Αναζητώντας το "Μίτο της Αριάδνης" στις αποκρατικοποιήσεις

Τετάρτη, 25-Ιουλ-2012 10:11

Ώθηση σε μία σειρά αποκρατικοποιήσεις, οι οποίες αυτή τη στιγμή βρίσκονται μετέωρες αν και θα μπορούσαν να προσελκύσουν το επενδυτικό ενδιαφέρον, καλείται να δώσει η κυβέρνηση και ο ίδιος ο πρωθυπουργός ο οποίος επιθυμεί να πάρει πάνω του τη συγκεκριμένη υπόθεση.

Το Ταμείο Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας παραμένει ακέφαλο μετά τις παραιτήσεις των κ.κ. Κουκιάδη και Μητρόπουλου, με αρκετές αιχμές ειδικά από τον τελευταίο. Η εξέλιξη αυτή ενισχύει τα σενάρια ότι ο κ. Σαμαράς προτίθεται να τεθεί ο ίδιος επικεφαλής στο μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων και, μάλιστα, σχεδιάζει κάποιες εντυπωσιακές πρωτοβουλίες στο συγκεκριμένο θέμα.

Βέβαια, πολλές φορές η ουσία δεν κερδίζεται με "θορυβώδεις" κινήσεις, αλλά με στοχευμένα βήματα. Ειδικά όταν η αρνητική χρηματιστηριακή συγκυρία και το φοβικό κλίμα ευνοεί την εμφάνιση "πτωματοφάγων" και συνεπώς πρέπει να δοθεί από την κυβέρνηση η μέγιστη δυνατή προσοχή.

Ο φετινός στόχος της είσπραξης 3 δισ. ευρώ από αποκρατικοποιήσεις μοιάζει ουτοπικός. Ωστόσο, οι προκαταρκτικές κινήσεις που έχουν γίνει σε κάποια δημόσια περιουσιακά στοιχεία δημιουργούν την αισιοδοξία ότι θα μπορούσε να αμβλυνθεί ελαφρώς αυτή η απογοητευτική εικόνα. Μία τέτοια εξέλιξη, θα μπορούσε να αποτελέσει την αφετηρία για την επίτευξη ενός ακόμα μεγαλύτερου στόχου που μοιάζει επίσης ουτοπικός. Να εισπραχθούν 15 δισ. ευρώ μέχρι το 2015 και συνολικά 50 δισ. ευρώ σε βάθος δεκαετίας.

Οι αποκρατικοποιήσεις που περιλαμβάνονται στο φάκελο του οικονομικού επιτελείου, ανεξαρτήτως ωριμότητας και χρονοδιαγράμματος, είναι οι εξής:

Ελληνικό

• Οικονομικοί Σύμβουλοι: CitiGroup Global Markets, Τράπεζα Πειραιώς.
• Νομικοί Σύμβουλοι: Δικηγορική Εταιρεία Αυγερινός και Συνεργάτες, Κ. Παπακωστόπουλος & Συνεργάτες, Δεγλέρης και Συνεργάτες, Δικηγορική Εταιρεία Φορτσάκης, Διακόπουλος, Μυλογιαννάκης και Συνεργάτες.
• Σύμβουλοι Ακινήτων: Hill International, Dimand Α.Ε., Proprius member of Cushman & Wakefield, Takis Gavrilis & Partners Design Group, LDK Σύμβουλοι.

Η πρώτη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας ολοκληρώθηκε στις 17 Απριλίου και υπήρξε ισχυρό ενδιαφέρον από 9 ομίλους. Μένει να ανακοινωθούν οι υποψήφιοι που πληρούν τα κριτήρια για τη δεύτερη φάση. Στο πλαίσιο αυτής της φάσης, οι προεπιλεγέντες ενδιαφερόμενοι επενδυτές θα κληθούν να υποβάλλουν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές, μαζί με το επιχειρηματικό τους σχέδιο και στοιχεία για τη χρηματοδότηση της επενδυτικής τους πρότασης.

Το ακίνητο του Ελληνικού έχει επιφάνεια 6,2 εκατομμυρίων τετραγωνικών μέτρων και περιλαμβάνει την έκταση του παλαιού αεροδρομίου Αθηνών, ανεκμετάλλευτες εκτάσεις γης και ένα παραθαλάσσιο μέτωπο μήκους 3,5 χιλιομέτρων. Εκτιμάται ότι η αξιοποίηση του Ελληνικού μπορεί να ενισχύει το ΑΕΠ της χώρας κατά 0,3% κάθε χρόνο κατά τη διάρκεια της κατασκευής και να δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας κάθε χρόνο για την επόμενη δεκαετία.

Διεθνές Κέντρο Ραδιοτηλεόρασης (IBC – Golden Hall)

Χρηματοοικονομικός σύμβουλος είναι η Εθνική Τράπεζα. Η πρώτη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας ολοκληρώθηκε στις 4 Απριλίου με την υποβολή τριών προτάσεων για την απόκτηση της επικαρπίας επί του δικαιώµατος αποκλειστικής αξιοποίησης, χρήσης, διαχείρισης και εκμετάλλευσης του IBC για 90 χρόνια. Μένει η έναρξη της δεύτερης φάσης με τις δεσμευτικές οικονομικές προσφορές. Το κτίριο του Διεθνούς Κέντρου Ραδιοτηλεόρασης («IBC») στέγασε τις ραδιοτηλεοπτικές εγκαταστάσεις κατά τη διάρκεια των Ολυµπιακών Αγώνων του 2004 και σήµερα θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους εμπορικούς προορισμούς στην Αθήνα, αφού περιλαμβάνει το γνωστό εµπορικό κέντρο Golden Hall µε υπέργειους χώρους 73.000 τ.µ. καθώς και υπόγειο parking 59.200 τµ. Επιπλέον, περιλαµβάνεται αναξιοποίητος χώρος µε υπέργεια επιφάνεια 14.300 τ.µ. και υπόγειο χώρο στάθµευσης 7.300 τ.µ.

Αφάντου, Ρόδος

Το Ακίνητο αποτελείται από δύο γειτονικές παραθαλάσσιες ιδιοκτησίες και βρίσκεται στην περιοχή Αφάντου της Ρόδου και εκτείνεται σε ακτογραμμή μήκους 7χλμ περίπου. Απέχει 20χλμ από το διεθνές αεροδρόμιο, την πόλη και το Νοσοκομείο Ρόδου. Στην περιοχή της Αφάντου μέχρι σήμερα υπάρχει μόνο ένα ξενοδοχείο 5 αστέρων και ένα 4 αστέρων, ενώ η εξυπηρέτηση της πλειοψηφίας των τουριστών της περιοχής γίνεται μέσω ενοικιαζόμενων δωματίων και στούντιο.

Ωστόσο, στη Ρόδο έχουν ήδη ισχυρή παρουσία μεγάλοι ξενοδοχειακοί όμιλοι, όπως: Sheraton, Aldemar, Acquis, Grecotel και Louis. Η συνολική επιφάνεια του ακινήτου είναι περίπου 1.858.000 τμ. Περιλαμβάνει γήπεδο γκολφ σε έκταση 450.000 τμ. Το ακίνητο είναι κατάλληλο για την ανάπτυξη παραθεριστικών κατοικιών, ξενοδοχείων και εγκαταστάσεων παροχής υπηρεσιών τουρισμού αναψυχής, γύρω από το υφιστάμενο γήπεδο γκολφ.

Έχουν δοθεί δύο παρατάσεις για την υποβολή ενδιαφέροντος. Η δεύτερη προθεσμία λήγει στις 30 Ιουλίου.

Κασσιώπη, Κέρκυρα

Η πρώτη φάση ολοκληρώθηκε τον Απρίλιο και υπήρξε ενδιαφέρον μόνο από έναν αμερικανικό επενδυτικό όμιλο.

Το ακίνητο , έκτασης 490 στρεμμάτων, συνορεύει με τη Χερσόνησο της Κασσιώπης στην Κέρκυρα, είναι παραθαλάσσιο και βρίσκεται 38 χλμ. βόρεια από την πόλη της Κέρκυρας. Πάνω από το μισό του ακινήτου αποτελεί ιδιωτική δασική έκταση, ενώ σε αυτό υπάρχει και μία μικρή φυσική λίμνη. Η αξιοποιήσιμη έκταση εκτιμάται σε περίπου 178.000 τ.μ. Το ακίνητο έχει μια ακτογραμμή μήκους περίπου 725 μέτρων και προτείνεται για αποκλειστική χρήση ή για ανάπτυξη συγκροτήματος με έμφαση σε παραθεριστικές κατοικίες και ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις / υπηρεσίες τουρισμού αναψυχής.

