Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 05-Δεκ-2019 00:01

    Μάθε παιδί μου γράμματα...

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Παπακωνσταντίνου 

    Τα αποτελέσματα ήταν μάλλον αναμενόμενα. Ο λόγος για τις ήδη χαμηλές επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών στην περιοδική έρευνα PISA του ΟΟΣΑ που χειροτέρευσαν ακόμα περισσότερο.

    Τώρα βέβαια, όσο και να θέλει κανείς να αφήσει την πολιτική εκτός, δεν μπορεί να μην παρατηρήσει ότι η επιδείνωση καταγράφεται ακριβώς την περίοδο διακυβέρνησης των ατυχέστατων επιλογών του ΣΥΡΙΖΑ στην εκπαιδευτική πολιτική. Καθώς η  νέα αυτή υποβάθμιση καταγράφεται στην έκθεση του 2018 η οποία τώρα δόθηκε στη δημοσιότητα, ενώ η προηγούμενη έρευνα έγινε το 2015. Γίνεται λοιπόν φανερό πως το πρόβλημα επιδεινώθηκε. Όχι ότι αυτό αποτελεί έκπληξη για όσους ασχολούνται με το εκπαιδευτικό σύστημα. Αν και αν θέλουμε να είμαστε δίκαιοι πρέπει να σημειώσουμε ότι μιλάμε για ένα σύστημα που ποτέ δεν ήταν "άριστο". Διαχρονικά έπασχε. Απλά χειροτέρεψε...

    Εδώ όμως πρέπει να γίνει εξαρχής μία διευκρίνιση. Δεν είναι "μετεξεταστέα" τα παιδιά στην Ελλάδα. Είναι μετεξεταστέοι όσοι εμπνεύσθηκαν και υλοποίησαν αυτό το εκπαιδευτικό σύστημα. Βεβαίως, η πολιτική επιλογή για "λιτότητα" στις δαπάνες για εκπαίδευση επιδείνωσε τη "φτώχεια" της ελληνικής παιδείας. Επηρέασε τους μισθούς των δασκάλων και των καθηγητών, αλλά και τις δυνατότητες για κάλυψη λειτουργικών δαπανών: κατάρτισης, εξοπλισμού, γενικότερης αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης στη χώρα μας. Η υποβάθμιση όμως συνδέεται και με τη γενικότερη αποτυχία των ασκούμενων πολιτικών. Των μαθητευόμενων μάγων στην εκπαίδευση. Καθώς είναι σαφές ότι οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις τα χρόνια που προηγήθηκαν - προφανώς - δεν απέδωσαν.

    Τα στοιχεία λοιπόν δείχνουν ότι οι Έλληνες μαθητές στην ηλικία των 15 ετών έχουν πολύ χαμηλές επιδόσεις σε σχέση με τα παιδιά αντίστοιχης ηλικίας στη Δυτική Ευρώπη και γενικότερα στον "ανεπτυγμένο" κόσμο και στα 3 εκπαιδευτικά πεδία στα οποία διεξάγεται το τεστ γνώσεων. Στην κατανόηση κειμένου, στα μαθηματικά και στις φυσικές επιστήμες.

    Δεν είναι όμως μόνο το μαθησιακό πεδίο. Στην Ελλάδα μία πολύ υψηλή αναλογία μαθητών δηλώνει ότι έχει υποστεί bullying. Δυσανάλογα υψηλός είναι και ο χρόνος που δηλώνουν τα παιδιά ότι αφιερώνουν στο Internet. Ζώντας λοιπόν σε μία παγκοσμιοποιημένη κοινωνία της οποίας η παραγωγικότητα είναι δεδομένο πλέον ότι στηρίζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό στην ποιότητα του έμψυχου δυναμικού, τα εν λόγω ευρήματα είναι ανησυχητικά. Απαιτούν άμεση δράση και βελτίωση.

    Είναι κατανοητό ότι τα αποτελέσματα όποιων πολιτικών βελτίωσης εφαρμοσθούν, θα αργήσουν να φανούν. Για την εν λόγω γενιά των σημερινών 15άρηδων στην οποία εφαρμόσθηκε το τεστ του ΟΟΣΑ ο χρόνος τελειώνει. Το ζητούμενο είναι τι μπορεί να γίνει για τα παιδιά που τώρα εισέρχονται στις εκπαιδευτικές βαθμίδες. Ώστε να πάψει η χώρα μας να βρίσκεται στον "πάτο" των επιδόσεων και να συγκρίνεται με χώρες όπως η Τουρκία ή η Χιλή για τις εκπαιδευτικές της επιδόσεις.

    Το παράδειγμα της Ιρλανδίας, της Φιλανδίας ή της Εσθονίας που "αριστεύουν" στον δείκτη PISA πρέπει να εμπνεύσει όσους ασκούν σήμερα πολιτική. Θα πρότεινα μάλιστα στην κυρία Κεραμέως, ως αρμόδια υπουργό, να πάρει κάποιες ιδέες. Μπορεί να φανούν χρήσιμες. Εγκαινιάζοντας έναν διάλογο πού θα οδηγήσει σε ριζικές αλλά και σε μακρόπνοες τομές στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας. Γιατί η εκπαίδευση είναι ίσως η πιο σημαντική επένδυση για το μέλλον μας...

    dimitris.papakonstantinou@capital.gr

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων