Σε διπλό κλοιό γραφειοκρατίας οι αποκρατικοποιήσεις

Πέμπτη, 02-Ιαν-2014 09:36

Της Δήμητρας Καδδά

Καθυστερήσεις που δεν έχουν σχέση με την επενδυτική δυσπραγία αλλά με το πολυδαίδαλο σύστημα εγκρίσεων στην Κομισιόν και την προετοιμασία ΔΕΚΟ διαπιστώνουν κυβερνητικά και κοινοτικά στελέχη στο πεδίο των αποκρατικοποιήσεων. Το σκηνικό «καθίζησης» συμπληρώνεται και από την διαπίστωση αρμοδίων στελεχών ότι το φιλόδοξο σχέδιο τιτλοποίησης ακινήτων προσκρούει στο χαμηλό επενδυτικό ενδιαφέρον στην κτηματαγορά ενός και εκτός Ελλάδας, δημιουργώντας πλέον ερωτήματα για το πως θα καλυφθεί το χρηματοδοτικό κενό που θα τεθεί επί τάπητος μαζί με την διαπραγμάτευση της τρόικας ώστε να «ξεμπλοκάρουν» οι δόσεις του ΔΝΤ.

Σύμφωνα με πληροφορίες από αρμόδιες πηγές, Οι αποκρατικοποιήσεις τελούν υπό διπλό κλοιό γραφειοκρατίας Αθήνας αλλά και Βρυξελλών:

Ακόμη αναμένονται οι εγκρίσεις για την επικύρωση της συμφωνίας για την ΔΕΣΦΑ με πληροφορίες να αναφέρουν ότι οι αρμόδιες κοινοτικές διευθύνσεις εξετάζουν ενδελεχώς την σύμβαση αναζητώντας κυρίως εγγυήσεις ότι οι Αζέροι επενδυτές θα σεβαστούν το κοινοτικό δίκαιο. Αλλά και στις αμυντικές βιομηχανίες αποδίδονται «ευθύνες» καθυστέρησης μετά τις πολύμηνες διαπραγματεύσεις για τα ΕΑΣ για λύση στο πεδίο των κρατικών ενισχύσεων, ενώ στο πεδίο της ΛΑΡΚΟ (που έχει ήδη μεταβιβασθεί στο ΤΑΙΠΕΔ) πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχουν ακόμη «ουρές». Αρμόδιοι παράγοντες υπενθυμίζουν το πόσο χρειάστηκε για να ολοκληρωθεί η έγκριση των συμβάσεων των νέων αυτοκινητόδρομων ως ένα ακόμη παράδειγμα «απουσίας ευελιξίας σε μία περίοδο που απαιτείται ταχύτητα για να προχωρήσουν τα έργα και οι επενδύσεις».

Στο ελληνικό πεδίο στελέχη που παρακολουθούν εδώ και χρόνια το αντικείμενο εντός και εκτός συνόρων φέρουν ως παράδειγμα την εκκρεμότητα του ΥΠΟΙΚ να εγκρίνει τη σύμβαση που θα υπογράψει με τον πλειοδότη η ελληνική πλευρά για το ΤΑΙΠΕΔ που «εκκρεμεί επί σειρά μηνών» αλλά και διυπουργική απόφαση που εκκρεμεί για τις υποχρεώσεις του κράτους προς τον ανάδοχο πχ για την χάραξη οδικής πρόσβασης, προμήθειας με ρεύμα, νερό κλπ.

Καθυστερήσεις διαπιστώνουν οι ίδιες πηγές στην καταγραφή του υλικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αλλά και στις αποφάσεις για το ρόλο του κράτους στην συντήρηση των υποδομών. Επίσης, πρόβλημα δημιουργεί – όπως επισημαίνεται – και από την πολύμηνη καθυστέρηση στην επιλογή νέου Προέδρου στο ΔΣ του ΟΔΙΕ για να προχωρήσει η αποκρατικοποίηση.

Σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του 2014 οι αποκρατικοποιήσεις θα πρέπει να φέρουν έσοδα 3,56 δισ. ευρώ με μία σειρά νέων παρεμβάσεων προκειμένου να συνεισφέρουν στην κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού. Το 2013 υπολόγιζε το δημόσιο σε κινήσεις 2 δισ. ευρώ με ταμειακά έσοδα 1,23 δισ. ευρώ καθώς και μετά τη συμφωνία η δαιδαλώδης διαδικασία επικύρωσης των διαγωνισμών καθυστερεί την εισροή του χρήματος. Σημειώνεται ότι στο μνημόνιο ορίζεται ως φετινός στόχος αποκρατικοποιήσεων ποσό 1,5 δισ. ευρώ και το ΤΑΙΠΕΔ στο ενημερωτικό του δελτίο κάνει λόγο για 1,3 δισ. ευρώ.

Ως άμεσες κινήσεις η κυβέρνηση καταγράφει την πώληση μετοχών της ΕΥΔΑΠ, των Ελληνικών Πετρελαίων (35%), της ΔΕΠΑ (65% ΤΑΙΠΕΔ – 35% ΕΛΠΕ) των δικαιωμάτων διαχείρισης και εκμετάλλευσης της υποθαλάσσιας αποθήκης στην περιοχή «Νότια Καβάλα», ακινήτων του Δημοσίου, μετοχών 12 μεγάλων λιμένων, συμπεριλαμβανομένων του ΟΛΠ και του ΟΛΘ, μαρίνων, μετοχών στον Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος» (30% ΤΑΙΠΕΔ, από σύνολο 55% του Ελληνικού Δημοσίου) και μετοχών των Ελληνικών Ταχυδρομείων.

Για «ανοχή» της τρόικας κάνουν λόγο κοινοτικοί κύκλοι, οι οποίοι δίδουν έμφαση στην προετοιμασία καθώς η αγορά, όπως παραδέχονται, είναι σε κρίση. Τον ίδιο τόνο έδωσε χθες στην ομιλία του και ο νέος επικεφαλής του Ταμείου, κάνοντας λόγο για την «αγορά που είναι εν υπνώσει» εξηγώντας ότι «αυτός είναι ο βασικότατος λόγος που το ΤΑΙΠΕΔ δεν πήγε σύμφωνα με το πρόγραμμα του έως τώρα».

Σύμφωνα με αρμόδια στελέχη, πρώτο στοίχημα είναι να υπάρξει κλίμα ανταπόκρισης στους διαγωνισμούς που είναι σε εξέλιξη. Ο λόγος για το Ελληνικό, την ΕΥΑΘ και τον ΟΔΙΕ.