Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 01-Μαϊ-2020 00:03

    Η δημιουργία σωστής κουλτούρας είναι το "κλειδί" για την επιτυχία

    Η δημιουργία σωστής κουλτούρας είναι το "κλειδί" για την επιτυχία
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Richard Branson
     
    Ενδιαφέρομαι να ξεκινήσω μια επιχείρηση με δύο στενούς μου φίλους και έχουμε ήδη πολλές ιδέες. Όταν μια εταιρεία διευθύνεται από μια παρέα φίλων, τι είδους ατμόσφαιρα πρέπει να έχει; Επαγγελματική ή πιο ανεπίσημη;
     - Guru Vignesh V., Ινδία

     

    Η έναρξη μιας επιχείρησης είναι μια αγχωτική, απαιτητική διαδικασία. Η συνεργασία με συγγενείς ή φίλους μπορεί σίγουρα να αποδειχθεί εξαιρετική ιδέα, καθώς αυτοί οι δεσμοί μπορούν να αμβλύνουν μερικές από τις πιέσεις.

    Guru, πολύ πιθανόν εσύ και οι φίλοι σου να ετοιμάζεστε για κάτι καλό. Δείχνετε να έχετε υγιή σεβασμό ο ένας για τον άλλον, πολλές ιδέες και το θάρρος να τις δοκιμάσετε. Νομίζω, λοιπόν, ότι είναι υπέροχο και συνετό που σκέφτεστε ήδη την κουλτούρα της επιχείρησής σας − η προσεκτική καλλιέργεια αυτής είναι ένα σημαντικό βήμα στα πρώτα στάδια μιας εταιρείας.

    Δεν ήταν κάτι που η ομάδα μας σκέφτηκε από τις πρώτες μέρες της Virgin −ήμασταν απλώς τυχεροί σε αυτόν τον τομέα. Όποιος έχει παρακολουθήσει την πορεία της Virgin γνωρίζει ότι η εταιρική κουλτούρα ήταν το "κλειδί" της επιτυχίας της. Όπως έχω ξαναγράψει, η Virgin δημιουργήθηκε κατά λάθος, μια μέρα που χαλαρώναμε καθισμένοι σε πουφ στο πρώτο μας δισκοπωλείο στο Λονδίνο. Στην αρχή τα οικονομικά της επιχείρησης ήταν αρκετά σφιχτά −στο τέλος κάθε εβδομάδας έπρεπε να υπολογίζουμε εάν έχουμε κερδίσει αρκετά χρήματα για να πληρώσουμε το ενοίκιο και το προσωπικό−, αλλά αυτό δεν μας ενδιέφερε. Περνούσαμε τόσο υπέροχα, που συνεχίζαμε, κυρίως επειδή μας άρεσε να κάνουμε παρέα. Ένα από τα τελευταία πράγματα που είχαμε στο μυαλό μας ήταν να ιδρύσουμε μια εταιρεία, πόσω μάλλον μια εταιρική κουλτούρα.

    Από τη στιγμή που ήμασταν χαρούμενοι, αντιμετωπίζαμε τους πελάτες της Virgin Records σαν να ήταν μέλη της οικογένειάς μας. Και αφού οι πελάτες μας αγαπούσαν την εμπειρία τους, επέστρεφαν στο κατάστημα για νέες αγορές. Πριν το καταλάβουμε, είχαμε ανοίξει περισσότερα καταστήματα και πουλούσαμε περισσότερους δίσκους. Χρειάστηκε σκληρή δουλειά και περάσαμε πολλές νύχτες άυπνοι ανησυχώντας για όλα προβλήματα που αντιμετωπίζει μια επιχείρηση, αλλά συνεχίζαμε επειδή, και πάλι, απολαμβάναμε αυτό που κάναμε.

    Καθώς η Virgin μεγάλωνε, η προσέγγιση της "σοβαρής διασκέδασης" έγινε κινητήρια δύναμη για την επιχείρησή μας. Πήραμε το πάθος για τη δουλειά μας και την ιδέα μας ότι μπορούμε να αναβαθμίσουμε την εμπειρία του πελάτη και τα εφαρμόσαμε για τη δημιουργία καλύτερων τραπεζών, τρένων, τηλεπικοινωνιών και αεροπλάνων, καθώς και μια πληθώρα άλλων διαφορετικών επιχειρήσεων σε όλο τον κόσμο.

