Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 28-Απρ-2020 00:01

    Να ανοίξουν ή όχι τα σχολεία; Ιδού η απορία...

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Παπακωνσταντίνου 

    Ήταν αναμενόμενο ότι στην πορεία προς την επιστροφή στην καθημερινότητα, το άνοιγμα των σχολείων θα ήταν μείζον σημείο προβληματισμού. 

    Όσο προχωρούμε προς τη σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων, το άνοιγμα των σχολείων φαίνεται λοιπόν πως αποτελεί το μεγαλύτερο σημείο τριβής στον επιστημονικό κόσμο αλλά ενδεχομένως και εντός της κυβέρνησης. Σύμφωνα με όσα έχουν μέχρι στιγμής γίνει γνωστά, πιθανολογείται πλέον η επιστροφή των μαθητών της τρίτης λυκείου από τις 11 Μαΐου με σταδιακή χρονικά επανένταξη στη συνέχεια και των υπόλοιπων τάξεων λυκείου και γυμνασίου. Για το δημοτικό και την προσχολική ηλικία, φαίνεται πώς ακόμα δίνονται... μάχες. Όπως διαφορετικές απόψεις μεταξύ των ειδικών φαίνεται πως εξακολουθούν να υπάρχουν και για τις πλην της Γ' Λυκείου τάξεις. 

    Βεβαίως, η βαρύνουσα άποψη στο ζήτημα αυτό, είναι η άποψη της αρμόδιας επιτροπής του υπουργείου υγείας, η οποία, όπως ανέφερε ο εκπρόσωπός της, ο κ. Τσιόδρας, έχει εισηγηθεί την υπό όρους και σταδιακή επιστροφή των μαθητών στα θρανία. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι αυτή η εισήγηση, έχει δοθεί χωρίς πιέσεις και πειραματισμούς και βασιζόμενη μόνο σε επιστημονικά κριτήρια. Κριτήρια που ωστόσο φαίνεται πως διαφέρουν από χώρα σε χώρα. Δεν είναι ενιαία η πολιτική. Γιατί το αναφέρουμε αυτό; Διότι παρατηρείται μία συνολικότερη τάση ανοίγματος των σχολείων στις χώρες του Βορρά, σε αντίθεση με την Ιταλία και την Ισπανία, όπου φαίνεται πως προκρίνεται η ολοκλήρωση του μαθητικού έτους για όσους τουλάχιστον μαθητές δεν κρίνεται αυτή τη χρονιά το μέλλον τους. Όπως η δική μας Γ' Λυκείου...

    Πάντως, αν αληθεύει το... παρασκήνιο, το υπουργείο παιδείας εμφανίζεται πολύ θετικότερο στην επαναλειτουργία των σχολείων. Υπό το άγχος (;) της κάλυψης της μέγιστης δυνατής διδακτέας ύλης. Είναι άραγε αυτό τόσο σημαντικό; Για τις μικρότερες της Γ' Λυκείου τάξεις εννοείται...  Έχει κατανοηθεί πλήρως το τι σημαίνει το "υπό όρους" της επιτροπής; Μπορεί να ανταποκριθεί; Ίσως δε  πιο... κατανοητή είναι η θέση εκπροσώπων του οικονομικού επιτελείου που φέρονται να θέτουν το ζήτημα της κάλυψης από το Δημόσιο των μισθών γονέων που μένουν σπίτι για την φύλαξη των παιδιών. Και της γενικότερης "ανωμαλίας" που τα κλειστά σχολεία προκαλούν στην εύρυθμη λειτουργία της οικονομικής ζωής. Άλλωστε από την πρώτη στιγμή της πανδημίας, στελέχη του οικονομικού επιτελείου, όπως και ο ίδιος ο πρωθυπουργός έχει αναφέρει σε συνέντευξή του, εξέφραζαν επιφυλάξεις για τις συνέπειες της καραντίνας. 

    Ίσως πρώτα θα πρέπει να δοθούν πολύ αναλυτικότερες απαντήσεις στα ερωτήματα που εύλογα υπάρχουν σε γονείς για να νιώσουν πιο ασφαλείς ως προς την επαναλειτουργία των σχολείων. Γιατί είναι αλήθεια ότι υπάρχουν πολλές γκρίζες ζώνες. Οι οποίες έχουν να κάνουν με κανόνες υγιεινής και την τήρησή τους και μάλιστα σε σχολικά συγκροτήματα που σε πολύ μεγάλο αριθμό δεν διεκδικούν και... δάφνες για την ποιότητα και αρτιότητα των υποδομών τους, καθώς και για τις δυνατότητες να λειτουργήσουν, σε συνθήκες τήρησης των κανόνων σωματικής απομάκρυνσης, όλες οι τάξεις με μικρό αριθμό μαθητών...  Και δεν είναι μόνο αυτά. Απορίες που έχουν να κάνουν με τον προαυλισμό, τις μετακινήσεις με τα σχολικά και μία σειρά άλλα λειτουργικά όμως κρίσιμα στα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί ζητήματα. Και ακόμα δεν έχει ακουστεί και η άποψη των εκπαιδευτικών για τις δυνατότητες που υπάρχουν. 

    Επίσης, οι γονείς περιμένουν και πιο λεπτομερή ανάλυση της κατάστασης σε ό,τι αφορά τα σχολεία και από την ίδια την επιτροπή και τον εκπρόσωπό της. Η ενημέρωση είχε αυτή τη φορά κενά. Πιθανώς να αξιολογούνται ακόμα μία σειρά από πράγματα, αλλά δημιουργείται η εντύπωση ότι υπάρχει μία διαφοροποίηση ως προς τη σημασία της συμμετοχής της σχολικής κοινότητας και των μικρών παιδιών στη διάδοση του ιού. Αυτό είναι κάτι σχετικά καινούργιο. Γιατί θυμίζω ότι το κλείσιμο των σχολείων ήταν από τα πρώτα και επιτακτικά οριζόντια μέτρα που ελήφθησαν. Βεβαίως υπάρχει μία δυναμική κατάσταση ως προς τη γνώση σχετικά με τη συμπεριφορά του κορονοϊού, όμως μοιάζει σαν να πηγαίνουμε από το ένα άκρο στο άλλο. Μπορεί αυτό να είναι κάτι το απόλυτα λογικό και τεκμηριωμένο, όμως δεν θα πρέπει να εξηγηθεί αυτό πιο λεπτομερώς προς τους γονείς; Ιδιαίτερα αν συνεκτιμηθεί ότι η Ελλάδα σε κοινωνικούς και οικογενειακούς όρους, δεν μοιάζει σε τίποτε με τις χώρες του Βορρά που σπεύδουν να ανοίξουν τα σχολεία. Εκεί το παιδί δεν το φροντίζουν ηλικιωμένοι συγγενείς. Μπορεί τώρα που πολλοί εργάζονται από το σπίτι ή τελούν υπό αναστολή εργασίας το πρόβλημα να διευθετείται, όμως όταν θα επιστρέψουν και οι περισσότεροι γονείς στην εργασία πώς θα λειτουργήσει το πράγμα με γιαγιά και παππού σε απόσταση; Ιδιαίτερα για τις μικρότερες ηλικίες. Βέβαια αυτό λειτουργεί και ανάποδα. Δηλαδή πώς να μείνουν τα παιδιά στο σπίτι, με τους ηλικιωμένους σε ασφαλή απομόνωση, όταν οι γονείς θα επιστρέψουν σε εργασία;

    Μα γι' αυτό είπαμε ότι το ερώτημα, το δίλημμα, είναι πολύ μεγάλο. Δεν είναι μονοδιάστατο. Και γι' αυτό οι απόψεις διαφέρουν πολύ. Εκείνες όμως που δεν πρέπει να διαφέρουν είναι οι απόψεις των ειδικών. Εκείνοι πρέπει να σκεφτούν μόνο τις ιατρικές παραμέτρους. Τα κοινωνικά και οικονομικά ζητήματα δεν τους αφορούν. Γι' αυτά υπάρχουν οι κυβερνήσεις για να λαμβάνουν αποφάσεις και να παίρνουν και την ευθύνη αυτών. Οι ειδικοί συμβουλεύουν, δεν κυβερνούν. Ούτε μπορεί και πρέπει να τους χρεώνεται το βάρος κάθε απόφασης. Για να μπορούν άλλωστε να εισηγούνται απαλλαγμένοι από αυτό το άγχος και με γνώμονα μόνο τα επιστημονικά δεδομένα. Πολύ φοβάμαι όμως ότι το... debate στην κοινή γνώμη -και όχι μόνο- για το άνοιγμα των σχολείων μόλις αρχίζει. Άλλωστε και τα ρίσκα είναι μεγάλα. Ανεξάρτητα από το τι θα ανακοινωθεί σε αυτή τη φάση...

    dimitris.papakonstantinou@capital.gr 

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