Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 30-Σεπ-2019 00:24

    Επιχειρηματίας: Το brand της γενναιότητας

    Επιχειρηματίας: Το brand της γενναιότητας
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Richard Branson

    Ως ταμπέλα, η λέξη "επιχειρηματίας" είναι πραγματικά συναρπαστική. Όταν οι φίλοι μου και εγώ ξεκινούσαμε τις πρώτες επιχειρήσεις του ομίλου Virgin στις αρχές της δεκαετίας του '70, κανείς δεν έδειχνε να καταλαβαίνει τι κάνουμε. Ορισμένοι σημαντικοί άνθρωποι μας αποκάλεσαν επιχειρηματίες, αλλά χρησιμοποιούσαν τη λέξη με υποτιμητικό τρόπο, υπονοώντας ότι είμαστε τυχοδιώκτες, ότι ήρθαμε να προκαλέσουμε αναστάτωση και ότι ίσως δεν αξίζαμε την εμπιστοσύνη του κόσμου. Εμείς οι ίδιοι σίγουρα δεν περιγράφαμε τους εαυτούς μας ως επιχειρηματίες εκείνη την εποχή, γιατί αυτό θα τραβούσε κάποια παράξενα βλέμματα.

    Στις μέρες μας, ο αριθμός των ατόμων που εργάζονται ως επιχειρηματίες έχει αυξηθεί τόσο πολύ, που αυτό το μονοπάτι καριέρας ισοδυναμεί σχεδόν με τρόπο ζωής. Ο ορισμός του "επιχειρηματία" έχει γίνει πιο δύσκολος, διότι τώρα σημαίνει τόσο πολλά διαφορετικά πράγματα για τόσο πολλούς διαφορετικούς ανθρώπους – ο καθένας εκφέρει άποψη με βάση τη δική του εμπειρία.

    Το θέμα είναι ότι οι επικριτές μας είχαν κάποιο δίκιο: Είχαμε έρθει πράγματι για να φέρουμε αναστάτωση. Ίσχυε τότε και ισχύει και τώρα ότι, όταν ξεκινάμε μια νέα επιχείρηση Virgin, δεν θέλουμε απλώς να λύσουμε ένα πρόβλημα παραγωγής χρήματος, αλλά να κάνουμε μια θετική αλλαγή στη ζωή των ανθρώπων και να προτείνουμε στους καταναλωτές μια καλύτερη συμφωνία. Οποιοδήποτε προϊόν ή υπηρεσία προσφέρουμε θέλουμε να είναι πολύ καλύτερο από όλα τα υπόλοιπα.

    Η προσέγγισή μας, την οποία θα χαρακτήριζα ως επιχειρηματική, αποδείχθηκε πραγματικό πλεονέκτημα. Για παράδειγμα, σχεδόν όλοι οι αρχικοί ανταγωνιστές της Virgin Atlantic διέκοψαν τη δραστηριότητά τους από όταν μπήκαμε στην αγορά τη δεκαετία του '90. Αυτό συνέβη για διάφορους λόγους, αλλά ίσως το πιο σημαντικό ήταν η έλλειψη καινοτομίας και γενναιότητας. Το παρατηρήσαμε αυτό πρώτη φορά όταν η είσοδος της Virgin στην αεροπορική βιομηχανία αντιμετωπίστηκε με σκεπτικισμό, και στη συνέχεια, όταν αποδείξαμε στους επικριτές ότι όσοι ταξιδεύουν με αεροπλάνο θέλουν μια διαφορετική εμπειρία –πτήσεις που περιελάμβαναν διασκέδαση και εξαιρετική εξυπηρέτηση–, είδαμε ότι οι περισσότεροι ανταγωνιστές μας ήταν πολύ αργοί στην αντίδρασή τους.

    Κατά την άποψή μου, ένας επιχειρηματίας δεν είναι μόνο κάποιος που ξεκινά μια επιχείρηση. Η επιθυμία να καινοτομήσει στη συνέχεια ωθεί το άτομο αυτό να συνεχίσει να αγωνίζεται για να κάνει θετικές αλλαγές. Οι επιχειρήσεις πρέπει να είναι ευέλικτες: αυτό ξεκινά από τους ανθρώπους στην κορυφή, οι οποίοι πρέπει να έχουν πραγματική επιθυμία να διαταράξουν τις νέες αγορές στις οποίες εισέρχονται και να αντιδρούν σβέλτα στις μεταβαλλόμενες συνθήκες στους εδραιωμένους κλάδους. Είναι επίσης ίσως δίκαιο να πούμε ότι μπορείτε να επιτύχετε στο επιχειρείν χωρίς να είστε επιχειρηματίας –ίσως κρατώντας σταθερή τη ροή του εισερχόμενου χρήματος, χωρίς να αναζητάτε την επόμενη ευκαιρία για επέκταση και βελτίωση.

    Αυτό που κάνει τη διαφορά είναι η γενναιότητα. Οι καλύτερες επιχειρήσεις προσφέρουν ένα προϊόν ή μια υπηρεσία που δεν υπήρχε στο παρελθόν. Ενώ έχετε σχεδόν πάντα τη δυνατότητα να κάνετε έρευνα και να δοκιμάζετε την αγορά σας προτού λανσάρετε ένα προϊόν, ο επιχειρηματίας πάντα θα κάνει, σε κάποιο βαθμό, άλμα στο άγνωστο, αφού η ίδια η φύση ενός νέου προϊόντος υπαγορεύει την είσοδο σε αχαρτογράφητη περιοχή.

    Οι πολύ νέοι άνθρωποι συχνά πλεονεκτούν σε αυτό, δεδομένου ότι μπορούν να προσεγγίσουν τις επιχειρηματικές προκλήσεις χωρίς φόβο επειδή δεν έχουν τίποτα να τους κρατήσει πίσω, δεν έχουν δεσμεύσεις και με πολλούς τρόπους δεν έχουν τίποτα να χάσουν. Καθώς εξελίσσεται η καριέρα ενός ανθρώπου, προκύπτουν ζητήματα όπως η φροντίδα της οικογένειας και η πληρωμή του στεγαστικού δανείου.

    Αν νομίζετε ότι έχετε μια ιδέα που αλλάζει το παιχνίδι και έχει παράλληλα τέτοιες ευθύνες, αντιμετωπίζετε την πραγματική δοκιμασία ενός επιχειρηματία. Ο καλύτερος τρόπος να το χειριστείτε είναι να μην αφήσετε τέτοιους παράγοντες να επηρεάσουν τη διαδικασία λήψης αποφάσεων, αλλά να τους ενσωματώσετε σε αυτό. Προετοιμαστείτε για αποτυχία, καλύψτε τα μειονεκτήματά σας και στη συνέχεια προχωρήστε στην εκκίνηση της επιχείρησής σας.

    Το άλλο μέρος της εξίσωσης είναι η ανθεκτικότητα. Παρά τον πιο προσεκτικό προγραμματισμό και προετοιμασία, η μεγάλη πλειονότητα των νεοσύστατων επιχειρήσεων αποτυγχάνει μέσα στο πρώτο έτος. Τι μας λέει αυτό; Ότι οι επιχειρηματίες πρέπει όχι μόνο να χειριστούν την αποτυχία, αλλά και να την καλωσορίσουν. Δεν υπάρχει καμία ντροπή στην παραδοχή ότι κάτι δεν λειτουργεί και πρέπει να αναθεωρηθεί το σχέδιο στον πίνακα – το έχουμε κάνει αρκετά αυτό στη Virgin. Αυτή η δυνατότητα ανάκαμψης θα κάνει τη διαφορά, επιτρέποντας σε εσάς και την ομάδα σας να θέσετε γενναία νέους στόχους χωρίς να κοιτάξετε πίσω.

    Έτσι, ένας επιχειρηματίας είναι πολλά πράγματα: αυτός που δημιουργεί θέσεις εργασίας, αυτός που αλλάζει το παιχνίδι, ο ηγέτης μιας επιχείρησης, αυτός που καινοτομεί, αυτός που φέρνει αναστάτωση. Το πιο σημαντικό είναι ότι ο επιχειρηματίας είστε εσείς, εάν το θέλετε με λύσσα.

    * O Richard Branson είναι ο ιδρυτής της Virgin Group και εταιρειών όπως οι Virgin Atlantic, Virgin America, Virgin Mobile και Virgin Active. Διατηρεί blog στη διεύθυνση www.virgin.com/richard-branson/blog. Ακολουθήστε τον στο Twitter στο twitter.com/richardbranson.

    © 2019 Richard Branson. Διατίθεται από το "The New York Times Licensing Group"

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων