Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 07-Απρ-2020 00:01

    Το ψηφιακό "θαύμα" στη λειτουργία του κράτους

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Παπακωνσταντίνου 

    Αν πριν μερικούς μήνες έλεγε κανείς ότι η Ελλάδα μπορεί να λειτουργήσει άψογα "από το σπίτι" μάλλον θα τον κοίταζαν όλοι περίεργα

    Και ίσως θα τον κοίταζαν ακόμα πιο περίεργα αν υποστήριζε ότι το κράτος και οι υπηρεσίες του θα μπορούσαν να στηρίξουν αυτόν τον ψηφιακό μετασχηματισμό χωρίς να "κρασάρουν". Χωρίς να δημιουργηθεί κομφούζιο. Και όμως... Αν από αυτή τη δυσβάσταχτη κρίση έχει προκύψει κάτι πραγματικά καλό, αυτό είναι η εξαιρετική απόδοση της χώρας κατά την προσαρμογή της στην ψηφιακή εποχή. Κράτος και τεχνολογικοί πάροχοι -οι οποίοι επίσης έχουν λειτουργήσει αποτελεσματικά- έχουν συνεργαστεί με ιδιαίτερη επιτυχία αποδεικνύοντας ότι σε αυτή τη χώρα, μπορούν ακόμα να γίνονται μικρά θαύματα. Βεβαίως, σε αυτή την προσπάθεια δεν έχει λόγο η τύχη, αλλά η σκληρή δουλειά και ασφαλώς η ικανότητα. 

    Προφανώς εύσημα για την εύρυθμη ψηφιακή λειτουργία του κρατικού μηχανισμού σε συνθήκες πρωτόγνωρες, μέσα σε εξαιρετικά λίγο χρόνο όπου χρειάστηκαν απαιτητικές, άμεσες και μαζικές παρεμβάσεις και δράσεις, θα πρέπει να δοθούν στο στρατηγείο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με επικεφαλής τον "στρατηγό" Κυριάκο Πιερρακάκη. Σε αυτές τις συνθήκες απομόνωσης, οι υψηλού επιπέδου επιδόσεις του ψηφιακού μετασχηματισμού αποτελούν πολύτιμη συνδρομή στη διατήρηση κατά το δυνατό μίας -έστω υπό όρους και πολλές προϋποθέσεις- κανονικότητας. Και πάνω από όλα, θα αποτελέσει αυτό το μικρό "θαύμα" της μετάβασης της Ελλάδας στο κλαμπ των χωρών με υψηλή ταχύτητα προσαρμογής στην ηλεκτρονική εποχή, ένα asset που θα συμβάλει τα μέγιστα στον εκσυγχρονισμό κράτους και υπηρεσιών. Ένα asset που μπορεί να... ωρίμασε μέσα στα δύσκολα και εν μέσω μίας απίστευτης κατάστασης που προκαλεί η υγειονομική κρίση, αλλά θα μείνει ως παρακαταθήκη για το μέλλον της χωρας. Και είναι βέβαιο ότι έχουμε να δούμε πολύ περισσότερα στη συνέχεια, στο πλαίσιο της ψηφιακής διακυβέρνησης και της αλλαγής της σχέσης κράτους και πολίτη. 

    Για παράδειγμα, ιδιαίτερα σημαντική, ήταν και η πρόσφατη δυνατότητα στους πολίτες να λαμβάνουν τις φαρμακευτικές συνταγές ηλεκτρονικά ή στο τηλέφωνό τους μέσω της ενεργοποίησης μίας νέας πλατφόρμας. Ή για παράδειγμα η δυνατότητα να εξασφαλίζουν οι πολίτες ηλεκτρονική πρόσβαση σε έγγραφα και δεδομένα χωρίς να χρειάζεται πλέον να επισκέπτονται τα ΚΕΠ. Το σύστημα διαρκώς εξελίσσεται και αυτά τα χαρακτηριστικά παραδείγματα δείχνουν ότι η μετάβαση στη νέα εποχή γίνεται πλέον με ταχύτητα και χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Ίσως κάποιος που έχει ζήσει σε μία βορειοευρωπαϊκή χώρα, να αντιμετωπίζει τη μετάβαση της λειτουργίας του δημοσίου και τη σχέση κράτους - πολίτη στην ψηφιακή εποχή, ως κάτι αυτονόητο που θα έπρεπε να είχε συμβεί από καιρό, μια και εκεί πολλά από αυτά που σήμερα γίνονται στη χώρα, θεωρούνται ήδη αυτονόητα. Μπορεί, αλλά εδώ, σε μία χώρα όπου ακόμη και πρόσφατα, ένα χρόνο πριν, οι πολιτικές ηγεσίες θεωρούσαν... ταμπού τον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας του κράτους και ήθελαν τον πολίτη να πηγαίνει από... τον Άννα στον Καϊάφα, για να τακτοποιήσει ακόμα και τις μικρότερες υποθέσεις του, όσα συμβαίνουν σήμερα, μπορούν να χαρακτηριστούν εντυπωσιακά. 

    Ο ψηφιακός μετασχηματισμός της λειτουργίας των υπηρεσιών του κράτους, είναι και η ικανή και αναγκαία συνθήκη για την οριστική πάταξη της γραφειοκρατίας και του φαινομένου των δημόσιων λειτουργών - Καισαρίσκων, που αποτελεί κρίσιμη εξέλιξη και για την αναπτυξιακή διαδικασία και την προσέλευση επενδύσεων στη χώρα, είτε ξένων είτε εγχώριων. Αν ισχύει η παροιμία "ουδέν κακόν αμιγές καλού", τότε στην περίπτωση αυτή, εν μέσω της πανδημίας, οι υψηλές ταχύτητες με  τις οποίες κινείται πλέον η χώρα ψηφιακά, είναι το "καλό" που προκύπτει...

    dimitris.papakonstantinou@capital.gr

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