Πέντε outsiders κόντρα στην Cosco για τον Πειραιά

Δευτέρα, 28-Απρ-2014 19:12

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 21:58

Του Ηλία Μπέλλου


Απροσδόκητα μεγάλο ενδιαφέρον εκδηλώθηκε στην πρόσκληση ενδιαφέροντος του ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εισηγμένης ΟΛΠ ΑΕ. Πέραν της Cosco Pacific το ενδιαφέρον της οποίας είναι ευρύτατα γνωστό, αλλά και της International Container Terminal Services Inc όπως και της Utilico Emerging Markets Limited, φιλιππινέζικων και νεοζηλανδικών συμφερόντων αντίστοιχα που συνδέονται και μεταξύ τους και των οποίων το ενδιαφέρον είχε επίσης κοινοποιηθεί, φάκελους για να προκριθούν στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού υπέβαλαν ακόμη 3 σχήματα. Η APM Terminals BV, η Cartesian Capital Group LLC και η Ports America Group Holdings.

Η εξέλιξη θεωρείται ιδιαίτερα θετική τόσο από το ΤΑΙΠΕΔ όσο και από την αγορά καθώς η εμφάνιση πολύ μεγάλων εταιρειών όπως η APM Terminals και η Ports America σηματοδοτεί  έντονο πλειοδοτικό ενδιαφέρον που μπορεί να βελτιώσει σημαντικά το τίμημα. 

Σημειώνεται ότι, τόσο η Utilico, όσο και η ICTSI αποτελούν υποψηφιότητες που εκδήλωσαν ενδιαφέρον μετά από σχετικές επαφές με τον υπουργό Ναυτιλίας Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη ο οποίος μετά και την εμφάνιση ακόμη περισσότερων υποψηφίων δηλώνει ότι: "Η χώρα μπαίνει σε μια περίοδο διεθνούς εξωστρέφειας και μετατρέπεται σε διεθνή πόλο επενδύσεων".

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ: "Στο αμέσως επόμενο διάστημα, οι σύμβουλοι αξιοποίησης θα αξιολογήσουν τις υποβληθείσες αιτήσεις και θα υποβάλουν την εισήγησή τους στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, σχετικά με τους υποψηφίους που πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής στην επόμενη φάση του διαγωνισμού".

Οι υποψήφιοι προέρχονται από τέσσερις διαφορετικές ηπείρους και η κάθοδός τους στον διαγωνισμό αποτελεί την τρανότερη μέχρις στιγμής απόδειξη για την σημασία που έχει αποκτήσει το λιμάνι του Πειραιά και την αναβάθμιση της γεωπολιτικής θέσης της χώρας.

Σημειώνεται πάντως, ότι έλαμψε δια της απουσίας της η ρωσική RZD, της οποίας ο επικεφαλής Βλαντιμίρ Γιακούνιν είχε δηλώσει προ μηνός ότι θα συμμετέχει στο διαγωνισμό.

COSCO

Η COSCO (Hong Kong) Group Limited είναι εταιρεία συνδεδεμένη με την Cosco Pacific που διαθέτει ήδη παρουσία στον Πειραιά με σύμβαση παραχώρησης των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του ΟΛΠ. Αποτελεί όμιλο με πλήθος επιμέρους δραστηριότητες όπως είναι η ναυτιλία, η παροχή υπηρεσιών εμπορευματικών μεταφορών και η διαχείριση ακινήτων ενώ ελέγχει και άλλες επιχειρήσεις στο Χονγκ Κονγκ και διεθνώς. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1994 και εδρεύει στο Χονγκ Κονγκ με γραφεία και μονάδες σε Shenzhen, Σαγκάη, Πεκίνο και Σιγκαπούρη. Η COSCO (Hong Kong) Group Limited λειτουργεί ως θυγατρική της China Ocean Shipping ( Group) Company. 

