Αβέβαιο το μέλλον της ακτοπλοΐας

Δευτέρα, 09-Οκτ-2006 09:45

Η έλευση των ξένων κεφαλαίων στην ελληνική ακτοπλοΐα θεωρείται πλέον δεδομένη και η αύξηση των μετοχικών κεφαλαίων των εταιρειών –που έχει προαναγγελθεί για τουλάχιστον δύο εταιρείες- ευνοεί την είσοδο τους.

Ωστόσο, το βασικό ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί είναι κατά πόσο τα ξένα Funds ενδιαφέρονται να αποκτήσουν την πλειοψηφία των εταιρειών για να τις διαχειριστούν και να τις αναπτύξουν ή να τις μεταπωλήσουν και να καρπωθούν τις υπεραξίες. Αυτό χρηματιστηριακά μπορεί να έχει ενδιαφέρον, αλλά όσον αφορά την ομαλή και απρόσκοπτη συγκοινωνιακή σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική χώρα εμπεριέχει ένα ρίσκο.

Τόσο, η BC Partners, όσο και ο Άλντο Γκριμάλντι, στο βαθμό που πραγματικά ενδιαφέρονται να αποκτήσουν μετοχική πλειοψηφία σε εισηγμένες ή μη εταιρείες, σαφώς και δεν ενδιαφέρονται να καλύψουν τις συγκοινωνιακές ανάγκες. Αν εξασφαλίσουν μετοχικές πλειοψηφίες αυτό θα γίνει, για να κατοχυρώνουν κάθε χρόνο κέρδη ή σημαντικές υπεραξίες από την πώλησή τους.

Ο παραδοσιακός εφοπλιστής, που ήταν συνδεδεμένος με το νησί του ή τον ναυτικό της ιδιαίτερης πατρίδας του τείνει να εξαλειφθεί ως φαινόμενο των περασμένων δεκαετιών. Τώρα, κυριαρχεί η τάση της απαλλαγής της ευθύνης από τους παραδοσιακούς εφοπλιστές και η αντικατάσταση από ένα μοντέλο διαχείρισης των εταιρειών, που δεν θα έχει καμία σχέση με αυτό που γνωρίζαμε μέχρι τώρα. Ουσιαστικά λοιπόν διανύουμε μια περίοδο, μεταβατική, που θα αλλάξουν τα πάντα στο χώρο της ακτοπλοΐας.

Τι θα γίνει λοιπόν, αν η BC Partners αγοράσει την Attica Group ή ο Γκριμάλντι τις Μινωϊκές ή Permira την ΑΝΕΚ ή το τάδε fund την Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου;

Αυτό που θα γίνει είναι ότι το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας θα βρεθεί σε μια σκληρή πραγματικότητα και θα έχει να αντιμετωπίσει, χωρίς πόρους και έσοδα, την απασάρθρωση του ακτοπλοϊκού συστήματος της χώρας.Αλλά ας πάρουμε ξεχωριστά μία μία τις εταιρείες:

Η BC Partners, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες πολιορκεί την Attica Group του Περικλή Παναγόπουλου. Ωστόσο ο κ. Παναγόπουλος αγνοεί τις προτάσεις της αφού θεωρεί ότι βρίσκονται σε μεγάλη απόσταση από τις διαθέσεις του και εκτιμήσεις του. Όμως, το ενδιαφέρον υπάρχει και δεν γνωρίζουμε αν υπάρξει προσέγγιση των δύο πλευρών.

Οι Μινωικές Γραμμές μέσα σε ένα μήνα είδαν να αυξάνεται η αξία των μετοχών τους στην Hellenic Seaways, κατά 1,3 ευρώ ανα μετοχή με τάση ανοδική. Σε περίπτωση που θα πωλήσουν θα καταφέρουν να εξυπηρετήσουν τα βραχυπρόθεσμα χρέη τους ύψους 70 εκατομμυρίων ευρώ και να εισρεύσουν χρήματα στα ταμεία τους που θα τους επιτρέψουν να αγοράσουν δύο ή τρία πλοία για την επέκτασή τους σε άλλες γραμμές. Οι Μινωϊκές Γραμμές, πάντως δεν θα αποφύγουν το "φλερτ" ξένων και Ελλήνων επενδυτών. Άλλωστε, ο Π. Παναγόπουλος κατέχει το 11,6%, ο Πάνος Λασκαρίδης το 5,2%, ο Γιώργος Σαλονίκης το 5% και ο Άλντο Γκριμάλντι το 1,5%.

Οι Ηellenic Seaways μπήκαν στο στόχαστρο και δύσκολα θα αποφύγουν ένα νέο αφεντικό. Ο Πάνος Λασκαρίδης φέρεται να είναι ο επικρατέστερος, παρά το γεγονός ότι οι δύο άλλες εταιρείες έχουν προσφέρει περισσότερα από αυτόν.

Η ΑΝΕΚ, βρίσκεται σε διαδικασία αύξησης του μετοχικού της κεφαλαίου, όπως και η ΝΕΛ. Τα σενάρια και τα επενδυτικά πλάνα είναι απαραίτητα για την υλοποίηση της αύξησης των μετοχικών κεφαλαίων. Με άλλα λόγια πρέπει να είμαστε υπομονετικοί για να δούμε τις εξελίξεις σε αυτές τις εταιρείες.

Όσον αφορά τις άλλες εταιρείες, θα περιορισθούν στον περιφερειακό τους ρόλο, με την προϋπόθεση ότι θα ξεπεράσουν τα οικονομικά τους προβλήματα.