Κτίρια

Έχει καταγραφεί μία πρώτη ομάδα 28 κτιρίων που ανήκουν στο Δημόσιο και θα μπορούσαν να προσελκύσουν επενδυτικό ενδιαφέρον. Πρόκειται για τα: Υπουργείο Πολιτισμού, Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, ΕΛ.ΑΣ Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών, Εθνική Στατιστική Υπηρεσία Ελλάδος (EΛΣΤΑΤ), Γενική Γραμματεία Μέσων Ενημέρωσης, Αρχηγείο Αστυνομίας Θεσσαλονίκης, Τμήμα Αλλοδαπών Aττικής, Αστυνομική Διεύθυνση Σερρών, ΔΟΥ Ξάνθης (A&B) και Χημείο Ξάνθης, A’ ΔΟΥ Αθηνών, IZ ΔΟΥ Αθηνών, B’ ΔΟΥ Κορίνθου, B’ ΔΟΥ Χαλκίδας, ΔΟΥ Σταυρούπολης, ΔΟΥ Αλεξανδρούπολης, ΔΟΥ Αγίων Αναργύρων, ΔΟΥ Παλλήνης, IΘ’ ΔΟΥ Αθηνών, ΔΟΥ Γλυφάδας, ΔΟΥ Χολαργού, ΔΟΥ Κηφισιάς, Υπουργείο Εσωτερικών Κεντρικό Κτίριο, Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Αθηνών, Υπουργείο Δικαιοσύνης, Υπουργείο Υγείας, Υπουργείο Παιδείας, Γενικό Χημείο του Κράτους, Υπουργείο Πολιτισμού (Μπουμπουλίνας).

Αυτοκινητόδρομοι

Λόγω αλλαγής του οικονομικού κλίματος στη χώρα μας, που επηρέασε αρνητικά τις προοπτικές των αυτοκινητοδρόμων που κατασκευάζονται με παραχώρηση, έχει ξεκινήσει μία διαπραγμάτευση ανάμεσα στο Δημόσιο και τις κατασκευαστικές εταιρίες ώστε να υπογραφεί νέα σύμβαση. Οι πέντε αυτοκινητόδρομοι είναι:

• Τμήμα Μαλιακού-Κλειδί, μέρος της εθνικής οδού Αθήνας-Θεσσαλονίκης μήκους 230 χλμ.
• Ο Αυτοκινητόδρομος Αντίρριο-Ιωάννινα (Ιόνια Οδός), με μήκος 196 χλμ.
• Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας, με μήκος 175 χλμ.
• Εθνική Οδός Ελευσίνας-Κορίνθου-Πάτρας-Πύργου-Καλαμάτας (Ολυμπία Οδός) με συνολικό μήκος 366 χλμ.
• Αυτοκινητόδρομος Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας και τμήμα Λεύκρο-Σπάρτη με συνολικό μήκος 205 χλμ.

Το Ελληνικό Δημόσιο έχει υποδείξει τις Barclays Capital και Rothschild ως οικονομικούς συμβούλους προκειμένου να βοηθήσουν στην αποκρατικοποίηση.

ΕΥΑΘ

Το Ελληνικό Δημόσιο κατέχει 74% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας, το 5% ανήκει στην Suez Environment Company ενώ το υπόλοιπο είναι ελεύθερης διαπραγμάτευσης. Η εταιρεία είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών.

Το Ελληνικό Δημόσιο έχει διορίσει την HSBC και την EFG Equities ως οικονομικούς συμβούλους προκειμένου να βοηθήσουν με την αποκρατικοποίηση. Πρόθεση του οικονομικού επιτελείου, σύμφωνα με πληροφορίες είναι να πουληθεί τουλάχιστον το 23%.

ΕΥΔΑΠ

Το Ελληνικό Δημόσιο κατέχει το 61% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας, το 10% ανήκει στην Αγροτική Τράπεζα και το υπόλοιπο βρίσκεται σε διασπορά. Η εταιρεία είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Το Ελληνικό Δημόσιο έχει αναθέσει στην Credit Agricole CIB, την Εμπορική Τράπεζα και την EFG Equities το έργο του οικονομικού συμβούλου για την αποκρατικοποίηση. Η αρχική σκέψη ήταν να πουληθεί τουλάχιστον το 10%.