APM Terminals

Η εδρεύουσα στην Ολλανδία APM Terminals θεωρείται παγκόσμιος κολοσσός στην λειτουργία σταθμών εμπορευματοκιβωτίων με κύκλο εργασιών του 2013 της τάξης των 4,33 δις. δολ. Μια από τις μεγαλύτερες λειτουργούς λιμένων του κόσμου που ελέγχει ένα παγκόσμιο δίκτυο 64 τερματικών σταθμών σε 39 χώρες στις πέντε ηπείρους, επτά νέα λιμενικά έργα σε εξέλιξη, καθώς και πάνω από 160 επιχειρήσεις σε υπηρεσίες εσωτερικών μεταφορών. 

Ports America

H Ports America είναι ο μεγαλύτερος φορέας εκμετάλλευσης τερματικών λιμενικών σταθμών στις Ηνωμένες Πολιτείες και λειτουργούν σε περισσότερα από 42 λιμάνια με 80 διαφορετικούς επιμέρους σταθμούς. Διαθέτουν πάνω από 85 χρόνια εμπειρίας μέσω εταιρειών που εχουν απορροφήσει. Η Ports America ανήκει στο επενδυτικό σχήμα Highstar Capital το οποίο κατέχει σημαντικές θέσεις στις αγορές τέτοιων υποδομών. Η Highstar Capital έχει επίσης διαφοροποιημένες επενδύσεις σε τομείς όπως η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, η διαχείριση υδάτων και λυμάτων, η μεταφορά και αποθήκευση φυσικού αερίου, η διαχείρισης αποβλήτων, τα ενεργειακά απόβλητα, οι μεταφορές και τα logistics, οι συνδυασμένες μεταφορές (Intermodal), καθώς και στις λιμενικές παραχωρήσεις.

Cartesian Capital Group

Το Cartesian Capital Group, LLC είναι ένα private equity και venture capital fund που ειδικεύεται στις εναλλακτικές επενδύσεις σε επιχειρήσεις με υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και στις αναδυόμενες αγορές με στόχο την επίτευξη αποδόσεων. Η εταιρεία τυπικά επενδύσει μέσω εξαγορών ή οργανικής ανάπτυξης , και με την παροχή κεφαλαίων σε δημόσιες και ιδιωτικές επιχειρήσεις . Προτιμά δε να επενδύει σε εταιρείες που επιδιώκουν να επεκτείνουν τις επιχειρήσεις τους σε διεθνές επίπεδο και συνήθως επιδιώκει να αποκτήσει μειοψηφική συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο και έλεγχο της διαχείρισης σε εταιρείες του χαρτοφυλακίου της. Η Cartesian Capital Group LLC ιδρύθηκε το 2005 και εδρεύει στη Νέα Υόρκη , ενώ διαθέτει γραφεία στη Νότια Αμερική, την Ευρώπη και την Ασία .

ICTSI 

Η International Container Terminal Services, Inc. (ICTSI) είναι εταιρεία συμμετοχών και διαχείρισης λιμένων σε όλο τον κόσμο. Ιδρύθηκε το Δεκέμβριο του 1987 στις Φιλιππίνες και μετά την εδραίωσή της μέσω του Manila International Container Terminal πραγματοποίησε σειρά εξαγορών διεθνώς μετά το 1994 .

Utilico

Η Utilico Emerging Markets (UEM) είναι επενδυτικό σχήμα που ανήκει σε νεοζηλανδικά συμφέροντα και είχε επισήμως ενδιαφερθεί για τον ΟΛΠ με επιστολή που έστειλε προ μηνών στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Μητρική της είναι η Morrison & Co και ICM Limited επίσης από τη Νέα Ζηλανδία. Η Utilico, με κεφάλαια περί τα 675 εκατ. δολ., έχει επενδεδυμένο περί το 22% των διαθεσίμων της σε διαχειριστές λιμένων ανά τον κόσμο. 

