Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 09-Σεπ-2019 00:05

    Η σημασία τού να μην είσαι σοβαρός

    Η σημασία τού να μην είσαι σοβαρός
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Richard Branson

    Οι τέσσερις βασικοί κανόνες του μάρκετινγκ –άνθρωποι, προϊόν, τιμή και προώθηση– (γνωστοί ως τα "4Ps") αναφέρονται συχνά ως τα "κλειδιά" για την επιτυχία μιας επιχείρησης. Ωστόσο, η συγκεκριμένη λίστα δεν περιλαμβάνει έναν κρίσιμο παράγοντα που έχει χαρακτηρίσει τις εταιρείες του ομίλου Virgin στα 40 χρόνια ιστορίας τους: Διασκέδαση, με "Δ" κεφαλαίο.

    Όταν ξεκινήσαμε τη Virgin Atlantic το 1984, είχαμε εξαιρετικούς ανθρώπους και πολλές καλές ιδέες για το πώς θα κάνουμε τα πράγματα διαφορετικά. Δυστυχώς, δεν είχαμε τα κεφάλαια. Σε σύγκριση με τους κολοσσιαίους παίκτες της εποχής –TWA, Pan-Am και British Airways– είχαμε μικροσκοπικό στόλο, εάν ένα αεροσκάφος χαρακτηρίζεται στόλος, και απειροελάχιστο διαφημιστικό μπάτζετ.

    Δεν μπορούσαμε να κάνουμε και πολλά όσον αφορά το ένα αεροσκάφος – το οποίο είχε μισθωθεί από έναν γενναιόδωρο άνθρωπο της Boeing. Έπρεπε, όμως, να αξιοποιήσουμε στο έπακρο το πενιχρό μας κεφάλαιο για μάρκετινγκ. Με την παρότρυνση του αείμνηστου Sir Freddie Laker, ο οποίος μετέτρεψε σε τέχνη την ανάδειξη της αεροπορικής εταιρείας του, γρήγορα έγινα πρόθυμο θύμα κάθε είδους τολμηρής και τρελής περιπέτειας προκειμένου να προωθήσω τη νεοσυσταθείσα Virgin Atlantic. Δεν μπορούσα να αγοράσω διαφημιστικό χώρο ούτε καν ενός τετάρτου της σελίδας στο εξώφυλλο των "New York Times", αλλά, όταν έτυχε να βυθιστεί το σκάφος μου ή να συντριβεί το αερόστατό μου με το χαρακτηριστικό λογότυπο της Virgin, ο σκοπός επετεύχθη.

    Επιπλέον, ξεκινήσαμε μερικές διασκεδαστικές, αρκετά άμεσες και συνήθως εξαιρετικά επίκαιρες, διαφημίσεις.

    Τέτοιες "άμεσες" διαφημίσεις ήταν παντελώς άγνωστες στον ανιαρό κόσμο των αεροπορικών εταιρειών, επομένως η προσέγγισή μας σύντομα κέρδισε φήμη, κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης και, πάνω απ' όλα, προβολή. Η χιουμοριστική μας διάθεση και σύντομα η ίδια η Virgin Atlantic έγιναν συνώνυμο μιας τολμηρής και ανερχόμενης προσωπικότητας και, κυρίως, μιας νέας, διαφορετικής προσέγγισης στην εμπορική αεροπλοΐα.

    Οι ομάδες μας μάρκετινγκ σε Λονδίνο και Νέα Υόρκη συχνά αξιοποιούσαν άμεσα την επικαιρότητα και, εντός 24 ωρών, έτρεχαν επίκαιρες διαφημίσεις. Για παράδειγμα, όταν ο John Sununu, τότε επικεφαλής προσωπικού του Λευκού Οίκου, κατηγορήθηκε για τη χρήση λιμουζίνας για τις προσωπικές του μετακινήσεις που πλήρωνε με δημόσιο χρήμα, η Virgin "έτρεξε" μια διαφήμιση όπου τόνιζε ότι, αν είχε επιλέξει τη Virgin Atlantic, θα είχε στη διάθεσή του μια λίμο δωρεάν.

    Όταν ο στρατηγός Manuel Noriega, πρώην δικτάτορας του Παναμά, εκδόθηκε στο Μαϊάμι προκειμένου να δικαστεί, "τρέξαμε" μια διαφήμιση με τη φωτογραφία του και τη λεζάντα "Μόνο ένα άτομο έχει ταξιδέψει φθηνότερα προς Μαϊάμι χωρίς τη Virgin Atlantic".

    Μερικές φορές οι διαφημίσεις μας κινούνταν στα όρια, ειδικά όταν αφορούσαν αγαπημένους μας αντιπάλους, όπως την British Airways. Οι διαφημίσεις, όμως, προσέδωσαν στην εταιρεία μια ξεχωριστή προσωπικότητα, γεγονός που αποτέλεσε το "κλειδί" για την επιτυχία και την περαιτέρω ανάπτυξή της.

    Αλλά και στο προσωπικό μας άρεσε το χιούμορ και αυτή η αίσθηση διασκέδασης. Αισθάνονταν υπερήφανοι που συνεργάζονταν με μια εταιρεία που έκανε τον κόσμο να γελά και θεωρούσαν ότι διαθέτει καλό εργασιακό περιβάλλον. Φροντίσαμε το ίδιο πνεύμα να διέπει όλες τις δράσεις μας και να μην περιοριστεί μόνο στις διαφημίσεις. Ήταν κρίσιμο να δημιουργήσουμε μια ευχάριστη ατμόσφαιρα τόσο για τα πληρώματα όσο και για τους επιβάτες, στα 30.000 πόδια ύψος.

