Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 07-Οκτ-2021 00:03

    Τα καλά, τα επικίνδυνα και η νάρκη

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Προχθές Δευτέρα 4 Οκτωβρίου ο υπουργός Οικονομικών, όπως οφείλει πλέον από τον νόμο, κατέθεσε στην Βουλή το προσχέδιο του προϋπολογισμού για το 2022.

    Φυσικά, πρόκειται περί προσχεδίου και μέχρι να έρθει η στιγμή της ψήφισής του στην Ολομέλεια, θα έχει αλλάξει σε σημαντικό βαθμό. Είναι μια φυσιολογική εξέλιξη μιας και το σχετικό νομοσχέδιο συζητείται έντονα στις διάφορες επιτροπές και υποτροπές, με πολλές παρεμβάσεις και αλλαγές, ενώ τα μεγέθη του διαμορφώνονται εκ των συνθηκών χωρίς ακριβή γνώση της πορείας της οικονομίας στο κρισιμότατο, για χώρες-τουριστικούς προορισμούς, γ’ τρίμηνο. Με αποτέλεσμα να υπάρχουν πολλές αναθεωρήσεις τους και μια αξιόπιστη ανάλυσή τους να μοιάζει με το απόλυτο σισύφειο έργο…

    Καθώς, όμως, ερχόμαστε από δύο εξαιρετικά δύσκολες χρονιές και η επόμενη θεωρείται αυτή που θα σηματοδοτήσει την επιστροφή στην κανονικότητα, η εξέταση του πρώιμου σταδίου, παρουσιάζει σημαντικό ενδιαφέρον.

    Πρόκειται για ένα από τα πλέον αισιόδοξα προσχέδια των τελευταίων ετών, αν όχι το πλέον αισιόδοξο. Το παράδοξο βρίσκεται στην υπαρκτή πιθανότητα οι αισιόδοξοι στόχοι όχι μόνο να επιτευχθούν αλλά και ξεπεραστούν. Με λίγη εύνοια της τύχης, μάλιστα, να ξεπεραστούν κατά πολύ!

    Χαρακτηριστικό παράδειγμα το συνήθως κρισιμότερο μέγεθος ενός προϋπολογισμού, αυτό της εκτιμώμενης ανάπτυξης στο τρέχον έτος, το οποίο ορίζεται στο 6,1%. Θα μπορούσε, όμως, εύκολα να υπερβεί το επτά ή και να φτάσει το "δυσθεώρητο" 8%, ακόμη. Όλα για αυτό, θα κριθούν ανήμερα του Άι Νικόλα στις 6 Δεκεμβρίου, όταν θα ανακοινώσει τα μεγέθη του τρίτου τριμήνου η ΕΛΣΤΑΤ.

    Εντυπωσιακή είναι, επίσης, η εκτίμηση για τις επενδύσεις (ακαθάριστο σχηματισμό παγίου κεφαλαίου) το 2022, που φθάνει το 23,4%, αλλά θα μπορούσε και εδώ, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, να υπάρξει υπέρβαση μέχρι και το 28%!

    Τα επικίνδυνα σημεία είναι αφενός το ισοζύγιο εισαγωγών - εξαγωγών και αφετέρου η ιδιωτική κατανάλωση. Στο πρώτο, εάν δεν κάνει το θαύμα του ο όσιος Τουρισμός, θα υπάρξει τετραπλάσια αύξηση των πρώτων από τις δεύτερες (περίπου 9,7% έναντι 2,7%), ό,τι αυτό σημαίνει για τα ελλείμματα, ενώ στην δεύτερη, η μικρότερη του εκτιμώμενου πληθωρισμού αύξηση της μέσης κατά κεφαλήν αμοιβής της μισθωτής εργασίας θα μπορούσε να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα. Προβλήματα κάτι παραπάνω από σημαντικά, εάν συνυπολογίσει κανείς την αναμενόμενη, και βέβαιη, γενναία μείωση της δημόσιας δαπάνης, καθώς θα σταματήσουν οι διάφορες ενισχύσεις που δόθηκαν τα δύο τελευταία χρόνια λόγω της πανδημίας! 

