Τα "αναχώματα" της Κομισιόν στο deal Olympic-Aegean

Πέμπτη, 27-Ιαν-2011 10:58

Του Δημήτρη Δελεβέγκου  
 
Σε ισχυρές πιέσεις προς την Κομισιόν από λόμπι και αντικρουόμενα επιχειρηματικά συμφέροντα που δεν επιθυμούσαν την ύπαρξη ενός νέου ευρωπαϊκού αερομεταφορέα αποδίδουν παράγοντες της αγοράς την απόρριψη του αιτήματος συγχώνευσης Olympic Air - Aegean Airlines

Ο Ευρωπαίος Επίτροπος Χοακίν Αλμούνια αρκέστηκε να δηλώσει χθες, ότι η «ένωση» των δύο εταιρειών απέτρεπε την είσοδο νέων παικτών στην ελληνική αεροπορική αγορά και ότι ζητήθηκε από τις δύο αεροπορικές να λάβουν «διαρθρωτικά» μέτρα.

Γη και ύδωρ

Ως φαίνεται, η Κομισιόν μόνο «γη και ύδωρ» δεν ζήτησε από τις δύο εταιρείες προκειμένου η συγχώνευση να καταστεί -σε κάποιο βαθμό- δυνατή.

Όπως αποκάλυψε χθες ο Χοακίν Αλμούνια στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου, η Κομισιόν ζήτησε από τις δύο αεροπορικές να δώσουν τμήμα του στόλου τους σε εταιρείες που εν δυνάμει θα δραστηριοποιούνταν στην ελληνική αγορά.

«Μία ακόμη διαρθρωτική κίνηση που ζητήσαμε να υιοθετήσουν οι δύο εταιρείες ήταν μία εκ των δύο εταιρικών επωνυμιών – brand names να παραχωρηθεί σε εταιρεία που επιδίωκε να εισέλθει στην ελληνική αεροπορική αγορά» ανέφερε ο Αλμούνια.

Κατά πληροφορίες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απαίτησε από τις δύο εταιρείες να μειώσουν τα εισιτήριά τους, οι οποίες δεσμεύτηκαν σε διετές «πάγωμα» των τιμολογίων τους.

Ο Επίτροπος ανέφερε χθες ότι σημαντική τροχοπέδη για την είσοδο νέων παικτών στην αγορά αποτελούν και οι υψηλοί φόροι ιδιαίτερα στο διεθνή αερολιμένα «Ελ. Βενιζέλος». Είναι προφανές όμως, ότι τα τέλη αεροδρομίων αποτελούν υπόθεση της κυβέρνησης, σχολιάζουν κύκλοι της αεροπορικής αγοράς και όχι ζήτημα που εξαρτάται από την ΟΑ ή την Aegean. Και βέβαια πλην των υψηλών τελών, σημαντικά εμπόδια στην είσοδο νέων παικτών στην αεροπορική αγορά δημιουργούνται και από τον όρο που προβλέπει απαγόρευση κατασκευής νέου αερολιμένα εάν σε ακτίνα 100 χιλιομέτρων υπάρχουν διαθέσιμα αεροδρόμια.

Παράγοντες της αγοράς με γνώση της υπόθεσης άφηναν κάτι περισσότερο από αιχμές για το «στενό μαρκάρισμα» που δέχτηκε η Κομισιόν από ευρωπαϊκούς αεροπορικούς ομίλους, των οποίων το μερίδιο αγοράς θα απειλούνταν από ένα εύρωστο ελληνικό αεροπορικό σχήμα.

Ερωτηθείς ο Χοακίν Αλμούνια να περιγράψει τα εμπόδια που δεν επιτρέπουν τη δραστηριοποίηση εν δυνάμει παικτών στην αεροπορική αγορά αρκέστηκε να δηλώσει: «Η απάντηση πρέπει να δοθεί από τις εταιρείες που ενδεχομένως σχεδίαζαν να εισέλθουν στην ελληνική αγορά. Κατά τη γνώμη μου, αυτό που υπήρξε πολύ σημαντικό για να προετοιμάσουμε την απόφασή μας, είναι ότι δεν υπήρχαν νέοι παίκτες. Και αυτό επειδή θεωρούσαν ότι υπάρχουν πολύ μεγάλα εμπόδια για την εγκατάσταση βάσης στο αεροδρόμιο Αθηνών που είναι και το σημαντικότερο της χώρας».

Τα επόμενα βήματα

Όπως αναφέρει ο πρόεδρος της Marfin Investment Group Ανδρέας Βγενόπουλος σε σχετική ανακοίνωση «οι εταιρείες, θα μελετήσουν το κείμενο της απόφασης της ΕΕ που σήμερα μόλις παραλαμβάνουν και κατόπιν προσεκτικής ανάλυσης και συζήτησης με τους συμβούλους τους, θα αποφασίσουν για τις τυχόν περαιτέρω ενέργειες τους στα πλαίσια των δυνατοτήτων που τους δίνει η κείμενη νομοθεσία».

Η προσφυγή δηλαδή στο Δικαστήριο Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων αναμένεται να είναι το επόμενο βήμα των Olympic Air και Aegean Airlines, κίνηση που υιοθέτησαν και οι Ryanair-Aer Lingus, των οποίων η επικείμενη συγχώνευση είχε μπλοκαριστεί από την Κομισιόν. Η προσφυγή βέβαια των δύο ξένων εταιρειών είχε αποτύχει, ωστόσο υπάρχει μία ειδοποιός διαφορά μεταξύ της εγχώριας και της ιρλανδικής αγοράς. Η τελευταία δεν είχε απελευθερωθεί, σε αντίθεση με την ελληνική αγορά, όπου δικαίωμα πρόσβασης έχουν όσοι αερομεταφορείς επιθυμούν να ξεκινήσουν δρομολόγια από και προς την Ελλάδα.