έκτασης 6,2 χιλιάδων στρεμμάτων του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό, ο χρόνος είχε ξεκινήσει να μετρά αντίστροφα. Ύστερα, δηλαδή, από τις πρώτες υπογραφές –τον περασμένο Νοέμβριο- μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και αναδόχου (Lamda Development), είχε ξεκινήσει να «τρέχει» το διάστημα των δύο ετών εντός των οποίων θα πρέπει να υλοποιηθούν οι αναβλητικές αιρέσεις.

Θα πρέπει, δηλαδή, μεταξύ άλλων, να εγκριθεί με προεδρικό διάταγμα το σχέδιο ολοκληρωμένης ανάπτυξης της έκτασης, να εκδοθούν οι απαιτούμενες υπουργικές αποφάσεις για την εφαρμογή του σχεδίου ολοκληρωμένης ανάπτυξης και να διενεργηθεί ανεξάρτητος δημόσιος διαγωνισμός για τη χορήγηση άδειας καζίνο. Οι ενέργειες αυτές θα πρέπει να υλοποιηθούν μέσα σε μία διετία. Ωστόσο, ήδη έχει χαθεί χρόνος λόγω των εκλογών, ενώ παραμένει άγνωστο εάν η κυβέρνηση προχωρήσει, τελικά, στην ακύρωση της σύμβασης, κίνηση που θα υποχρέωνε, ενδεχομένως, το Δημόσιο στην καταβολή αποζημίωσης στον παραχωρησιούχο. Μέσω της ανάπλασης του Ελληνικού υπολογίζεται ότι θα αποδεσμευθούν σε βάθος χρόνου κεφάλαια της τάξης των 8 δισ. ευρώ και θα δημιουργηθούν 35.000 θέσεις εργασίας.

Αστέρας Βουλιαγμένης

Για την ανάπλαση του ξενοδοχειακού συγκροτήματος Αστέρας Βουλιαγμένης εκκρεμεί η έγκριση του Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίου Ακινήτου (ΕΣΧΑΔΑ) της έκτασης από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Εν συνεχεία για το ΕΣΧΑΔΑ του έργου, συνολικού προϋπολογισμού 700 εκατ. ευρώ, θα πρέπει να εκδοθεί προεδρικό διάταγμα, διαδικασία που δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί τουλάχιστον μέχρι να εκλεγεί -εντός του πρώτου 10ήμερου του Φεβρουαρίου- ο νέος πρόεδρος της Δημοκρατίας. Στο πλαίσιο αυτό, το ξενοδοχειακό συγκρότημα θα παραμείνει ανοιχτό καθ’όλη τη διάρκεια του 2015, δεν θα πάψει, δηλαδή, να δέχεται κρατήσεις, όπως αρχικά είχε αποφασιστεί λόγω των επικείμενων έργων ανακατασκευής.

Μορέας

Πέραν των ιδιωτικοποιήσεων, σε εκκρεμότητα βρίσκεται η έγκριση της αναθεωρημένης σύμβασης παραχώρησης του οδικού άξονα Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα που δεν έχει λάβει ακόμη το πράσινο φως από το Ελεγκτικό Συνέδριο προκειμένου να κατατεθεί πρός έγκριση στη Βουλή. Ο αυτοκινητόδρομος που έχει αποπερατωθεί κατά 95% βρίσκεται αντιμέτωπος με χρηματοδοτικό κενό ύψους 250 εκατ. ευρώ έως 300 εκατ. ευρώ που προκλήθηκε από τη διακοπή της χρηματοδότησής του από τις τράπεζες λόγω της υποχώρησης του κυκλοφοριακού όγκου.

Από τη στάση λοιπόν, της νέας κυβέρνησης θα εξαρτηθεί εάν αποπερατωθεί ο κλάδος Λεύκτρο-Σπάρτη και ο περιφερειακός δρόμος της Καλαμάτας που υπολείπονται για την ολοκλήρωση του οδικού άξονα.


dimitris.delevegos@capital.gr