Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 18-Ιουν-2020 00:04

    Καθαρός ορίζοντας ή προβλήματα;

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Η Ευρωπαϊκή Ένωση μέχρι στιγμής, έχει δώσει άριστα δείγματα γραφής στην αντιμετώπιση  της CoViD-19. Χρειάζεται όμως να είναι όλα τα βήματα ξεκάθαρα. Εδώ δεν χωρά το συνηθισμένο "βλέποντας και κάνοντας" των ευρωπαϊκών διαδρόμων. Και, δυστυχώς, δεν είναι...

    Η Ελλάδα βρίσκεται υπό ειδική αυξημένη επιτήρηση και έχει αναλάβει μακροχρόνιες δημοσιονομικές δεσμεύσεις. Το Ecofin και το Συμβούλιο Αρχηγών έχουν ανακαλέσει τόσο αυτές όσο και όλους τους δημοσιονομικούς κανόνες που ισχύουν για όλες τις χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για το 2020. Έχουν δε αφήσει να εννοηθεί ολοκάθαρα πως η ανάκληση θα ισχύσει και για το 2021 εφ’ όσον κριθεί απαραίτητο. Κάτι εξαιρετικά πιθανό να συμβεί. 

    Δεν υπάρχει όμως, η παραμικρή αναφορά για τους χρόνους, μετά την 01/01/2022. Απόφαση σαφώς δικαιολογημένη μιας και, σε ολόκληρο τον κόσμο, είναι παντελώς άγνωστος ο τρόπος με τον οποίο θα εξελιχθεί η πανδημία του SARS-CoV-2. Όμως ταυτόχρονα, είναι μία απόφαση σαφέστατα μη ικανοποιητική για τις χώρες εκείνες που έχουν "δύσκολα" δημοσιονομικά μεγέθη ή/και έχουν αναλάβει την υποχρέωση ν’ ακολουθήσουν σφιχτές οικονομικές πολιτικές, στα επόμενα (πολλά) χρόνια.

    Πριν την πανδημία, με φυσιολογικά δεδομένα και εξελίξεις, η Ελλάδα δεν θα αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα επίτευξης των στόχων της επιτήρησης. Ακόμη και τη "δύσκολη" χρονιά του 2022, εφ’ όσον είχαν προηγηθεί χρόνια με πραγματική, έντονη και δυναμική ανάπτυξη παράλληλα με σημαντικό όγκο δημοσίων και ιδιωτικών  επενδύσεων.

    Φυσικά, όλα αυτά πλέον δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα σύντομο μάθημα οικονομικής ιστορίας, για τον τρόπο με τον οποίο μπορεί η πραγματικότητα ν’ αλλάξει και τις πιο άρτια υπολογισμένες εκτιμήσεις. Το 2020 θα υπάρξει βαθύτατη ύφεση, πιθανότατα πολύ μεγαλύτερη της εκτιμώμενης περί το 10% από το Γενικό Λογιστήριο, την Κομισιόν κ.λπ. Ενώ, η αναμενόμενη αλλά σε καμία περίπτωση βέβαιη, έντονη ανάκαμψη του 2021, δεν αρκεί για να καλύψει τα δημοσιονομικά κενά που προκύπτουν. 

    Πράγμα που σημαίνει ότι, για ν’ αποφευχθούν περαιτέρω περιπέτειες που θα θυμίζουν την προηγούμενη δεκαετία, θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των πιθανών προβλημάτων. Όσο είναι νωρίς, διότι όταν αυτά εμφανισθούν οι δυσκολίες θα είναι άπειρα μεγαλύτερες.

    Από τη συντηρητική πολιτική έκδοσης νέου χρέους που ακολουθείται, είναι φανερό πως η κυβέρνηση έχει το βλέμμα στραμμένο και σε αυτό το ζήτημα,. Ενώ η μπουρδολογία του ΣΥΡΙΖΑ περί "νέων μνημονίων" (ακόμη και αυτά που επισημαίνονται ως δεσμεύσεις στα χαμηλότοκα δάνεια του, είναι για το θεαθήναι και τα αυτιά των ψηφοφόρων του προτεσταντικού Βορρά) δεν είναι παρά μια ακόμη, νέα "αυταπάτη" σανού της ηγεσίας του.

    Όσο όμως δεν υπάρχουν συγκεκριμένες δεσμεύσεις των εταίρων για διεξόδους από τα πιθανά δημοσιονομικά αδιέξοδα, όσο δεν ξεκαθαρίζουν οι λύσεις που θα είναι διαθέσιμες και όσο συνεχίζεται η αντίδραση των "τεσσάρων ολιγαρκών" (Ολλανδία, Σουηδία, Αυστρία και Δανία) στην πρόταση της Επιτροπής για το νέο Ταμείο Ανάκαμψης (το ερχόμενο τριήμερο στην Συνάντηση Κορυφής, θα έχουμε μία πρώτη αίσθηση του τρόπου με τον οποίο θα εξελιχθούν οι καταστάσεις σε αυτό το μέτωπο), οι ορίζοντες της Ελληνικής οικονομίας θα είναι ομιχλώδεις, δυσδιάκριτοι και θολοί. Τόσο ο μεσοπρόθεσμος, όσο και ο μακροπρόθεσμος.

    Και όλοι γνωρίζουμε πια πολύ καλά ότι, εάν θέλουμε να προσελκύσουμε αξιόλογο όγκο ξένων επενδύσεων, οφείλουμε να φροντίσουμε ώστε αυτοί οι ορίζοντες να είναι ολοκάθαροι, ξάστεροι και καταγάλανοι. Διαφορετικά… 

    Πέτρος Λάζος
    petros.lazos@capital.gr 

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