Πρόγραμμα δημοσίων έργων €900 εκατ. αλλά στη... Βουλγαρία
Δευτέρα, 28-Μαρ-2011 09:42
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Ως αντίβαρο στην ανυπαρξία νέων έργων στην Ελλάδα λειτουργεί για τους ελληνικούς κατασκευαστικούς ομίλους η αγορά της Βουλγαρίας, όπου αναμένεται τα επόμενα χρόνια να δαπανηθούν περίπου οκτώ δισεκατομμύρια ευρώ μόνο για την δημιουργία υποδομών, σύμφωνα με την αρμόδια Αρχή της χώρας.
Για το 2011, όπως εξήγγειλε πρόσφατα ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης της Χώρας, το βουλγαρικό Δημόσιο θα δαπανήσει σε έργα οδοποιίας περίπου 900 εκατ. ευρώ. Την ίδια στιγμή, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων θα χρηματοδοτήσει σημαντικά υπό κατασκευή ή δημοπράτηση έργα, όπως ο αγωγός φυσικού αερίου Ναμπούκο, αυτοκινητοδρόμους (μεταξύ άλλων στην κοιλάδα του ποταμού Στρυμώνα-Struma, στην Μαύρη Θάλασσα), γέφυρες, σιδηροδρομικά δίκτυα, και εργοστάσια διαχείρισης απορριμμάτων.
Ως αποτέλεσμα, η απουσία μεγάλων έργων στην Ελλάδα αλλά και η γεωπολιτική αστάθεια στην ευρύτερη περιοχή της Μ. Ανατολής και της Αραβικής χερσονήσου, ωθεί πολλές ελληνικές επιχειρήσεις σε αναζήτηση νέων συμβολαίων στην ΝΑ Ευρώπη. Ενδεικτικό του ενδιαφέροντος των Ελλήνων εργοληπτών είναι πως στο ετήσιο συνέδριο «Στρατηγικών Υποδομών» που ξεκινά αύριο στη Σόφια, με αντικείμενο την παρουσίαση των έργων που θα υλοποιηθούν στη χώρα με ορίζοντα το 2020, η παρουσία των ελληνικών εταιρειών είναι εξαιρετικά διευρυμένη.
Μεταξύ των εταιρειών (G.P Group, MAPEI, Siemens) που διοργανώνουν το συνέδριο συγκαταλέγεται και η ΤΕΡΝΑ, κατασκευαστικός βραχίονας του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που έχει υλοποιήσει ένα από τα μεγαλύτερα σιδηροδρομικά έργα στην Βουλγαρία (ανακαίνιση και ηλεκτροκίνηση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ των περιοχών Kroumovo και Parvomai), αλλά και η ΕΛΤΡΑΚ που ανέλαβε το 2006 την αντιπροσωπεία για την Βουλγαρία των μεγάλων εκσκαφέων της TEREX / O&K.
Στο συνέδριο θα συμμετέχει και ο επικεφαλής ποιότητας έργων του Άκτωρα, Δημήτρης Οικονομίδης, με την θυγατρική στις κατασκευές του ομίλου Ελλάκτωρ να έχει αναλάβει την κατασκευή του τμήματος 36 χιλιομέτρων του αυτοκινητοδρόμου Trakia στη Βουλγαρία, ο οποίος μετά την ολοκλήρωσή του θα συνδέει τη Σόφια με τα δυτικά σύνορα της Βουλγαρίας και την πόλη του Μπουργκάς.
Παράλληλα, η Άκτωρ και η ΤΕΡΝΑ βρίσκονται ανάμεσα στις δέκα εταιρείες που διεκδικούν το έργο της κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου «Maritsa»(από την πόλη Orizovo έως την Dimitrovgrad),προϋπολογισμού της τάξης των 77 εκατ. ευρώ.
Παραχώρηση
Έντονο είναι το ενδιαφέρον εγχώριων και ξένων ομίλων για την ανάληψη της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου Gorna Oryahovitsa που βρίσκεται στη Βόρεια Βουλγαρία. Ο αερολιμένας είναι εκτός λειτουργίας και γι’ αυτό η βουλγαρική κυβέρνηση -όπως έγινε γνωστό τέλη της περασμένης εβδομάδας-επιδιώκει να παραχωρήσει τον εκσυχρονισμό του και την λειτουργία του για διάστημα 35 ετών σε εταιρείες που θα επιλεγούν ύστερα από διαγωνισμό.
Κατά πληροφορίες, για το συγκεκριμένο έργο θα ενδιαφερόταν ο όμιλος Κοπελούζου, ωστόσο «η κατάθεση προσφοράς αποτελεί συνάρτηση των όρων και του προϋπολογισμού της σύμβασης παραχώρησης».
Οι ελληνικοί όμιλοι αναμένεται να διεκδικήσουν μερίδιο και στην «πίτα» που αφορά σε έργα σε έργα διαχείρισης υδάτινων πόρων στην γειτονική χώρα, όπου -σύμφωνα με την αρμόδια Αρχή της Βουλγαρίας- θα κατευθυνθεί το μεγαλύτερο ποσό του προγράμματος δημόσιων επενδύσεων της τάξης των οκτώ δισ. ευρώ.
dimitris.delevegos@capital.gr