Τρόικα: Πιέζει για πώληση ΟΛΠ και πληρώματα ακτοπλοΐας

Πέμπτη, 26-Σεπ-2013 09:29

Του Ηλία Γ. Μπέλλου

Πιέσεις για επίσπευση της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ αλλά και των άλλων λιμένων όπως και για την απελευθέρωση των συνθέσεων των πληρωμάτων στην ακτοπλοΐα άσκησε  η τρόικα στον υπουργό  Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδη  Βαρβιτσιώτη αργά χθες το απόγευμα κατά την συνάντησή τους στην Ακτή Βασιλειάδη. Συγκεκριμένα διατύπωσε την ανησυχία τις για τις καθυστερήσεις στην διαδικασία προκήρυξης του διαγωνισμού ενώ υπενθύμισε πως μνημονιακή υποχρέωση αποτελεί η πώληση και του ΟΛΘ αλλά και άλλων δέκα λιμένων.

Αναφορικά δε με τις συνθέσεις των πληρωμάτων επανήλθε με το πάγιο αίτημά της να απελευθερωθούν οι εργατικές σχέσεις στην ακτοπλοΐα προκειμένου  να ενισχυθεί η βιωσιμότητα του κλάδου. Πλην όμως ο υπουργός ξεκαθάρισε πως δεν υπάρχουν περιθώρια περαιτέρω μειώσεων των συνθέσεων καθώς κατ΄ αρχήν τα περιθώρια που έχουν ήδη δοθεί με το πολυνομοσχέδιο του υπ. Ναυτιλίας που ψηφίστηκε νωρίτερα φέτος δεν έχουν εξαντληθεί και η μείωση του αριθμού των εν υπηρεσία πλοίων σε συνδυασμό με τα πολλά λιμάνια που το καθένα πιάνει σε κάθε δρομολόγιό του καθιστά οριακή ήδη την τρέχουσα σύνθεση των πληρωμάτων.

Εξάλλου όπως είναι γνωστό στους παροικούντες την Ιερουσαλήμ τα προβλήματα των ακτοπλοϊκών σχετίζονται πλέον πολύ περισσότερο με το κόστος των καυσίμων και την εξυπηρέτηση του δανεισμού τους παρά με το εργατικό κόστος. Ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης εξήγησε μάλιστα στους εκπροσώπους των δανειστών πως ποσοστό άνω του 50% του λειτουργικού κόστους της ακτοπλοΐας καλύπτουν τα καύσιμα και μικρό μόνον είναι το ποσοστό της μισθοδοσίας το οποίο ούτως ή άλλως βαίνει συρρικνούμενο.

Στο καυτό θέμα της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ ο υπουργός αφού διαβεβαίωσε την τρόικα πως ο σεβασμός της χώρας στην ευρωπαϊκή νομιμότητα δεν θα πρέπει να αμφισβητείται  θύμισε πως είναι οι ευρωπαϊκές διευθύνσεις ανταγωνισμού και μεταφορών που έχουν προσθέσει χρονοβόρες διαδικασίες καθώς εξετάζουν το ζήτημα του φιλικού διακανονισμού με την Cosco. Αποκάλυψε όμως πως δεδομένων των καθυστερήσεων που παρατηρούνται, κυρίως από την ευρωπαϊκή πλευρά, ιδιωτικοποίηση και φιλικός διακανονισμός εξετάζεται να αποφασισθεί άμεσα να τρέξουν παράλληλα.

Τόνισε δε ότι η διαδικασία για τη νέα επένδυση της Cosco στο δυτικό τμήμα του προβλήτα ΙΙΙ ύψους 240 εκατ. ευρώ καλύπτεται από τις προβλέψεις και αποτελεί συνέχεια, της σύμβασης του 2009. Ο υπουργός θύμισε επίσης πως έχει κινήσει τις διαδικασίες και έχει εξαγγείλει χρονοδιάγραμμα με το οποίο προχωρά πλέον το ΤΑΙΠΕΔ. Η διαδικασία της ολοκλήρωσης, της συναλλαγής συμπεριλαμβανομένης, αναμένεται πλέον να έχει ολοκληρωθεί σύμφωνα με πηγές του υπουργείου εντός εξαμήνου.

Επιπλέον εξήγησε πως ήδη επισπεύδει τις συνεννοήσεις μεταξύ των τριών πλευρών δηλαδή ΟΛΠ, Cosco και ευρωπαϊκών διευθύνσεων προς απεμπλοκή. «Ρόλος μου είναι να συντονίσω τα τρία μέρη και να επιταχύνω τη διαδικασία και ήδη μεγάλο μέρος των υποχρεώσεων της από εδώ πλευράς έχει υλοποιηθεί» φέρεται να ξεκαθάρισε στην συνάντηση με την τρόικα που σε γενικές γραμμές πραγματοποιήθηκε σε φιλικό κλίμα. Εξάλλου η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ είναι προτεραιότητα της κυβέρνησης και το ζήτημα των συνθέσεων δεν αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση τονίζουν κύκλοι της Ακτής Βασιλειάδη που κλήθηκαν να σχολιάσουν την συνάντηση από το Capital.gr.

Αξίζει, ίσως, να σημειωθεί, πως μετά την ολοκλήρωση των συζητήσεων για τα δύο αυτά θέματα η ελληνική πλευρά παρουσίασε στην τρόικα βιντεοσκοπημένα στιγμιότυπα από την συνολική δράση του λιμενικού σώματος και της ελληνικής ακτοφυλακής τόσο στο μέτωπο της καταπολέμησης της λαθρομετανάστευσης όσο και στο μέτωπο της πάταξης του λαθρεμπορίου κατά την οποία οι εκπρόσωποι του ΔΝΤ, της ΕΕ και της ΕΚΤ δεν έκρυψαν τον θαυμασμό τους.

Το ζήτημα πάντως του ΟΛΠ αναμένεται να συνεχίσει να αποτελεί  σημείο τριβής μεταξύ των δυο πλευρών όπως άλλωστε έγινε αντιληπτό και από την συνάντηση της τρόικας νωρίτερα αυτή την εβδομάδα με τον γενικό  γραμματέα  του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου Θανάση  Μπούσιο. Ο γγ ήταν μάλιστα παρών στην συνάντησή τους με τον υπουργό Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα την Κυριακή και μάλιστα παρουσίασε εκεί το χρονοδιάγραμμα που έχει  αποφασιστεί.

Θυμηδία πάντως προκαλεί σε όσους παρακολουθούν από κοντά τις εξελίξεις το γεγονός ότι η ευρωπαϊκή πλευρά από τη μια πιέζει για την επίσπευση της πώλησης του ΟΛΠ και από την άλλη είναι αυτή που ευθύνεται για τις καθυστερήσεις στην έγκριση της συμφωνίας με την Cosco, βασικού άλλωστε μνηστήρα της ιδιωτικοποίησης. Κύκλοι της κινεζικής πλευράς δυσκολεύονται άλλωστε πολύ πια να κρύψουν την δυσαρέσκειά τους για την αντιμετώπιση αυτή από τις υπηρεσίες των Βρυξελλών.