Το μαρτύριο της σταγόνας στην αγορά καυσίμων
Τετάρτη, 21-Σεπ-2011 09:15
Του Χάρη Φλουδόπουλου
Είναι γνωστά τα προβλήματα της αγοράς καυσίμων, εξαιτίας της μείωσης της κατανάλωσης, μετά τη δραματική αύξηση της φορολογίας αλλά και τη δραστική μείωση των εισοδημάτων των καταναλωτών που έχει οδηγήσει σε αντίστοιχη μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου. Εν μέσω κρίσης πάντως κάποιες εταιρείες καυσίμων κατάφεραν να εμφανίσουν μεγέθη πάνω από το μέσο όρο της αγοράς, ενώ κάποιες άλλες εφάρμοσαν επιθετική εμπορική πολιτική περιορίζοντας σημαντικά τις απώλειες. Κάποιες άλλες πέτυχαν να διατηρήσουν τους όγκους τους επεκτείνοντας τα δίκτυά τους.
Παρά τις επιμέρους εξαιρέσεις ωστόσο, τα επίσημα στοιχεία για τις καταναλώσεις από το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, είναι αδιάψευστα και δείχνουν ότι η κρίση συνεχίζεται με αμείωτη ένταση σε ολόκληρο το πρώτο εξάμηνο του 2011 αλλά και τον Ιούνιο. Τα στοιχεία αυτά σβήνουν τις όποιες ελπίδες είχαν δημιουργηθεί ότι μετά τον Απρίλιο – Μάιο, η αγορά θα έβρισκε ισορροπία.
Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι στις βενζίνες η μείωση είναι 11% στο εξάμηνο και 9% τον Ιούνιο, ενώ η πτώση στις ενισχυμένες βενζίνες 100 οκτανίων φτάνει το 42,7% στο εξάμηνο και το 43,6% τον Ιούνιο. Είναι χαρακτηριστικό ότι φέτος έχουν πουληθεί 200.836 μετρικοί τόνοι λιγότεροι σε σύγκριση με πέρυσι.
Το diesel εμφανίζει μείωση 4% στο εξάμηνο, με το diesel κίνησης να εμφανίζει υποχώρηση 14,8%, ενώ το θέρμανσης μαζί με το αγροτικό κινείται ανοδικά στο 5%. Τον Ιούνιο η πτώση φτάνει το 14%. Στο εξάμηνο έχουν πουληθεί 184.085 μετρικοί τόνοι λιγότερο σε σχέση με πέρυσι, ενώ η αύξηση για το θέρμανσης φτάνει τους 89.092 μετρικούς τόνους.
Περιλαμβανομένων όλων των καυσίμων (LPG, βενζίνες, diesel,μαζούτ) η αγορά βρίσκεται στο -5,1% στο εξάμηνο, ενώ τον Ιούνιο η πτώση είναι 11,3%. Για φέτος δηλαδή οι συνολικές πωλήσεις καυσίμων φτάνει τους 7.563.433 μετρικούς τόνους, έναντι 7.966.896 μετρικούς τόνους το πρώτο εξάμηνο του 2010.
Προσφορές
Το «στρίμωγμα» των εταιρειών αλλά και η μείωση του μεγέθους της αγοράς, έχει ως αποτέλεσμα να εντείνεται ο ανταγωνισμός στην προσπάθεια συγκράτησης κατ΄ αρχάς των μεριδίων αγοράς.
Ήδη μεγάλος αριθμός εταιρειών, όπως Shell, ΕΚΟ, Ελινόιλ και Revoil, εφαρμόζουν εμπορική πολιτική με προσφορές, ενώ πρόσφατα στο χορό των προσφορών ξαναμπήκε και η BP, η οποία στο παρελθόν αντάμειβε τους πελάτες της με δώρα.
Χαρακτηριστικές προσφορές των εταιρειών είναι οι εξής:
Shell: Σε συνεργασία με την κάρτα «go National» επιστρέφει στους πελάτες της 3% ενώ πρόσφατα εγκαινίασε πρόγραμμα προσφορών μέσω της κάρτας Smart Club για κουπόνια που εξασφαλίζουν εκπτώσεις σε συνεργαζόμενα καταστήματα ηλεκτρικών, ένδυσης, επίπλων κλπ.
Revoil: Μέσω του διαγωνισμού «ΦΟΥΛΑΡΕ ΤΟ», μέσω της εταιρικής κάρτας όφελος, δίνει τη δυνατότητα συγκέντρωσης πόντων για το διαγωνισμό όπου πέντε τυχεροί θα κερδίσουν τα ετήσια έξοδα του Super Market, συνολικής αξίας 18.000 ευρώ. Επιπλέον, κάθε εβδομάδα γίνονται κληρώσεις για τα καύσιμα του μήνα ενός τυχερού αξίας 150 ευρώ.
ΕΚΟ: Άμεση επιστροφή μετρητών 2% σε επιλεγμένα πρατήρια με χρήση των καρτών go της Εθνικής Τράπεζας. Το πρόγραμμα ισχύει και για πετρέλαιο θέρμανσης, για συναλλαγές αξίας έως 2.000 ευρώ.
Elin: Μέχρι τις 14 Οκτωβρίου στο πλαίσιο του προγράμματος "σοβαρή ενέργεια" δίνεται επιστροφή μετρητών άμεσα με τις κάρτες Eurobank στο 10% της αξίας της αγοράς καυσίμων.
BP: Στα πρατήρια της BP με αγορά βενζίνης ή πετρελαίου αξίας 30€, ο καταναλωτής ένα μπλοκ με 17 εκπτωτικά κουπόνια αξίας άνω των 200€, από επώνυμες συνεργαζόμενες επιχειρήσεις.