"Ναυμαχία" με παρασκήνιο για τη διασύνδεση των Κυκλάδων
Τετάρτη, 03-Οκτ-2012 09:29
Του Χάρη Φλουδόπουλου
Ένα έργο 400 εκατ. ευρώ με διασφαλισμένη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, αποτελεί το έπαθλο ενός από τους πιο ενδιαφέροντες διαγωνισμούς που βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη. Ο λόγος για τη διασύνδεση των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό σύστημα, για την οποία «κονταροχτυπιούνται» δύο κοινοπραξίες: από τη μια βρίσκονται τρεις διεθνείς κολοσσοί της αγοράς οι εταιρείες Nexans (Alcatel) – Prysmian (Pirelli) και Siemens και από την άλλη βρίσκεται η ελληνικού «χρώματος» κοινοπραξία των Ελληνικών Καλωδίων (όμιλος Βιοχάλκο) με τη γαλλική Alstom.
Η δεύτερη κοινοπραξία, επί της ουσίας περιλαμβάνει και τον Ιαπωνικό κολοσσό Viscas (έχει κατασκευάσει χιλιάδες χιλιόμετρα επίγειων, υπόγειων και υποβρύχιων διασυνδέσεων σε όλο τον κόσμο με έμφαση την περιοχή της Ασίας Ειρηνικού), με τον οποίο η ΕΛΚΑ έχει υπογράψει 10ετή σύμβαση μεταφοράς τεχνογνωσίας, ενώ ανοιχτή παραμένει η πιθανότητα η Ιαπωνική εταιρεία να επενδύσει στην Ελλάδα, εφόσον η ΕΛΚΑ αναλάβει το έργο.
Σημειώνεται ότι η ΕΛΚΑ στοχεύοντας στο έργο των Κυκλάδων μόλις πέρυσι εξαγόρασε τη βιομηχανία Fulgor, εξειδικευμένη στην κατασκευή υποβρύχιων διασυνδέσεων χαμηλής και μέσης τάσης. Έτσι αυτή τη στιγμή υλοποιεί επενδυτικό πρόγραμμα 40 εκατ. ευρώ προκειμένου να μπορεί το εργοστάσιο της Fulgor να κατασκευάζει καλώδια υψηλής τάσης. Αξίζει, πρόσθετα, να σημειωθεί ότι μέχρι την εξαγορά από την ΕΛΚΑ η Fulgor είχε καταστεί προβληματική και δεν είχε αντικείμενο. Πλέον η εταιρεία έχει ξαναμπεί σε παραγωγή και έχει ήδη κερδίσει τα πρώτα της νέα συμβόλαια, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Ενδεικτικά, πρόσφατα ανέλαβε τη διασύνδεση νησιού στην Ιρλανδία για λογαριασμό της Scottish & Southern Energy, ενός από τα μεγαλύτερα βρετανικά utilities. Το έργο λοιπόν των Κυκλάδων μπορεί να αποτελέσει την αρχή για την είσοδο της εταιρείας σε μια αγορά που ουσιαστικά ολιγοπωλείται διεθνώς από μικρό αριθμό εταιρειών παγκοσμίως, οι οποίες μάλιστα βρίσκονται υπό διερεύνηση –μεταξύ άλλων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού– για έλεγχο των τιμών.
Πάντως ο διαγωνισμός αυτή τη στιγμή φαίνεται να βρίσκεται σε κομβικό σημείο και πληροφορίες θέλουν να έχουν υποβληθεί αντιρρήσεις και από τις δύο πλευρές για τις αντίπαλες κοινοπραξίες. Για τη μεν ελληνική κοινοπραξία, εκφράζονται θέματα σε σχέση με την τεχνική της επάρκεια να κατασκευάσει το έργο. Βεβαίως η απάντηση που δίνεται για το θέμα είναι κατηγορηματική και στηρίζεται στην ευρωπαϊκή αρχή της «δάνειας εμπειρίας» (σύμβαση μεταφοράς τεχνογνωσίας με τη Viscas). Για τη δε ξένη κοινοπραξία εκφράζονται αμφιβολίες ως προς το γεγονός ότι η προσφορά της φέρεται να εμφανίζει ουσιώδεις αποκλίσεις από τους όρους του διαγωνισμού.
Από την πλευρά του ΑΔΜΗΕ (θυγατρική της ΔΕΗ για τα δίκτυα μεταφοράς) που έχει προκηρύξει το διαγωνισμό, πληροφορίες αναφέρουν ότι μοναδικός στόχος είναι να διασφαλιστεί η επιτυχής υλοποίηση του έργου αλλά και η τήρηση της νομιμότητας σε όλα τα στάδια της διαδικασίας.
Βεβαίως όλες οι πλευρές, διαμηνύουν ότι θα υπερασπιστούν μέχρι τέλους τα νόμιμα δικαιώματά τους. Υπό το πρίσμα αυτό, δε θα πρέπει να αποκλειστεί η πιθανότητα ακόμη και για ακύρωση του διαγωνισμού με στόχο την άμεση επαναπροκήρυξή του. Σε μια τέτοια εξέλιξη, ελλοχεύει ο κίνδυνος να χαθούν τα ευρωπαϊκά κονδύλια τα οποία θα πρέπει να απορροφηθούν μέχρι το 2015.