    Ο μεγαλύτερος κίνδυνος, όμως, κρύβεται αλλού και αφορά τόσο το σκέλος των εσόδων, όσο και αυτό των δαπανών, σε όλα (σχεδόν) τα μεγέθη τους!

    Προφανώς αναφέρομαι στο παγκόσμιο φαινόμενο της έκρηξης του πληθωρισμού, που έχει ήδη ξεκινήσει. Προκαλείται από τις μεγάλες αυξήσεις στα ορυκτά καύσιμα αλλά και μια γενικότερη ανισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης που προκάλεσε η πανδημία, λόγω της αναδιάταξης της εφοδιαστικής αλυσίδας. 

    Όλοι θεωρούν πως πρόκειται για προσωρινό φαινόμενο, όμως ήδη οι περισσότερες εκτιμήσεις μιλούν για μία διάρκεια από 12 έως 18 μήνες. Ενώ ταυτόχρονα βλέπουμε πως οι αυξήσεις περνούν ήδη στο μεταφορικό κόστος. Και η εμπειρία έχει δείξει πως όταν τα μεταφορικά παίρνουν την ανηφόρα, αφενός οι τιμές ακολουθούν σε όλο το εύρος της αγοράς, αφετέρου χρειάζεται πολύς χρόνος και σοβαρά μέτρα για να τιθασευτούν.

    Τα μέτρα περιορισμού των αυξήσεων που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση (μειώσεις στην ηλεκτρική ενέργεια κ.λπ.) θα αποδώσουν σίγουρα καρπούς, αλλά όχι σε ικανοποιητική έκταση. Χρειάζονται σαφώς περισσότερα. Με έμφαση στις μειώσεις τιμών σε ανελαστικές δαπάνες των νοικοκυριών και στην επιτάχυνση των μεταρρυθμίσεων. Διατηρώντας συγχρόνως ξεκάθαρες αποστάσεις από "ενισχύσεις" και "φουσκώματα τσέπης", που όλοι οι πολιτικοί αγαπούν αλλά, στην περίπτωση του πληθωρισμού, αντιστοιχούν με ρίψη… κηροζίνης σε ήδη φουντωμένη πυρκαγιά.

    Ενδεικτικά, μια προσωρινή και λελογισμένη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα θα βοηθούσε σημαντικά, ενώ αντίθετα μία αντίστοιχου οικονομικού μεγέθους "ενίσχυση των αδυνάτων" ή γενικευμένη αύξηση των μισθών θα δημιουργούσαν πολύ περισσότερα και μεγαλύτερα προβλήματα απ’ όσα θα έλυναν.

    Συνοψίζοντας, όσα είδαμε στο προσχέδιο, που παρουσιάστηκε την Δευτέρα, έχουν θετικό πρόσημο και είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά. Το 2022 θα μπορούσε να αποδειχθεί ένα από τα καλύτερα έτη για την ελληνική οικονομία. Οι προϋποθέσεις υπάρχουν.

    Όμως, στον δρόμο προς το καλύτερο υπάρχει και μία νάρκη, η οποία, αν δεν εξουδετερωθεί με τον σωστό τρόπο, μπορεί να τινάξει τα πάντα στον αέρα. Χρειάζεται προσοχή και προσήλωση στους στόχους, χωρίς "πολιτικές λύσεις". 

    Διαφορετικά…

    Πέτρος Λάζος
    petros.lazos@capital.gr
     

    Τίποτα από τα ανωτέρω, δεν αποτελεί προτροπή ή σύσταση για αγορά, πώληση ή οποιαδήποτε πράξη ή συμμετοχή σε πράξεις επί μετοχών, ομολόγων και λοιπών χρηματοοικονομικών προϊόντων και υπηρεσιών.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