Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 14-Δεκ-2020 00:02

    Ψηφιακές... στραβοτιμονιές

    Ψηφιακές... στραβοτιμονιές
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Η εξέλιξη της οικονομίας μιας χώρας, δεν γίνεται να έρθει χωρίς τη συμμετοχή του μεγαλύτερου μέρους των stakeholders, των ενδιαφερομένων και συμμετεχόντων. 

    Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της πραγματικότητας, η πορεία προς την απαραίτητη και αναπόφευκτη, ολοκληρωτική ψηφιοποίηση της χώρας.

    Στις 7 Δεκεμβρίου ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης, υπέγραψε την εθνική στρατηγική για την κυβερνοασφάλεια 2020-2025. Ταυτόχρονα, την ίδια ημέρα, δόθηκε στη δημοσιότητα προς δημόσια διαβούλευση, η Βίβλος Ψηφιακού Μετασχηματισμού 2020-2025! Αμφότερα τα βήματα εξαιρετικά σημαντικά και κρίσιμα για τη μεταφορά της χώρας από τη δεκαετία του ’80, στη δεκαετία του 2020 όπου τα πάντα εδρεύουν σε ψηφιακά περιβάλλοντα.

    Εκτός από τα παραπάνω θεσμικά βήματα, έχουν γίνει εκατοντάδες άλλα πρακτικά, κάποια μικρότερα, κάποια μεγαλύτερα, όλα σημαντικά και κρίσιμα μιας και οδηγούν αναπόφευκτα κοντύτερα στο όνειρο και όραμα της ολοκληρωτικής ψηφιακής διακυβέρνησης.

    Φυσικά απομένουν πολλά να γίνουν και θα χρειαστούν μπόλικος χρόνος και κόπος για να γίνουν. Όμως το νερό έχει μπει στ’ αυλάκι και, αργά ή γρήγορα, θα φτάσει στο χωράφι. Τουλάχιστον, όσον αφορά το Δημόσιο. Μακάρι να μπορούσε να ειπωθεί το ίδιο και για τον ιδιωτικό τομέα...

    Θ’ ακουστεί παράξενο αλλά η  πραγματικότητα είναι αυτή. Στον εκσυγχρονισμό και την ευρεία χρήση εφαρμογών πληροφορικής, ο τομέας της οικονομίας που υστερεί σημαντικά και που παρουσιάζει τα σημαντικότερα προβλήματα, είναι ο ιδιωτικός! 

    Σίγουρα πολλοί διαφωνούν. Δεν ξέρω αν θα συνεχίσουν να διαφωνούν όμως, εάν π.χ.  μάθουν πως οι τράπεζες μέχρι πρόσφατα, δεν αποδέχονταν το γνήσιο υπογραφής του gov.gr σε μια υπεύθυνη δήλωση! 

    Οι ψηφιακές αδυναμίες του ιδιωτικού τομέα, έγιναν πολύ έντονα αισθητές το τελευταίο διάστημα, όταν η πανδημία προκάλεσε ιδιαίτερους φόρτους σε κλάδους που μέχρι τότε λειτουργούσαν "με το χέρι", ικανοποιητικά. 

    Η πλέον φανερή περίπτωση, οι εταιρείες ταχυμεταφορών και courier. Από τη μία το ολιγοπώλιο που απολαμβάνουν, από την άλλη η έλλειψη σωστής ψηφιακής οργάνωσης (όχι μηχανοργάνωσης), τις έχουν οδηγήσει σε τρομερές καθυστερήσεις και σοβαρά αδιέξοδα, τα οποία παλεύουν να ξεπεράσουν με ανεπαρκή μέσα. Διότι δεν υπήρχε "ούτε μία πιθανότητα στο εκατομμύριο" (που λέει και μια ψυχή), εάν οι μεγάλοι παίκτες της συγκεκριμένης αγοράς είχαν εγκαταστήσει τα σωστά συστήματα αυτόματης διαλογής, π.χ.  να χρειαζόταν ένα δέμα από το Χαλάνδρι, μια ολόκληρη εβδομάδα για να παραδοθεί στην Εκάλη, επειδή πήγε σε λάθος διεύθυνση, παρ’ όλη την αναγραφή του σωστού Ταχυδρομικού Κώδικα! 

    Φυσικά, οι υπηρεσίες δεν είναι ο μοναδικός κλάδος που αντιμετωπίζει "ψηφιακό" ζήτημα. Μόλις προχθές, γνωστότατη αλυσίδα λιανικής αναγκάστηκε να μην εφαρμόσει την μέθοδο click away (ποιος θεούλης, σκέφτηκε τον όρο;), "επειδή δεν διέθετε τις κατάλληλες υποδομές". Πάει να πει, διότι δεν διαθέτει κανονικό σύστημα τηλεφωνικών παραγγελιών μιας και, δόξα τω Θεώ, και πληθώρα καταστημάτων και χιλιάδες υπαλλήλων έχει.

    Αυτές οι περιπτώσεις είναι απλά ενδεικτικές. Υπάρχουν δεκάδες άλλοι τομείς της ελληνικής οικονομίας, οι οποίοι θα μπορούσαν να αποδίδουν πολύ περισσότερα, εάν είχαν φροντίσει να έχουν τις απαραίτητες ψηφιακές υποδομές. 

    Σίγουρα, όπως φαίνεται και από το γεγονός πως οι προετοιμασμένοι "παίκτες" ανταποκρίθηκαν περίφημα στις αυξημένες πιέσεις λόγω πανδημίας, το ζήτημα δεν προέρχεται άγνοια ή έλλειψη δυνατοτήτων. Εξάλλου, π.χ. ο ιδιοκτήτης μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες courier (πιθανότατα η μεγαλύτερη ελληνική), είναι ταυτόχρονα ιδιοκτήτης του μεγαλύτερου ομίλου πληροφορικής της χώρας. Τόσο γνώση, όσο και οι δυνατότητες είναι υπαρκτά. Αλλού εστιάζεται το πρόβλημα...

    Πιθανότερη αιτία του βέβαια, η μέχρι πριν μερικούς μήνες στάση του Δημοσίου. Οι ταχύτητες ψηφιακού εκσυγχρονισμού του μέχρι το 2019, μόνο με αυτήν ενός… σαλιγκαριού θα μπορούσαν να συγκριθούν. Όμως αυτό τώρα πια έχει ολοφάνερα αλλάξει και ο ιδιωτικός τομέας, βρίσκεται να έχει χάσει σημαντικό έδαφος.

    Χρειάζεται να καλύψει την απόσταση και είναι αναγκαίο να το κάνει ταχύτατα! Πριν είναι αργά! Όχι, μόνο για εκείνους που έμειναν πίσω, αλλά για όλους. Ένα αυτοκίνητο που δεν έχει σωστά ρυθμισμένες όλες τις αναρτήσεις του και ισομερώς φουσκωμένα τα ελαστικά του, αργά ή γρήγορα, θα καταλήξει σε κάποιον τοίχο…

    Μείνετε υγιείς και ασφαλείς.

    Πέτρος Λάζος
    petros.lazos@capital.gr 
     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