Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 03-Νοε-2020 00:01

    Οικονομικό Κλίμα: Η σημασία των ψιλών γραμμάτων

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Παπακωνσταντίνου 

    Προφανώς είναι θετικό πως τον Οκτώβριο υπήρξε στην Ελλάδα μικρή έστω βελτίωση του οικονομικού κλίματος, μετά από πτώση 2 μηνών. Βεβαίως, οι μετρήσεις έγιναν από το ΙΟΒΕ στα μέσα του μήνα πριν αρχίσει η εκρηκτική άνοδος των κρουσμάτων. 

    Δείχνουν πως στήριξη προσέφερε η βιομηχανία, οι κατασκευές και το λιανικό εμπόριο καθώς οι δείκτες τους έδειξαν διόρθωση, αλλά την ίδια στιγμή δύο άλλοι δείκτες επιδεινώθηκαν. Ο ένας ήταν οι υπηρεσίες -κυρίως λόγω του πολύ κακού κλίματος στον τουρισμό- και ο δεύτερος, και εκεί είναι το ζουμί, ήταν η καταναλωτική εμπιστοσύνη. Είναι γνωστό πως οι Έλληνες καταναλωτές αναδεικνύονται ως οι πιο απαισιόδοξοι ανά την ΕΕ στην εν λόγω μηνιαία έρευνα συγκυρίας (που διενεργείται με ενιαίο τρόπο ανά την ΕΕ). Ωστόσο, χτυπά καμπανάκι το εξής: κατά μέσο όρο οι μετρήσεις στα άλλα κράτη μέλη δείχνουν μία συγκράτηση του κλίματος σε σταθερά επίπεδα, τη στιγμή που στην Ελλάδα η πτώση συνεχίζεται.

    Τα ελληνικά νοικοκυριά δηλώνουν λοιπόν πως χειροτερεύει η κατάστασή τους για τέταρτο συνεχή μήνα (ο δείκτης διαμορφώθηκε στις -45,5 μονάδες). Το ΙΟΒΕ θεωρεί πως αιτία είναι η περαιτέρω επιδείνωση των επιδημιολογικών δεδομένων, ιδίως στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη. Εκτιμά, μάλιστα, πως οι μετρήσεις του Νοεμβρίου θα είναι πιο δυσμενείς και ευελπισθεί τα πρόσθετα μέτρα στήριξης που ανακοίνωσε η κυβέρνηση να μετριάσουν την αρνητική εικόνα που διαμορφώνεται.

    Η οικονομία όμως είναι πρωτίστως "κλίμα". Οι καταναλωτές δηλώνουν στην έρευνα Οκτωβρίου (πριν ξεσπάσει το μεγάλο κύμα κρουσμάτων και έρθουν οι νέοι περιορισμοί) πως η οικονομική κατάσταση της χώρας αλλά και της "τσέπης" τους το προσεχές 12μηνο θα χειροτερεύσει. Δηλώνουν πως σχεδιάζουν να περιορίσουν την πρόθεσή τους για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (για παράδειγμα επίπλων ή ηλεκτρικών συσκευών). Ομοίως λένε πως έχει περιορισθεί η πρόθεσή τους για αποταμιεύσεις.

    Άρα, το στοίχημα των επόμενων ημερών είναι μεγάλο. Πρέπει η υγειονομική κρίση να μην ξεφύγει. Όχι μόνο για να προφυλαχθούν οι ανθρώπινες ζωές, αλλά και για να διατηρηθεί το "κλίμα". Είναι δεδομένο πως ο Νοέμβριος θα είναι ένας άσχημος μήνας. Αλλά πρέπει ο Δεκέμβριος να είναι καλύτερος. Πόσο εφικτό όμως είναι αυτό; Η αγορά πρέπει να μείνει όσο πιο "ανοικτή" γίνεται και η αισιοδοξία για το 2021 πρέπει να ανακτηθεί.

    Μόνο έτσι η ύφεση (η οποία θεωρείται δεδομένο πως θα είναι βαθύτερη από το 8% που υπολόγιζε έναν μήνα πριν η κυβέρνηση) θα διατηρηθεί σε μονοψήφια -έστω- επίπεδα. Μόνο έτσι θα περιορισθούν οι τριγμοί στις επιχειρήσεις αλλά και στους εργαζόμενους, οι οποίοι είναι φανερό ότι αγωνιούν για το μέλλον και διαμορφώνουν μία αμυντική καταναλωτικά θέση. Η ψυχολογία πρέπει να διαφυλαχθεί. Για να διαφυλαχθεί η κατανάλωση και η συνολική πορεία της οικονομίας της χώρας.

    dimitris.papakonstantinou@capital.gr

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