Ένα βήμα μπρος, δύο πίσω στις αποκρατικοποιήσεις ΟΛΠ και ΟΛΘ

Δευτέρα, 02-Απρ-2012 10:03

Του Ηλία Γ. Μπέλλου

Σημείο των καιρών τα αντικρουόμενα  μηνύματα που δίνουν οι αρμόδιοι για την αποκρατικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς έξι μήνες μετά την παρέλευση της πρώτης προθεσμίας που είχε τεθεί για την υλοποίησή της. Την ίδια ώρα σε θρίλερ εξελίσσεται το κρίσιμο έργο για την επέκταση του έκτου προβλήτα στον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης, καθώς η ανάδοχος εταιρεία «Μοχλός Α.Ε.» δεν μπόρεσε να καταθέσει εγγυητική επιστολή 57 εκατ. και η διοίκηση του Λιμανιού καλεί  τον δεύτερο μειοδότη ΑΚΤΩΡ.

Στον Πειραιά ενώ η πώληση του ποσοστού της τάξης του 75% που ελέγχει το ελληνικό δημόσιο θεωρείται πιθανή από τους περισσότερους -μη κυβερνητικούς- παρατηρητές εάν θέλει το κράτος να μεγιστοποιήσει τα οφέλη του, ο πρόσεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ Γιώργος Ανωμερίτης ζήτησε πάλι με δηλώσεις του την διατήρηση του ελέγχου στο δημόσιο. Υπενθυμίζεται πως ο κ. Ανωμερίτης έχει προωθήσει την στρατηγική της δημιουργίας Αττικού Λιμενικού συστήματος που θα περιελάβανε Ραφήνα, Ελευσίνα, Λαύριο και μετά πώληση ποσοστών της νέας οντότητας, κάτι το οποίο φέρεται να έχει παγώσει ο επικεφαλής του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου, κ. Μητρόπουλος μετά από σχετική γνωμοδότηση συμβούλων του. Με τις εκλογές προ των πυλών και τις εκθέσεις των χρηματοοικονομικών συμβούλων Morgan Stanley και Πειραιώς να αναμένονται αυτές τις ημέρες ο κ. Ανωμερίτης σε πρόσφατες δηλώσεις του δεν δίστασε να πει “καλοί είναι και τους θέλουμε τους ξένους συμβούλους, αλλά ήδη χάσαμε δύο χρόνια!”.

Τραπεζικοί κύκλοι το σχόλιο των οποίων ζητήθηκε από το Capital.gr δηλώνουν εντυπωσιασμένοι με την επιμονή Ανωμερίτη σε μια γραμμή την οποία έχει απορρίψει ουσιαστικά η κυβέρνηση, τόσο αυτή όσο και η προηγούμενη και εκτιμούν πως οι δηλώσεις του  για παραμονή του ελέγχου στο κράτος αποθαρρύνουν επενδυτές. Σημειώνεται πως η λύση που αναμένεται να  προκρίνουν τεχνικοί και χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι είναι ο διαχωρισμός των υποδομών από την εταιρεία λειτουργό και η εκχώρηση του ελέγχου της εταιρείας είτε με χρονικό ορίζοντα (παραχώρηση) είτε ολοκληρωτικά. Το αποτέλεσμα των επερχόμενων εκλογών και ακόμα περισσότερο η νέα χρονική ακολουθία που υπαγορεύουν δημιουργούν πρόσθετη αβεβαιότητα για την συνέχεια, αναφέρουν πηγές στο υπουργείο ανάπτυξης και ναυτιλίας.

Τα καθαρά κέρδη του ΟΛΠ το 2011 ανήλθαν στα 6,46 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας υποχώρηση 9,3% σε σύγκριση με τον προηγούμενο χρόνο. Ο συνολικός κύκλος εργασιών του ΟΛΠ διαμορφώθηκε σε 105,1 εκατ. ευρώ. Τα κέρδη προ φόρων έφτασαν τα 10,716 εκατ. ευρώ (έναντι 11.332 εκατ. ευρώ το 2010) και τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους σε 6,466 εκατ. ευρώ, έναντι 7,126 εκατ. ευρώ πέρυσι.

Στη Θεσσαλονίκη όπου η διοίκηση Στέλιου Αγγελούδη αποχωρεί για να αναλάβει θέση στο προεκλογικό στρατηγείο του ΠΑΣΟΚ τα κέρδη μετά από φόρους της ΟΛΘ ΑΕ το 2011 αυξήθηκαν την περασμένη χρονιά κατά 96,90%, καθώς διαμορφώθηκαν σε 12.098.501 ευρώ έναντι των 6.144.360 ευρώ του 2010. Ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 3,23%, καθώς διαμορφώθηκε στα 51.222.138 ευρώ, έναντι των 49.617.466 ευρώ του 2010.

Όμως η αναπτυξιακή προοπτική για το Λιμάνι της συμπρωτεύουσας, η επέκταση του προβλήτα 6 κατά 600 μέτρα σε ένα έργο αξίας 150 εκατ. στο οποίο μειοδότησε πέρυσι η Μοχλός συμφερόντων Στέγγου, καθυστερεί. Και αυτό διότι την Παρασκευή εξέπνευσε η προθεσμία κατάθεσης των απαραίτητων δικαιολογητικών και της εγγυητικής επιστολής ύψους 57 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του 6ου προβλήτα  του ΟΛΘ που είχε η μειοδότρια εταιρεία «Μοχλός Α.Ε.» ώστε να προχωρήσει το έργο επέκτασης του κρηπιδώματος 26 του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων της 6ης προβλήτας, προϋπολογισμού άνω των 150 εκατ. ευρώ.

Δημιουργείται έτσι και στη συμπρωτεύουσα κλίμα αβεβαιότητας για την αποκρατικοποίηση του Λιμανιού. Οικονομικοί   παρατηρητές επισημαίνουν την κήρυξη ως «ατελέσφορου λόγω μη συμμετοχής» του διεθνή  δημόσιου διαγωνισμού του ΟΛΘ για την 25ετή παραχώρηση σε ιδιώτη του τέταρτου προβλήτα, όπου βρίσκονται τα σιλό δημητριακών και την επέκταση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων στον εν λόγω προβλήτα.

Η υπόθεση  των δύο μεγαλύτερων λιμανιών της χώρας, η ιδιωτικοποίηση των οποίων έχει από καιρό αποφασισθεί και για τα οποία έχουν διατυπώσει συγκεκριμένο ενδιαφέρον κολοσσοί όπως η Cosco, είναι χαρακτηριστική της αβελτηρίας του ελληνικού δημοσίου. Καθυστερήσεις στις διαδικασίες, αναβολές, αντικρουόμενες δηλώσεις από κυβερνητικούς  παράγοντες και εν τέλει παράταση ενός κλίματος σύγχυσης που υπονομεύει τις προσπάθειες που καταβάλλονται από όλους.