Δηλώσεις υπουργού Ναυτιλίας

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, δήλωσε αναφορικά με την εκδήλωση επενδυτικού ενδιαφέροντος για τον ΟΛΠ:

«Το επενδυτικό ενδιαφέρον έξι διεθνών ομίλων για την αξιοποίηση του ΟΛΠ δικαιώνει την στρατηγική της κυβέρνησης να προχωρήσει στη διαδικασία της αποκρατικοποίησής του, ενώ διαψεύδει τις «Κασσάνδρες» που προέβλεπαν το αντίθετο.

Η σημερινή επισημοποίηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος για τον ΟΛΠ αποδεικνύει ξεκάθαρα ότι η χώρα μπαίνει σε μία περίοδο διεθνούς εξωστρέφειας και μετατρέπεται σε διεθνή πόλο επενδύσεων. Κεντρικός στόχος είναι οι νέες αυτές επενδύσεις να φέρουν θέσεις εργασίας και αναπτυξιακή προοπτική ώστε το λιμάνι του Πειραιά να φθάσει στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης».

Όπως έχει ήδη αναφέρει το Capital.gr σύμφωνα με τους όρους της προκήρυξης το ελληνικό δημόσιο πουλά το δικαίωμα χρήσης, ανάπτυξης και εκμετάλλευσης του λιμανιού του Πειραιά, και όχι τις υποδομές του ή τη γη. Ειδικότερα πουλά το 67% του μετοχικού κεφαλαίου, δηλαδή την καταστατική πλειοψηφία της εισηγμένης εταιρείας ΟΛΠ ΑΕ που κατέχει αυτό το δικαίωμα. Ο ΟΛΠ είναι παραχωρησιούχος του λιμένα μέχρι το 2052 με σύμβαση παραχώρησης μεταξύ αυτού και του Ελληνικού Δημοσίου. 

Προκειμένου δε το δημόσιο να μεγιστοποιήσει τα έσοδά του από την αποκρατικοποίηση αυτή του ΟΛΠ και να λάβει διασφαλίσεις για σειρά κρίσιμων  ζητημάτων  παράλληλα με τον διαγωνισμό προβαίνει και σε επαναδιαπραγμάτευση της υφιστάμενης αυτής σύμβασης. Πρόκειται για την σύμβαση παραχώρησης που κατέχει ο ΟΛΠ (Master Concession) και όχι τη σύμβαση εκμετάλλευσης των προβλητών 2 και 3 του Πειραιά με την Cosco Pacific η οποία θα συνεχίσει να συνοδεύει την εισηγμένη.

Με την διαδικασία του διαγωνισμού που υιοθετήθηκε το ΤΑΙΠΕΔ επιχειρεί να διασφαλίσει και θέτει έτσι επτά βασικές δεσμεύσεις στον αγοραστή του ΟΛΠ και ειδικότερα: να εισαχθούν περισσότερο λεπτομερείς παράμετροι και προδιαγραφές σχετικά με τις τρέχουσες υποχρεώσεις του ΟΛΠ να παρέχει, φιλοξενεί ή και υποστηρίζει μια πλήρη σειρά από λιμενικές υπηρεσίες και δραστηριότητες, να διατηρηθεί η θέση και ο ρόλος του λιμανιού και να επιτηρηθεί η κεφαλαιώδης εθνική σημασία του ως κύριου θαλάσσιου λιμένα που συνδέει την ηπειρωτική Ελλάδα με τα νησιά του Αιγαίου, να ενθαρρυνθεί η επένδυση κατασκευής και επισκευής πλοίων, να στηριχθεί η ισόρροπη ανάπτυξη των διάφορων λειτουργιών και δραστηριοτήτων, να προσδιοριστεί λεπτομερώς η κατάλληλη διαδικασία για τον καθορισμό και την έγκριση από το δημόσιο των τιμολογίων ακτοπλοΐας και να συμφωνηθούν συγκεκριμένες επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά. Υπενθυμίζεται τέλος ότι ο ΟΛΠ έχει ήδη αποκρατικοποιηθεί με την είσοδό του στο Χρηματιστήριο.