    Συχνά μας ρωτάνε πώς διατηρήσαμε αυτή την κουλτούρα στις περισσότερες από 300 εταιρείες που ξεκίνησε η Virgin. Η απάντηση: Σιγουρευόμαστε ότι κάθε νέα εταιρεία που εντάσσεται στην οικογένεια της Virgin έρχεται και "δένει" με το ήθος και την προσωπικότητα του brand, το οποίο περιλαμβάνει τη δέσμευση για μια θετική αλλαγή στην ευρύτερη κοινότητα και τον πλανήτη. Ο ακρογωνιαίος λίθος των προσπαθειών μας να κάνουμε τη διαφορά είναι η μη κερδοσκοπική εταιρεία μας, η Virgin Unite, η οποία υποστηρίζει επιχειρήσεις με ανάλογη κουλτούρα. Όταν η επιχείρησή σας θα έχει μεγαλώσει, μπορείτε να σκεφτείτε και αυτήν τη λύση.

    Φυσικά, δεν καλλιεργούνται όλες οι μεγάλες εταιρικές κουλτούρες τυχαία, όπως και η δική μας. Οι περισσότερες είναι αποτέλεσμα της διαρκούς και υποδειγματικής ηγεσίας. Ένα εξαιρετικό παράδειγμα είναι η Southwest Airlines του Herb Kelleher.

    Όταν ο Herb άρχισε να εργάζεται πάνω στην ιδέα του για την εταιρεία τη δεκαετία του 1960, συνειδητοποίησε ότι, για να επιβιώσει ο αερομεταφορέας του σε έναν τόσο ανταγωνιστικό κλάδο, θα έπρεπε να προσφέρει κάτι παραπάνω από φθηνά εισιτήρια. Με την πάροδο του χρόνου, η Southwest ανέπτυξε τη φήμη της διασκεδαστικής εταιρείας και ηγέτιδας του κλάδου − τα φιλικά πληρώματα καμπίνας της αεροπορικής εταιρείας συχνά θαυμάζονταν από τους ανταγωνιστές και η Southwest αναδεικνυόταν κάθε χρόνο ως ένα από τα καλύτερα μέρη για να εργάζεται κανείς στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ο Herb είχε καταλάβει ότι, όταν προσλαμβάνεις άτομα που είναι προσηλωμένα στο να παρέχουν σταθερά άριστη εξυπηρέτηση, είναι πιθανότερο να ακολουθήσει η επιτυχία, καθώς δημιουργούνται ισχυροί δεσμοί μεταξύ υπαλλήλων και πελατών.

    Λαμβάνοντας υπόψη αυτά τα παραδείγματα, η συμβουλή μου για μια startup σαν τη δική σας είναι να καλλιεργήσετε μία χωρίς αποκλεισμούς, οικογενειακή και παιχνιδιάρικη ατμόσφαιρα, γιατί η ευτυχία του προσωπικού σας θα είναι κρίσιμη για τη διατήρηση της επιτυχίας της εταιρείας σας.

    Είναι σπουδαίο το γεγονός ότι εσύ και οι φίλοι σου το αντιλαμβάνεστε ήδη. Ο διάσημος σύμβουλος διοίκησης και συγγραφέας Peter Drucker επεσήμανε κάποτε ότι "η κουλτούρα έχει τη στρατηγική για πρωινό". Η κουλτούρα είναι ένα από τα πιο υποτιμημένα βασικά στοιχεία σε μια επιχείρηση: Ανεξάρτητα από το πόσο φιλόδοξη, έξυπνη και διορατική είναι η στρατηγική ενός ηγέτη, μπορούν όλα να καταρρεύσουν αν δεν υποστηρίζεται πλήρως από μια ισχυρή και ενθουσιώδη εταιρική κουλτούρα.

    Καλή τύχη με τη νέα σας επιχείρηση, Guru! Να θυμάσαι ότι μια διασκεδαστική ατμόσφαιρα θα κάνει αυτό το ταξίδι που ξεκινάτε πιο ευχάριστο − και πολύ πιο πιθανό να πετύχει.  

    * O Richard Branson είναι ο ιδρυτής της Virgin Group και εταιρειών όπως οι Virgin Atlantic, Virgin America, Virgin Mobile και Virgin Active. Διατηρεί blog στη διεύθυνση www.virgin.com/richard-branson/blog. Ακολουθήστε τον στο Twitter στο twitter.com/richardbranson

    © 2020 Richard Branson. Διατίθεται από το "The New York Times Licensing Group"

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