Στο ΣτΕ κρίνεται η τύχη του άξονα Κεντρικής Ελλάδος
Δευτέρα, 02-Οκτ-2006 08:57
Του Κωνσταντίνου Λάμπρου
Στο Συμβούλιο της Επικρατείας θα κριθεί η τύχη του διαγωνισμού για την κατασκευή και εκμετάλλευση του οδικού άξονα Κεντρικής Ελλάδος (Ε – 65), προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τις επόμενες ημέρες αναμένεται η απόφαση του ΣτΕ επί της προσφυγής που έχουν κάνει οι εταιρείες ΓΕΚ – Cintra – ACS εναντίον της κίνησης του ΥΠΕΧΩΔΕ να ακυρώσει τον προηγούμενο διαγωνισμό, στον οποίο η κοινοπραξία των τριών εταιρειών είχε απομείνει μοναδικός έγκυρος υποψήφιος, όταν μετά την κατάθεση των προσφορών διαπιστώθηκε ότι η άλλη υποψήφια κοινοπραξία των FCC – Somague – Sacyr – Αττικάτ – Παντεχνική – Προοδευτική δεν πληρούσε τις τυπικές προδιαγραφές της προκήρυξης.
Το ΥΠΕΧΩΔΕ είχε αποφασίσει να επαναλάβει την διαδικασία της υποβολής προσφορών και στον διαγωνισμό εμφανίστηκαν και πάλι τα ίδια – δύο – υποψήφια σχήματα. Όμως, μετά από αίτηση ασφαλιστικών μέτρων που υπέβαλαν οι ΓΕΚ – Cintra – ACS, το ΣτΕ αποφάσισε ότι το ΥΠΕΧΩΔΕ δεν μπορεί να προχωρήσει στην έναρξη αξιολόγησης των δύο προσφορών αν πρώτα δεν υπάρξει απόφαση του δικαστικού οργάνου επί της προσφυγής της κοινοπραξίας των τριών εταιρειών.
Η εκδίκαση της υπόθεσης έγινε την προηγούμενη εβδομάδα και μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να εκδοθεί και η απόφαση του ΣτΕ. Αν δεν γίνει δεκτή η προσφυγή, τότε το ΥΠΕΧΩΔΕ θα προχωρήσει άμεσα στην αξιολόγηση και εν συνεχεία στο άνοιγμα των προσφορών, ώστε να τελειώσει ο διαγωνισμός το συντομότερο δυνατόν. Σε περίπτωση δικαίωσης των ΓΕΚ – Cintra – ACS, το ΥΠΕΧΩΔΕ μπαίνει αναμφίβολα σε περιπέτειες. Μένει, επίσης, να φανεί αν θα υπάρξει προσφυγή της ελληνοϊσπανικής κοινοπραξίας και στην Ε.Ε.
Από το που θα καταλήξει ο διαγωνισμός για τον άξονα Κεντρικής Ελλάδος κρίνονται πάρα πολλά στην υπόθεση των μεγάλων έργων, ειδικά μετά την συμφωνία του σχήματος της Hochtief με τις Vinci – Άκτωρ – J&P Άβαξ για το έργο «Μαλιακός Κλειδί». Θυμίζουμε ότι το σχήμα των ΓΕΚ – Cintra – ACS έχει ήδη αναδειχθεί προσωρινός ανάδοχος στην Ιόνια Οδό και διεκδικεί πέρα από τον άξονα Κεντρικής Ελλάδος τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού και τον άξονα Ελευσίνα - Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα, όπου επίσης υποψήφιοι είναι η κοινοπραξία της οποίας ηγείται η Hochtief (με Strabag – Bilfinger Berger – ΑΕΓΕΚ – Αθηνά – Lamda Development) και αυτή της οποίας ηγούνται οι Άκτωρ – J&P Άβαξ.
Ιδιαίτερη σημασία έχει και το γεγονός ότι η υποβολή προσφορών για το τμήμα Ελευσίνα - Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα έχει προγραμματιστεί για τον επόμενο μήνα. Εργολάβοι και ΥΠΕΧΩΔΕ ομονοούν στο ότι αν δεν έχει κλείσει το μέτωπο στον άξονα Κεντρικής Ελλάδος, ο διαγωνισμός αυτός μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά δύσκολος.
Όπως έχουμε ήδη αναφέρει, η συγκρότηση του γαλλογερμανικού άξονα των Hochtief – Vinci σε συνεργασία με το ελληνικό δίδυμο κορυφής των Άκτωρ – J&P Άβαξ ίσως να μην περιοριστεί στην από κοινού ανάληψη του άξονα «Μαλιακός – Κλειδί». Πολλοί παράγοντες του κατασκευαστικού κλάδου, αλλά και κορυφαία στελέχη του ΥΠΕΧΩΔΕ, βλέπουν πίσω από αυτή την κίνηση μία γενικότερη σύγκλιση των μέχρι πρότινος αντιπάλων σχημάτων (των γερμανοκεντρικών κοινοπραξιών της Hochtief από την μία και της ελληνογαλλικής συμμαχίας των Vinci - Άκτωρ – J&P Άβαξ από την άλλη), θεωρώντας πολύ πιθανή μάλιστα την από κοινού διεκδίκηση από την νέα διπλή συμμαχία και του άξονα Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα, του μεγαλύτερου αυτοχρηματοδοτούμενου έργου που προωθεί το ΥΠΕΧΩΔΕ. Οι ίδιοι παράγοντες λένε ότι δεν θα εκπλαγούν αν δουν τις δύο πλευρές να συνεργάζονται ακόμα και στις επεκτάσεις της Αττικής Οδού.
Εύκολα γίνεται αντιληπτό ότι η επίτευξη ή όχι ενός ευρύτερου μορατόριουμ στα μεγάλα έργα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το ποιο σχήμα θα αναλάβει τον άξονα Κεντρικής Ελλάδος. Άλλη διαπραγματευτική ισχύ θα έχουν οι ΓΕΚ – Cintra – ACS αν καταφέρουν να πάρουν το έργο κι άλλη αν η σύμβαση καταλήξει στις FCC – Somague – Sacyr – Αττικάτ – Παντεχνική – Προοδευτική, που βρίσκονται σε ανοικτή «επικοινωνία» με τον Άκτωρα. Σχήματα των οποίων ηγείται ή έχει πολύ μεγάλη συμμετοχή ο Άκτωρας έχουν ήδη κερδίσει τους διαγωνισμούς για την υποθαλάσσια σήραγγα της Θεσσαλονίκης, τον άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και το τμήμα Μαλιακός – Κλειδί.