Η "φούσκα" και οι ανατροπές στην ενέργεια
Πέμπτη, 16-Ιαν-2025 00:01
1)Η "φούσκα" και οι ανατροπές στην ενέργεια
Δυο εμβληματικές επενδύσεις για τον παραγωγικό μετασχηματισμό της χώρας, το Giga Factory της Sunlight και η επένδυση της B&T Composites για κατασκευή συστημάτων αποθήκευσης υδρογόνου, αναβάλλονται ή αναστέλλονται ολοσχερώς.
Για τη δεύτερη επένδυση σύμφωνα με δηλώσεις στελεχών της η απόσυρση γίνεται γιατί η ελληνική κυβέρνηση γνωστοποίησε ότι θα χρηματοδοτήσει το 40% της επένδυσης, δηλαδή 7 εκατ. από τα 18 εκατ. ευρώ που είχαν εγκριθεί από την ΕΕ, κάτι που δεν έγινε αποδεκτό από την εταιρία.
Κατά τις ίδιες πηγές, ενώ η ΕΕ με την απόφαση της, δίδει τη δυνατότητα στην Ελλάδα να χρηματοδοτήσει το συγκεκριμένο πρότζεκτ έως του ποσού των 18 εκατ. ευρώ "η κυβέρνηση μας δίνει μόνο το 40% της επένδυσης ενώ την ίδια στιγμή οι προσκλήσεις για χρηματοδότηση επενδυτικών σχεδίων (με μικρότερα ποσά) που έγιναν από το ΣΔΑΜ και από τον αναπτυξιακό νόμο, έχουν επιδότηση για τις περιοχές της δυτικής Μακεδονίας στο 70%"....
Η άλλη επένδυση που αφορά τη δημιουργία του Giga Factory είναι άλλου μεγέθους και οι λόγοι της αναστολής έχουν να κάνουν με τις γενικότερες εξελίξεις.
Η επένδυση της Sunlight είχε εξασφαλίζει πόρους από της Ε.Ε. (TAA, Innovation Fund) αλλά και τραπεζικό δανεισμό. Η διοίκηση αναστέλλει την επένδυση λόγω γενικότερων εξελίξεων που αφορούν τις σχέσεις της Ε.Ε. με την Κίνα και την πιθανότητα επιβολής δασμών από τις ΗΠΑ του Τραμπ στις ευρωπαϊκές εξαγωγές.
Η Ε.Ε. διστάζει να επιβάλει περιορισμούς των κινέζικων εξαγωγών συσσωρευτών καθώς πολλές ευρωπαϊκές εταιρείες έχουν σημαντική έκθεση στην αγορά της Κίνας και η επιβολή μέτρων θα είχε ανάλογες αντιδράσεις από την κινέζικη πλευρά προς τις ευρωπαϊκές εταιρείες.
Η στροφή στον τομέα της ενεργειακής μετάβασης διεφάνη πριν λίγες εβδομάδες με την κατάρρευση του κολοσσού των μπαταριών στην Ευρώπη Northvolt που είχε μάλιστα εξασφαλίσει ιδιωτική χρηματοδότηση 16 δισ. ευρώ.
Όπως γράφαμε και στο χθεσινό άρθρο οι εκλογή Τραμπ επιταχύνει ένα από καιρό προαναγγελθέν αδιέξοδο σε σχέση με την ενεργειακή μετάβαση.
Τα λάθη στον σχεδιασμό της ενεργειακής μετάβασης είναι σε γενικές γραμμές τα εξής:
Ο πακτωλός των κρατικών και ευρωπαϊκών επιδοτήσεων δεν πέτυχε την καλύτερη αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων και επιπλέον στον κλάδο προσέλκυσε όχι καινοτόμους επιχειρηματίες αλλά κυνηγούς επιδοτήσεων...
Στην υπόθεση της ενεργειακής μετάβασης οι κυβερνήσεις στοιχημάτισαν πως η διοχέτευση τεράστιων πόρων στον κλάδο των ΑΠΕ και της αποθήκευσης, θα επιταχύνει τις τεχνολογικές καινοτομίες έτσι ώστε η παραγωγή και αποθήκευση ενέργειας από ΑΠΕ σε ανταγωνιστικά κόστη θα συμβαδίζουν.
Μέχρι στιγμής όμως η τεχνολογία αποθήκευσης ενέργειας δεν φαίνεται πως μπορεί να καλύψει τις ανάγκες ευστάθειας ενός δικτύου που θα στηρίζεται κυρίως στις ΑΠΕ.
Τούτο δεν σημαίνει πως το ενεργειακό μας μέλλον δεν βρίσκεται σε μοντέλα παραγωγής ενέργειας με μηδενικούς ή ελάχιστους ρύπους και αέρια θερμοκηπίου. Ο σχεδιασμός της μετάβασης φαίνεται λάθος, όχι ο στόχος.
Στην περίπτωση του στόχου, προκειμένου να προληφθεί ή εξομαλυνθεί η κλιματική αλλαγή, η μετάβαση θα πρέπει να αφορά το σύνολο του πλανήτη και όχι τις πλούσιες χώρες της Δύσης. Είναι υποκρισία να διώχνουμε τις μονάδες παραγωγής από την Ευρώπη επιβαρύνοντας το ενεργειακό κόστος παραγωγής και να συνεχίζουμε να καταναλώνουμε τα ίδια προϊόντα ως εισαγόμενα από τρίτες χώρες που τα παράγουν καίγοντας άνθρακα...
