Κυνηγήστε εσείς τους λαθρεμπόρους καυσίμων και εδώ είμαστε...

Τετάρτη, 15-Νοε-2023 00:02

Κυνηγήστε εσείς τους λαθρεμπόρους καυσίμων και εδώ είμαστε...

Του Γιώργου Κράλογλου 

Σε κωμωδία εξελίσσεται η "επιθεώρηση” με δήθεν κυνήγι των λαθρεμπόρων καυσίμων. Η συνέχεια της 30χρονης σαπουνόπερας, στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο.  
  
Τίτλος της"νέας εποχής” των επεισοδίων  "Τα μέτρα δέουσας επιμέλειας για διάθεση και διακίνηση ενεργειακών προϊόντων”. 

Αυτό βγάζουν κάποιες διατάξεις του νέου φορολογικού νομοσχεδίου για το φοροκυνηγητό και την κάθαρση της φοροκλοπής που θα διαδεχθεί αυτά που ξέρουμε μέχρι σήμερα στη φορολογική μας πολιτική. 

Πρωταγωνιστές  στη "νέα εποχή” του σήριαλ (το ανεβάσαμε στην πολιτική σκηνή μας το 1993 !!) οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών και γενικά των καυσίμων. Οι ρόλοι αλλάζουν. 

Το δε κράτος από πρωταγωνιστής στο κυνήγι των λαθρεμπόρων καυσίμων  απλός συμπρωταγωνιστής.  Διατηρεί όμως τον παράλληλο ρόλο του ως  "τιμωρός” των αμαρτωλών της αγοράς. 

Να λοιπόν πως θα εξελιχθούν τα επεισόδια σύμφωνα με το σενάριο του νέου φορολογικού νόμου στις ειδικές διατάξεις του (για τους λαθρεμπόρους) υπό τον τίτλο ” Μέτρα δέουσας επιμέλειας”.

Οι εταιρείες εμπορίας των καυσίμων (που έχουν διαθέσει το σήμα τους σε πρατηριούχους) εκτός από προμηθευτές καυσίμων θα είναι και "καταδότες” τους έτσι και διαπιστώσουν την οποιαδήποτε "λαδιά” από την πλευρά τους. 

Και όταν λέμε "λαδιά” εννοούμε λαθρεμπόριο, νοθεία στα καύσιμα και ό,τι άλλο αποκαλείται ρίξιμο του καταναλωτή... 

Το κράτος τραβάει την ουρά του . Υπό κάποια έννοια βγαίνει από την ιστορία του κυνηγητού του λαθρέμπορου και των νοθευτών καυσίμων. Το παραδίδει στις εταιρείες που προμηθεύουν τους πρατηριούχους με τα δικά τους καύσιμα. 

Στην περίπτωση δε που δεν θα κάνουν καλά τη δουλειά τους (δηλαδή να ψάξουν για λαθραία καύσιμα, για νοθείες για το αν δουλεύει το σύστημα των εισροών και εκροών των καυσίμων και όλα τα μηχανήματα που τσεκάρουν το σύστημα) μαύρο φίδι που τους έφαγε... 

Τότε και μόνο τότε έρχεται το κράτος "τιμωρός” και τους αλλάζει τα μούτρα... Πρόστιμα, σφραγίσματα, λουκέτα, ανάκληση αδειών και ό,τι  άλλο μπορεί να λέγεται τιμωρία. 
 
Τι ωραία τι καλά θα μου πείτε..., τα λέει ο νέος μας νόμος για το κυνηγητό της φοροκλοπής. Τι ωραία τι καλά που το κράτος μας προστατεύει τους πολίτες του. Φροντίζει να μην είναι θύματα και έχει τα μάτια του ανοικτά... 

Ποια μάτια όμως θα σας πούμε εμείς... 

Τον εταιρειών προμηθευτών των καυσίμων; Των εταιρειών που έχουν δώσει το σήμα τους σε εκείνους που το ίδιο το κράτος έρχεται να μας πει ότι κάνουν τις  "λαδιές” και ρίχνουν την αγορά και τους καταναλωτές;
 
Δεν παίρνουμε το μέρος κανενός. Και μας είναι αδιάφορο αν θα τα βρίσκουν από εδώ και πέρα όχι μόνο στο σύστημα παραγωγής αλλά και της διανομής καυσίμων από την πρώτη φάση, της προμήθειας, μέχρι την τελευταία. 
 
Απορούμε όμως. 

Από το 1993 που απελευθερώθηκε η αγορά των καυσίμων και οι τιμές τους (πολύ σωστά  -θα πούμε εμείς- και θα σημειώσουμε ότι είχαμε αργήσει και πολύ μάλιστα σε σχέση με την Ε.Ε.) συστήσαμε τουλάχιστον 30-35 ομάδες εργασίας και 40 Επιτροπές να μελετήσουν το λαθρεμπόριο των καυσίμων ενώ 1-2 από τις ανεξάρτητες Αρχές παρέδωσαν και  2 δικές τους μελέτες (τις 10ετίες 1990-2000) για το πώς μπορεί να "κουρευτεί” το λαθρεμπόριο. 

Να σημειωθεί δε ότι από τα πρώτα μέτρα που υποδείχθηκαν ήταν και η καθιέρωση του συστήματος των εισροών και των εκροών. Πέρασαν όμως 10 χρόνια (!!) να βρούμε τρόπο να το εφαρμόσουμε ...

Και έρχεται τώρα ένας νέος νόμος που περίπου αφαιρεί τις ευθύνες κράτους από το όλο λαθρεμπορικό πρόβλημα στην αγορά καυσίμων και μεταφέρει τις ευθύνες στο ίδιο το κύκλωμα (κρατώντας για τον εαυτό του μόνο την τυχόν τιμωρία) λες και είναι δύσκολο (μετά από 30 χρόνια κωμωδίας στο θέμα) να εντοπίσουμε είτε στα διυλιστήρια (αγοραστές) είτε στις εταιρείες (διανομή), είτε στα πρατήρια (πωλητές) ποιοι, πόσοι και πώς κάνουν λαθρεμπόριο και πώς γίνεται με τη νοθεία... Το κράτος πάντως φαίνεται ότι δεν μπορεί. Γι' αυτό και τα παρέδωσε. Ποια θα είναι η συνέχεια; Θα μας πουν τα παιδιά μας...   

george.kraloglou@capital.gr