Ο χειμώνας ξεκίνησε ήδη για την ακτοπλοΐα
Πέμπτη, 29-Σεπ-2011 09:40
Της Ρόης Χάικου
Αντάρα και θαλασσοταραχή με το που «έφυγε» ο Αύγουστος επικρατεί στην ακτοπλοΐα. Η καλοκαιρινή σαιζόν δεν απέδωσε τα προσδοκώμενα και πλέον, με το φθινόπωρο επανήλθαν στο προσκήνιο όλα τα προβλήματα: μειωμένο επιβατικό και μεταφορικό έργο, αυξημένο κόστος καυσίμων και οι επιδοτήσεις για τις άγονες γραμμές.
Οι εφοπλιστές της ακτοπλοΐας αναζητούν λύσεις σε όλα τα επίπεδα, από την διασφάλιση ρευστότητας και την διαχείριση των λειτουργικών εξόδων μέχρι τις συνεργασίες που μπορούν αν όχι να αναστρέψουν το κλίμα, τουλάχιστον να συγκρατήσουν την πτώση. Οι πληροφορίες του Capital.gr αναφέρουν ότι σε αυτό το πλαίσιο η ΑΝΕΚ και η Attica Group βάζουν κάτω τα... κουκιά της μεταξύ τους συνεργασίας που ξεκίνησε το καλοκαίρι στις γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής, για να δουν πώς μπορεί να γίνει πιο αποτελεσματική και επικερδής και για τις δύο. Εάν αποφανθούν ότι το εγχείρημα πέτυχε, δεν αποκλείεται αυτή η σύμπραξη να διευρυνθεί, αφού ο κλάδος εκτιμά ότι λόγω της κρίσης οι επιβάτες θα λιγοστεύουν.
Είναι ενδεικτικό ότι το «καυτό» καλοκαιρινό δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου ταξίδεψαν από τα τρία επιβατηγά λιμάνια της Αττικής, Πειραιά, Ραφήνα, Λαύριο 300.000 λιγότεροι επιβάτες σε σχέση με πέρυσι που έφτασαν σχεδόν τα 4 εκατ. Αυτοί οι 3,6 εκατ. επιβάτες του καλοκαιριού συνεπάγονται και αρκετές χιλιάδες λιγότερα ΙΧ, γεγονός που κάνει τις οικονομικές απώλειες για την ακτοπλοΐα ακόμη μεγαλύτερες... Δύσκολη είναι η κατάσταση και στις γραμμές της Αδριατικής, όπου στο πρώτο εξάμηνο του 2011 η πτώση ανήλθε σε 6,5% για τους επιβάτες και σε 6% για τα φορτηγά, ενώ την τελευταία τριετία η δραστηριότητα της Ιταλίας έχει υποχωρήσει κατά 30%.
Αυτή τη διαρκή κάμψη καταγράφει και στην τελευταία της έκθεση η εταιρεία ναυτιλιακών συμβούλων XRTC όπυ αναφέρει ότι ο κλάδος θα επιστρέψει στη δεκαετία του 1990, όταν το 70% του ετήσιου όγκου εσόδων του παραγόταν τους καλοκαιρινούς μήνες. Με τις εταιρείες να παρουσιάζουν τις μεγαλύτερες ζημιές της ιστορίας τους, η XRTC «βλέπει» την πορεία του κλάδου να επιδεινώνεται από τη συνεχιζόμενη πτώση της κίνησης προς τα νησιά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες αλλά και τα ακόμη μεγαλύτερα προβλήματα κατά τους χειμερινούς μήνες όταν η κίνηση θα είναι ακόμα πιο περιορισμένη.
Η επόμενη «καυτή πατάτα», στα χέρια τόσο της κυβέρνησης όσο και του κλάδου, είναι οι άγονες γραμμές. Οι συμβάσεις για την περίοδο 2010-2011 για 35 γραμμές λήγουν στο τέλος Οκτωβρίου, ακόμη επαφές των δύο πλευρών δεν έχουν υπάρξει, ενώ οι πληροφορίες από κυβερνητικές πηγές κάνουν λόγο για μειωμένες επιδοτήσεις μέχρι και 15 εκατ. ευρώ σε σχέση με πέρυσι, που ανήλθαν στα 110 εκατ. ευρώ. Από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες δε, έσπευδαν να σχολιάσουν ότι αν πέρυσι, με το αυξημένο ποσό επιδότησης, οι συμφωνίες έκλεισαν στο παρά πέντε, τίποτα δεν διασφαλίζει τις διαπραγματεύσεις εφέτος.
Με δεδομένο δε, το αλαλούμ που έχει προκληθεί από τα... πέτσινα πιστοποιητικά του ρωσικού νηογνώμονα και έχει οδηγήσει στη διακοπή 74 δρομολογίων σε Ιόνιο, Αιγαίο και Κρήτη, πολλά νησιά, κυρίως μικρά, κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς καράβι. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας προσανατολίζεται στην ανάπτυξη εσωτερικών τοπικών δρομολογίων μεταξύ των νησιών και λιγότερα από και προς Πειραιά. Όμως έτσι, η άφιξη στην Αθήνα για χιλιάδες νησιώτες μπορεί να γίνει απαγορευτική, είτε λόγω κόστους είτε και λόγω χρόνου.
roi.haikou@capital.gr