Περιφερειακά Αεροδρόμια

Πρόκειται για 39 περιφερειακά αεροδρόμια, μεταξύ των οποίων είναι της Θεσσαλονίκης, της Ρόδου, της Κέρκυρας, των Χανίων, της Κω, της Ζακύνθου, της Σαντορίνης, της Μυτιλήνης, της Σάμου και της Μυκόνου. Κατά την τρέχουσα περίοδο, όλα τα τοπικά αεροδρόμια ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο χωρίς να έχουν καμία εταιρική δομή, και είναι υπό την επίβλεψη της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).

Η κυβέρνηση προωθεί τη σταδιακή λειτουργική ανεξαρτητοποίηση των τοπικών αεροδρομίων τα οποία είτε θα παραχωρηθούν, είτε θα ρευστοποιηθούν ως αποτέλεσμα κάποιας συναλλαγής ή σειράς συναλλαγών. Ύστερα από μία τέτοια αποκρατικοποίηση, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας θα διατηρήσει τον ρόλο του ρυθμιστή των αεροναυτικών υπηρεσιών και του πάροχου υπηρεσιών ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας.

Το Ελληνικό Δημόσιο έχει διορίσει τις Citigroup Global Markets Limited και Eurobank EFG Equities Investment Firm S.A. ως οικονομικούς συμβούλους, τις Your Legal Partners και Δρακόπουλος & Βασαλάκης δικηγορική εταιρεία ως νομικούς συμβούλους και τις Lufthansa consulting, Γραφείο Δοξιάδη και Alanna Consulting Group ως τεχνικούς συμβούλους.

ΟΛΠ - ΟΛΘ - Περιφερειακά Λιμάνια

Το Δημόσιο κατέχει 12 λιμάνια με τη μορφή εταιρειών περιορισμένης ευθύνης, ήτοι του Πειραιά (ΟΛΠ), της Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), του Βόλου, της Ραφήνας, της Ηγουμενίτσας, της Πάτρας, της Αλεξανδρούπολης, του Ηρακλείου, της Ελευσίνας, του Λαυρίου, της Κέρκυρας και της Καβάλας. Το Ελληνικό Κράτος κατέχει το 74% του ΟΛΠ και του ΟΛΘ (εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αθηνών) και το 100% των υπόλοιπων λιμανιών. Σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζεται η πώληση του 40%.

Το Ελληνικό Δημόσιο έχει διορίσει ως οικονομικούς συμβούλους την Morgan Stanley και την Τράπεζα Πειραιώς προκειμένου να βοηθήσουν στην αποκρατικοποίηση.

ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Το Ελληνικό Κράτος έχει στην κατοχή του το 100% των μετοχών του Ομίλου ΟΣΕ (ΟΣΕ Α.Ε, ΕΔΙΣΥ Α.Ε., ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε., ΓΑΙΟΣΕ Α.Ε.) και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. Σχεδιάζεται η πώληση των μετοχών της εταιρίας και η ανάθεση του ελέγχου διαχείρισης σε έναν στρατηγικό επενδυτή. Ένα εξίσου σημαντικό κομμάτι του προγράμματος αναδιάρθρωσης του Ομίλου ΟΣΕ είναι η μετατροπή της μονάδας της Συντήρησης Τροχαίου Υλικού και Σιδηροδρομικού Εξοπλισμού (ROSCO) του ΟΣΕ σε επιχείρηση ειδικού σκοπού και η μετέπειτα αποκρατικοποίησή της.

Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών

Η σύμβαση παραχώρησης του αεροδρομίου λήγει το 2026. Οι μέτοχοι είναι το Ελληνικό Κράτος (55%), η HOCHTIEF Airports (26,7%), η HOCHTIEF Airports Capital (HTAC (13,3%)) και ένας ιδιώτης επενδυτής (5%). Το Ελληνικό Κράτος προωθεί την επέκταση της παραπάνω σύμβασης καθώς και την πώληση μέρους της συμμετοχής του και έχει αναθέσει στην Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος και στην BNP Paribas το έργο του οικονομικού συμβούλου και στις M.& P. Bernitsas Law Office και Clifford Chance το έργο του νομικού συμβούλου για την αποκρατικοποίηση.

