Το παρασκήνιο των επαφών της κυβέρνησης με τις ακτοπλοϊκές

Τετάρτη, 06-Φεβ-2013 09:42

Του Ηλία Γ. Μπέλλου 

Πρωτοβουλίες για την παροχή πιστώσεων από τα ΕΛ.ΠΕ, μοναδικό ουσιαστικό διανομέα ναυτιλιακού καυσίμου στις ακτοπλοϊκές, τη μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια της επιβατηγού ναυτιλίας και την περαιτέρω ρύθμιση των υποχρεώσεων τους προς τις τράπεζες έχουν θέσει ως κεντρικά ζητήματα της βιομηχανίας οι ακτοπλοϊκές εταιρείες κατά τη διάρκεια των διαβουλεύσεων με την κυβέρνηση οι οποίες ουσιαστικά ξεκίνησαν από το φθινόπωρο. Αυτό αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές, συμπληρώνοντας όμως πως και στα τρία αυτά μέτωπα τα περιθώρια ελιγμών είναι μηδαμινά αν όχι ανύπαρκτα.

Έτσι «η ελαστικοποίηση της ναυτικής απασχόλησης ήταν το μόνο ζήτημα από τα κρίσιμα που αντιμετώπιζαν από την πλευρά τους οι επιχειρηματίες και μπορούσε να διευθετήσει η κυβέρνηση» αναφέρουν τραπεζικοί κύκλοι που ασχολούνται με τις ναυτιλιακές χρηματοδοτήσεις.

Όμως ενώ επιστρατευθήκαν οι ναυτεργάτες -μεγάλο μέρος των οποίων παραμένουν απλήρωτοι επί μήνες- είναι άγνωστο κατά πόσον οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες θα μπορέσουν να συνεχίσουν απρόσκοπτα το έργο τους. Και αυτό διότι σε πολλές περιπτώσεις η ρευστότητά τους είναι ανύπαρκτη όπως είναι και σημαντικά μειωμένο το μεταφορικό τους έργο.

Σημειώνεται ότι ο συνολικός δανεισμός των 5 μεγάλων εταιρειών δηλαδή των NEL, MINOAN, ANEK, Attica και HSW ξεπερνά τα 1,2 δισ. ευρώ ενώ οι σωρευμένες ζημίες τους στην πενταετία προσεγγίζουν τα 400 εκατ. Εάν σε αυτές προστεθούν και οι μεσαίου μεγέθους αλλά και οι μονοβάπορες ακτοπλοϊκές, των οποίων η εικόνα είναι ανάλογη, γίνεται αντιληπτό το εύρος της κρίσης.

Οι τράπεζες αδυνατούν να παρέχουν παραπάνω πιστώσεις και έτσι αντέδρασαν έντονα στις παραινέσεις της κυβέρνησης προς αυτή την κατεύθυνση. Παρά ταύτα όπως έγινε γνωστό ο υπουργός Ναυτιλίας ενημέρωσε την ΠΝΟ ότι «ότι οι οφειλές των ακτοπλοϊκών εταιρειών στους εργαζόμενους θα εξοφληθούν σε δύο δόσεις» και παρέπεμψε στις εταιρείες για περισσότερες λεπτομέρειες.

Όμως οι τράπεζες είναι δύσκολο να κάνουν κάτι περισσότερο από αυτό που έχουν ήδη κάνει: «οι περισσότερες εκ των ακτοπλοϊκών πληρώνουν μόνον τόκους και αρκετές ούτε αυτούς κατόπιν ρυθμίσεων με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα» αναφέρει τραπεζίτης που είναι σε θέση να γνωρίζει την κατάσταση.

Το άνοιγμα νέων πιστωτικών γραμμών προϋποθέτει ρευστότητα και κεφαλαιακή επάρκεια που δυστυχώς εκλείπουν από ολόκληρη την οικονομία. Από το υπουργείο εγείρεται θέμα εθνικού συμφέροντος με δεδομένη την ανάγκη διασφάλισης των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών «και εν τέλει, της συνέχειας της χώρας» όπως τίθεται από συγκεκριμένες πλευρές.

Στο μέτωπο της μείωσης του ΦΠΑ όπου είναι προφανής η ωφέλεια που θα είχαν και οι επιβάτες αλλά και οι τοπικές οικονομίες της νησιωτικής χώρας η τρόικα εμφανίζεται κάθετα αντίθετη οπότε και εδώ το αδιέξοδο είναι μεγάλο.

Όσον αφορά το μείζον πρόβλημα  των καυσίμων, τα ΕΛ.ΠΕ φέρονται να έχουν δηλώσει ανεπίσημα ότι δεν μπορούν να παρέχουν πιστώσεις αφού και αυτά πλέον στερούνται των πιστώσεων που απολάμβαναν για την αγορά αργού από τους προμηθευτές τους.

«Είναι λοιπόν σαφές ότι η επιστράτευση λύνει μόνον το θέμα των θαλάσσιων συγκοινωνιών αλλά σε καμία περίπτωση δεν είναι βέβαιο ότι διασφαλίζει ότι τα πλοία θα έχουν πετρέλαια για να κινηθούν και οι επιβάτες χρήματα για να αγοράσουν εισιτήρια» αναφέρουν οι ψυχραιμότεροι στην Ακτή Μιαούλη. «Το βιβλίο της κρίσης στην ακτοπλοΐα βρίσκεται ακόμα στις πρώτες του σελίδες», επισημαίνουν.