Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 29-Απρ-2020 00:01

    Επιτρέψτε μου να διαφωνήσω για τα σχολεία...

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Παπακωνσταντίνου 

    Οι ειδικοί γνωρίζουν καλύτερα. Είναι όμως βέβαιο ότι ο σχεδιασμός για τα σχολεία είναι ο ενδεδειγμένος;

    Με ενδιαφέρον και ανακούφιση και προφανώς με πολλή ελπίδα άκουσαν οι πολίτες το σχέδιο σταδιακής επιστροφής στην κανονικότητα αρχής γενομένης από το διάγγελμα του πρωθυπουργού και στο πλαίσιο μίας αναλυτικής και σοβαρής παρουσίασης. Και είναι σαφές ότι οι δράσεις και τα χρονικά ορόσημα έχουν μελετηθεί σύμφωνα πάντοτε με τις υποδείξεις των ειδικών. Και είναι αλήθεια ότι η σοβαρότητα και η επιτυχία με την οποία αντιμετωπίστηκε η πανδημία μέχρι στιγμής στην Ελλάδα, δημιουργεί προσδοκία και για αντίστοιχη επιτυχία στην εφαρμογή του σχεδίου που ανέπτυξε χθες η κυβέρνηση. 

    Ωστόσο, θα μου επιτρέψετε μία ένσταση. Και αυτή αφορά στο άνοιγμα των σχολείων. Είμαστε απολύτως βέβαιοι ότι η επιστροφή στις σχολικές τάξεις δεν θα επιδράσει αρνητικά στη διάδοση του ιού; Όχι τόσο για τα ίδια τα παιδιά, αλλά κυρίως για τη μετάδοση που προφανώς απευχόμαστε αλλά δεν μπορεί να αποκλειστεί ότι δύναται να υπάρξει στο οικογενειακό περιβάλλον και σε ανθρώπους ενδεχομένως που ανήκουν σε αυτό που έχουμε συνηθίσει πλέον να αποκαλούμε "ευπαθείς ομάδες"; Σε καμιά περίπτωση δεν επιθυμώ να διαφωνήσω με τους ειδικούς -πώς θα ήταν άλλωστε αυτό δυνατό;- που έχουν κάνει τις σχετικές εισηγήσεις, όμως υπάρχει λόγος να αναληφθεί το συγκεκριμένο ρίσκο;

    Ιδιαίτερα δε από τη στιγμή που όλοι έχουν λίγο πολύ παραδεχτεί, ακόμα και η κυβέρνηση, ότι βαδίζουμε σε αχαρτογράφητη περιοχή. Τα δεδομένα αλλάζουν καθώς υπάρχει μία δυναμική στις γνώσεις για τη συμπεριφορά του ιού που μεταβάλλει σχεδόν καθημερινά ή προσθέτει σε όσα μέχρι την προηγούμενη γνωρίζαμε. Προφανώς τα δεδομένα έχουν δείξει ότι η συμμετοχή των παιδιών στη διάδοση της πανδημίας είναι μικρότερη από ό,τι είχε στην αρχή εκτιμηθεί. Αυτό ωστόσο δεν σημαίνει ότι δεν υφίσταται. Αν βρισκόμασταν στο μέσο για παράδειγμα της σχολικής χρονιάς, θα ήταν πιο εύλογη η ανάληψη του σχετικού ρίσκου. Τώρα όμως που πλέον βρισκόμαστε λίγες εβδομάδες πριν το τέλος, ποια ακριβώς είναι η ανάγκη που οδηγεί στην απόφαση επαναλειτουργίας των σχολείων; Έχουν συνεκτιμηθεί ορθά οι οικογενειακές παράμετροι που διαφέρουν στην Ελλάδα από άλλες ευρωπαϊκές χώρες;