Η στήλη δεν αποδέχεται τις θεωρίες συνωμοσίας πως η κλιματική αλλαγή δεν οφείλεται στην επιθυμία 8 δισεκατομμυρίων κατοίκων του πλανήτη να διαβιούν με τις ανέσεις που πριν 100 χρόνια διαβιούσαν μερικές εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπων σε ένα πλανήτη με πληθυσμό το ¼ του σημερινού.
Ούτε τις θεωρίες των "ψεκασμένων" για την επικινδυνότητα ή την αισθητική ρύπανση των ανεμογεννητριών και των φωτοβολταϊκών συμμερίζεται.
Απλά εκφράζει ένα προβληματισμό αν στην παρούσα φάση οι ΑΠΕ μπορούν εξασφαλίσουν τις ποσότητες ενέργειας που χρειαζόμαστε, τις ώρες που τις χρειαζόμαστε και στο κόστος που απαιτείται έτσι ώστε η οικονομία να είναι ανταγωνιστική;
Θεωρητικά ένα σύστημα ΑΠΕ διεσπαρμένων σε γεωγραφικά σημεία, με ένα πολύπλοκο εκτεταμένο (πολλαπλάσιας έκτασης από το σημερινό) δίκτυο μεταφοράς, με αγνώστου αριθμού και κόστους μονάδες αποθήκευσης, μπορεί να λειτουργήσει. Δεν έχει δοκιμαστεί πουθενά όμως σε μεγάλη κλίμακα. Επιπλέον το κόστος όλων των παραπάνω επενδύσεων σε κλίμακα π.χ. Ε.Ε. δεν μπορεί να υπολογιστεί.
Όπως και πριν 3-4 χρόνια γράφαμε, η ενεργειακή μετάβαση οδηγείται σε αδιέξοδο και σύντομα στη συνάρτηση θα κληθεί να συνεισφέρει και η πυρηνική ενέργεια καθώς υπάρχουν τεχνολογικές εξελίξεις στο κλάδο.
Δεν είναι μόνο η εκλογή Τραμπ που σηματοδοτεί τη συντελούμενη στροφή. Στη Γερμανία τα δύο μεγαλύτερα κόμματα είναι υπέρ της επανεξέτασης του ζητήματος της ενεργειακής μετάβασης και της απομάκρυνσης από την πυρηνική ενέργεια. Η Γερμανία σε επίπεδο Ε.Ε. αποτελούσε το μεγαλύτερο υποστηρικτή των ΑΠΕ και αντίπαλο της πυρηνικής ενέργειας.
Στον τομέα της ενεργειακής μετάβασης φαίνεται πως έρχονται τεκτονικές ανατροπές. Προς το παρόν βλέπουμε μόνο την κορυφή του παγόβουνου. Καλό είναι όσοι κάνουν μακροπρόθεσμους σχεδιασμούς να το λάβουν υπόψη.
Για περισσότερες πληροφορίες:
Βλέπε: To επερχόμενο ενεργειακό Βατερλό...
Βλέπε: Το ενεργειακό Βατερλό Νο 2...
Βλέπε: Οι Γερμανοί ξανάρχονται και η Ευρώπη αυτοκτονεί...
"ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΣΑΣ κ. ΣΤΟΥΠΑ
Σχετικά με τον Νέο Κ.Ο.Κ. Νομίζω ότι ο ΚΩΔΙΚΑΣ αυτός Θα πρέπει να υποχρεώνει τις Εταιρείες που διαχειρίζονται τις Νέες Σύγχρονες Οδικές Αρτηρίες (υποτίθεται) να υπάρχουν μεγάλες Σιδηροκατασκευές και να αναφέρουν τα Όρια Ταχύτητος ανά Λωρίδα Κυκλοφορίας, όπως αυτές που αναγράφονται οι Ενδιάμεσοι Προορισμοί.
Θα πρέπει να έχουν εκτός από τα Όρια της Ανώτερης Ταχύτητος ανά Λωρίδα Κυκλοφορίας, αλλά και τα Όρια της Κατώτερης Ταχύτητας στη Δεξιά Λωρίδα Κυκλοφορίας, Έτσι θα μπορούν να τοποθετηθούν και Όρια Ταχύτητος για Βρεγμένο Οδόστρωμα και Ηλεκτρικοί Πίνακες για Πιθανά Συμβάντα που θα συναντήσουν οι Οδηγοί. Επιπλέον θα αποφεύγονται οι Προσπεράσεις από Δεξιά, γιατί κάποιοι πιάνουν την Αριστερή Λωρίδα και Πηγαίνουν με 45 Km/H. Έχω άσχημη Προσωπική Εμπειρία επ΄ αυτού.
Επίσης πέραν του Εκσυγχρονισμού των Δρόμων είναι Ευκαιρία για Δημιουργία Νέων Δουλειών και Κατασκευών
Αν το δημοσιεύσετε μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το όνομα ΤΣΟΣΜΗ. (TSOSMI)
Άλλωστε έτσι με ξέρει όλη η ΠΙΑΤΣΑ και το συνάφι των Μηχανουργών".