Κρατικά Λαχεία

Η Άδεια που θα πουληθεί θα καλύπτει το αποκλειστικό δικαίωμα παραγωγής, λειτουργίας, κυκλοφορίας, προώθησης και γενικότερα διαχείρισης των Ελληνικών Λαχείων, συμπεριλαμβανομένων όλων των παρόντων και μελλοντικών κληρωτέων ή στιγμιαίων λαχείων που παίζονται offline με πραγματικά δελτία.

Τα Ελληνικά Λαχεία αποτελούνται από: (1) το Εθνικό Λαχείο, (2) το Λαϊκό Λαχείο, (3) το Ευρωπαϊκό Λαχείο, (4) το Ξυστό, (5) το Στεγαστικό Κρατικό Λαχείο και (6) το Ειδικό Λαχείο Κοινωνικής Αντίληψης ή αλλιώς Πρωτοχρονιάτικο. Η Άδεια θα εκχωρηθεί σε μια Ανώνυμη Εταιρεία καταχωρημένη στο Ελληνικό Δημόσιο (Εταιρεία Ειδικού Σκοπού) που θα συσταθεί από τον επιτυχόντα πλειοδότη. Η διάρκεια της άδειας θα είναι δώδεκα (12) χρόνια, ξεκινώντας με τη λήξη της μεταβατικής περιόδου που θα προβλέπεται στην Σύμβαση Αδείας. Η Άδεια δε θα είναι μεταβιβάσιμη.

Το Ελληνικό Δημόσιο έχει διορίσει την Credit Suisse και την Eurobank EFG ως οικονομικούς συμβούλους και τις Μπαχάς Γραμματίδης & Συνέταιροι και Καρατζά & Συνεργάτες ως Ελληνικούς νομικούς σύμβουλους, την Allen and Overy ως διεθνή νομικό σύμβουλο και την Roland Berger ως τεχνικό σύμβουλο.

ΔΕΠΑ

Η ΔΕΠΑ κατέχει το 100% του ΔΕΣΦΑ ο οποίος κατέχει, λειτουργεί και εκμεταλλεύεται το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου. Η ΔΕΠΑ κατέχει επίσης το 51% των Εταιρειών Διανομής Αερίου Αττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας, που προμηθεύουν τους πελάτες λιανικού εμπορίου στις αντίστοιχες περιοχές. Το Ελληνικό Δημόσιο κατέχει το 65% της ΔΕΠΑ ενώ το υπόλοιπο βρίσκεται στα χέρια της Ελληνικά Πετρέλαια ΑΕ.

Κατά την πρώτη φάση του διαγωνισμού υποβλήθηκε ενδιαφέρον από 17 ομίλους, εκ των οποίων πέρασαν στη δεύτερη φάση οι δώδεκα.

Το Ελληνικό Δημόσιο έχει διορίσει τις UBS, Rothschild και Alpha Bank ως οικονομικούς συμβούλους και τις Koutalides Law Firm και Clifford Chance ως νομικούς σύμβουλους προκειμένου να βοηθήσουν στην διαδικασία αποκρατικοποίησης της εταιρείας.

ΕΛΠΕ

Τα ΕΛΠΕ είναι η μεγαλύτερη εταιρεία διύλισης και διανομής πετρελαίου στην Ελλάδα με αξιόλογη παρουσία στην Νοτιοανατολική Ευρώπη. Λειτουργεί τρία διυλιστήρια στην νότια και βόρεια Ελλάδα που καλύπτουν περίπου το 70% της ικανότητας διύλισης της χώρας και ένα διυλιστήριο στην Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας. Το Ελληνικό Δημόσιο κατέχει το 35,5% των ΕΛΠΕ και έχει αποφασίσει να πουλήσει το σύνολο της συμμετοχής του. Έχει αναθέσει στις UBS και Nomura ρόλο Χρηματοοικονομικού Συμβούλου.

ΕΛΤΑ

Το Δημόσιο κατέχει το 90% και το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο κατέχει το υπόλοιπο 10%. Εξετάζεται η πώληση τουλάχιστον του 40% της δημόσιας συμμετοχής. Οι Lazard Freres και Pricewaterhouse Coopers Business solutions έχουν αναλάβει το έργο του χρηματοοικονομικού συμβούλου του Ελληνικού Δημοσίου για την αποκρατικοποίηση της εταιρείας.

Διαβάστε ακόμη: 

*
Εννέα εκκρεμότητες καθυστερούν τέσσερις αποκρατικοποιήσεις