Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 30-Οκτ-2019 00:02

    Η μαύρη σημαιοφόρος

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Κώστα Στούπα 

    1) Η μαύρη σημαιοφόρος

    Μια εικόνα που έγινε θέμα πολλών συζητήσεων τις τελευταίες ημέρες ήταν αυτή μιας μαθήτριας μαύρου χρώματος η οποία ήταν σημαιοφόρος στη μαθητική παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου.

    Ομολογώ πως με εξέπληξε θετικά αυτή η εικόνα, γιατί χαρακτηρίζει μια δυναμική κοινωνία η οποία επιβραβεύει τους αρίστους (όσους διακρίνονται με την προσπάθειά τους) χωρίς φυλετικές ή άλλες προκαταλήψεις καταγωγής.

    Κατά τη γνώμη μου, στον βαθμό που υπάρχουν μαθητικές παρελάσεις (μάλλον καλά κάνουν που υπάρχουν σε μια χώρα που βρίσκεται στα σύνορα τριών ηπείρων και αποτελεί εδώ και αιώνες, λόγω της στρατηγικής θέσης, στόχο εισβολής και κατοχής) είναι θετικό που η σημαία (το σύμβολο του αυτοπροσδιορισμού και της ανεξαρτησίας της) δίδεται πλέον στον καλύτερο μαθητή ασχέτως (φυλετικής και οικογενειακής καταγωγής…).

    Θα ήταν δυστυχές για την κοινωνία η σημαία να πηγαίνει στον μαθητή της πιο πλούσιας οικογένειας ή το μέλος κάποιας ισχυρής πολιτικής ή θρησκευτικής φατρίας ασχέτως της αξίας και των ατομικών του προσπαθειών (όπως π.χ. συνέβαινε την εποχή της φεουδαρχίας ή σε καθεστώτα φασιστικού ή κομμουνιστικού ολοκληρωτισμού όπου οι ελίτ προκύπτουν αποκλειστικά από τα μέλη του κόμματος).

    Η μαντήλα...

    Αντιθέτως, η εικόνα μιας αντίστοιχης ασχέτου διαβάθμισης σκουρότητας του δέρματος μαθήτριας με μουσουλμανική μαντήλα θα με γέμιζε ανησυχία. Το ίδιο και κάποιος σημαιοφόρος με ναζιστικό, φασιστικό, κομμουνιστικό περιβραχιόνιο ή οποιοδήποτε άλλο σύμβολο υποταγής σε κάποια μορφή ολοκληρωτισμού. Ανησυχία προκαλούν και οι μαθητές που καίνε σημαίες ή μουτζώνουν τους επισήμους...

    Οι σημαίες είναι ένα από τα σύμβολα ταυτοποίησης ενός λαού και οι επίσημοι ασχέτως του προσώπου εκπροσωπούν θεσμούς που εξασφαλίζουν τη συνεκτική και αρμονική μας συνύπαρξη. Δια τούτο ακόμη και όταν τα πρόσωπα μας προκαλούν δυσφορία πρέπει να επιδεικνύουμε σεβασμό.

    Τούτο γιατί η πρώτη περίπτωση (της μαύρης σημαιοφόρου) ασχέτως φυλής δείχνει πως  μοιράζεται τις ίδιες αξίες με την κοινωνία μας. Πειθαρχεί στους ίδιους νόμους και έχει τα ίδια ακριβώς δικαιώματα με όλους όσους συμμετέχουμε στην ελληνική και την ευρύτερη ευρωπαϊκή κοινωνία. Με λίγα λόγια: Μετέχει της ίδιας (ημετέρας) παιδείας και άρα συμμετέχει στην κοινή μας προσπάθεια ως κοινωνία...

    Η δεύτερη περίπτωση με τη μαντήλα, δείχνει αφοσίωση σε κανόνες κάποιου πολιτισμού του οποίου οι βασικές αξίες είναι αντίθετες και ανταγωνιστικές με αυτές αυτού στον οποίο ανήκει η κοινωνία μας. Το ίδιο ισχύει και για τα ναζιστικά ή κομμουνιστικά διακριτικά και σύμβολα.

