Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 09-Φεβ-2011 09:54

    "Τα διόδια, οξυγόνο των έργων παραχώρησης"

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου

    Σημαντικές καθυστερήσεις έως και δύο έτη ως προς το αρχικό χρονοδιάγραμμα, αλλά και το ενδεχόμενο μη αναστρέψιμης εμπλοκής αντιμετωπίζουν τα μεγάλα οδικά έργα παραχώρησης. Στο πλαίσιο της χθεσινής κοινής συνέντευξης Τύπου, οι πέντε  κοινοπραξίες που έχουν αναλάβει την υλοποίηση ισάριθμων σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων ζήτησαν να καταστεί η μη πληρωμή διοδίου αδίκημα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και να  μετατραπεί ενδεχομένως σε πλημμέλημα.

    Εάν επιβεβαιωθούν οι σχετικές πληροφορίες, σήμερα ο υπουργός Υποδομών Δημήτρης Ρέππας θα καταθέσει τροπολογία στη Βουλή που θα καθιστά αφενός την μη πληρωμή τελών διέλευσης αδίκημα του Κ.Ο.Κ. και αφετέρου την μη ακύρωση εισιτηρίου στα μέσα μεταφοράς πλημμέλημα.

    Μείωση διοδίων;

    «Η μείωση του ύψους των διοδίων αποτελεί δικαίωμα του ελληνικού δημοσίου. Για μία τέτοια απόφαση όμως θα πρέπει να συμφωνήσουν και τα υπόλοιπα μέρη», σημείωσαν χθες οι παραχωρησιούχοι. Οι κατασκευαστές δεν είναι αντίθετοι στην μείωση των διοδίων ή ακόμη και με την μη δημιουργία νέων σταθμών διοδίων. Ωστόσο για να συμβεί αυτό τα έσοδα (από διόδια) θα πρέπει να προέλθουν από άλλες πηγές, όπως ανέφεραν.

    Και αυτό επειδή η σταθεροποίηση των εσόδων αποτελεί ουσιαστική προϋπόθεση προκειμένου να ξεκινήσουν εκ νέου οι τράπεζες να χρηματοδοτούν τα έργα. Ουσιαστικά η «μαύρη τρύπα» των εσόδων στα πέντε έργα παραχώρησης προκλήθηκε από την μη έγκαιρη εκτέλεση των απαλλοτριώσεων, την πτώση του κυκλοφοριακού όγκου, την μη τήρηση από πλευράς του δημοσίου των συμβατικών του υποχρεώσεων (π.χ. επιστροφή ΦΠΑ) και βέβαια από το κίνημα «δεν πληρώνω».

    Μείωση της κυκλοφορίας

    Την ίδια στιγμή, έχουν δημιουργηθεί πρωτόγνωρες καταστάσεις στα οδικά έργα. Για παράδειγμα, στην περίπτωση της Ολυμπίας Οδού (Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος) υποχώρησε το 15% της κυκλοφορίας σε διάστημα ενός έτους εξαιτίας της κατακόρυφης αύξησης της τιμής της βενζίνης.

    Παράλληλα, στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου (τμήμα ΠΑΘΕ Μαλιακός-Κλειδί) το 10-15% των διερχόμενων οδηγών δεν πληρώνουν, ενώ το πρόβλημα είναι εντονότερο στα φορτηγά, καθώς τρία στα δέκα περνούν… τσάμπα.

    Που καταλήγουν όμως τα διόδια; Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, τα τέλη διέλευσης συμβάλλουν σε μεγάλο ποσοστό στα έσοδα των πέντε έργων και «ενεργοποιούν» τα υπόλοιπα έσοδα (δάνεια από τράπεζες, συμβολή δημοσίου και Ε.Ε.).

    Παραχώρηση (διάστημα εσόδων)  

    Έσοδα από διόδια

    (€ εκατ.)

    Έσοδα από δημόσιο& Ε.Ε.

    (€ εκατ.)

    Κεφάλαια που έχουν επενδυθεί

    (€ εκατ.)

    Μορέας (ως 31/12)

    48

    137

    712

    Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (03/2010-12/2010)

    136

    332

    800

    Ολυμπία Οδός (8/2010-12/2010)

    188

    110

    919

    Ιόνια Οδός (περίοδος κατασκευής)

    739,8

    337,4

    1.793

    Ε65 (περίοδος κατασκευής)

    42,2

    337,4

    2.387

    Πηγή: Κοινοπραξίες

    Οι εκπρόσωποι των εταιρειών εξέφρασαν χθες την αισιοδοξία τους ότι οι διαπραγματεύσεις που έχουν τους τελευταίους μήνες με το δημόσιο θα στεφθούν με επιτυχία. Θα εξευρεθεί δηλαδή λύση που θα οδηγεί σε πιθανή μείωση της σημερινής τιμής των διοδίων και σε «επικαιροποίηση» του χρηματοοικονομικού μοντέλου επί του οποίου έχουν στηριχθεί τα πέντε έργα παραχώρησης. Στόχος είναι αυτό να λαμβάνει υπόψη την πτώση των κυκλοφοριακών φόρτων στις οδικές αρτηρίες από την αύξηση της τιμής της βενζίνης, όπως και τις καθυστερήσεις που έχουν προκύψει εξαιτίας της μη έγκαιρης απόδοσης των απαιτούμενων χώρων.

    Σε μια κλωστή

    Ωστόσο, οι κοινοπραξίες παραδέχτηκαν εμμέσως πλην σαφώς ότι η «τύχη» των έργων κρέμεται από μία κλωστή. Ο Γάλλος διευθύνων σύμβουλος της Ολυμπίας Οδού Gilles Godard ανέφερε χαρακτηριστικά ότι οι «τραπεζίτες στη θέση της καρδιάς έχουν κομπιουτεράκι» και απαιτούν  ισχυρές εγγυήσεις όταν πρόκειται να χορηγήσουν δάνειο.

    «Δεν πρέπει να καταστρέψουμε ολόκληρο το σχήμα επειδή υπάρχουν τοπικές αδικίες» σημείωσε, εννοώντας ότι σε μεγάλο αριθμό οδικών αξόνων δεν υπάρχει παράπλευρο οδικό δίκτυο με υπαιτιότητα του δημοσίου.

    Σύμφωνα με τους παραχωρησιούχους, λόγω των «έκτακτων» συνθηκών που έχουν διαμορφωθεί, για την επόμενη δεκαετία τα πέντε έργα θα έχουν ζημιές και όχι κέρδη.

    dimitris.delevegos@capital.gr

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