    Επιτρέψτε μου και μία ακόμα επισήμανση. Έτσι όπως έχει σχεδιαστεί η επάνοδος, σε προτεραιότητα είναι η Γ' Λυκείου. Οι συγκεκριμένοι μαθητές γυρίζουν πρώτοι στα σχολεία. Μα, αν δεν κάνω λάθος, οι περισσότεροι μαθητές της Γ' Λυκείου, επιλέγουν διαχρονικά, να κρατούν απουσίες για το τέλος της σχολικής χρονιάς για να μην πηγαίνουν σχολείο και να έχουν χρόνο για διάβασμα ενόψει των πανελλαδικών. Τόσο μεγάλη είναι η ανάγκη της φυσικής παρουσίας στα σχολεία για τις τελευταίες 3-4 εβδομάδες; Επίσης, για να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας, στην τελική ευθεία προς τις πανελλαδικές, πολύ μεγαλύτερη σημασία έχει η φροντιστηριακού τύπου εκπαίδευση. Αν ήθελε το υπουργείο Παιδείας να προσφέρει μεγαλύτερη βοήθεια στους μαθητές της Γ΄ Λυκείου θα μπορούσε να προσανατολίσει την τηλε-εκπαίδευσή τους σε αυτή τη λογική. Και να δώσουν όταν έρθει η στιγμή τα παιδιά τις εξετάσεις τους με σωστή τήρηση των υγειονομικών μέτρων και της σωματικής απόστασης.

    Όσο για τις άλλες τάξεις ποιος ο λόγος να επιστρέψουν στα θρανία; Δηλαδή τι θα προσφέρει στους μαθητές πχ του Γυμνασίου να επιστρέψουν για καμιά 20αριά μέρες στα σχολεία; Συγγνώμη αλλά απολύτως τίποτε. Και υπάρχουν οι προϋποθέσεις σε όλα τα σχολεία για να λειτουργήσουν με τις απαραίτητες συνθήκες υγιεινής και απόστασης; Σε όλες τις λειτουργίες των σχολείων; Πολύ αμφίβολο. Και υπάρχει και μία ακόμα απορία. Γιατί η σταδιακή επιστροφή; Γιατί για παράδειγμα δεν επιστρέφουν όλοι στα Λύκεια και τα Γυμνάσια στις 11 Μαΐου; Αν δεν υπάρχει πρόβλημα, τότε δεν υπάρχει και λόγος να μην ανοίξουν αυτές οι τάξεις. Αν υπάρχει και απαιτείται χρόνος για να φανεί αν δεν δημιουργεί υγειονομικά προβλήματα η επιστροφή της Γ' Λυκείου, γιατί οι άλλες τάξεις επιστρέφουν μία μόνο εβδομάδα μετά και όχι 14 ημέρες μετά που έχει οριστεί ως επαρκές χρονικό διάστημα για την εκδήλωση ενός κρούσματος; Τι νόημα έχει η μία εβδομάδα διαφορά; 

    Εν πάση περιπτώσει, δεν νιώθω να έχω λάβει επαρκείς εξηγήσεις γιατί θα πρέπει να αναληφθεί το συγκεκριμένο ρίσκο. Το οποίο ομολογώ ότι ορθά έχει διατυπωθεί από ορισμένες πλευρές ότι είναι και αχρείαστο. Και υπάρχει και κάτι ακόμα. Μπορούμε να πειραματιστούμε με το άνοιγμα της αγοράς και την επανέναρξη της οικονομικής και κοινωνικής ζωής. Όμως, με τα παιδιά δεν μπορούμε να πειραματιζόμαστε. Ιδιαίτερα αν δεν προκύπτει επαρκής λόγος για τον οποίο θα πρέπει σώνει και ντε να ανοίξουν τα σχολεία μία ανάσα πριν το τέλος της σχολικής χρονιάς. Δεν χάθηκε ο κόσμος αν μειωθεί φέτος η διδακτέα ύλη. Αλλού είναι τα προβλήματα στο σύστημα εκπαίδευσης και ακόμα δεν έχουν λυθεί. Ως προς το άνοιγμα λοιπόν των σχολείων, ίσως θα πρέπει να υπάρξουν και δεύτερες σκέψεις. Άλλωστε σχέδιο είναι αυτό που ανακοινώθηκε. Και τα σχέδια επιδέχονται βελτιώσεων...

    dimitris.papakonstantinou@capital.gr

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