    Στην Ελλάδα, την Ευρώπη και τη Δύση συνολικότερα η ατομική ταυτότητα είναι βασικό συστατικό της κοινωνικής μας υπόστασης και πολιτικής μας οργάνωσης. Το πρόσωπο (...το σώμα γενικότερα) και οι πράξεις του καθενός είναι μερικά από  τα βασικά συστατικά που συγκροτούν την ταυτότητα εκάστου ημών.

    Κάποιος που κρύβει το πρόσωπο δείχνει πως αμφισβητεί βασικές αξίες του πολιτισμού μας. Πολύ περισσότερο κάποιος που υποχρεώνεται να κρύβει το πρόσωπο και το σώμα του. Δηλαδή κάποιος που υποχρεώνεται να μην έχει δημόσια ταυτότητα.

    Στις κοινωνίες μας αυτοί που προσπαθούν να κρύψουν την ταυτότητά τους είναι όσοι έχουν ύποπτες και παράνομες επιδιώξεις. Στις δικτατορίες αυτό ενδεχομένως να συνιστά προσπάθειες αντίστασης στο καθεστώς. Στις δημοκρατίες που υπάρχει ελευθερία βούλησης και έκφρασης όμως συνήθως αυτό  υποκρύπτει προθέσεις εγκληματικής δραστηριότητας.

    Επιπλέον η μαντήλα, το τσαντόρ ή η μπούρκα είναι σύμβολα κοινωνικής και πολιτικής υποβάθμισης και καταπίεσης της γυναίκας, κάτι που αντιβαίνει βασικές αρχές του πολιτισμού μας.  

    Στις κοινωνίες της Δύσης εδώ και πολλές δεκαετίες οι γυναίκες έχουν τα ίδια δικαιώματα και υποχρεώσεις με τους άνδρες. Αυτό είναι βασικό συστατικό πλέον των ελεύθερων ανοιχτών κοινωνιών...

    Η συμμετοχή των γυναικών στις οικονομικές δραστηριότητες, των παραγωγικών μη εξαιρουμένων, στις δυτικές δημοκρατίες έλαβε μαζικό χαρακτήρα κατά την περίοδο του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου όταν η επιστράτευση των ανδρών έκανε επιτακτική την ανάγκη πλήρωσης παραγωγικών θέσεων στις πολεμικές βιομηχανίες που έπρεπε να εξοπλίσουν τα στρατεύματα.

    Σήμερα οι γυναίκες της Δύσης συμμετέχουν σε όλες τις δραστηριότητες, στην πολιτική, την επιστήμη, την οικονομία και την άμυνα, ακόμη και αυτές που μέχρι πριν μερικές δεκαετίες αφορούσαν αποκλειστικά άνδρες.

    Η ανοχή της μαντήλας και της υποβάθμισης της θέσης των γυναικών σε μια δημοκρατική κοινωνία συνιστά ανοχή σε καταστάσεις βαρβαρότητας και οπισθοδρόμησης.

    Άλλο λοιπόν έγχρωμος σημαιοφόρος άλλο μαντηλοφόρος...

    Η σημασία της 28ης Οκτωβρίου


    Η επέτειος της 28ης Οκτωβρίου για την Ελλάδα έχει ιδιαίτερη συμβολική σημασία, ιδίως σε μια περίοδο που δεχόμαστε συνεχώς απειλές από έναν γείτονα που έχει φτάσει να έχει οκταπλάσιο πληθυσμό και ό,τι  αυτό μπορεί να σημαίνει σε συνδυασμό με τις οικονομίες κλίμακας που δημιουργούνται για τη διαφορά υλικής αμυντικής ισχύος.

    Την 28η Οκτωβρίου στην Ελλάδα τιμούμε τη νίκη μας επί της πολύ ισχυρότερης Ιταλίας του Μουσολίνι που εισέβαλε στη χώρα και την οποία οι παππούδες μας  κατατρόπωσαν στα βουνά της Αλβανίας.

