Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 31-Μαϊ-2019 00:01

    Ούτε μία μέρα χαμένη για επενδύσεις...

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Παπακωνσταντίνου 

    Το μεγάλο στοίχημα της επόμενης κυβέρνησης, εκεί που επενδύονται ισχυρές προσδοκίες, είναι η προσέλκυση νέων και ο απεγκλωβισμός υφιστάμενων επενδύσεων.

    Μαζί και μία σειρά από διαγωνισμούς, που σχετίζονται με μεγάλα έργα και ιδιωτικοποιήσεις, που έχουν "παγώσει" και όχι μόνο λόγω της προεκλογικής περιόδου, αλλά κυρίως λόγω της αναβλητικότητας της κυβέρνησης, το κλείσιμο του ματιού σε συντεχνίες και μικροσυμφέροντα, τη γενικότερη αντιεπενδυτική φιλοσοφία της σημερινής διακυβέρνησης. Γιατί πέρα από κάποιες περιπτώσεις για τις οποίες φαίνεται ότι η τωρινή κυβέρνηση "δεν μπορούσε να κάνει και αλλιώς και έπρεπε να τις προχωρήσει", δεκάδες άλλες περιπτώσεις διαγωνισμών ή αποκρατικοποιήσεων έχουν "βαλτώσει". 

    Αν και στην αγορά οι περισσότεροι έχουν εστιάσει στα ενεργειακά projects και σε προσδοκώμενες εξελίξεις όσον αφορά στα θέματα με τη ΔΕΗ –που θα είναι και το κορυφαίο crash test της νέας κυβέρνησης και ταυτόχρονα σημείο αναφοράς των προθέσεών της ευρύτερα– , τα ΕΛΠΕ, το νομοσχέδιο για τη ΔΕΠΑ κ.λπ., εντούτοις, υπάρχουν πολλές "εκκρεμότητες" που αφήνει η παρούσα κυβέρνηση στην επόμενη, τις οποίες αναμένεται και προσδοκάται ότι "πρέπει να τρέξει". Σημαντικές αποκρατικοποιήσεις, οι περισσότερες των οποίων αποτελούν δεσμεύσεις της χώρας έναντι των θεσμών, θα πρέπει να προχωρήσουν με γρήγορους ρυθμούς, όπως επίσης και να προωθηθούν ή… να διαφοροποιηθούν διαγωνισμοί δεκάδων δισ. ευρώ, εξετάζοντας τους όρους με στόχο την επίτευξη του καλύτερου δυνατού τιμήματος και με στόχο την επιστροφή σε ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης.

    Για παράδειγμα, υπό μία έννοια ακόμα στα χαρτιά παραμένει η συνολική προώθηση της μεγαλύτερης αστικής ανάπλασης που θα γίνει στην Ευρώπη, ήτοι στο Ελληνικό (εκκρεμεί και η άδεια για Καζίνο), παρά το γεγονός πως αρκετοί κορυφαίοι υπουργοί είχαν επανειλημμένως δεσμευθεί πως η εκκίνηση των έργων ήταν απλά θέμα χρόνου. Παράλληλα, ακόμα "σέρνονται" οι παραχωρήσεις επιμέρους δράσεων σε περιφερειακά λιμάνια, η πώληση ποσοστού 30% του μετοχικού κεφαλαίου της "Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών" και η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες. Για να μην μιλήσουμε για το σύνολο του επενδυτικού πλάνου της Cosco για τον ΟΛΠ που συνάντησε ενστάσεις και αντιδράσεις ή την επένδυση της Eldorado Gold στη Βόρεια Ελλάδα.

    Αλλά δεν είναι μόνο οι εκκρεμότητες σε ιδιωτικοποιήσεις, όπως για παράδειγμα κάποιες από αυτές που μόλις αναφέραμε. Υπάρχουν και διαγωνισμοί που σχετίζονται με υποδομές κ.λπ. Όπως στους αυτοκινητοδρόμους ο μεγάλος διαγωνισμός για τα ηλεκτρονικά / δορυφορικά διόδια, στον οποίο έχουν μείνει δυο "μονομάχοι". Παράλληλα, μένει να φανούν οι προθέσεις της νέας κυβέρνησης για έργα όπως η Υποθαλάσσια Σαλαμίνας, ο οδικός άξονας Ελευσίνας-Θήβα, ενώ σαφώς και υπάρχουν εκκρεμότητες με τον διαγωνισμό για τη Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας, για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, την επέκταση της Αττικής Οδού, το Θριάσιο ΙΙ (ενώ δεν έχει κλείσει ακόμα ο φάκελος για το Θριάσιο Ι), τα σιδηροδρομικά projects κ.λπ.

    Είναι σαφές ότι η νέα κυβέρνηση πρέπει να δώσει "μάχη με τον χρόνο" για τις αποκρατικοποιήσεις και επενδύσεις που εκκρεμούν, αλλά και να προωθήσει νέους διαγωνισμούς σε όλο το φάσμα των υποδομών που είτε "βάλτωναν", είτε είχαν "γκρίζες ζώνες", είτε προωθήθηκαν με αργούς ρυθμούς και ερωτηματικά. Από το στίγμα των προθέσεών της σε αυτό το μέτωπο θα δώσει και τα κατάλληλα "σήματα" στη διεθνή επενδυτική κοινότητα ώστε να καταστεί δυνατή η προσέλκυση περισσότερων άμεσων επενδύσεων, η δημιουργία θέσεων εργασίας και η σημαντική βελτίωση του ΑΕΠ. Δεν θα υπάρχει περιθώριο για ούτε μία μέρα χαμένη...

    dimitris.papakonstantinou@capital.gr 

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων