Κατασκευαστικές: Αξιοσημείωτη αύξηση προσωπικού στο εννεάμηνο

Τρίτη, 09-Δεκ-2014 08:40

Του Δημήτρη Δελεβέγκου
 
Σημαντικά αυξημένο εμφανίζεται το προσωπικό των κατασκευαστικών εταιρειών, κατά το φετινό εννεάμηνο, συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2013, σύμφωνα με όσα φανερώνουν τα δημοσιοποιημένα οικονομικά αποτελέσματα των εισηγμένων τεχνικών ομίλων Ελλάκτωρ ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και J&P Άβαξ. Η εξέλιξη αυτή, που είχε καταγραφεί και κατά το πρώτο εξάμηνο της χρονιάς, αποδίδεται στην επανεκκίνηση των κατασκευαστικών εργασιών στους μεγάλους οδικούς άξονες (Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα, Μαλιακός-Κλειδί,  Ιόνια Οδός και Κεντρική Οδός) ανά την Ελλάδα.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα εννεαμήνου που έχουν ανακοινωθεί ο αριθμός των εργαζομένων διαμορφώνεται βάσει των μεγεθών της 30 Ιουνίου 2014:
-στον όμιλο Ελλάκτωρ σε 6.454 άτομα έναντι 4.474 το εννεάμηνο του 2013
-στον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε 1.698 άτομα από 825 στις 31 Δεκεμβρίου 2013
-στον όμιλο J&P Άβαξ (που διαθέτει μικρότερη συμμετοχή στα συγχρηματοδοτούμενα οδικά έργα) σε 1.731 άτομα έναντι 1.695 το αντίστοιχο διάστημα του 2013 και 1.631 ατόμων το δεύτερο εξάμηνο του 2014.

Την ίδια στιγμή, σημαντική αύξηση του απασχολούμενου προσωπικού καταγράφεται και στις υπεργολαβίες που αναπτύσσονται στις κοινοπραξίες. Ενδεικτικά, σύμφωνα με πληροφορίες, στον αυτοκινητόδρομο της Ολυμπίας Οδού όπου, πλέον, έργα εκτελούνται σε όλα τα μέτωπα απασχολούνται συνολικά 3.500 άτομα, με το προσωπικό να έχει αυξηθεί σε ποσοστό 60% το τρίτο τρίμηνο σε σχέση με το δεύτερο.

Όπως αναφέρουν στελέχη των κατασκευών, ο αριθμός των εργαζομένων δεν έχει ακόμη «πιάσει ταβάνι» και εκτιμάται ότι θα αυξηθεί περαιτέρω, δεδομένου ότι οι οδικοί άξονες υπολογίζεται ότι θα αποπερατωθούν τέλος 2015-αρχές 2016.

Ακόμη, η κύρωση από τη Βουλή της σύμβασης μίσθωσης του λιγνιτωρυχείου της Βεύης, που θα οδηγήσει στην επαναλειτουργία του, υπολογίζεται ότι θα δημιουργήσει 500 θέσεις πλήρους απασχόλησης και σχεδόν 2.000 έμμεσες θέσεις εργασίας, όπως ανακοίνωσε η ανάδοχος του έργου Άκτωρ.

Μεγέθη
Ωστόσο, παρά τα «καλά νέα» σε επίπεδο απασχολούμενου προσωπικού, τα καθαρά αποτελέσματα των τριών μεγαλύτερων εισηγμένων ομίλων παραμένουν ακόμη σε αρνητικό πρόσημο. Ο όμιλος Ελλάκτωρ εμφάνισε ζημίες 29,3 εκατ. ευρώ, λόγω της απομείωσης αξίας συμμετοχής σε εταιρείες μεταλλείων. Ωστόσο, αύξησε τον κύκλο εργασιών ο οποίος ξεπέρασε το «φράγμα» του 1 δισ. ευρώ έναντι 884 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2013. Η εισηγμένη διαθέτει ανεκτέλεστο 3,8 δισ. ευρώ και προς υπογραφή συμβάσεις ύψους 565 εκατ. ευρώ.

Σημαντικά ενισχυμένες πωλήσεις παρουσίασε ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 640,6 εκατ. ευρώ έναντι 404,5 εκατ. ευρώ το  εννεάμηνο του 2013, αυξημένες κατά 58,3%, κυρίως λόγω των υψηλότερων πωλήσεων στον τομέα των κατασκευών. Η εισηγμένη, που διαθέτει ανεκτέλεστο 3,5 δισ. ευρώ, συρρίκνωσε δραστικά τις ζημιές στα 3,5 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 51,8 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2013.

Ζημιές 31,4 εκατ. ευρώ παρουσίασε και ο όμιλος J&P Άβαξ λόγω διαγραφής επισφαλών απαιτήσεων ύψους 14,7 εκατ. ευρώ και απομειώσεων διαφόρων συμμετοχών της εισηγμένης με ανεκτέλεστο 2,1 δισ. ευρώ και προς υπογραφή συμβάσεις συνολικής αξίας 0,2 δισ. ευρώ.

Πάντως, στελέχη των τριών ομίλων εκτιμούν ότι σε επίπεδο χρήσης του 2014 τα μεγέθη θα είναι βελτιωμένα, ενώ το 2015 η εικόνα εκτιμάται ότι θα αναστραφεί.

dimitris.delevegos@capital.gr