    Επιπλέον, όπως έγραφε πολύ σωστά ένας συνάδελφος και φίλος στα κοινωνικά δίκτυα, την 28η Οκτωβρίου 1940 ξεκίνησε μια δεκαετία που η μικρή Ελλάδα αναμετρήθηκε με όλους τους ολοκληρωτισμούς του προηγούμενου αιώνα και βγήκε νικητής.

    Στην αρχή κατατρόπωσε τον ιταλικό φασισμό, μετά αναμετρήθηκε με τον ρατσιστικό  ναζισμό και τέλος στον εμφύλιο συνέτριψε την προσπάθεια επιβολής κομμουνιστικού ολοκληρωτισμού στη χώρα από μια στρατιωτικά οργανωμένη μειοψηφία.

    Καμία άλλη χώρα δεν έχει να επιδείξει τέτοια "παράσημα" της ανθρώπινης προσπάθειας  υπέρ της εδαφικής ακεραιότητας, της δημοκρατικής ανοιχτής κοινωνίας και εναντίον του σκότους και της βαρβαρότητας.

    Η μαύρη σημαιοφόρος λοιπόν συμβολίζει τη δύναμη της ελληνικής κοινωνίας να γοητεύει και να αφομοιώνει και μέσω αυτής της διαδικασίας να ανανεώνεται, να δυναμώνει, να επιβιώνει και να εξελίσσεται.

    Τούτο δεν αποτελεί εθνομηδενιστικό παραλήρημα. Η χώρα έχει σύνορα και πρέπει να τα υπερασπίζεται. Ούτε αποτελεί ανοιχτό κάλεσμα για κάθε δυστυχή αυτού του πλανήτη που αναζητεί καλύτερη τύχη.

    Μια χώρα σαν την Ελλάδα μπορεί να δεχτεί να φιλοξενήσει και να αφομοιώσει έναν ορισμένο αριθμό νέων μελών, χωρίς να αλωθεί και να αφομοιωθεί η ίδια.

    Άρα, το ερώτημα που καλούμαστε να απαντήσουμε την εποχή της μεταναστευτικής κρίσης  είναι ποιος είναι αυτός ο αριθμός και αν μπορούμε να έχουμε λόγο, ποιοι θα είναι αυτοί που θα ζήσουν μαζί μας με βάση κριτήρια καλύτερης αφομοίωσης και μεγαλύτερης συνεισφοράς στην κοινή προσπάθεια.

    Η σημαιοφόρος της μαύρης φυλής στον βαθμό που αρίστευσε στην αφομοίωση της ημετέρας παιδείας σίγουρα πληροί αυτά τα κριτήρια ενδεχομένως και καλύτερα από πολλούς αυτόχθονες (έστω και από την εποχή των Πελασγών) αλαζόνες…

    Εκτός της μαύρης σημαιοφόρου όμως υπήρξαν και χιλιάδες άλλοι ελληνικής καταγωγής (ευτυχώς αδιαφόρου διαβάθμισης σκουρότητας του δέρματος) στους οποίους αξίζουν επίσης συγχαρητήρια... Η ανάδειξη της συγκεκριμένης εικόνας και η ανάλυση των συμβολισμών που εμπεριέχει καθόλου δεν μειώνει την εκτίμηση που πρέπει να έχουμε σε όλους όσους προσπαθούν.

    Υ.Γ: Μετανεωτερική  εποχή...

    Στην πρωτόγονη κατάσταση οι ανθρώπινες κοινότητες είχαν σαν κοινό παρονομαστή το αίμα (κοινά γονίδια). Αργότερα σαν βασικός κοινός παρονομαστής αναδείχθηκε η κοινή θρησκεία και το ανήκειν στον  ίδιο άρχοντα και  βασιλιά. Μετά τις εθνικές επαναστάσεις αναδύθηκαν η κοινή γλώσσα, η κοινή θρησκεία και οι φυλετικές συγγένειες...

    Στη μετανεωτερική εποχή των εύκολων διηπειρωτικών μετακινήσεων, της σε πραγματικό χρόνο πληροφόρησης σε όλο τον πλανήτη, τη θέση των γονιδίων παίρνουν τα "μιμίδια*"( οι κοινές πολιτισμικές αξίες).