    Μικρές πινελιές που σηματοδοτούν την εμπειρία πτήσης με τη Virgin. Κάτω από τις αλατοπιπεριέρες σε σχήμα αεροπλάνου γράφει "μια δόση Virgin Atlantic". Προσθέσαμε ένα μπαρ στην καμπίνα της διακεκριμένης θέσης, ώστε να βελτιωθεί η συναναστροφή μεταξύ των επιβατών – στην τελική, τα ταξίδια πρέπει να είναι διασκεδαστικά.

    Με στόχο να βελτιώσουμε την ψυχαγωγία των επιβατών, ήμασταν οι πρώτοι που τοποθετήσαμε ατομικές τηλεοράσεις στην πλάτη των καθισμάτων. Προσφέραμε παγωτό κατά την πτήση. Κάναμε ό,τι μπορούσαμε ώστε να βελτιώσουμε τη διάθεση των επιβατών και την εμπειρία τους. Είκοσι πέντε χρόνια αργότερα, η εταιρεία διατηρεί την ίδια διάθεση αλλά και την ικανότητα να εκπλήσσει και να κάνει τον κόσμο να χαμογελά.

    Όταν η British Airways χρηματοδότησε "Το Μάτι του Λονδίνου" στα τέλη της δεκαετίας του 1990, σχεδίαζαν να κάνουν εντυπωσιακά εγκαίνια. Ωστόσο, την ημέρα ανέγερσης του τροχού, οι μηχανικοί αντιμετώπισαν προβλήματα κατά την ανύψωσή του. Αδράξαμε την ευκαιρία να κάνουμε ντόρο. Σηκώσαμε ένα μικρό αεροσκάφος που πέταξε πάνω από το Λονδίνο με ένα διαφημιστικό μπάνερ που έγραφε "Η BA δεν μπορεί να το σηκώσει". Ήταν θρασεία κίνηση, αλλά εμείς –όχι η BA– μονοπωλήσαμε τα πρωτοσέλιδα.

    Αυτή η αίσθηση του χιούμορ και ανάληψης ρίσκου έχει εντασταλλαχθεί και σε πολλές άλλες δραστηριότητές μας. Η Virgin Mobile Canada έχει δημιουργήσει μια σειρά αξιομνημόνευτων διαφημίσεων διακωμωδώντας διάσημα πρόσωπα. Όταν ο Elliot Spitzer, ο πρώην κυβερνήτης της Νέας Υόρκης, παραιτήθηκε λόγω ενός σεξουαλικού σκανδάλου, όπου κατονομαζόταν ως "πελάτης Νο 9", οι διαφημίσεις της εταιρείας εκείνη την εβδομάδα περιελάμβαναν μια φωτογραφία του Spitzer να σκέφτεται: "Κουράστηκα να με αντιμετωπίζουν σαν νούμερο".

    Οι διαφημίσεις αφορούσαν αποκλειστικά την προσωποποιημένη υπηρεσία της Virgin Mobile, προσθέτοντας: "Στη Virgin Mobile δεν είσαι απλώς ένας αριθμός. Όταν μας καλείς, σε αντιμετωπίζουμε σαν άτομο, όχι σαν πελάτη. Είτε είσαι το Νο 9 είτε το Νο 900, θα συνδεθείς με κάποιον που θα σε αντιμετωπίζει όπως θα ήθελες".

    Μια άλλη διαφήμιση αυτής της σειράς έδειχνε τη Χίλαρι Κλίντον να σκέφτεται: "Ελπίζω ο bill (σ.σ. σημαίνει και λογαριασμός) μου να μην έχει ξεφύγει τόσο". Αυτή η διαφήμιση "έτρεξε" για περιορισμένο χρονικό διάστημα, αλλά έπαιξε στα μέσα ενημέρωσης και ωφέλησε το προφίλ της εταιρείας και την υπηρεσία.

    Με τα χρόνια, έχω εμφανιστεί με μεταμφιέσεις προκειμένου να διασκεδάσω το προσωπικό, τους συνεργάτες και τον Τύπο. Έχω πηδήξει από ουρανοξύστες, έχω κρεμαστεί από γέφυρες, έχω οδηγήσει τανκ στην Times Square και έχω βυθίσει το σκάφος μου (συνήθως ακούσια) σε ωκεανούς – όλα με στόχο την προσέλκυση της προσοχής των άλλων και την ενίσχυση της διάθεσης για διασκέδαση.

    Όλα αυτά έχουν σίγουρα προκαλέσει εντυπώσεις και έχουν ενσταλάξει αυτή τη "Virgin αίσθηση" σε νέες επιχειρήσεις. Παρότι δεν αρκεί απλώς να είσαι ο τζόκερ που κάνει τη διαφορά, αν οι υπηρεσίες και το προϊόν που προσφέρεις υπερέχουν, τότε, κάνοντας τους ανθρώπους να χαμογελούν, θα βοηθήσει να κερδίσεις μια θέση στην καρδιά τους καθώς και στο μυαλό τους. 

    Προσπαθήστε να αντιμετωπίζετε τον εαυτό σας και την επιχείρησή σας με λιγότερη σοβαρότητα. Μπορεί να εκπλαγείτε από το γεγονός ότι πολλοί άλλοι θα σας αντιμετωπίζουν πλέον πιο σοβαρά.

    * O Richard Branson είναι ο ιδρυτής της Virgin Group και εταιρειών όπως οι Virgin Atlantic, Virgin America, Virgin Mobile και Virgin Active. Διατηρεί blog στη διεύθυνση www.virgin.com/richard-branson/blog. Ακολουθήστε τον στο Twitter στο twitter.com/richardbranson.

    © 2019 Richard Branson. Διατίθεται από το "The New York Times Licensing Group"
     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων