Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 10-Δεκ-2019 00:01

    Το μοντέρνο, το κιτς και οι παραδόσεις

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Παπακωνσταντίνου

    Έχει προκαλέσει πλήθος διαμαρτυριών ο φετινός στολισμός της λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας. Και κατά την ταπεινή μου γνώμη σωστά. Και δεν είναι μόνο θέμα γούστου.

    Αν ήταν απλώς... εικαστικό το ζήτημα δεν θα ήταν τόσο μεγάλο το λάθος. Το λάθος, κατά την άποψή μου είναι η ασέβεια στο παραδοσιακό. Και στο μήνυμα της "ζεστασιάς". Τα Χριστούγεννα από όλες τις γιορτές είναι εκείνη που έχει συνδεθεί περισσότερο με το παραδοσιακό, εκείνο που εμπνέει ζεστασιά και θετικά συναισθήματα. Τις χρειαζόμαστε τα Χριστούγεννα τις οικείες εικόνες που φέρνουν στο μυαλό αναμνήσεις και ίσως και λίγη νοσταλγία. Και πάντως πολύ χαρά. Γιατί παραδοσιακό; Γιατί τα Χριστούγεννα έχουν συνδεθεί με την οικογένεια, με τη δημιουργία ευχάριστου και οικείου κλίματος. Με τον στολισμό του δέντρου, την φάτνη, τα παραδοσιακά γλυκά... 

    Πώς να το κάνουμε... Τα Χριστούγεννα τρώμε μελομακάρονα και κουραμπιέδες. Δεν τρώμε παραδοσιακά... κρεμ μπρουλέ! Κάτι τέτοιο βγάζει ως συναίσθημα ο συγκεκριμένος στολισμός που έχει γίνει θέμα δυσαρέσκειας για την πλειοψηφία των Αθηναίων. Δεν αμφιβάλω καθόλου ότι τον φωτισμό τον επιμελήθηκε γνωστής αξίας ειδικός. Που όπως μάθαμε είχε επιμεληθεί και τον φωτισμό στους χειμερινούς αγώνες του Σότσι. Να είναι καλά και πάντα επιτυχίες εύχομαι. Όμως εδώ απέτυχε η ιδέα. Και απέτυχε και ο χορηγός, η Στέγη του ιδρύματος Ωνάση και ο Δήμος Αθηναίων.

    Γιατί πειραματίστηκαν επιχειρώντας να αλλάξουν τη φιλοσοφία του εορταστικού στολισμού. Όμως η πρόταση για κάτι πιο μοντέρνο ίσως, πιο ψυχρό ωστόσο όπως είναι το "νέον", δεν έπιασε. Όχι μόνο απέχει από το θερμό συναίσθημα που βγάζουν αυτές οι γιορτές, αλλά επιπρόσθετα αντί να βελτιώσει κάτι που ήταν όμορφο, το χάλασαν. Και δημιούργησαν κάτι που δεν συνδέεται θεματικά με τον υπόλοιπο στολισμό της πόλης. Λειτούργησαν με λάθος νοοτροπία.

    Η αρχική ιδέα του νέου δημάρχου, του κυρίου Μπακογιάννη ήταν εξαιρετική. Να αναλάβουν χορηγοί το κόστος και τον στολισμό βασικών δρόμων της πρωτεύουσας. Να εξασφαλιστεί έτσι μεγαλύτερη έκταση στολισμού αλλά και να ενσωματωθούν στις ήδη υπάρχουσες λύσεις και νέες ιδέες που θα προσέθεταν υπεραξία στην εορταστική Αθήνα. Από την ιδέα όμως μέχρι την υλοποίηση, υπάρχει απόσταση. Όλο αυτό έγινε χωρίς κεντρικό concept. Τουλάχιστον για τους πλέον εμβληματικούς δρόμους - βιτρίνα. Όπως κατ’ εξοχήν είναι η Βασιλίσσης Σοφίας. Έτσι αντί για ένα αποτέλεσμα ακόμα πιο εντυπωσιακό βγήκε κάτι που μοιάζει... ελιτίστικο. Ακριβώς το αντίθετο από το πνεύμα των εορτών. Αφήστε που ειδικά η Β. Σοφίας μια χαρά στολισμένη ήταν πάντα...

    Καλές αναμφισβήτητα οι προθέσεις αλλά οι συγκεκριμένοι μοντερνισμοί που συγγνώμη αλλά εμένα μου βγάζουν και ολίγον κιτς, δεν τις δικαίωσαν. Πάντως επειδή καμιά φορά δεν χρειάζεται να ανακαλύπτουμε την Ατλαντίδα, δεν θα ήταν άσχημο να έριχναν οι ιθύνοντες και μια ματιά με τι "θερμό" φως έχουν λούσει εκείνοι οι... αναχρονιστικοί οι Γάλλοι τη Champs Elysees...

    dimitris.papakonstantinou@capital.gr

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων