Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 09-Οκτ-2019 00:01

    Προϋπολογισμός: επιτρέψτε μου δύο παρατηρήσεις...

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Παπακωνσταντίνου

    Το προσχέδιο προϋπολογισμού είναι απόλυτα σοβαρό και συμβατό προς τις βασικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης. Υπάρχουν όμως και δυο "γκρίζα" σημεία.

    Οι προεκλογικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης για τις αναπτυξιακές και κοινωνικές παρεμβάσεις αξίας 1,2 δισ. ευρώ το 2020 περιλαμβάνονται, μία προς μία, στο προσχέδιο Προϋπολογισμού που κατατέθηκε στη Βουλή. Επιπλέον, οι διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς για τη σύγκλιση αναφορικά με τα πρωτογενή πλεονάσματα βρίσκονται σε καλό δρόμο.

    Μάλιστα, φαίνεται πως υπάρχει υπερπλεόνασμα στον φετινό προϋπολογισμό, τέτοιο που πέρα από την προκαταβολή του επιδόματος θέρμανσης που προωθεί την επόμενη εβδομάδα μέσω υπουργικής απόφασης το ΥΠΟΙΚ μπορεί να υπάρξει και δημοσιονομικός χώρος για ένα νέο μέρισμα. Μία κίνηση που θα κλειδώσει οριστικά το Νοέμβριο με βάση τα τότε στοιχεία και με πρωθυπουργική απόφαση.

    Όλες αυτές οι πρωτοβουλίες βασίζονται –παρά τις αντιξοότητες στο διεθνές περιβάλλον– σε ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας κατά 2,8% το 2020. Ο λόγος για έναν στόχο τον οποίο κρίνει ως απαιτητικό, αλλά επιτεύξιμο το όργανο που απευθύνει συστάσεις με βάση την κοινοτική νομοθεσία, δηλαδή το Δημοσιονομικό Συμβούλιο.

    Έως εδώ όλα καλά στον Προϋπολογισμό. Αλλά, επιτρέψτε μου να επισημάνω δύο  πράγματα τα οποία έχουν άμεση σχέση με την ανάπτυξη και – κατά συνέπεια – με την επίτευξη των στόχων που τίθενται.

    Πρώτον οι πίνακες του Προϋπολογισμού δείχνουν ότι το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων φέτος ενώ είχε προϋπολογισμό 6,75 δισ. ευρώ θα κλείσει τελικά στα 6,15 δισ. ευρώ. Δηλαδή δεν θα χρησιμοποιηθεί πλήρως. Επιπλέον, το 2020 ο στόχος παραμένει στα 6,75 δισ. ευρώ. Προφανώς δεν υπάρχουν άλλα λεφτά για δημόσιες επενδύσεις. Και τούτο παρά τον κεντρικό στόχο της νέας κυβέρνησης για αύξηση των ακαθάριστων επενδύσεων παγίου κεφαλαίου ως αναλογία του ΑΕΠ στα προ κρίσης επίπεδα, δηλαδή πάνω από το 20% του ΑΕΠ από το 13,1% στο οποίο αναμένεται να ανέβουν το 2020. Βεβαίως, όπως αναφέρεται και στο προσχέδιο Προϋπολογισμού, η πραγματική δαπάνη του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης ήταν 4,9 δισ. ευρώ το 2018. Δηλαδή η υποεκτέλεση ήταν ακόμη πιο μεγάλη. Και πάλι όμως φέτος απλά το πρόβλημα δεν λύθηκε και το 2020 αύξηση κονδυλίων δεν αναμένεται

    Δεύτερον, το άλλο πεδίο στο οποίο η αγορά περιμένει μία λύση είναι το ζήτημα των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων των φορέων γενικής κυβέρνησης προς ιδιώτες. Στο προσχέδιο δεν υπάρχει κάποια αναφορά για το χρονολόγιο αποπληρωμής των 1,6 δισ. ευρώ που απομένουν. Προφανώς και πλέον τα κρατικά "φέσια" έχουν φτάσει στον σκληρό "πυρήνα" τους  και πολλά εξ αυτών είναι αμφισβητούμενα. Ωστόσο, η αγορά περιμένει μία ξεκάθαρη λύση για να ξέρει πώς θα πορευθεί ταμειακά το επόμενο διάστημα.

    Δεν μπορούν όλα να αλλάξουν σε μία ημέρα. Αυτό είναι σαφές. Η μετάβαση είναι πάντα δύσκολη. Η υλοποίηση των φοροελαφρύνσεων, ειδικά προς τον επιχειρηματικό κόσμο είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα. Αλλά πρέπει σιγά - σιγά να ξεκαθαρίσει όλο το  τοπίο για τον ιδιωτικό τομέα.  

    dimitris.papakonstantinou@capital.gr

     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων