Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 05-Νοε-2015 00:33

    Μάλλον C(h)oCos

    Μάλλον C(h)oCos
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Στο χθεσινό κείμενο περιγράφησαν οι λόγοι που τα CoCos είναι ασύμβατα με το ισχύον νομικό πλαίσιο της Ε.Ε. Και εξετάστηκε το πώς και γιατί καταλήξαμε σε αυτήν την συγκεκριμένη διαδικασία για την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών.

    Αργά το απόγευμα επιβεβαιώθηκε, κατά την διάρκεια του conference call της Εθνικής Τράπεζας, πως υπάρχει η έγκριση της Ε.Κ.Τ. για την μορφή των CoCos και την όλη διαδικασία. Επομένως η Κεντρική Τράπεζα αισθάνεται άνετη και "χαρούμενη" με τις "ταλαντώσεις" των κανόνων.

    Η νομική βάση για αυτές τις "διαφοροποιήσεις" από τον C.R.R., βρίσκεται στο άρθρο 31. Το οποίο προβλέπει τα "Κεφαλαιακά μέσα που αναλαμβάνονται από δημόσιες αρχές σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης".

    Πρόκειται σίγουρα για παγκόσμια πρωτοτυπία, μία κατάσταση που διαρκεί έξι ολόκληρα χρόνια, να χαρακτηρίζεται σαν "έκτακτης ανάγκης". Ακόμη και αν, καλόπιστα, δεχθεί κάποιος πως ο χαρακτηρισμός αφορά μόνο την παρούσα κατάσταση του τραπεζικού συστήματος, αυτή έχει ξεκινήσει εδώ και μήνες. Από τον Ιούλιο, τουλάχιστον. Είναι ποτέ δυνατόν, καταστάσεις που διαρκούν τρεις και πλέον μήνες, να θεωρούνται έκτακτες;

    Δεν γνωρίζω. Πρόκειται για υποκειμενική θεώρηση του τι είναι έκτακτο και τι όχι. Πάντως η γενική εντύπωση που υπάρχει πανευρωπαϊκά στον χρηματοοικονομικό χώρο, είναι πως το συγκεκριμένο άρθρο αφορά γεγονότα τύπου resolution weekend. Δηλαδή καταστάσεις όπου, τράπεζα ή τράπεζες, χρειάζονται ανακεφαλαιοποίηση εντός λίγων εικοσιτετράωρων και αυτή υλοποιείται στο πρώτο Σαββατοκύριακο...

    Παρόλα αυτά εάν κάποιος, σαν Δικηγόρος του Διαβόλου και για το καλό της οικονομίας, δεχθεί ότι έστω η έκτακτη ανάγκη υφίσταται και άρα το άρθρο 31 έχει εφαρμογή, εξακολουθεί να υπάρχει πρόβλημα. Διότι αυτό προβλέπει, στην παράγραφο 1, υποπαράγραφος δ (31.1.δ) πως τα κεφαλαιακά μέσα πρέπει να "έχουν αναληφθεί πλήρως και κατέχονται από το κράτος ή από σχετική δημόσια αρχή ή από δημόσια οντότητα". Μα η Α.Υ.Σ. προβλέπει καθαρά πως τα CoCos μπορούν να κατέχονται και από ιδιώτες. Με βάση τα όσα αυτή "διατάσσει" μάλιστα, στην περίπτωση που ιδιώτες επενδυτές συμμετέχουν στις Αυξήσεις Μετοχικού Κεφαλαίου κατά το μέρος των απαιτήσεων του Δυσμενούς σεναρίου, αυτοί θα λάβουν και CoCos και μετοχές. Αυτό παραβιάζει κατάφωρα και ξεκάθαρα το άρθρο 31.

    Είναι προφανές λοιπόν πως το άρθρο 31, δεν μπορεί να αποτελέσει στέρεα βάση για τα CoCos. Όχι όπως αυτά ορίζονται και προβλέπονται στην Α.Υ.Σ.

    Οι πιθανοί λόγοι που η Ε.Κ.Τ. επέλεξε να δώσει την άδειά της, μπορεί να είναι πολλοί. Και τα πιθανά σενάρια που προκύπτουν από αυτούς ακόμη περισσότερα. Θα αποτελούσε σπατάλη χώρου και χρόνου η περιγραφή τους.

    Λόγω όμως της χθεσινής αναφοράς στο άρθρο 28.η.ii, καλό είναι να περιγραφεί, περιληπτικά, τι θα συμβεί σε μία τέτοια περίπτωση. Το σενάριο είναι θεωρητικό και δεν υπάρχει καμία ένδειξη για το ποιες πιθανότητες φέρει για να πραγματωθεί.

    Σύμφωνα με αυτό το σενάριο λοιπόν, αργά ή γρήγορα, δημιουργείται πρόβλημα αποπληρωμής των τόκων των CoCos και ενεργοποιείται η υποχρεωτική μετατροπή σε μετοχές. Λόγω έλλειψης κερδών ή/και αποθεματικών. Σε μια ή περισσότερες τράπεζες. Οι νέες μετοχές ανήκουν στο Τ.Χ.Σ. και όποιες τράπεζες έχουν εκδώσει CoCos, επανακρατικοποιούνται. Όμως οι διοικήσεις τους που, όπως προβλέπει το 3ο Μνημόνιο, έχουν ορισθεί από τον E.S.M., παραμένουν και τις διαχειρίζονται. Φυσικά οι υπάρχοντες ιδιώτες μέτοχοι, υφίστανται τρομακτικού μεγέθους dilution.

    Η λογική συνέχεια, στην πιθανή ή απίθανη περίπτωση εφαρμογής του συγκεκριμένου σεναρίου είναι η πώληση των συγκεκριμένων τραπεζών σε (νέους) ιδιώτες επενδυτές. Εν ευθέτω χρόνω, με πλήρη ιδιωτικοποίηση και πιθανότατα ξένους επενδυτές. Με τα τιμήματα αυτών των πωλήσεων να καταλήγουν στο γνωστό Fund με ελληνικά περιουσιακά στοιχεία ύψους €50 δισ. (το οποίο παρεμπιπτόντως, έπρεπε να έχει ήδη δημιουργηθεί μέχρι τις 31 Οκτωβρίου αλλά δεν...).  Με κυριότερο στόχο την αποπληρωμή σημαντικού μέρους του εθνικού χρέους...

    Πέτρος Λάζος

    petros.lazos@capital.gr

    Twitter: @Marketelf

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