    Η στήλη έχει αναφέρει ξανά πως η επόμενη μεγάλη επανάσταση όπως ήταν στο παρελθόν η θρησκευτική μεταρρύθμιση και η γαλλική επανάσταση  που οδήγησε στη διάλυση των αυτοκρατοριών και τη δημιουργία των εθνών κρατών, μοιάζει να είναι οι ψηφιακές κοινότητες (blockchain technology**) ένα από τα συστατικά των οποίων είναι και τα κρυπτονομίσματα…

    *Μιμίδια

    Ο όρος εισήχθη από τον κοινωνιοβιολόγο Ρίτσαρντ Ντόκινς το 1976, κατ' αναλογία προς το γονίδιο, τη βασική μονάδα γενετικής πληροφορίας. Ο πολιτισμός εξελίσσεται και μεταδίδεται από γενιά σε γενιά, όπως ακριβώς συμβαίνει και με τα γονίδια στο φυσικό κόσμο. Τα μιμίδια δεν κληρονομούνται μέσω του αίματος αλλά μέσω της επικοινωνίας, των εθίμων, της γλώσσας, της κουλτούρας γενικότερα, από τα γηραιότερα προς τα νεότερα μέλη κάθε κοινωνίας.

    Το 1976 ο Ντώκινς δημοσίευσε το " Εγωϊστικό Γονίδιο", ένα έργο που σηματοδοτεί την είσοδο της εξελικτικής βιολογίας στην πολιτισμική ανάλυση. Βάση του εγχειρήματος αποτελεί η εξελικτική θεωρία του Δαρβίνου. Το εγχείρημα ξεκινά από την βασική θέση ότι η εξέλιξη των εμβίων όντων είναι απλά η επιβίωση, ο πολλαπλασιασμός και η επέκταση των βασικών συστατικών υποσυνόλων τους, δηλαδή των γονιδίων.

    Ορίζοντας κατ’ αρχήν την ανθρώπινη συμπεριφορά σαν στρατηγική γονιδιακής αναπαραγωγής, ο Ντώκινς αντιλαμβάνεται ότι η συμπεριφορά αυτή δεν υπαγορεύεται αποκλειστικά από εσωτερικές πηγές αλλά και από εξωτερικές. Αναζητεί λοιπόν στο πολιτισμικό πεδίο το ανάλογο του βιολογικού κλωνωτή (replicator) - της κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωση αναπαράξιμης οντότητας που συνιστά το γονίδιο - εισάγοντας για τον σκοπό αυτό την έννοια του "μιμιδίου".
    Πηγή:Μιμίδια
     

    ** blockchain technology

    Η τεχνολογία blockchain προκύπτει από ένα δίκτυο ανθρώπων που δημιουργούν και μοιράζονται κάτι κοινό[41]. Το κύριο χαρακτηριστικό του δικτύου αυτού που χρησιμοποιείται στην τεχνολογία της αλυσίδας και στην γλώσσα των υπολογιστών ανήκει στην κατηγορία δικτύων υπό τον τίτλο δίκτυο ομότιμων κόμβων.

    Το δίκτυο είναι αποκεντρωμένο και διανεμημένο ισόποσα. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει κάποιο πρόσωπο του δικτύου που να υπερέχει έναντι κάποιου άλλου προσώπου κατ’ οποιονδήποτε τρόπο, οπότε υπάρχει απουσία προτεραιότητας (όποιου είδους), κάποιου προσώπου έναντι κάποιου άλλου. Τα πρόσωπα των συμμετεχόντων στο δίκτυο δεν είναι ίδια, αλλά είναι ίσα μεταξύ τους αναφορικά με οποιαδήποτε διαδικασία εκλογής ή/και επιλογής μεταξύ αυτών. Στατιστικά μιλώντας, εάν τεθεί θέμα εκλογής κάποιου προσώπου, η εκλογή αυτή θα δίνει ίσα ποσοστά επιτυχίας σε κάθε ένα από αυτά τα πρόσωπα και αυτή θα εκτελείται τυχαία.

    Πηγή: Wikipedia

    kostas.stoupas@capital.gr

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων